Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek nowych autobusów – 11.2021

infobus
01.01.2022 18:00
Mamy najnowsze informacje nt. wyników rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE.

Od stycznia do listopada liczba nowych rejestracji autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o +2,3%, osiągając poziom 26 101 sztuk. Polska na tym tle cały czas zajmuje 6. pozycję i jest liderem w naszej części Europy.

Nowe autobusy

W listopadzie 2021 roku autobusy były jedynym segmentem z lekkim wzrostem (+1,6%) liczby nowych rejestracji. Z wyjątkiem Francji (-6,5%), wszystkie kluczowe rynki UE przyczyniły się do poprawy wyników w ubiegłym miesiącu: Włochy (+14,4%), Hiszpania (+7,8%) i Niemcy (+5,1%).

Od stycznia do listopada liczba nowych rejestracji autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o +2,3%, osiągając poziom 26 101 sztuk. Główne rynki odnotowały zróżnicowane wyniki w ciągu tych pierwszych 11 miesięcy. Francja, która przodowała pod względem wielkości sprzedaży, odnotowała największy wzrost procentowy (+10,6%), a następnie Włochy (+8,9%). Z drugiej strony, rejestracje w Hiszpanii i Niemczech spadły jak dotąd w tym roku odpowiednio o 6,3% i 4,0%.

lis.21lis.20zmiana01.11.202101.11.2020zmiana
Francja492526-6,56 0445 463+10,6
Niemcy758721+5,15 3505 572-4,0
W. Brytania317375-15,53 7064 345-14,7
Włochy334292+14,43 1252 870+8,9
Hiszpania236219+7,81 7041 818-6,3
Polska88168-47,61 2151 343-9,5
Norwegia3070-57,11 0541 213-13,1
Belgia3530+16,7911731+24,6
Węgry3342-21,4894580+54,1
Czechy37105-64,88681 154-24,8
Austria94119-21,0785764+2,7
Rumunia6075-20,0654749-12,7
Szwecja42160-73,85901 222-51,7
Szwajcaria103114-9,6565506+11,7
Dania1077+1 428,6541259+108,9
Portugalia5820+190,0472383+23,2
Irlandia674+1 575,0417123+239,0
Grecja3319+73,7385281+37,0
Finlandia108+25,0355260+36,5
Słowacja1054+2 525,0338239+41,4
Holandia612-50,0323387-16,5
Estonia2214+57,1235222+5,9
Łotwa111-90,920764+223,4
Bułgaria2217+29,4173174-0,6
Luksemburg612-50,0157199-21,1
Litwa1035-71,4129262-50,8
Chorwacja00 118103+14,6
Słowenia279+200,09359+57,6
Islandia52+150,02915+93,3
Cypr011-100,018244-92,6
RAZEM3 1383 201-2,031 45531 604-0,5

NOWE Użytkowe

W listopadzie 2021 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE po raz piąty z rzędu zmniejszyła się (-14,7%). Dwucyfrowy spadek w segmencie samochodów dostawczych znacząco wpłynął na ogólny wynik, ponieważ samochody dostawcze stanowiły ponad 80% całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Cztery główne rynki regionu odnotowały w ubiegłym miesiącu silne spadki, przy czym najostrzejszy z nich dotknął Hiszpanię (-30,4%).

W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 11,5%, korzystając jeszcze z niskiej bazy dla porównania za rok 2020. Największe rynki jak dotąd dobrze sobie radziły w tym roku, zwłaszcza Włochy (+17,6%) i Francja (+9,4%), chociaż procentowe wzrosty w Niemczech (+1,3%) i Hiszpanii (+0,6%) znacznie spadły w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami.

Nowe dostawcze

W ubiegłym miesiącu rynek nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej zaliczył kolejny dwucyfrowy spadek (-16,6%), ponieważ niedobór półprzewodników w dalszym ciągu hamował produkcję pojazdów. Wynikom regionu nie pomogły też słabe rezultaty na głównych rynkach UE: Hiszpanii (-33,0%), Niemiec (-24,7%), Włoch (-16,2%) i Francji (-12,1%).

Od stycznia do listopada rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE wzrosły o 10,8% osiągając poziom 1,4 miliona sztuk, pomimo gorszych wyników w ostatnich miesiącach. Biorąc pod uwagę największe rynki nowych samochodów dostawczych, Włochy (+17,1%) i Francja (+9,7%) zdołały utrzymać się na plusie, podczas gdy skumulowane wyniki w Niemczech (+0,4%) i Hiszpanii (-0,4%) były porównywalne z rokiem 2020.

NOWE ciężarówki

W listopadzie spadek sprzedaży samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej był mniej gwałtowny (-3,5%) w porównaniu do samochodów dostawczych. Kraje Europy Środkowej nadal pozytywnie wspierały wyniki regionu (+13,4%), jednak nie wystarczyło to, aby zrównoważyć dwucyfrowe spadki odnotowane na czterech głównych rynkach Europy Zachodniej.

Do tej pory w 2021 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 219 595 nowych samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 21,0% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W tym czasie wszystkie rynki UE, z wyjątkiem Grecji (-3,6%), odnotowały wzrost, w tym Włochy (+25,5%), Hiszpania (+13,1%), Niemcy (+9,8%) i Francja (+5,9%).

W ubiegłym miesiącu popyt na samochody ciężarowe w UE zmniejszył się o 6,0%, osiągając poziom 23 678 sprzedanych sztuk. Podobnie jak w segmencie samochodów ciężarowych od 16t, wyniki Europy Zachodniej były gorsze niż w listopadzie 2020 roku: Hiszpania (-17,5%), Niemcy (-14,1%), Francja (-13,8%) i Włochy (-8,5%). Za to większość rynków w Europie Środkowej odnotowała w ubiegłym miesiącu wzrosty.

W ciągu jedenastu miesięcy 2021 roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej wzrosła w ujęciu rocznym o 16,6%, osiągając łączną liczbę 264 031 sztuk. Niska baza do porównania z wcześniejszymi miesiącami roku pozwoliła czterem największym rynkom regionu pozostać jak dotąd na plusie: Włochy (+22,6%), Hiszpania (+8,6%), Francja (+6,1%) i Niemcy (+4,8%).