Europejski rynek autobusowy w sierpniu (01-08.2014)
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W okresie styczeń –sierpień odnotowaliśmy zdecydowany wzrost sprzedaży (+6,7%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend, który trwa już od lutego br. W zimie odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+8,5%), w marcu (+4,4%), w kwietniu (+19,6%), w maju (+9,9%), w czerwcu (+8,5%) i w lipcu (+8,5). W sierpniu ta pozytywna koniunktura zdecydowanie się zakończyła i cały europejski rynek autobusów mocno poszybował w dół –o 16%. Miejmy nadzieję, że jest to tylko „wakacyjny wypadek przy pracy”, a nie początek długotrwałej negatywnej tendencji. Łącznie w ciągu 8 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 22 411 szt. autobusów –czyli o 1756 szt. więcej niż przed rokiem (+3,5%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń i sierpień, kiedy sprzedano odpowiednio o 8,8%/16% mniej autobusów niż rok wcześniej. Mimo nienajlepszego wyniku z ostatniego miesiąca cały czas autobusowy rynek prezentuje dobrą kondycję, a wzrosty sprzedaży występują w większości europejskich państw. Oczywiście cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W ciągu 8 miesięcy br. było to łącznie 18 020 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 3281 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1110 szt. (5%) Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Francja (-11,4%) oraz Wielka Brytania (-2,0%). To motory napędowe całej europejskiej sprzedaży i bez nich ciężko będzie dowieźć ten dobry wynik do końca roku. Reszta państw imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługują Niemcy (+3,5%), a także Hiszpania (+9,3%) i Włochy (+1,4%), które podnoszą się z wieloletniego kryzysu. Dobrze także sytuacja wygląda w Austrii i Belgii. Z kolei Grecja sukcesywnie wzmacnia swój rynek po kompletnym załamaniu jakie miało miejsce w tym kraju dwa lata temu. Teraz zarejestrowano tam 156 pojazdów wobec 66 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +136%, który najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju rok temu.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-czerwiec 2014 r. –wg krajów:
Kraj
|
08.2014
|
08.2013
|
Zmiana [%]
|
01-08. 2014 r.
|
01-08. 2013 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
35
|
52
|
-32,7%
|
604
|
394
|
53,3%
|
Belgia
|
133
|
89
|
49,4%
|
780
|
530
|
47,2%
|
Chorwacja
|
5
|
5
|
0,0%
|
86
|
93
|
-7,5%
|
Czechy
|
32
|
55
|
-41,8%
|
556
|
484
|
14,9%
|
Dania
|
26
|
50
|
-48,0%
|
256
|
256
|
0,0%
|
Estonia
|
14
|
7
|
100,0%
|
79
|
64
|
23,4%
|
Finlandia
|
107
|
41
|
161,0%
|
534
|
245
|
118,0%
|
Francja
|
895
|
1 252
|
-28,5%
|
3 963
|
4 474
|
-11,4%
|
Grecja
|
6
|
4
|
50,0%
|
156
|
66
|
136,4%
|
Hiszpania
|
94
|
55
|
70,9%
|
1 092
|
999
|
9,3%
|
Holandia
|
6
|
9
|
-33,3%
|
324
|
318
|
1,9%
|
Irlandia
|
23
|
30
|
-23,3%
|
142
|
120
|
18,3%
|
Islandia
|
3
|
8
|
-62,5%
|
60
|
68
|
-11,8%
|
Litwa
