Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusowy po 11 miesiącach 2014 r.

infobus
30.12.2014 17:02
 

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. Po 11 miesiącach br. rynek odnotował dalszy wzrost sprzedaży (+3,1%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend z pierwszej połowy br.Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+6,7%), a najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się kwiecień, kiedy sprzedaż była o 19,6% wyższa niż przed rokiem. Niestety, seria dobrych wyników zakończyła się w sierpniu. Wówczas liczba rejestracji na terenie Unii spadła aż o 12,7%. Ten negatywny trend objął także wrzesień, ale już na zdecydowanie mniejszą skalę (-3,9%). Dopiero październik przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji. W tym miesiącu europejscy przewoźnicy zarejestrowali 2956 szt. autobusów, czyli o 7,1% więcej niż w zeszłym roku. Wzrost sprzedaży był kontynuowany także w ostatnim miesiącu –aczkolwiek już na mniejszą skalę (+4,5%). Najlepiej w listopadzie wypadły takie kraje jak Dania (+192%), Estonia (+210%), Litwa (+480%), Słowenia (+175%) i Szwecja (+66,1%), natomiast najgorzej –Islandia (-100%) oraz Luksemburg (-57,9%). Wymienione kraje dysponują rynkami autobusowymi o niewielkim wolumenie i każda tutaj większa zmiana spektakularnie odbija się na słupkach procentowych. Najlepszym dowodem na to Islandia, gdzie w listopadzie br. nie sprzedano żadnego autobusu, a rok wcześniej –jeden. I stąd ten „dramatyczny”spadek o 100%. O sile europejskiego rynku decydują zupełnie inne kraje, których wpływ na gospodarkę widać najlepiej po skumulowanych danych. O tym za chwilę.
Jesienne odbicie wyraźnie wpłynęło na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 11 miesięcy br. osiągnął poziom 31 481 szt. (+3,1%) Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno „stare”kraje Unii, jak i „nowe”. Jednak cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej „piętnastki”(EU15). W ciągu 11 miesięcy br. było to łącznie 25 253 szt, co daje tym krajom udział na poziome ok. 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 4757 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1471 szt. (5%). Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii to w tym roku blado wypadają takie strategiczne dla rynku kraje jak Francja (-14%) czy Włochy (-10,6%). Co gorsza, uzyskiwane tutaj wyniki z każdym miesiącem są coraz słabsze. Reszta państw imponuje dynamiką sprzedaży, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. W tym roku zrejestrowano tam już 6221 autobusów, czyli o 2,6% mniej niż przed rokiem. Mimo to wyspiarze cały czas dumnie dzierżą tytuł autobusowego lidera w Europie i druga w rankingu Francja (5345 szt.) nie ma szans na odebranie im pierwszej pozycji. Oprócz tych państw, największy wpływ na osiągnięty przez „piętnastkę”dobry rezultat w tym roku mają: Niemicy (+1,8%), a także Szwecja (+6,3%), Hiszpania (+10,9%), Belgia (+45,8%) i Austria (+45,6%). Także południe Europy powoli podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii (+10,9%) czy Grecji (+87,8%) są najlepszym na to dowodem. W tym ostatnim kraju zarejestrowano w tym roku 169 pojazdów wobec 90 szt. w zeszłym roku. Tak niski wolumen dobitnie pokazuje jak w ostatnim czasie skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.

1_760

Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-listopad 2014 r. –wg krajów:

