Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek nowych autobusów w 2020 r.

infobus
28.01.2021 08:00

Dobra końcówka 2020 roku nie zniwelowała wiosennych, covidowych strat na europejskim rynku autobusów, który zakończył się 20-procentowym spadkiem.

Grudniowe rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE zwiększyły się o 3,3% w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Do ogólnego wyniku regionu przyczyniły się znacząco wszystkie główne rynki UE: Włochy (+13,4%), Niemcy (+22,1%), a w szczególności Hiszpania (+60,9%). Tylko we Francji odnotowano spadek (-20,9%).

Od początku roku

Ogółem w 2020 roku popyt na autobusy i autokary w UE zmniejszył się o -22,6%, osiągając łączną liczbę 35.795 nowych rejestracji. Strategiczne rynki takie jak: Hiszpania (-35,9%), Włochy (-24,9%) i Francja (-10,8%) zakończyły rok na minusie.

Jedynym dużym rynkiem, któremu udało się w ubiegłym roku osiągnąć nieznaczny wzrost (+0,4%) były Niemcy.

Polska na tym tle znajduje się w grupie „spadkowiczów” (-39,9% r/r), ale mimo to zajmujemy wysoką, siódmą lokatę w europejskim rankingu i jednocześnie jest liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Przed nami są Niemcy, Francja, W. Brytania, Włochy, Hiszpania i Szwecja, która w grudniu „rzutem na taśmę” wyprzedziła nasz kraj. Za nami Norwegia i Czechy. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się także i w 2021 roku.

Zobaczcie aktualny, autobusowy ranking krajów:

01-12. 202001-12. 2019zmiana %
NIEMCY6 4606 4370,4%
FRANCJA6 0506 780-10,8%
W. BRYTANIA4 6236 689-30,9%
WŁOCHY3 1624 211-24,9%
HISZPANIA2 0903 263-35,9%
SZWECJA1 6741 31827,0%
POLSKA1 4862 471-39,9%
NORWEGIA1 3702 296-40,3%
CZECHY1 3671 22012,0%
AUSTRIA8721 163-25,0%
RUMUNIA8191 951-58,0%
BELGIA7871 310-39,9%
HOLANDIA643935-31,2%
SZWAJCARIA640647-1,1%
WĘGRY629705-10,8%
PORTUGALIA412601-31,4%
LITWA315518-39,2%
GRECJA307364-15,7%
SŁOWACJA290305-4,9%
FINLANDIA284593-52,1%
DANIA269535-49,7%
CYPR244191 184,2%
ESTONIA22420012,0%
LUKSEMBURG214273-21,6%
BUŁGARIA180387-53,5%
IRLANDIA130445-70,8%
CHORWACJA106278-61,9%
ŁOTWA7596-21,9%
SŁOWENIA58185-68,6%
ISLANDIA1579-81,0%
RAZEM35 79546 274-22,6%

Pojazdy użytkowe

W 2020 r. cały unijny rynek pojazdów użytkowych skurczył się o 18,9% i osiągnął poziom 1,7 mln sztuk.

Pomimo pozytywnych wyników we wrześniu i listopadzie, restrykcje wprowadzone z powodu COVID w pierwszej połowie roku negatywnie wpłynęły na wyniki całoroczne. Na wszystkich rynkach UE  -z wyjątkiem Danii -odnotowano dwucyfrowe spadki. Spośród czterech głównych rynków najbardziej ucierpiała Hiszpania (-26,1%), za nią Francja (-16,9%), Włochy (-15,1%) i Niemcy (-14,8%).

Obserwując wyniki ubiegłego roku, rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej zmniejszyły się o 17,6%, osiągając łączną liczbę 1,4 miliona sztuk. Największy spadek w ubiegłym roku odnotowała Hiszpania (-26,5%), podczas gdy spadki we Francji (-16,1%), Włoszech (-15,0%) i Niemczech (-12,2%) były nieco mniejsze.

Także rok 2020 był niekorzystny dla segmentu ciężkich samochodów ciężarowych. Odnotowano tutaj spadek liczby rejestracji o 27,3% do 198 352 sztuk. W 2020 roku dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie rynki UE. Trzy z pośród czterech kluczowych rynków przekroczyły 20%: Niemcy (-26,0%), Francja (-25,8%) i Hiszpania (-22,1%).