Europejski rynek nowych autobusów – 11.2021
Mamy najnowsze informacje nt. wyników rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE.
Od stycznia do listopada liczba nowych rejestracji autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o +2,3%, osiągając poziom 26 101 sztuk. Polska na tym tle cały czas zajmuje 6. pozycję i jest liderem w naszej części Europy.
Nowe autobusy
W listopadzie 2021 roku autobusy były jedynym segmentem z lekkim wzrostem (+1,6%) liczby nowych rejestracji. Z wyjątkiem Francji (-6,5%), wszystkie kluczowe rynki UE przyczyniły się do poprawy wyników w ubiegłym miesiącu: Włochy (+14,4%), Hiszpania (+7,8%) i Niemcy (+5,1%).
Od stycznia do listopada liczba nowych rejestracji autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o +2,3%, osiągając poziom 26 101 sztuk. Główne rynki odnotowały zróżnicowane wyniki w ciągu tych pierwszych 11 miesięcy. Francja, która przodowała pod względem wielkości sprzedaży, odnotowała największy wzrost procentowy (+10,6%), a następnie Włochy (+8,9%). Z drugiej strony, rejestracje w Hiszpanii i Niemczech spadły jak dotąd w tym roku odpowiednio o 6,3% i 4,0%.
lis.21 | lis.20 | zmiana | 01.11.2021 | 01.11.2020 | zmiana | |
Francja | 492 | 526 | -6,5 | 6 044 | 5 463 | +10,6 |
Niemcy | 758 | 721 | +5,1 | 5 350 | 5 572 | -4,0 |
W. Brytania | 317 | 375 | -15,5 | 3 706 | 4 345 | -14,7 |
Włochy | 334 | 292 | +14,4 | 3 125 | 2 870 | +8,9 |
Hiszpania | 236 | 219 | +7,8 | 1 704 | 1 818 | -6,3 |
Polska | 88 | 168 | -47,6 | 1 215 | 1 343 | -9,5 |
Norwegia | 30 | 70 | -57,1 | 1 054 | 1 213 | -13,1 |
Belgia | 35 | 30 | +16,7 | 911 | 731 | +24,6 |
Węgry | 33 | 42 | -21,4 | 894 | 580 | +54,1 |
Czechy | 37 | 105 | -64,8 | 868 | 1 154 | -24,8 |
Austria | 94 | 119 | -21,0 | 785 | 764 | +2,7 |
Rumunia | 60 | 75 | -20,0 | 654 | 749 | -12,7 |
Szwecja | 42 | 160 | -73,8 | 590 | 1 222 | -51,7 |
Szwajcaria | 103 | 114 | -9,6 | 565 | 506 | +11,7 |
Dania | 107 | 7 | +1 428,6 | 541 | 259 | +108,9 |
Portugalia | 58 | 20 | +190,0 | 472 | 383 | +23,2 |
Irlandia | 67 | 4 | +1 575,0 | 417 | 123 | +239,0 |
Grecja | 33 | 19 | +73,7 | 385 | 281 | +37,0 |
Finlandia | 10 | 8 | +25,0 | 355 | 260 | +36,5 |
Słowacja | 105 | 4 | +2 525,0 | 338 | 239 | +41,4 |
Holandia | 6 | 12 | -50,0 | 323 | 387 | -16,5 |
Estonia | 22 | 14 | +57,1 | 235 | 222 | +5,9 |
Łotwa | 1 | 11 | -90,9 | 207 | 64 | +223,4 |
Bułgaria | 22 | 17 | +29,4 | 173 | 174 | -0,6 |
Luksemburg | 6 | 12 | -50,0 | 157 | 199 | -21,1 |
Litwa | 10 | 35 | -71,4 | 129 | 262 | -50,8 |
Chorwacja | 0 | 0 | 118 | 103 | +14,6 | |
Słowenia | 27 | 9 | +200,0 | 93 | 59 | +57,6 |
Islandia | 5 | 2 | +150,0 | 29 | 15 | +93,3 |
Cypr | 0 | 11 | -100,0 | 18 | 244 | -92,6 |
RAZEM | 3 138 | 3 201 | -2,0 | 31 455 | 31 604 | -0,5 |
NOWE Użytkowe
W listopadzie 2021 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE po raz piąty z rzędu zmniejszyła się (-14,7%). Dwucyfrowy spadek w segmencie samochodów dostawczych znacząco wpłynął na ogólny wynik, ponieważ samochody dostawcze stanowiły ponad 80% całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Cztery główne rynki regionu odnotowały w ubiegłym miesiącu silne spadki, przy czym najostrzejszy z nich dotknął Hiszpanię (-30,4%).
W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 11,5%, korzystając jeszcze z niskiej bazy dla porównania za rok 2020. Największe rynki jak dotąd dobrze sobie radziły w tym roku, zwłaszcza Włochy (+17,6%) i Francja (+9,4%), chociaż procentowe wzrosty w Niemczech (+1,3%) i Hiszpanii (+0,6%) znacznie spadły w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami.
Nowe dostawcze
W ubiegłym miesiącu rynek nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej zaliczył kolejny dwucyfrowy spadek (-16,6%), ponieważ niedobór półprzewodników w dalszym ciągu hamował produkcję pojazdów. Wynikom regionu nie pomogły też słabe rezultaty na głównych rynkach UE: Hiszpanii (-33,0%), Niemiec (-24,7%), Włoch (-16,2%) i Francji (-12,1%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od stycznia do listopada rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE wzrosły o 10,8% osiągając poziom 1,4 miliona sztuk, pomimo gorszych wyników w ostatnich miesiącach. Biorąc pod uwagę największe rynki nowych samochodów dostawczych, Włochy (+17,1%) i Francja (+9,7%) zdołały utrzymać się na plusie, podczas gdy skumulowane wyniki w Niemczech (+0,4%) i Hiszpanii (-0,4%) były porównywalne z rokiem 2020.
NOWE ciężarówki
W listopadzie spadek sprzedaży samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej był mniej gwałtowny (-3,5%) w porównaniu do samochodów dostawczych. Kraje Europy Środkowej nadal pozytywnie wspierały wyniki regionu (+13,4%), jednak nie wystarczyło to, aby zrównoważyć dwucyfrowe spadki odnotowane na czterech głównych rynkach Europy Zachodniej.
Do tej pory w 2021 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 219 595 nowych samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 21,0% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W tym czasie wszystkie rynki UE, z wyjątkiem Grecji (-3,6%), odnotowały wzrost, w tym Włochy (+25,5%), Hiszpania (+13,1%), Niemcy (+9,8%) i Francja (+5,9%).
W ubiegłym miesiącu popyt na samochody ciężarowe w UE zmniejszył się o 6,0%, osiągając poziom 23 678 sprzedanych sztuk. Podobnie jak w segmencie samochodów ciężarowych od 16t, wyniki Europy Zachodniej były gorsze niż w listopadzie 2020 roku: Hiszpania (-17,5%), Niemcy (-14,1%), Francja (-13,8%) i Włochy (-8,5%). Za to większość rynków w Europie Środkowej odnotowała w ubiegłym miesiącu wzrosty.
W ciągu jedenastu miesięcy 2021 roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej wzrosła w ujęciu rocznym o 16,6%, osiągając łączną liczbę 264 031 sztuk. Niska baza do porównania z wcześniejszymi miesiącami roku pozwoliła czterem największym rynkom regionu pozostać jak dotąd na plusie: Włochy (+22,6%), Hiszpania (+8,6%), Francja (+6,1%) i Niemcy (+4,8%).