Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusowy w I połowie 2014 r.

infobus
02.08.2014 01:30
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W I połowie br. rynek odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży (+6,7%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend, który trwa już od lutego br. Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+8,5%), w marcu (+4,4%), w kwietniu (+19,6%), w maju (+9,9%) i w czerwcu (+8,5%).  Łącznie w ciągu 6 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 16 636 szt. autobusów –czyli o 1041 szt. więcej niż przed rokiem (+6,7%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy sprzedano 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej. To już jednak historia, a teraz mamy olbrzymie powody do zadowolenia. Co ważne wzrosty sprzedaży nastąpiły we wszystkich rejonach Unii. Oczywiście cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W ciągu 6 miesięcy br. było to łącznie 13 469 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 2474 pojazdów (15,3%), a w krajach EFTA –793 szt. (4,7%) Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Szwecja (-20%) oraz Francja (-2,9%). Reszta imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. Po lekkim falstarcie na początku roku, teraz na Wyspach zrejestrowano już 3620 autobusów –o 3% więcej niż przed rokiem. Dzięki temu Wielka Brytania jest aktualnie liderem w Europie z największa liczba autobusowych rejestracji. Ponadto dobry rezultat ciągnie w górę rozpędzony rynek Niemiec (+11,5%), a także Finlandii (+130%) i Hiszpanii, która szybko podnosi się z kryzysu (+6,7%). Dobrze też sytuacja wygląda w Austrii, Belgii i Danii. Z kolei Grecja sukcesywnie wzmacnia swój rynek po kompletnym załamaniu jakie miało miejsce w tym kraju dwa lata temu. Teraz zarejestrowano tam 125 pojazdów wobec 38 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +228%, który najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju rok temu.
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w I połowie 2013/2014 r.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-czerwiec 2014 r. –wg krajów:

 

Kraj
06.2014
06.2013
Zmiana [%]
01-06. 2014 r.
01-06. 2013 r.
Zmiana [%]
Austria
49
63
-22,2%
528
294
79,6%
Belgia
146
49
198,0%
513
373
37,5%
Chorwacja
9
25
-64,0%
63
77
-18,2%
Czechy
64
56
14,3%
465
376
23,7%
Dania
71
22
222,7%
180
139
29,5%
Estonia
7
6
16,7%
61
49
24,5%
Finlandia
174
23
656,5%
337
146
130,8%
Francja
438
536
-18,3%
2 498
2 572
-2,9%
Grecja
31
15
106,7%
125
38
228,9%
Hiszpania
169
103
64,1%
839
786
6,7%
Holandia
12
17
-29,4%
305
303
0,7%
Irlandia
2
4
-50,0%
110
70
57,1%
Islandia
16
7
128,6%
49
52
-5,8%
Litwa
17
3
466,7%
92
83
10,8%
Luksemburg
6
25
-76,0%
104
106
-1,9%
Łotwa
23
35
-34,3%
100
111
-9,9%
Niemcy
368
322
14,3%
2 564
2 299
11,5%
Norwegia
180
223
-19,3%
455
536
-15,1%
Polska
88
147
-40,1%
685
609
12,5%
Portugalia
8
6
33,3%
119
114
4,4%
Rumunia
61
28
117,9%
352
496
-29,0%
Słowacja
23
64
-64,1%
229
140
63,6%
Słowenia
11
4
175,0%
76
71
7,0%
Szwajcaria
48
59
-18,6%
289
241
19,9%
Szwecja
299
256
16,8%
502
633
-20,7%
Węgry
16
54
-70,4%
251
236
6,4%
Włochy
87
73
19,2%
1 125
1 131
-0,5%
W. Brytania
560
588
-4,8%
3 620
3 514
3,0%
EU28 + EFTA
2 983
2 813
6,0%
16 636
15 595
6,7%

 

ACEA
Europejski rynek autobusowy w I połowie 2014 rEuropejski rynek autobusowy w I połowie 2014 r
 
Region po regionie
W okresie styczeń-czerwiec „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 2374 szt. i wzrost na poziomie +5,6%. To zdecydowane gorzej niż w maju, kiedy ten bilans wynosił 12,5%. Porównując miesiąc do miesiąc okazuje się, że czerwcu grupa EU13 odnotowała znaczący spadek (-24,4%), co przede wszystkim należy wiązać ze słabszymi wynikamy z Polski, Węgier i Słowacji. Świetnie cały czas sytuacja wygląda w Czechach, a w czerwcu do grona „zielonych”rynków dołączyła Rumunia. Po 6 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (685 szt.) Czechy (465), Rumunia (352) i Słowacja (229). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Cypru ani Bułgarii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 63 nowe autobusy. Polska po I połowie br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+12,5%). Nie jest to już jednak ten imponujący wynik +29%, jaki nasz kraj odnotował po 5 miesiącach br. Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży. To na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach zakładów w Sadach, Starachowicach, Bolechowie i Słupsku.  
 
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-czerwiec 2014 r.

 

Lp.
Kraj
01-06.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
W. Brytania
3 620
21,8%
2
Niemcy
2 564
15,4%
3
Francja
2 498
15,0%
4
Włochy
1 125
6,8%
5
Hiszpania
839
5,0%
6
Polska
685
4,1%
7
Austria
528
3,2%
8
Belgia
513
3,1%
9
Szwecja
502
3,0%
10
Czechy
465
2,8%
11
Norwegia
455
2,7%
12
Rumunia
352
2,1%
13
Finlandia
337
2,0%
14
Holandia
305
1,8%
15
Szwajcaria
289
1,7%
16
Węgry
251
1,5%
17
Słowacja
229
1,4%
18
Dania
180
1,1%
19
Grecja
125
0,8%
20
Portugalia
119
0,7%
21
Irlandia
110
0,7%
22
Luksemburg
104
0,6%
23
Łotwa
100
0,6%
24
Litwa
92
0,6%
25
Słowenia
76
0,5%
26
Chorwacja
63
0,4%
37
Estonia
61
0,4%
38
Islandia
49
0,3%
 
RAZEM
16 636
100,0%

 

ACEA