Europejski rynek nowych autobusów – 04.2021
Od stycznia do kwietnia popyt na autobusy i autokary w Europie utrzymywał się na ujemnym poziomie (-9,7%) pomimo dobrych wyników z zeszłego miesiąca.
W kwietniu 2021 roku rejestracje nowych autobusów i autokarów w Unii Europejskiej skoczyły o 83%, osiągając poziom 1 842 sprzedanych sztuk.
Sztuczny wzrost
Wszystkie cztery główne rynki UE korzystnie wpłynęły na wynik regionu, zwłaszcza Francja i Hiszpania (w obu przypadkach wzrost o 103,6%). Natomiast warto podkreślić, że główną przyczyną tego wzrostu była bardzo niska baza sprzedaży w ubiegłym roku, jako że kwiecień 2020 r. był pierwszym pełnym miesiącem, w którym obowiązywały ograniczenia związane z koronawirusem. W rezultacie, w ubiegłym miesiącu w całym regionie odnotowano wiele trzycyfrowych wzrostów procentowych.
Patrząc na skumulowane wyniki od początku roku nie jest już tak „różowo” – wśród największych rynków pod względem wolumenu, najostrzejszy spadek wykazała W/. Brytania (-44,6%), i Hiszpania (-26,5%), podczas gdy we Włoszech (-9,7%) i Niemczech (-8,8%) spadki były umiarkowane. Z kolei Francja była jedynym dużym rynkiem, który do tej pory osiągnął wzrost (+11,2%) w 2021 roku.
Polska w Europie
Polska na tym tle cały czas spada w dół w rankingu. Obecnie znajdujemy się na 8. pozycji, a wyprzedzają nas m.in. Czechy – lider w naszym regionie Europy.
Kraj | 01-04.2021 | 01-04.2020 | zmiana % |
NIEMCY | 1 683 | 1 845 | -8,8% |
FRANCJA | 1 672 | 1 503 | +11,2% |
WŁOCHY | 1 161 | 1 286 | -9,7% |
W. BRYTANIA | 1 020 | 1 842 | -44,6% |
CZECHY | 481 | 260 | +85,0% |
HISZPANIA | 476 | 648 | -26,5% |
BELGIA | 388 | 286 | +35,7% |
POLSKA | 384 | 456 | -15,8% |
AUSTRIA | 319 | 226 | +41,2% |
RUMUNIA | 262 | 207 | +26,6% |
SZWECJA | 262 | 207 | +26,6% |
PORTUGALIA | 223 | 212 | +5,2% |
IRLANDIA | 190 | 61 | +211,5% |
NORWEGIA | 150 | 281 | -46,6% |
SZWAJCARIA | 148 | 140 | +5,7% |
HOLANDIA | 130 | 251 | -48,2% |
DANIA | 115 | 123 | -6,5% |
GRECJA | 93 | 120 | -22,5% |
ESTONIA | 90 | 75 | +20,0% |
WĘGRY | 86 | 257 | -66,5% |
LUKSEMBURG | 73 | 103 | -29,1% |
LITWA | 61 | 78 | -21,8% |
SŁOWACJA | 49 | 80 | -38,8% |
CHORWACJA | 44 | 26 | +69,2% |
FINLANDIA | 42 | 67 | -37,3% |
SŁOWENIA | 40 | 19 | +110,5% |
ŁOTWA | 35 | 23 | +52,2% |
BUŁGARIA | 31 | 71 | -56,3% |
CYPR | 6 | 8 | -25,0% |
ISLANDIA | 6 | 8 | -25,0% |
RAZEM | 9 720 | 10 769 | -9,7% |
Użytkowy rynek
W ciągu czterech miesięcy 2021 roku popyt na nowe pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej zwiększył się o 42.1%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki pozytywnym wynikom z marca i kwietnia, całkowita liczba rejestracji w tym roku wyniosła 673 179 sztuk.
Od początku roku wszystkie kluczowe rynki umocniły swoją pozycję: największy wzrost procentowy (+75,1%) odnotowały Włochy, wyprzedzając Francję (+62,9%), Hiszpanię (+43,8%) i Niemcy (+15,1%).
Nowe lekkie samochody dostawcze (LCV)
Kwiecień przyniósł olbrzymi wzrost (+209,5%) sprzedaży nowych samochodów dostawczych w UE, z liczbą 143 185 zarejestrowanych szt. łącznie. Ten przyspieszony trend wzrostowy znalazł także odzwierciedlenie na poziomie krajowym na czterech największych rynkach: Włochy (+972,1%), Hiszpania (+771,0%), Francja (+471,2%) i Niemcy (+70,8%).
W okresie od stycznia do kwietnia rejestracje lekkich samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej wzrosły o 45,9 dzięki dobrym wynikom z marca i kwietnia. W ciągu czterech miesięcy na każdym z głównych rynków UE odnotowano wyraźny wzrost popytu na samochody dostawcze: Włochy (+83,7%), Francja (+67,5%), Hiszpania (+47,9%) i Niemcy (+16,5%).
Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe (MHCV)
W kwietniu w UE zarejestrowano 26 256 nowych ciężkich pojazdów użytkowych, o 86,3% więcej niż rok wcześniej. Europa Środkowa zapewniła silny impuls (+188,7%) do tego wzrostu, przy czym Polska - jeden z wiodących rynków pod względem ilościowym - odnotowała 241,2% wzrost rejestracji nowych samochodów ciężarowych.
Największe rynki Europy Zachodniej również dobrze radziły sobie w ubiegłym miesiącu: Włochy (+170,7%), Francja (+163,2%), Hiszpania (+95,5%) i Niemcy (+32,6%).
W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2021 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosły o 28,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwyższy wzrost procentowy (+46,0%) wśród kluczowych rynków regionu odnotowały Włochy, za nimi uplasowały się Francja (+32,4%), Hiszpania (+25,3%) i Niemcy (+12,7%).