Europejski rynek autobusowy 05.2015
Po 5 miesiącach br. Europa odnotowała wyraźny wzrost sprzedażynowych autobusów (+14%), utrwalając tym samym pozytywny trend trwający odpoczątku roku. Jak na razie najlepszym w tym roku miesiącem dla autobusów byłmarzec, kiedy zarejestrowano aż o 33,1% więcej autobusów niż przed rokiem. Wpozostałych miesiącach wyglądało to dla wszystkich europejskich krajów następująco:styczeń 3080 szt. (+21,2), luty 2210 szt. (+12,2%), marzec 3955 szt. (+33,1%),kwiecień 3366 szt. (+5,5%) i maj 3072 szt. (+4,3%). Jak widać dwa ostatniemiesiące wykazują tendencję malejącą, ale mamy nadzieję, że to tylko chwilowa?fala? i uda się ten pozytywny rezultat dowieźć do połowy roku.
W maju br. europejscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie3072 szt. autobusów, czyli o 4,3% wicej niż przed rokiem. Ten kolejny miesiącna plusie pozytywnie wpłynął na skumulowany wynik autobusowego rynku, który wciągu 5 miesięcy br. osiągnął poziom 15677 szt. (+14%) Co ważne, wzrosty sprzedażyodnotowały zarówno ?stare? kraje Unii, jak i ?nowe?. Jednak cały czas najwięcejpojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czylitradycyjnej unijnej ?piętnastki? (EU15). W ciągu 5 miesięcy br. było to łącznie12775 szt. (+14,9%), co daje tym krajom udział na poziome 81% w łącznejliczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dlaporównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13)sprzedano 2328 pojazdów (15%), a w krajach EFTA ? 574 szt. (4%).
Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w ?starej? Uniina plusie znalazły się wszystkie strategicznie rynki. Przy tak świetnych wynikachpłynących z Wielkiej Brytanii (+17,7%), Francji (+10,3%), Niemiec (+2,8%),Hiszpanii (+73,1%) i Włoch (+10,5%) osiągniecie pozytywnego bilansu przez całykontynent było czystą formalnością. Warto tutaj zwrócić uwagę, że Europa Południowapodnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii(1160 szt. wobec 670 rok wcześniej) czy Włoch (1200 szt. wobec 1086 szt. rokwcześniej) są najlepszym na to dowodem. Wyjątkiem jest oczywiście Grecja, któraponownie znalazła się w ?dołku? (-34%), ale wyniki z tego kraju na poziomie 62 szt. nie mająpraktycznie żadnego wpływu na ogólną kondycję europejskiego rynku.
Europejski rynek autobusowy w ciągu 5 miesięcy 2015r.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-maj2015 r. ? wg krajów:
Kraj |
05.2015 |
05.2014 |
Zmiana % |
01-05. 2015 r. |
01-05. 2014 r. |
Zmiana % |
Belgia |
79 |
100 |
-21,0% |
492 |
367 |
34,1% |
Chorwacja |
9 |
20 |
-55,0% |
69 |
55 |
25,5% |
Czechy |
93 |
63 |
47,6% |
459 |
401 |
14,5% |
Dania |
31 |
29 |
6,9% |
120 |
109 |
10,1% |
Estonia |
34 |
19 |
78,9% |
131 |
79 |
65,8% |
Finlandia |
25 |
54 |
-53,7% |
152 |
163 |
-6,7% |
Francja |
334 |
292 |
14,4% |
2 272 |
2 060 |
10,3% |
Grecja |
24 |
48 |
-50,0% |
62 |
94 |
-34,0% |
Hiszpania |
221 |
131 |
68,7% |
1 160 |
670 |
73,1% |
Holandia |
18 |
30 |
-40,0% |
179 |
294 |
-39,1% |
Irlandia |
21 |
16 |
31,3% |
157 |
111 |
41,4% |
Islandia |
23 |
8 |
187,5% |
53 |
33 |
60,6% |
Litwa |
20 |
6 |
233,3% |
78 |
75 |
4,0% |
Luksemburg |
25 |
13 |
92,3% |
144 |
98 |
46,9% |
Łotwa |
31 |
24 |
29,2% |
136 |
77 |
76,6% |
Niemcy |
427 |
477 |
-10,5% |
2 257 |
2 196 |
2,8% |
Norwegia |
100 |
84 |
19,0% |
296 |
275 |
7,6% |
Polska |
168 |
125 |
34,4% |
728 |
596 |
22,1% |
Portugalia |
24 |
13 |
84,6% |
157 |
129 |
21,7% |
Rumunia |
91 |
42 |
116,7% |
360 |
291 |
23,7% |
Słowenia |
9 |
9 |
0,0% |
66 |
65 |
1,5% |
Słowacja |
37 |
24 |
54,2% |
139 |
206 |
-32,5% |
Szwajcaria |
42 |
53 |
-20,8% |
225 |
241 |
-6,6% |
Szwecja |
152 |
128 |
18,8% |
414 |
203 |
103,9% |
Węgry |
44 |
82 |
-46,3% |
162 |
235 |
-31,1% |
Włochy |
188 |
287 |
-34,5% |
1 200 |
1 086 |
10,5% |
Wielka Brytania |
737 |
583 |
26,4% |
3 603 |
3 060 |
17,7% |
RAZEM |
3 072 |
2 946 |
4,3% |
15 677 |
13 748 |
14,0% |
ACEA
Europejski rynek autobusowy w ciągu 5 miesięcy 2015r.
