Europejski rynek autobusowy po pierwszym półroczu 2015
Po I połowie br. Europa odnotowała wyraźny wzrost sprzedażynowych autobusów (+16,3%), utrwalając tym samym pozytywny trend trwający odpoczątku roku. Jak na razie najlepszym w tym roku miesiącem dla autobusów byłmarzec, kiedy zarejestrowano aż o 33,1% więcej autobusów niż przed rokiem. Drugimpod względem dobrej koniunktury został właśnie czerwiec (+28,6%).
W pozostałych miesiącach dla wszystkich europejskich krajów wyglądałoto następująco: styczeń 3080 szt. (+21,2), luty 2210 szt. (+12,2%), marzec 3955szt. (+33,1%), kwiecień 3366 szt. (+5,5%), maj 3072 szt. (+4,3%) i czerwiec3834 (+28,6%).
W ostatnim miesiącu br. europejscy przewoźnicyzarejestrowali łącznie 3834 szt. autobusów, czyli o 28,6% więcej niż przedrokiem. Ten kolejny miesiąc na plusie pozytywnie wpłynął na skumulowany wynikautobusowego rynku, który w ciągu 6 miesięcy br. osiągnął poziom 19 508 szt.(+14%). Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno ?stare? kraje Unii, jaki ?nowe?. Cały czas jednak najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych naterenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej ?piętnastki? (EU15). W Ipołowie br. było to łącznie 15 581 szt. (+15%), co daje tym krajom udziałna poziome 81% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. Toprzygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwachczłonkowskich (EU13) sprzedano 3088 pojazdów (15%), a w krajach EFTA ? 839 szt.(4%).
Europejski rynek autobusowy w ciągu 6 miesięcy 2015 r. -trend
Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w ?starej? Uniina plusie znalazły się wszystkie strategicznie rynki. Przy tak świetnychwynikach płynących z Wielkiej Brytanii (+21,6%), Francji (+18,9%), Niemiec (+5,7%),Hiszpanii (+57,4%) i Włoch (+16,8%) osiągniecie pozytywnego bilansu przez całykontynent było czystą formalnością. Warto tutaj zwrócić uwagę, że EuropaPołudniowa coraz szybciej podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzylata temu. Wyniki Hiszpanii (1321 szt. wobec 838 rok wcześniej) czy Włoch (1379szt. wobec 1181 szt. rok wcześniej) są najlepszym na to dowodem. Wyjątkiem jestoczywiście Grecja, która ponownie znalazła się w ?dołku? (-36%), ale wyniki ztego kraju na poziomie 80 szt. nie mają praktycznie żadnego wpływu na ogólnąkondycję europejskiego rynku.
Czas na Wschód
Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-czerwiec ?nowe?kraje Unii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu doanalogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęłapoziom 3088 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło roku o 27,6%. To podobnyrezultat jak w I kwartale br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 25%. Nadodatni bilans EU13 szczególnie wydatnie zapracowała Polska (929 szt. / +35,8%),a także Rumunia, która wzbiła się na rekordowy pułap 710 szt. (+101,7%). Ponadtocały czas dobrze sytuacja wygląda w Czechach (539 szt. / +15,9%), na Łotwie (148szt. / +48%). Spadki mamy m.in. na Słowacji (-26,65%) i na Węgrzech (-19,9%).Po I połowie br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jestnastępująca: Polska (929 szt.), Rumunia (710), Czechy (539), Węgry (205),Słowacja (168) i Łotwa (148). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czasBułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracje w naszejczęści Europy. Natomiast nowością są wyniki Chorwacji, która jak na razie nieimponuje swoja sprzedażą. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowanozaledwie 77 nowych autobusów.
Europejski rynek autobusowy w ciągu 6 miesięcy 2015 r.
Polska po I połowie br. zajmuje na europejskim rynku wysoką,szóstą pozycję (podobnie jak przed rokiem) i jest łącznikiem pomiędzystrategicznymi rynkami dla Europy a peletonem średnich i mniejszych państw.Nasza dynamika sprzedaży jest cały czas zdecydowanie powyżej europejskiejśredniej (+35,8%). Za nami jest cała Skandynawia oraz pozostałe kraje EuropyŚrodkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końcaroku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„