|
67
|
50
|
34,0%
|
164
|
140
|
17,1%
|
Luksemburg
|
7
|
12
|
-41,7%
|
113
|
119
|
-5,0%
|
Łotwa
|
6
|
27
|
-77,8%
|
137
|
154
|
-11,0%
|
Niemcy
|
339
|
422
|
-19,7%
|
3 256
|
3 147
|
3,5%
|
Norwegia
|
92
|
231
|
-60,2%
|
652
|
884
|
-26,2%
|
Polska
|
143
|
108
|
32,4%
|
1 005
|
781
|
28,7%
|
Portugalia
|
1
|
4
|
-75,0%
|
127
|
126
|
0,8%
|
Rumunia
|
143
|
34
|
320,6%
|
582
|
601
|
-3,2%
|
Słowacja
|
20
|
11
|
81,8%
|
272
|
162
|
67,9%
|
Słowenia
|
24
|
11
|
118,2%
|
133
|
84
|
58,3%
|
Szwajcaria
|
58
|
62
|
-6,5%
|
398
|
339
|
17,4%
|
Szwecja
|
229
|
194
|
18,0%
|
906
|
905
|
0,1%
|
Węgry
|
4
|
24
|
-83,3%
|
267
|
265
|
0,8%
|
Wielka Brytania
|
200
|
435
|
-54,0%
|
4 342
|
4 432
|
-2,0%
|
Włochy
|
133
|
104
|
27,9%
|
1 425
|
1 405
|
1,4%
|
EU28 + EFTA
|
2 845
|
3 386
|
-16,0%
|
22 411
|
21 655
|
3,5%
|
ACEA
Region po regionie
W okresie styczeń-sierpień „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 3281 szt. i wzrost na poziomie +16%. To zdecydowane lepiej niż w I połowie roku, kiedy ten bilans wynosił 12,5%. Porównując miesiąc do miesiąc okazuje się, że sierpniu grupa EU13 odnotowała znaczący wzrost (+38%%), podczas gdy Europa Zachodnia –mocny spadek (- 18,9%). Świetnie cały czas sytuacja wygląda w Polsce i Czechach, a w czerwcu do grona „zielonych”rynków dołączyła Rumunia, który w tak krótkim okresie czasu zdołała wyprzedzić naszych południowych sąsiadów. Po 8 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1005 szt.), Rumunia (582), Czechy (556), Słowacja (272) i Węgry (267). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Cypru ani Bułgarii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 86 nowych autobusów. Polska po 8 miesiącach r. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+28,7%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży. To na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach zakładów w Sadach, Starachowicach, Bolechowie i Słupsku.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-sierpień 2014 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-08.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
4 342
|
-2,0%
|
2
|
Francja
|
3 963
|
-11,4%
|
3
|
Niemcy
|
3 256
|
3,5%
|
4
|
Włochy
|
1 425
|
1,4%
|
5
|
Hiszpania
|
1 092
|
9,3%
|
6
|
Polska
|
1 005
|
28,7%
|
7
|
Szwecja
|
906
|
0,1%
|
8
|
Belgia
|
780
|
47,2%
|
9
|
Norwegia
|
652
|
-26,2%
|
10
|
Austria
|
604
|
53,3%
|
11
|
Rumunia
|
582
|
-3,2%
|
12
|
Czechy
|
556
|
14,9%
|
13
|
Finlandia
|
534
|
118,0%
|
14
|
Szwajcaria
|
398
|
17,4%
|
15
|
Holandia
|
324
|
1,9%
|
16
|
Słowacja
|
272
|
67,9%
|
17
|
Węgry
|
267
|
0,8%
|
18
|
Dania
|
256
|
0,0%
|
19
|
Litwa
|
164
|
17,1%
|
20
|
Grecja
|
156
|
136,4%
|
21
|
Irlandia
|
142
|
18,3%
|
22
|
Łotwa
|
137
|
-11,0%
|
23
|
Słowenia
|
133
|
58,3%
|
24
|
Portugalia
|
127
|
0,8%
|
25
|
Luksemburg
|
113
|
-5,0%
|
26
|
Chorwacja
|
86
|
-7,5%
|
37
|
Estonia
|
79
|
23,4%
|
38
|
Islandia
|
60
|
-11,8%
|
|
Razem
|
22 411
|
3,5%
|
ACEA