Europejski rynek autobusowy w sierpniu (01-08.2014)

infobus
09.10.2014 15:34
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W okresie styczeń –sierpień odnotowaliśmy zdecydowany wzrost sprzedaży (+6,7%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend, który trwa już od lutego br. W zimie odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+8,5%), w marcu (+4,4%), w kwietniu (+19,6%), w maju (+9,9%), w czerwcu (+8,5%) i w lipcu (+8,5). W sierpniu ta pozytywna koniunktura zdecydowanie się zakończyła i cały europejski rynek autobusów mocno poszybował w dół –o 16%. Miejmy nadzieję, że jest to tylko „wakacyjny wypadek przy pracy”, a nie początek długotrwałej negatywnej tendencji. Łącznie w ciągu 8 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 22 411 szt. autobusów –czyli o 1756 szt. więcej niż przed rokiem (+3,5%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń i sierpień, kiedy sprzedano odpowiednio o 8,8%/16%  mniej autobusów niż rok wcześniej. Mimo nienajlepszego wyniku z ostatniego miesiąca cały czas autobusowy rynek prezentuje dobrą kondycję, a wzrosty sprzedaży występują w większości europejskich państw. Oczywiście cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W ciągu 8 miesięcy br. było to łącznie 18 020 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 3281 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1110 szt. (5%) Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Francja (-11,4%) oraz Wielka Brytania (-2,0%). To motory napędowe całej europejskiej sprzedaży i bez nich ciężko będzie dowieźć ten dobry wynik do końca roku. Reszta państw imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługują Niemcy (+3,5%), a także Hiszpania (+9,3%) i Włochy (+1,4%), które podnoszą się z wieloletniego kryzysu. Dobrze także sytuacja wygląda w Austrii i Belgii. Z kolei Grecja sukcesywnie wzmacnia swój rynek po kompletnym załamaniu jakie miało miejsce w tym kraju dwa lata temu. Teraz zarejestrowano tam 156 pojazdów wobec 66 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +136%, który najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju rok temu.
 
Tendencje na europejskim rynku autobusowym 01-08.2013/2014 r.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-czerwiec 2014 r. –wg krajów:
Kraj
08.2014
08.2013
Zmiana [%]
01-08. 2014 r.
01-08. 2013 r.
Zmiana [%]
Austria
35
52
-32,7%
604
394
53,3%
Belgia
133
89
49,4%
780
530
47,2%
Chorwacja
5
5
0,0%
86
93
-7,5%
Czechy
32
55
-41,8%
556
484
14,9%
Dania
26
50
-48,0%
256
256
0,0%
Estonia
14
7
100,0%
79
64
23,4%
Finlandia
107
41
161,0%
534
245
118,0%
Francja
895
1 252
-28,5%
3 963
4 474
-11,4%
Grecja
6
4
50,0%
156
66
136,4%
Hiszpania
94
55
70,9%
1 092
999
9,3%
Holandia
6
9
-33,3%
324
318
1,9%
Irlandia
23
30
-23,3%
142
120
18,3%
Islandia
3
8
-62,5%
60
68
-11,8%
Litwa
67
50
34,0%
164
140
17,1%
Luksemburg
7
12
-41,7%
113
119
-5,0%
Łotwa
6
27
-77,8%
137
154
-11,0%
Niemcy
339
422
-19,7%
3 256
3 147
3,5%
Norwegia
92
231
-60,2%
652
884
-26,2%
Polska
143
108
32,4%
1 005
781
28,7%
Portugalia
1
4
-75,0%
127
126
0,8%
Rumunia
143
34
320,6%
582
601
-3,2%
Słowacja
20
11
81,8%
272
162
67,9%
Słowenia
24
11
118,2%
133
84
58,3%
Szwajcaria
58
62
-6,5%
398
339
17,4%
Szwecja
229
194
18,0%
906
905
0,1%
Węgry
4
24
-83,3%
267
265
0,8%
Wielka Brytania
200
435
-54,0%
4 342
4 432
-2,0%
Włochy
133
104
27,9%
1 425
1 405
1,4%
EU28 + EFTA
2 845
3 386
-16,0%
22 411
21 655
3,5%
ACEA
 
Europejski rynek autobusowy po 8 miesiącach 2014Europejski rynek autobusowy po 8 miesiącach 2014
 
Region po regionie
W okresie styczeń-sierpień „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 3281 szt. i wzrost na poziomie +16%. To zdecydowane lepiej niż w I połowie roku, kiedy ten bilans wynosił 12,5%. Porównując miesiąc do miesiąc okazuje się, że sierpniu grupa EU13 odnotowała znaczący wzrost (+38%%), podczas gdy Europa Zachodnia –mocny spadek (- 18,9%). Świetnie cały czas sytuacja wygląda w Polsce i Czechach, a w czerwcu do grona „zielonych”rynków dołączyła Rumunia, który w tak krótkim okresie czasu zdołała wyprzedzić naszych południowych sąsiadów. Po 8 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1005 szt.), Rumunia (582), Czechy (556), Słowacja (272) i Węgry (267). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Cypru ani Bułgarii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 86 nowych autobusów. Polska po 8 miesiącach r. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+28,7%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży. To na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach zakładów w Sadach, Starachowicach, Bolechowie i Słupsku.  
 
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-sierpień 2014 r.
Lp.
Kraj
01-08.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
4 342
-2,0%
2
Francja
3 963
-11,4%
3
Niemcy
3 256
3,5%
4
Włochy
1 425
1,4%
5
Hiszpania
1 092
9,3%
6
Polska
1 005
28,7%
7
Szwecja
906
0,1%
8
Belgia
780
47,2%
9
Norwegia
652
-26,2%
10
Austria
604
53,3%
11
Rumunia
582
-3,2%
12
Czechy
556
14,9%
13
Finlandia
534
118,0%
14
Szwajcaria
398
17,4%
15
Holandia
324
1,9%
16
Słowacja
272
67,9%
17
Węgry
267
0,8%
18
Dania
256
0,0%
19
Litwa
164
17,1%
20
Grecja
156
136,4%
21
Irlandia
142
18,3%
22
Łotwa
137
-11,0%
23
Słowenia
133
58,3%
24
Portugalia
127
0,8%
25
Luksemburg
113
-5,0%
26
Chorwacja
86
-7,5%
37
Estonia
79
23,4%
38
Islandia
60
-11,8%
 
Razem
22 411
3,5%
ACEA