Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusowy w maju (01-05.2014)

infobus
03.07.2014 11:40

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W ciągu 5 miesięcy br. rynek odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży (+6,8%) i tym samym pogłębił pozytywny trend trwający od lutego br. Przypomnijmy: po słabym styczniu, w lutym odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+8,5%), w marcu (+4,4%), w kwietniu (+19,6%), a w maju (+9,9%).  Łącznie w ciągu 5 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 13 652 szt. autobusów –czyli aż o 868 szt. więcej niż przed rokiem (+6,8%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy sprzedano 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej. To już jednak historia, a teraz mamy olbrzymie powody do zadowolenia. Kwiecień miesiącem autobusów! I co ważne wzrosty sprzedaży nastąpiły we wszystkich rejonach Unii. Oczywiście cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W okresie styczeń-maju br. było to łącznie 11 049 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 2054 pojazdów (15,3%), a w krajach EFTA –549 szt. (4,7%) Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak: Hiszpania (-1,9%), Włochy (-1,9%), a przede wszystkim Szwecja (-46,2%). Reszta imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. Po lekkim falstarcie na początku roku, teraz „wyspiarze”zrejestrowali już 3 060 autobusów –o 4,6% więcej niż przed rokiem. Dzięki temu Wielka Brytania jest aktualnie autobusowym liderem w Europie pod względem liczby rejestrowanych autobusów. Ponadto dobry rezultat ciągną w górę rozpędzone rynki Niemiec (+11,1%) i Francji (+1,2%), aczkolwiek ten ostatni kraj traci już powoli impet, którym dysponował na początku roku. Dobrze też sytuacja wygląda w Austrii i Holandii. Powoli z bardzo dotkliwego, kryzysu podnosi się Grecja, gdzie zarejestrowano 94 pojazdów wobec 23 szt. w zeszłym roku. To wzrost o 308,7% najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.

1_760

Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-maj 2014 r. –wg krajów:
Kraj
05.2014
05.2013
Zmiana [%]
01-05. 2014 r.
01-05. 2013 r.
Zmiana [%]
Austria
186
74
151,4%
479
231
107,4%
Belgia
100
88
13,6%
367
324
13,3%
Chorwacja
9
26
-65,4%
44
52
-15,4%
Czechy
63
48
31,3%
401
320
25,3%
Dania
29
17
70,6%
109
117
-6,8%
Estonia
17
8
112,5%
54
43
25,6%
Finlandia
54
16
237,5%
163
123
32,5%
Francja
292
342
-14,6%
2 060
2 036
1,2%
Grecja
48
8
500,0%
94
23
308,7%
Hiszpania
131
125
4,8%
670
683
-1,9%
Holandia
32
39
-17,9%
293
286
2,4%
Irlandia
15
19
-21,1%
108
68
58,8%
Islandia
8
26
-69,2%
33
45
-26,7%
Litwa
13
23
-43,5%
82
80
2,5%
Luksemburg
13
7
85,7%
98
81
21,0%
Łotwa
24
27
-11,1%
77
76
1,3%
Niemcy
477
394
21,1%
2 196
1 977
11,1%
Norwegia
84
118
-28,8%
275
313
-12,1%
Polska
126
63
100,0%
597
462
29,2%
Portugalia
10
7
42,9%
111
108
2,8%
Rumunia
42
29
44,8%
291
468
-37,8%
Słowacja
24
20
20,0%
206
76
171,1%
Słowenia
14
11
27,3%
70
67
4,5%
Szwajcaria
53
43
23,3%
241
182
32,4%
Szwecja
128
200
-36,0%
203
377
-46,2%
Węgry
81
70
15,7%
232
182
27,5%
Wielka Brytania
583
606
-3,8%
3 060
2 926
4,6%
Włochy
259
198
30,8%
1 038
1 058
-1,9%
RAZEM
2 915
2 652
9,9%
13 652
12 784
6,8%

Region po regionie
W okresie styczeń-maj „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 2054 szt. i wzrost na poziomie +12,5%. Świetnie rozpoczęły rok rynki nadbałtyckie oraz nasi południowy sąsiedzi –Czechy i Słowacja. W marcu do grona „zielonych”rynków dołączyła Polska, a w kwietniu –Węgry. Jedynie Rumunia jest na dużym „minusie”, co jest przeciwieństwem sytuacji z zeszłego roku, kiedy to ten kraj ciągnął cały region w górę. Po 5 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (597 szt.) Czechy (401), Rumunia (291) i Słowacja (206). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Cypru, która również pociągnęłyby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 44 nowe autobusy. Polska po pięciu miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką zdecydowanie powyżej średniej dla całej Europy (+29,2%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży. To na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach zakładów w Sadach, Starachowicach i Bolechowie.

2_640x453_7603_640x453_760

Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-maj 2014 r.
Lp.
Kraj
01-05.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
3 060
22,4%
2
Niemcy
2 196
16,1%
3
Francja
2 060
15,1%
4
Włochy
1 038
7,6%
5
Hiszpania
670
4,9%
6
Polska
597
4,4%
7
Austria
479
3,5%
8
Czechy
401
2,9%
9
Belgia
367
2,7%
10
Holandia
293
2,1%
11
Rumunia
291
2,1%
12
Norwegia
275
2,0%
13
Szwajcaria
241
1,8%
14
Węgry
232
1,7%
15
Słowacja
206
1,5%
16
Szwecja
203
1,5%
17
Finlandia
163
1,2%
18
Portugalia
111
0,8%
19
Dania
109
0,8%
20
Irlandia
108
0,8%
21
Luksemburg
98
0,7%
22
Grecja
94
0,7%
23
Litwa
82
0,6%
24
Łotwa
77
0,6%
25
Słowenia
70
0,5%
26
Estonia
54
0,4%
37
Chorwacja
44
0,3%
38
Islandia
33
0,2%
 
RAZEM
13 652
100,0%
ACEA   

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”,”serif”}