Europejski rynek autobusowy po 11 miesiącach 2014 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. Po 11 miesiącach br. rynek odnotował dalszy wzrost sprzedaży (+3,1%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend z pierwszej połowy br.Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+6,7%), a najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się kwiecień, kiedy sprzedaż była o 19,6% wyższa niż przed rokiem. Niestety, seria dobrych wyników zakończyła się w sierpniu. Wówczas liczba rejestracji na terenie Unii spadła aż o 12,7%. Ten negatywny trend objął także wrzesień, ale już na zdecydowanie mniejszą skalę (-3,9%). Dopiero październik przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji. W tym miesiącu europejscy przewoźnicy zarejestrowali 2956 szt. autobusów, czyli o 7,1% więcej niż w zeszłym roku. Wzrost sprzedaży był kontynuowany także w ostatnim miesiącu –aczkolwiek już na mniejszą skalę (+4,5%). Najlepiej w listopadzie wypadły takie kraje jak Dania (+192%), Estonia (+210%), Litwa (+480%), Słowenia (+175%) i Szwecja (+66,1%), natomiast najgorzej –Islandia (-100%) oraz Luksemburg (-57,9%). Wymienione kraje dysponują rynkami autobusowymi o niewielkim wolumenie i każda tutaj większa zmiana spektakularnie odbija się na słupkach procentowych. Najlepszym dowodem na to Islandia, gdzie w listopadzie br. nie sprzedano żadnego autobusu, a rok wcześniej –jeden. I stąd ten „dramatyczny”spadek o 100%. O sile europejskiego rynku decydują zupełnie inne kraje, których wpływ na gospodarkę widać najlepiej po skumulowanych danych. O tym za chwilę.
Jesienne odbicie wyraźnie wpłynęło na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 11 miesięcy br. osiągnął poziom 31 481 szt. (+3,1%) Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno „stare”kraje Unii, jak i „nowe”. Jednak cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej „piętnastki”(EU15). W ciągu 11 miesięcy br. było to łącznie 25 253 szt, co daje tym krajom udział na poziome ok. 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 4757 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1471 szt. (5%). Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii to w tym roku blado wypadają takie strategiczne dla rynku kraje jak Francja (-14%) czy Włochy (-10,6%). Co gorsza, uzyskiwane tutaj wyniki z każdym miesiącem są coraz słabsze. Reszta państw imponuje dynamiką sprzedaży, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. W tym roku zrejestrowano tam już 6221 autobusów, czyli o 2,6% mniej niż przed rokiem. Mimo to wyspiarze cały czas dumnie dzierżą tytuł autobusowego lidera w Europie i druga w rankingu Francja (5345 szt.) nie ma szans na odebranie im pierwszej pozycji. Oprócz tych państw, największy wpływ na osiągnięty przez „piętnastkę”dobry rezultat w tym roku mają: Niemicy (+1,8%), a także Szwecja (+6,3%), Hiszpania (+10,9%), Belgia (+45,8%) i Austria (+45,6%). Także południe Europy powoli podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii (+10,9%) czy Grecji (+87,8%) są najlepszym na to dowodem. W tym ostatnim kraju zarejestrowano w tym roku 169 pojazdów wobec 90 szt. w zeszłym roku. Tak niski wolumen dobitnie pokazuje jak w ostatnim czasie skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-listopad 2014 r. –wg krajów:
Kraj |
11.2014
|
11.2013
|
Zmiana [%]
|
01-11. 2014 r.
|
01-11. 2013 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria |
55
|
65,5%
|
801
|
550
|
45,6%
|
|
Belgia
|
70
|
61
|
14,8%
|
1 041
|
714
|
45,8%
|
Chorwacja
|
1
|
1
|
0,0%
|
92
|
105
|
-12,4%
|
Czechy
|
132
|
108
|
22,2%
|
827
|
758
|
9,1%
|
Dania
|
76
|
26
|
192,3%
|
438
|
342
|
28,1%
|
Estonia
|
31
|
10
|
210,0%
|
118
|
119
|
-0,8%
|
Finlandia
|
33
|
26
|
26,9%
|
661
|
318
|
107,9%
|
Francja
|
362
|
529
|
-31,6%
|
5 345
|
6 214
|
-14,0%
|
Grecja
|
4
|
9
|
-55,6%
|
169
|
90
|
87,8%
|
Hiszpania
|
130
|
116
|
12,1%
|
1 671
|
1 507
|
10,9%
|
Holandia
|
30
|
52
|
-42,3%
|
392
|
391
|
0,3%
|
Irlandia
|
11
|
0
|
n.a.
