Europejski rynek styczeń – sierpień 2012 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do czerwca br. Jesteśmy na ponad 5-procentowym plusie! W ciągu 8 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 22 693 autobusy, czyli o 1233 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 5,7%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za doskonały rezultat –aczkolwiek w czerwcu br. mieliśmy tutaj jeszcze lepszy bilans + 7%. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i właśnie czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to: styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%). Generalnie pozytywny rezultat cieszy i odbieramy go jako pierwszą oznakę od dawna oczekiwanej poprawy sytuacji na naszym kontynencie i zapowiedź powrotu koniunktury. Oby ten trend utrzymał się jak najdłużej, gdyż dla polskiego eksportu i co za tym idzie produkcji autobusów ma to pierwszorzędne znaczenie.
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 8-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom –największy w całej Unii. Teraz –po 8 m-cach 2012 r. –mamy mocne odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 493 szt. w porównaniu do 2011 r. wchodząc na pułap 2460 szt.(+ 25,1%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 864 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (569 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! + 593% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycję zajęły kraje: Czechy (472 szt.), Słowacja (179 szt.) i Estonia (111 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 8 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1334 szt., czyli o 210 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 18.7%). Najlepiej tutaj radzi sobie Norwegia (930 szt.) oraz Szwajcaria (344 szt.) i Islandia (60 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych ośmiu miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu . Tutaj sprzedano 18 899 autobusów, czyli o 530 szt. więcej niż przed rokiem (+ 2,9%).
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 8. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 72,5%), Łotwa (- 61,2%) i Hiszpania (- 42,4%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli: właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 32,5%), a następnie w Szwecji (- 12,5%) i Francji – 3,6%). Natomiast największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 593,9,1%), Estonia (+ 246,9%) i Irlandia (+ 128,4%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- sierpień miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 56,8%) i Niemczech (solidne + 6,7%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 8 miesiącach br. zajmuje 8. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej i cały czas pnie się w górę.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-08.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
|
01-08.2012 r.
|
01-08.2011 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
477
|
379
|
25,9%
|
Belgia
|
562
|
560
|
0,4%
|
Czechy
|
472
|
436
|
8,3%
|
Dania
|
315
|
248
|
27,0%
|
Estonia
|
111
|
32
|
246,9%
|
Finlandia
|
370
|
268
|
38,1%
|
Francja
|
4 144
|
4 298
|
-3,6%
|
Niemcy
|
3 172
|
2 974
|
6,7%
|
Grecja
|
107
|
63
|
69,8%
|
Węgry
|
33
|
120
|
-72,5%
|
Islandia
|
60
|
23
|
160,9%
|
Irlandia
|
169
|
74
|
128,4%
|
Włochy
|
1 487
|
2 203
|
-32,5%
|
Łotwa
|
57
|
147
|
-61,2%
|
Litwa
|
108
|
75
|
44,0%
|
Luxemburg
|
119
|
153
|
-22,2%
|
Niderlandy
|
248
|
292
|
-15,1%
|
Norwegia
|
930
|
777
|
19,7%
|
Polska
|
864
|
864
|
0,0%
|
Portugalia
|
178
|
259
|
-31,3%
|
Rumunia
|
569
|
82
|
593,9%
|
Słowacja
|
179
|
132
|
35,6%
|
Słowenia
|
67
|
79
|
-15,2%
|
Hiszpania
|
1 105
|
1 919
|
-42,4%
|
Szwecja
|
1 122
|
1 283
|
-12,5%
|
Szwajcaria
|
344
|
324
|
6,2%
|
Wielka Brytania
|
5 324
|
3 396
|
56,8%
|
Razem
|
22 693
|
21 460
|
5,7%
|
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie 01-08.2012 –wg krajów
Lp.
|
Kraj
|
01-08.2012 r.
|
1
|
Wielka Brytania
|
5 324
|
2
|
Francja
|
4 144
|
3
|
Niemcy
|
3 172
|
4
|
Włochy
|
1 487
|
5
|
Szwecja
|
1 122
|
6
|
Hiszpania
|
1 105
|
7
|
Norwegia
|
930
|
8
|
Polska
|
864
|
9
|
Rumunia
|
569
|
10
|
Belgia
|
562
|
11
|
Austria
|
477
|
12
|
Czechy
|
472
|
13
|
Finlandia
|
370
|
14
|
Szwajcaria
|
344
|
15
|
Dania
|
315
|
16
|
Niderlandy
|
248
|
17
|
Słowacja
|
179
|
18
|
Portugalia
|
178
|
19
|
Irlandia
|
169
|
20
|
Luxemburg
|
119
|
21
|
Estonia
|
111
|
22
|
Litwa
|
108
|
23
|
Grecja
|
107
|
24
|
Słowenia
|
67
|
25
|
Islandia
|
60
|
26
|
Łotwa
|
57
|
27
|
Węgry
|
33
|
∑
|
Razem
|
22 693
|