Europejski rynek autobusowy w I połowie 2014 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W I połowie br. rynek odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży (+6,7%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend, który trwa już od lutego br. Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+8,5%), w marcu (+4,4%), w kwietniu (+19,6%), w maju (+9,9%) i w czerwcu (+8,5%). Łącznie w ciągu 6 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 16 636 szt. autobusów –czyli o 1041 szt. więcej niż przed rokiem (+6,7%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy sprzedano 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej. To już jednak historia, a teraz mamy olbrzymie powody do zadowolenia. Co ważne wzrosty sprzedaży nastąpiły we wszystkich rejonach Unii. Oczywiście cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W ciągu 6 miesięcy br. było to łącznie 13 469 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 2474 pojazdów (15,3%), a w krajach EFTA –793 szt. (4,7%) Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Szwecja (-20%) oraz Francja (-2,9%). Reszta imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. Po lekkim falstarcie na początku roku, teraz na Wyspach zrejestrowano już 3620 autobusów –o 3% więcej niż przed rokiem. Dzięki temu Wielka Brytania jest aktualnie liderem w Europie z największa liczba autobusowych rejestracji. Ponadto dobry rezultat ciągnie w górę rozpędzony rynek Niemiec (+11,5%), a także Finlandii (+130%) i Hiszpanii, która szybko podnosi się z kryzysu (+6,7%). Dobrze też sytuacja wygląda w Austrii, Belgii i Danii. Z kolei Grecja sukcesywnie wzmacnia swój rynek po kompletnym załamaniu jakie miało miejsce w tym kraju dwa lata temu. Teraz zarejestrowano tam 125 pojazdów wobec 38 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +228%, który najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju rok temu.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-czerwiec 2014 r. –wg krajów:
Kraj
|
06.2014
|
06.2013
|
Zmiana [%]
|
01-06. 2014 r.
|
01-06. 2013 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
49
|
63
|
-22,2%
|
528
|
294
|
79,6%
|
Belgia
|
146
|
49
|
198,0%
|
513
|
373
|
37,5%
|
Chorwacja
|
9
|
25
|
-64,0%
|
63
|
77
|
-18,2%
|
Czechy
|
64
|
56
|
14,3%
|
465
|
376
|
23,7%
|
Dania
|
71
|
22
|
222,7%
|
180
|
139
|
29,5%
|
Estonia
|
7
|
6
|
16,7%
|
61
|
49
|
24,5%
|
Finlandia
|
174
|
23
|
656,5%
|
337
|
146
|
130,8%
|
Francja
|
438
|
536
|
-18,3%
|
2 498
|
2 572
|
-2,9%
|
Grecja
|
31
|
15
|
106,7%
|
125
|
38
|
228,9%
|
Hiszpania
|
169
|
103
|
64,1%
|
839
|
786
|
6,7%
|
Holandia
|
12
|
17
|
-29,4%
|
305
|
303
|
0,7%
|
Irlandia
|
2
|
4
|
-50,0%
|
110
|
70
|
57,1%
|
Islandia
|
16
|
7
|
128,6%
|
49
|
52
|
-5,8%
|
Litwa
|
17
|
3
|
466,7%
|
92
|
83
|
10,8%
|
Luksemburg
|
6
|
25
|
-76,0%
|
104
|
106
|
-1,9%
|
Łotwa
|
23
|
35
|
-34,3%
|
100
|
111
|
-9,9%
|
Niemcy
|
368
|
322
|
14,3%
|
2 564
|
2 299
|
11,5%
|
Norwegia
|
180
|
223
|
-19,3%
|
455
|
536
|
-15,1%
|
Polska
|
88
|
147
|
-40,1%
|
685
|
609
|
12,5%
|
Portugalia
|
8
|
6
|
33,3%
|
119
|
114
|
4,4%
|
Rumunia
|
61
|
28
|
117,9%
|
352
|
496
|
-29,0%
|
Słowacja
|
23
|
64
|
-64,1%
|
229
|
140
|
63,6%
|
Słowenia
|
11
|
4
|
175,0%
|
76
|
71
|
7,0%
|
Szwajcaria
|
48
|
59
|
-18,6%
|
289
|
241
|
19,9%
|
Szwecja
|
299
|
256
|
16,8%
|
502
|
633
|
-20,7%
|
Węgry
|
16
|
54
|
-70,4%
|
251
|
236
|
6,4%
|
Włochy
|
87
|
73
|
19,2%
|
1 125
|
1 131
|
-0,5%
|
W. Brytania
|
560
|
588
|
-4,8%
|
3 620
|
3 514
|
3,0%
|
EU28 + EFTA
|
2 983
|
2 813
|
6,0%
|
16 636
|
15 595
|
6,7%
|
ACEA
Region po regionie
W okresie styczeń-czerwiec „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 2374 szt. i wzrost na poziomie +5,6%. To zdecydowane gorzej niż w maju, kiedy ten bilans wynosił 12,5%. Porównując miesiąc do miesiąc okazuje się, że czerwcu grupa EU13 odnotowała znaczący spadek (-24,4%), co przede wszystkim należy wiązać ze słabszymi wynikamy z Polski, Węgier i Słowacji. Świetnie cały czas sytuacja wygląda w Czechach, a w czerwcu do grona „zielonych”rynków dołączyła Rumunia. Po 6 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (685 szt.) Czechy (465), Rumunia (352) i Słowacja (229). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Cypru ani Bułgarii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 63 nowe autobusy. Polska po I połowie br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+12,5%). Nie jest to już jednak ten imponujący wynik +29%, jaki nasz kraj odnotował po 5 miesiącach br. Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży. To na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach zakładów w Sadach, Starachowicach, Bolechowie i Słupsku.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-czerwiec 2014 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-06.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
W. Brytania
|
3 620
|
21,8%
|
2
|
Niemcy
|
2 564
|
15,4%
|
3
|
Francja
|
2 498
|
15,0%
|
4
|
Włochy
|
1 125
|
6,8%
|
5
|
Hiszpania
|
839
|
5,0%
|
6
|
Polska
|
685
|
4,1%
|
7
|
Austria
|
528
|
3,2%
|
8
|
Belgia
|
513
|
3,1%
|
9
|
Szwecja
|
502
|
3,0%
|
10
|
Czechy
|
465
|
2,8%
|
11
|
Norwegia
|
455
|
2,7%
|
12
|
Rumunia
|
352
|
2,1%
|
13
|
Finlandia
|
337
|
2,0%
|
14
|
Holandia
|
305
|
1,8%
|
15
|
Szwajcaria
|
289
|
1,7%
|
16
|
Węgry
|
251
|
1,5%
|
17
|
Słowacja
|
229
|
1,4%
|
18
|
Dania
|
180
|
1,1%
|
19
|
Grecja
|
125
|
0,8%
|
20
|
Portugalia
|
119
|
0,7%
|
21
|
Irlandia
|
110
|
0,7%
|
22
|
Luksemburg
|
104
|
0,6%
|
23
|
Łotwa
|
100
|
0,6%
|
24
|
Litwa
|
92
|
0,6%
|
25
|
Słowenia
|
76
|
0,5%
|
26
|
Chorwacja
|
63
|
0,4%
|
37
|
Estonia
|
61
|
0,4%
|
38
|
Islandia
|
49
|
0,3%
|
|
RAZEM
|
16 636
|
100,0%
|
ACEA