Europejski rynek autobusów w styczniu 2013 roku
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za styczeń 2013 roku. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”. Na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 2643 autobusy, czyli o 103 szt. więcej niż przed rokiem (+ 3,9%). Cały czas w europejskiej statystce dobrze wypadają nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a ”stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie zwiększył się w styczniu o 263 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 498 szt. (+ 111,9%)! Motorem napędowym jest tutaj…Rumunia (207 szt..), która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! Plus 1993% w porównaniu do 2012 r.! To efekt centralnych zakupów nowych autobusów międzymiastowych do tamtejszych odpowiedników przedsiębiorstw PKS, które są teraz realizowane po dość długiej przerwie. I stąd takie gigantyczne różnice. Dalsze pozycje w naszej regionalnej grupie zajęły: Czechy (70 szt.), Polska (56 szt.) i Słowacja (29 szt.) Fatalnie rok rozpoczęły państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po pierwszym miesiącu odnotowano ujemny bilans w porównaniu z 2012 r. –sprzedano tutaj zaledwie 71 autobusów, czyli o 136 szt. mniej niż rok wcześniej (- 65,7%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (47 szt.) oraz Szwajcaria (19 szt.). I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Zanotowaliśmy tutaj dość stabilną sytuację –niestety na małym minusie. W 15. europejskich krajach zarejestrowano łącznie 2177 szt. autobusów, czyli o 24 szt. mniej niż przed rokiem (- 1,1%). Europejski wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Austria, Belgia, Estonia, Niemcy Grecja, Irlandia, Polska, Portugalia i Słowenia, a w górę ciągną przede wszystkim: Czechy, Francja, Włochy, Holandia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania i Słowacja. Te dane są dość zaskakujące –a szczególnie „plusy”w takich krajach jak Hiszpania czy Włochy, które mocno zaniżyły zeszłoroczny rezultat. Oby ta pozytywna tendencja utrzymała się tutaj jak najdłużej. Pod kątem naszego eksportu cieszy także dobra koniunktura w Czechach, Szwecji i we Francji, a z kolei martwi spadek w Niemczech. Sama Polska zajęła na początku 2013 r. daleką 11. pozycję w Europie z wynikiem 56 szt. autobusów, czyli o 50 szt. mniej niż przed rokiem (- 47,2%). Zobaczymy jak to się będzie układało dalej. Oczywiście są dane tylko pierwszy miesiąc, także spadki czy wzrosty mogą być dość spektakularne i tak naprawdę dopiero kolejne miesiąca przyniosą nam konkretniejsze informacje o tegorocznej kondycji europejskiego
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w styczniu 2013 r. –wg krajów
|
Styczeń 2013 r.
|
Styczeń 2012 r.
|
Zmiana (%)
|
Austria
|
36
|
84
|
-57,1%
|
Belgia
|
74
|
108
|
-31,5%
|
Czechy
|
70
|
45
|
55,6%
|
Dania
|
45
|
35
|
28,6%
|
Estonia
|
4
|
42
|
-90,5%
|
Finlandia
|
26
|
21
|
23,8%
|
Francja
|
423
|
408
|
3,7%
|
Niemcy
|
422
|
498
|
-15,3%
|
Grecja
|
8
|
22
|
-63,6%
|
Węgry
|
9
|
3
|
200,0%
|
Irlandia
|
15
|
55
|
-72,7%
|
Włochy
|
253
|
207
|
22,2%
|
Łotwa
|
4
|
4
|
0,0%
|
Litwa
|
8
|
8
|
0,0%
|
Luxemburg
|
48
|
54
|
-11,1%
|
Holandia
|
69
|
16
|
331,3%
|
Polska
|
56
|
106
|
-47,2%
|
Portugalia
|
46
|
53
|
-13,2%
|
Rumunia
|
314
|
15
|
1993,3%
|
Słowacja
|
29
|
4
|
625,0%
|
Słowenia
|
4
|
8
|
-50,0%
|
Hiszpania
|
207
|
137
|
51,1%
|
Szwecja
|
61
|
53
|
15,1%
|
Wielka Brytania
|
444
|
450
|
-1,3%
|
Islandia
|
5
|
2
|
150,0%
|
Norwegia
|
47
|
177
|
-73,4%
|
Szwajcaria
|
19
|
28
|
-32,1%
|
RAZEM
|
2 746
|
2 643
|
3,9%
|
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w styczniu 2013 r.
Lp
|
Kraj
|
01-01. 2013
|
01-01. 2012
|
Zmiana (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
444
|
450
|
-1,3%
|
2
|
Francja
|
423
|
408
|
3,7%
|
3
|
Niemcy
|
422
|
498
|
-15,3%
|
4
|
Rumunia
|
314
|
15
|
1993,3%
|
5
|
Włochy
|
253
|
207
|
22,2%
|
6
|
Hiszpania
|
207
|
137
|
51,1%
|
7
|
Belgia
|
74
|
108
|
-31,5%
|
8
|
Czechy
|
70
|
45
|
55,6%
|
9
|
Holandia
|
69
|
16
|
331,3%
|
10
|
Szwecja
|
61
|
53
|
15,1%
|
11
|
Polska
|
56
|
106
|
-47,2%
|
12
|
Luksemburg
|
48
|
54
|
-11,1%
|
13
|
Norwegia
|
47
|
177
|
-73,4%
|
14
|
Portugalia
|
46
|
53
|
-13,2%
|
15
|
Dania
|
45
|
35
|
28,6%
|
16
|
Austria
|
36
|
84
|
-57,1%
|
17
|
Słowacja
|
29
|
4
|
625,0%
|
18
|
Finlandia
|
26
|
21
|
23,8%
|
19
|
Szwajcaria
|
19
|
28
|
-32,1%
|
20
|
Irlandia
|
15
|
55
|
-72,7%
|
21
|
Węgry
|
9
|
3
|
200,0%
|
22
|
Grecja
|
8
|
22
|
-63,6%
|
23
|
Litwa
|
8
|
8
|
0,0%
|
24
|
Islandia
|
5
|
2
|
150,0%
|
25
|
Estonia
|
4
|
42
|
-90,5%
|
26
|
Łotwa
|
4
|
4
|
0,0%
|
27
|
Słowenia
|
4
|
8
|
-50,0%
|
|
RAZEM
|
2 746
|
2 643
|
3,9%
|