Czas na Wschód
Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-maj ?nowe? krajeUnii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu do analogicznegookresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęła poziom 2328 szt.,co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło roku o 11,9%. To zdecydowane słabszy rezultat niż wI kwartale br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 25%. Na dodatni bilans EU13szczególnie wydatnie zapracowała Polska (728 szt. / +22,1%), a także Czechy,gdzie zarejestrowano 435 szt. pojazdów (+14,5%). Ponadto cały czas dobrzesytuacja wygląda w Rumunii (360 szt. / +23,7%) i na Łotwie (136 szt. / +76,6%).Spadki mamy m.in. na Słowacji (-32,5%) i na Węgrzech (-31,1%).
Po 5 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków wnaszym regionie jest następująca: Polska (728 szt.), Czechy (459), Rumunia (360),Węgry (162), Słowacja (139) i Łotwa (136). Dodajmy, że w statystykach ACEA niema cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracjew naszej części Europy. Natomiast nowością są wyniki Chorwacji, która jak narazie nie imponuje swoja sprzedażą. Od początku roku nad Adriatykiemzarejestrowano zaledwie 69 nowych autobusów. Polska po 5. miesiącach br. zajmujena europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję (podobnie jak przed rokiem) i jesttakim łącznikiem pomiędzy strategicznymi rynkami dla Europy a peletonemśrednich i mniejszych państw. Nasza dynamika sprzedaży jest cały czas zdecydowaniepowyżej europejskiej średniej (+22,1%). Za nami jest cała Skandynawia orazpozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
Tabela 2. Ranking krajów w europejskim rynkuautobusowym w okresie styczeń-maj 2015 r.
Lp. |
Kraj |
01-05. 2015 r. |
Udział w rynku (%) |
1 |
Wielka Brytania |
3 603 |
23,0% |
2 |
Francja |
2 272 |
14,5% |
3 |
Niemcy |
2 257 |
14,4% |
4 |
Włochy |
1 200 |
7,7% |
5 |
Hiszpania |
1 160 |
7,4% |
6 |
Polska |
728 |
4,6% |
7 |
Belgia |
492 |
3,1% |
8 |
Czechy |
459 |
2,9% |
9 |
Szwecja |
414 |
2,6% |
10 |
Rumunia |
360 |
2,3% |
11 |
Norwegia |
296 |
1,9% |
12 |
Szwajcaria |
225 |
1,4% |
13 |
Holandia |
179 |
1,1% |
14 |
Węgry |
162 |
1,0% |
15 |
Irlandia |
157 |
1,0% |
16 |
Portugalia |
157 |
1,0% |
17 |
Finlandia |
152 |
1,0% |
18 |
Luksemburg |
144 |
0,9% |
19 |
Słowacja |
139 |
0,9% |
20 |
Łotwa |
136 |
0,9% |
21 |
Estonia |
131 |
0,8% |
22 |
Dania |
120 |
0,8% |
23 |
Litwa |
78 |
0,5% |
24 |
Chorwacja |
69 |
0,4% |
25 |
Słowenia |
66 |
0,4% |
26 |
Grecja |
62 |
0,4% |
27 |
Islandia |
53 |
0,3% |
28 |
RAZEM |
15 677 |
100,0% |
ACEA
„