Europejski rynek autobusów za III kwartały 2023. Dwucyfrowe wzrosty
Prezentujemy najnowsze dane dotyczące sprzedaży nowych autobusów w Europie za pierwsze trzy kwartały 2023 roku.
W tym okresie, sprzedaż nowych pojazdów dostawczych do 3,5 t wzrosła o 14,3%. Z kolei pojazdy ciężarowe zwiększyły wolumen sprzedaży o 23% rok do roku, zaś autobusy – o 18,5%.
Polska utrzymuje 6. miejsce
Liderem w rejestracji nowych autobusów na kontynencie i jednocześnie w UE jest Francja z liczbą 4 735 sztuk (wzrost o 9,1% r/r). Drugie miejsce należy do Niemiec, które sprzedały przez 9 miesięcy tego roku 3 911 nowych autobusów (wzrost o 22,1%). Podium zamykają Włochy z liczbą 3 898 jednostek (wzrost aż o 65,9%). Polska na tym tle zajmuje niezmiennie szóstą pozycję.
Z kolei istotne wzrosty odnotowały rynki autobusów na Węgrzech (+146,3%), w Norwegii (+70,5%) oraz we Włoszech (+65,9%).
Łącznie na całym kontynencie europejskim przez pierwsze trzy kwartały zarejestrowano 28 796 nowych autobusów (wzrost o 19,1%). W samej tylko Unii Europejskiej były to 23 645 jednostki w porównaniu do 19 949 autobusów rok wcześniej (wzrost o 18,5%).
Diesle nadal najpopularniejsze
W przypadku poszczególnych napędów sytuacja w całej Europie przedstawia się następująco:
- Diesle – 15 897 sztuk (spadek o 6,1%) – 64,7% udziału,
- Elektrobusy – 4 850 sztuk (wzrost o 42,3%) – 14,4% udziału,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Hybrydy – 3 113 sztuk (wzrost o 151%) – 12,8% udziału,
- Gazowce i wodorowce – 2 008 sztuk (spadek o 22,7%) – 8,1% udziału.
Kraje | Q1-Q3 2023 | Q1-Q3 2022 | % zmiana | |
1. | Francja | 4735 | 4342 | .+9.1 |
2. | Niemcy | 3911 | 3204 | .+22.1 |
3. | Włochy | 3898 | 2350 | .+65.9 |
4. | Wielka Brytania | 3831 | 3443 | .+11.3 |
5. | Hiszpania | 2695 | 1705 | .+58.1 |
6. | Polska | 1214 | 822 | .+47.7 |
7. | Szwecja | 793 | 845 | .-6.2 |
8. | Norwegia | 786 | 461 | .+70.5 |
9. | Austria | 750 | 617 | .+21.6 |
10. | Węgry | 670 | 272 | .+146.3 |
Sytuacja na rynku
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. sprzedaż nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 31,5%, osiągając poziom 3405 sztuk i uzyskując udział w rynku na poziomie 14,4% w porównaniu z 13% w 2022 r.
Spośród trzech największych rynków UE - Hiszpania odnotowała wzrost na poziomie 246,2%, następnie Francja (+35,8%) i Niemcy (+26,9%).
Autobusy hybrydowe utrzymały dynamikę, odnotowując wzrost sprzedaży o 156,1%, co oznacza ponad dwukrotny wzrost udziału w rynku w porównaniu z 2022 r. (z 5,9% do 12,8%).
Do tego wyniku przyczynił się znaczny wzrost sprzedaży tych pojazdów we Francji (+477,2%) i Hiszpanii (+233,2%).
Pomimo rosnącej popularności modeli elektrycznych i hybrydowych, największy udział w rynku na poziomie 64,7% nadal utrzymują autobusy z silnikiem Diesla.