|
207
|
162
|
27,8%
|
Islandia
|
0
|
1
|
-100,0%
|
64
|
72
|
-11,1%
|
Litwa
|
29
|
5
|
480,0%
|
260
|
165
|
57,6%
|
Luksemburg
|
8
|
19
|
-57,9%
|
151
|
146
|
3,4%
|
Łotwa
|
22
|
18
|
22,2%
|
182
|
196
|
-7,1%
|
Niemcy
|
626
|
565
|
10,8%
|
4 820
|
4 737
|
1,8%
|
Norwegia
|
54
|
48
|
12,5%
|
852
|
1 090
|
-21,8%
|
Polska
|
103
|
133
|
-22,6%
|
1 316
|
1 060
|
24,2%
|
Portugalia
|
16
|
16
|
0,0%
|
219
|
160
|
36,9%
|
Rumunia
|
101
|
60
|
68,3%
|
1 102
|
831
|
32,6%
|
Słowacja
|
47
|
29
|
62,1%
|
352
|
220
|
60,0%
|
Słowenia
|
11
|
4
|
175,0%
|
164
|
113
|
45,1%
|
Szwajcaria
|
70
|
53
|
32,1%
|
555
|
481
|
15,4%
|
Szwecja
|
93
|
56
|
66,1%
|
1 232
|
1 159
|
6,3%
|
Węgry
|
35
|
54
|
-35,2%
|
344
|
335
|
2,7%
|
Wielka Brytania |
595
|
544
|
9,4%
|
6 221
|
6 384
|
-2,6%
|
Włochy
|
133
|
191
|
-30,4%
|
1 885
|
2 109
|
-10,6%
|
RAZEM
|
2 914
|
2 789
|
4,5%
|
31 481
|
30 528
|
3,1%
|
Czas na nowe kraje
Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-listopad „nowe”kraje Unii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęła poziom 4757 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło rokui to aż o 21,9%. To zdecydowane lepszy rezultat niż w połowie br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 6%. Tak dobra dynamika sprzedaży w EU13 to efekt pozytywnych wyników odnotowanych podczas tegorocznych wakacji, a przede wszystkim w październiku, kiedy zarejestrowano 538 szt. autobusów (+36,9%). Równie dobry był listopad, który przyniósł wzrost o 21,3% i liczbę rejestracji na poziomie 512 szt. Jeżeli tylko taka dynamika utrzyma się do końca grudnia to rok 2014 przejdzie do historii jako jeden z najlepszych dla naszego regionu w autobusowej statystyce. Na ten sukces pracuje przed wszystkim Polska (+24,2% w porównaniu do skonsolidowanego wyniku z 2013 r.), a także Rumunia (+32,6%). Ponadto cały czas dobrze wygląda sytuacja w Czechach (+9,1%), na Słowacji (+60%) i na Węgrzech (+2,7%). Po 11 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1316 szt.), Rumunia (1102), Czechy (827), Słowacja (352) i Węgry (344). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Zamiast niej, w tym roku w raportach pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 92 nowe autobusy, podczas gdy rok temu –105 szt. (-12,4%). Polska po 11. miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+24,2%). Jak pokazują najnowsze dane, ten bilans ulegnie zmniejszeniu w grudniu, jednak poziom sprzedaży utrzyma nas w ścisłej czołówce w Europie. Za nami jest cała Skandynawia oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-listopad 2014 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-11.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
6 221
|
19,8%
|
2
|
Francja
|
5 345
|
17,0%
|
3
|
Niemcy
|
4 820
|
15,3%
|
4
|
Włochy
|
1 885
|
6,0%
|
5
|
Hiszpania
|
1 671
|
5,3%
|
6
|
Polska
|
1 316
|
4,2%
|
7
|
Szwecja
|
1 232
|
3,9%
|
8
|
Rumunia
|
1 102
|
3,5%
|
9
|
Belgia
|
1 041
|
3,3%
|
10
|
Norwegia
|
852
|
2,7%
|
11
|
Czechy
|
827
|
2,6%
|
12
|
Austria
|
801
|
2,5%
|
13
|
Finlandia
|
661
|
2,1%
|
14
|
Szwajcaria
|
555
|
1,8%
|
15
|
Dania
|
438
|
1,4%
|
16
|
Holandia
|
392
|
1,2%
|
17
|
Słowacja
|
352
|
1,1%
|
18
|
Węgry
|
344
|
1,1%
|
19
|
Litwa
|
260
|
0,8%
|
20
|
Portugalia
|
219
|
0,7%
|
21
|
Irlandia
|
207
|
0,7%
|
22
|
Łotwa
|
182
|
0,6%
|
23
|
Grecja
|
169
|
0,5%
|
24
|
Słowenia
|
164
|
0,5%
|
25
|
Luksemburg
|
151
|
0,5%
|
26
|
Estonia
|
118
|
0,4%
|
27
|
Chorwacja
|
92
|
0,3%
|
28
|
Islandia
|
64
|
0,2%
|
|
RAZEM
|
31 481
|
100,0%
|
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”,serif;}