Kraj
11.2014
11.2013
Zmiana [%]
01-11. 2014 r.
01-11. 2013 r.
Zmiana [%]
Austria
55
65,5%
801
550
45,6%
Belgia
70
61
14,8%
1 041
714
45,8%
Chorwacja
1
1
0,0%
92
105
-12,4%
Czechy
132
108
22,2%
827
758
9,1%
Dania
76
26
192,3%
438
342
28,1%
Estonia
31
10
210,0%
118
119
-0,8%
Finlandia
33
26
26,9%
661
318
107,9%
Francja
362
529
-31,6%
5 345
6 214
-14,0%
Grecja
4
9
-55,6%
169
90
87,8%
Hiszpania
130
116
12,1%
1 671
1 507
10,9%
Holandia
30
52
-42,3%
392
391
0,3%
Irlandia
11
0
n.a.
207
162
27,8%
Islandia
0
1
-100,0%
64
72
-11,1%
Litwa
29
5
480,0%
260
165
57,6%
Luksemburg
8
19
-57,9%
151
146
3,4%
Łotwa
22
18
22,2%
182
196
-7,1%
Niemcy
626
565
10,8%
4 820
4 737
1,8%
Norwegia
54
48
12,5%
852
1 090
-21,8%
Polska
103
133
-22,6%
1 316
1 060
24,2%
Portugalia
16
16
0,0%
219
160
36,9%
Rumunia
101
60
68,3%
1 102
831
32,6%
Słowacja
47
29
62,1%
352
220
60,0%
Słowenia
11
4
175,0%
164
113
45,1%
Szwajcaria
70
53
32,1%
555
481
15,4%
Szwecja
93
56
66,1%
1 232
1 159
6,3%
Węgry
35
54
-35,2%
344
335
2,7%

Wielka Brytania

595
544
9,4%
6 221
6 384
-2,6%
Włochy
133
191
-30,4%
1 885
2 109
-10,6%
RAZEM
2 914
2 789
4,5%
31 481
30 528
3,1%
ACEA

2._7603_760

Czas na nowe kraje
Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-listopad „nowe”kraje Unii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęła poziom 4757 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło rokui to aż o 21,9%. To zdecydowane lepszy rezultat niż w połowie br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 6%. Tak dobra dynamika sprzedaży w EU13 to efekt pozytywnych wyników odnotowanych podczas tegorocznych wakacji, a przede wszystkim w październiku, kiedy zarejestrowano 538 szt. autobusów (+36,9%). Równie dobry był listopad, który przyniósł wzrost o 21,3% i liczbę rejestracji na poziomie 512 szt. Jeżeli tylko taka dynamika utrzyma się do końca grudnia to rok 2014 przejdzie do historii jako jeden z najlepszych dla naszego regionu w autobusowej statystyce. Na ten sukces pracuje przed wszystkim Polska (+24,2% w porównaniu do skonsolidowanego wyniku z 2013 r.), a także Rumunia (+32,6%). Ponadto cały czas dobrze wygląda sytuacja w Czechach (+9,1%), na Słowacji (+60%) i na Węgrzech (+2,7%). Po 11 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1316 szt.), Rumunia (1102), Czechy (827), Słowacja (352) i Węgry (344). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Zamiast niej, w tym roku w raportach pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 92 nowe autobusy, podczas gdy rok temu –105 szt. (-12,4%). Polska po 11. miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+24,2%). Jak pokazują najnowsze dane, ten bilans ulegnie zmniejszeniu w grudniu, jednak poziom sprzedaży utrzyma nas w ścisłej czołówce w Europie. Za nami jest cała Skandynawia oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-listopad 2014 r.

Lp.
Kraj
01-11.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
6 221
19,8%
2
Francja
5 345
17,0%
3
Niemcy
4 820
15,3%
4
Włochy
1 885
6,0%
5
Hiszpania
1 671
5,3%
6
Polska
1 316
4,2%
7
Szwecja
1 232
3,9%
8
Rumunia
1 102
3,5%
9
Belgia
1 041
3,3%
10
Norwegia
852
2,7%
11
Czechy
827
2,6%
12
Austria
801
2,5%
13
Finlandia
661
2,1%
14
Szwajcaria
555
1,8%
15
Dania
438
1,4%
16
Holandia
392
1,2%
17
Słowacja
352
1,1%
18
Węgry
344
1,1%
19
Litwa
260
0,8%
20
Portugalia
219
0,7%
21
Irlandia
207
0,7%
22
Łotwa
182
0,6%
23
Grecja
169
0,5%
24
Słowenia
164
0,5%
25
Luksemburg
151
0,5%
26
Estonia
118
0,4%
27
Chorwacja
92
0,3%
28
Islandia
64
0,2%
 
RAZEM
31 481
100,0%

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”,serif;}