Europejski rynek nowych autobusów w 2020 r.
Dobra końcówka 2020 roku nie zniwelowała wiosennych, covidowych strat na europejskim rynku autobusów, który zakończył się 20-procentowym spadkiem.
Grudniowe rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE zwiększyły się o 3,3% w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Do ogólnego wyniku regionu przyczyniły się znacząco wszystkie główne rynki UE: Włochy (+13,4%), Niemcy (+22,1%), a w szczególności Hiszpania (+60,9%). Tylko we Francji odnotowano spadek (-20,9%).
Od początku roku
Ogółem w 2020 roku popyt na autobusy i autokary w UE zmniejszył się o -22,6%, osiągając łączną liczbę 35.795 nowych rejestracji. Strategiczne rynki takie jak: Hiszpania (-35,9%), Włochy (-24,9%) i Francja (-10,8%) zakończyły rok na minusie.
Jedynym dużym rynkiem, któremu udało się w ubiegłym roku osiągnąć nieznaczny wzrost (+0,4%) były Niemcy.
Polska na tym tle znajduje się w grupie „spadkowiczów” (-39,9% r/r), ale mimo to zajmujemy wysoką, siódmą lokatę w europejskim rankingu i jednocześnie jest liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Przed nami są Niemcy, Francja, W. Brytania, Włochy, Hiszpania i Szwecja, która w grudniu „rzutem na taśmę” wyprzedziła nasz kraj. Za nami Norwegia i Czechy. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się także i w 2021 roku.
Zobaczcie aktualny, autobusowy ranking krajów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
01-12. 2020 | 01-12. 2019 | zmiana % | |
NIEMCY | 6 460 | 6 437 | 0,4% |
FRANCJA | 6 050 | 6 780 | -10,8% |
W. BRYTANIA | 4 623 | 6 689 | -30,9% |
WŁOCHY | 3 162 | 4 211 | -24,9% |
HISZPANIA | 2 090 | 3 263 | -35,9% |
SZWECJA | 1 674 | 1 318 | 27,0% |
POLSKA | 1 486 | 2 471 | -39,9% |
NORWEGIA | 1 370 | 2 296 | -40,3% |
CZECHY | 1 367 | 1 220 | 12,0% |
AUSTRIA | 872 | 1 163 | -25,0% |
RUMUNIA | 819 | 1 951 | -58,0% |
BELGIA | 787 | 1 310 | -39,9% |
HOLANDIA | 643 | 935 | -31,2% |
SZWAJCARIA | 640 | 647 | -1,1% |
WĘGRY | 629 | 705 | -10,8% |
PORTUGALIA | 412 | 601 | -31,4% |
LITWA | 315 | 518 | -39,2% |
GRECJA | 307 | 364 | -15,7% |
SŁOWACJA | 290 | 305 | -4,9% |
FINLANDIA | 284 | 593 | -52,1% |
DANIA | 269 | 535 | -49,7% |
CYPR | 244 | 19 | 1 184,2% |
ESTONIA | 224 | 200 | 12,0% |
LUKSEMBURG | 214 | 273 | -21,6% |
BUŁGARIA | 180 | 387 | -53,5% |
IRLANDIA | 130 | 445 | -70,8% |
CHORWACJA | 106 | 278 | -61,9% |
ŁOTWA | 75 | 96 | -21,9% |
SŁOWENIA | 58 | 185 | -68,6% |
ISLANDIA | 15 | 79 | -81,0% |
RAZEM | 35 795 | 46 274 | -22,6% |
Pojazdy użytkowe
W 2020 r. cały unijny rynek pojazdów użytkowych skurczył się o 18,9% i osiągnął poziom 1,7 mln sztuk.
Pomimo pozytywnych wyników we wrześniu i listopadzie, restrykcje wprowadzone z powodu COVID w pierwszej połowie roku negatywnie wpłynęły na wyniki całoroczne. Na wszystkich rynkach UE -z wyjątkiem Danii -odnotowano dwucyfrowe spadki. Spośród czterech głównych rynków najbardziej ucierpiała Hiszpania (-26,1%), za nią Francja (-16,9%), Włochy (-15,1%) i Niemcy (-14,8%).
Obserwując wyniki ubiegłego roku, rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej zmniejszyły się o 17,6%, osiągając łączną liczbę 1,4 miliona sztuk. Największy spadek w ubiegłym roku odnotowała Hiszpania (-26,5%), podczas gdy spadki we Francji (-16,1%), Włoszech (-15,0%) i Niemczech (-12,2%) były nieco mniejsze.
Także rok 2020 był niekorzystny dla segmentu ciężkich samochodów ciężarowych. Odnotowano tutaj spadek liczby rejestracji o 27,3% do 198 352 sztuk. W 2020 roku dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie rynki UE. Trzy z pośród czterech kluczowych rynków przekroczyły 20%: Niemcy (-26,0%), Francja (-25,8%) i Hiszpania (-22,1%).