Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek styczeń – sierpień 2012 r.

infobus
09.10.2012 18:19
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do czerwca br. Jesteśmy na ponad 5-procentowym plusie! W ciągu 8 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 22 693 autobusy, czyli o 1233 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 5,7%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za doskonały rezultat –aczkolwiek w czerwcu br. mieliśmy tutaj jeszcze lepszy bilans + 7%. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i właśnie czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to: styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%). Generalnie pozytywny rezultat cieszy i odbieramy go jako pierwszą oznakę od dawna oczekiwanej poprawy sytuacji na naszym kontynencie i zapowiedź powrotu koniunktury. Oby ten trend utrzymał się jak najdłużej, gdyż dla polskiego eksportu i co za tym idzie produkcji autobusów ma to pierwszorzędne znaczenie.
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 8-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom –największy w całej Unii. Teraz –po 8 m-cach 2012 r. –mamy mocne odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 493 szt. w porównaniu do 2011 r. wchodząc na pułap 2460 szt.(+ 25,1%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 864 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (569 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! + 593% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycję zajęły kraje: Czechy (472 szt.), Słowacja (179 szt.) i Estonia (111 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 8 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1334 szt., czyli o 210 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 18.7%). Najlepiej tutaj radzi sobie Norwegia (930 szt.) oraz Szwajcaria (344 szt.) i Islandia (60 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych ośmiu miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu . Tutaj sprzedano 18 899 autobusów, czyli o 530 szt. więcej niż przed rokiem (+ 2,9%).
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-sierpień 2012 r.
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej  
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 8. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 72,5%), Łotwa (- 61,2%) i Hiszpania (- 42,4%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli: właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 32,5%), a następnie w Szwecji (- 12,5%) i Francji – 3,6%). Natomiast największe wzrosty sprzedaży  odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 593,9,1%), Estonia (+ 246,9%) i Irlandia (+ 128,4%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- sierpień miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 56,8%) i Niemczech (solidne + 6,7%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 8 miesiącach br. zajmuje 8. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej i cały czas pnie się w górę.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-08.2012 / 2011 r.  –wg krajów
Kraj
01-08.2012 r.
01-08.2011 r.
Zmiana [%]
Austria
477
379
25,9%
Belgia
562
560
0,4%
Czechy
472
436
8,3%
Dania
315
248
27,0%
Estonia
111
32
246,9%
Finlandia
370
268
38,1%
Francja
4 144
4 298
-3,6%
Niemcy
3 172
2 974
6,7%
Grecja
107
63
69,8%
Węgry
33
120
-72,5%
Islandia
60
23
160,9%
Irlandia
169
74
128,4%
Włochy
1 487
2 203
-32,5%
Łotwa
57
147
-61,2%
Litwa
108
75
44,0%
Luxemburg
119
153
-22,2%
Niderlandy
248
292
-15,1%
Norwegia
930
777
19,7%
Polska
864
864
0,0%
Portugalia
178
259
-31,3%
Rumunia
569
82
593,9%
Słowacja
179
132
35,6%
Słowenia
67
79
-15,2%
Hiszpania
1 105
1 919
-42,4%
Szwecja
1 122
1 283
-12,5%
Szwajcaria
344
324
6,2%
Wielka Brytania
5 324
3 396
56,8%
Razem
22 693
21 460
5,7%
 
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie 01-08.2012 –wg krajów
Lp.
Kraj
01-08.2012 r.
1
Wielka Brytania
5 324
2
Francja
4 144
3
Niemcy
3 172
4
Włochy
1 487
5
Szwecja
1 122
6
Hiszpania
1 105
7
Norwegia
930
8
Polska
864
9
Rumunia
569
10
Belgia
562
11
Austria
477
12
Czechy
472
13
Finlandia
370
14
Szwajcaria
344
15
Dania
315
16
Niderlandy
248
17
Słowacja
179
18
Portugalia
178
19
Irlandia
169
20
Luxemburg
119
21
Estonia
111
22
Litwa
108
23
Grecja
107
24
Słowenia
67
25
Islandia
60
26
Łotwa
57
27
Węgry
33
Razem
22 693