Europejski rynek autobusów w sierpniu 2019
Przedstawiamy najnowsze dane ACEA nt. wyników rejestracji nowych autobusów w Europie.
W sierpniu 2019 r. liczba rejestracji autobusów i autokarów w UE zmniejszyła się o 10,3% w porównaniu z ub.r. Wyniki na poszczególnych dużych rynkach były zróżnicowane, przy czym Hiszpania osiągnęła bardzo dobre wyniki (+ 140,0%) a dwucyfrowe spadki odnotowano w Wielkiej Brytanii (-41,6%) i Francji (-13.6%).
Licząc osiem miesięcy od początku roku, popyt na nowe autobusy i autokary pozostał dodatni (+ 3,8%) chociaż w okresie letnim sprzedaż spadła. Jak dotąd wzrost ten był w dużej mierze napędzany przez kraje Europy Środkowo-Wschodniej (+15,8%). Wśród głównych zachodnioeuropejskich tylko w Hiszpanii (+ 9,5%), Niemczech (+ 2,1%) i Francji (+ 1,6%) udało się odnotować niewielkie wzrosty.
Zobaczcie, jak wygląda europejski rynek za okres 01-08.2019 i jak wypadła Polska:
08.2019 |
08.2018 |
% zmiana |
01-08. 2018 |
01-08. 2019 |
% zmiana |
|
W. Brytania |
254 |
435 |
-41,6% |
3 729 |
4 950 |
-24,7% |
Francja |
1 094 |
1 266 |
-13,6% |
4 523 |
4 452 |
1,6% |
Niemcy |
568 |
560 |
1,4% |
4 290 |
4 202 |
2,1% |
Włochy |
534 |
536 |
-0,4% |
2 836 |
3 041 |
-6,7% |
Austria |
126 |
116 |
8,6% |
794 |
2 019 |
12,5% |
Hiszpania |
144 |
60 |
140,0% |
2 153 |
1 966 |
9,5% |
Polska |
163 |
224 |
-27,2% |
1 807 |
1 812 |
-0,3% |
Norwegia |
229 |
48 |
377,1% |
1 928 |
835 |
130,9% |
Belgia |
98 |
94 |
4,3% |
1 061 |
755 |
40,5% |
Czechy |
78 |
108 |
-27,8% |
796 |
754 |
5,6% |
Rumunia |
78 |
112 |
-30,4% |
1 593 |
685 |
132,6% |
Szwecja |
101 |
178 |
-43,3% |
1 010 |
577 |
75,0% |
Litwa |
16 |
100 |
-84,0% |
280 |
438 |
-36,1% |
Węgry |
14 |
25 |
-44,0% |
359 |
416 |
-13,7% |
Dania |
31 |
48 |
-35,4% |
382 |
391 |
-2,3% |
Holandia |
124 |
14 |
785,7% |
541 |
381 |
42,0% |
Szwajcaria |
52 |
70 |
-25,7% |
358 |
378 |
-5,3% |
Finlandia |
117 |
91 |
28,6% |
380 |
355 |
7,0% |
Irlandia |
31 |
25 |
24,0% |
377 |
342 |
10,2% |
Portugalia |
25 |
20 |
25,0% |
481 |
283 |
70,0% |
Chorwacja |
29 |
16 |
81,3% |
230 |
194 |
18,6% |
Słowacja |
14 |
20 |
-30,0% |
167 |
192 |
-13,0% |
Luksemburg |
17 |
13 |
30,8% |
203 |
185 |
9,7% |
Grecja |
6 |
17 |
-64,7% |
281 |
179 |
57,0% |
Estonia |
12 |
10 |
20,0% |
169 |
124 |
36,3% |
Słowenia |
16 |
14 |
14,3% |
99 |
111 |
-10,8% |
Łotwa |
1 |
14 |
-92,9% |
63 |
78 |
-19,2% |
Islandia |
9 |
13 |
-30,8% |
47 |
77 |
-39,0% |
RAZEM |
3 981 |
4 247 |
-6,3% |
30 937 |
28 859 |
7,2% |
Użytkowy rynek
Generalnie w lipcu i sierpniu 2019 r. liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Europie znacznie wzrosła (odpowiednio o + 6,2% i +11,0%), co oznacza ósmy kolejny miesiąc wzrostu w UE. Segment samochodów dostawczych w dużym stopniu przyczynił się do pozytywnych wyników, natomiast liczba rejestracji ciężarówek i autobusów gwałtownie spadła w letnich miesiącach. W ostatnim miesiącu największe wzrosty odnotowano w Wielkiej Brytanii (+ 29,8%) i Niemczech (+ 13,0%), podczas gdy sprzedaż w Hiszpanii (-2,6%) i Francji (-1,9%) zwolniła w porównaniu do sierpnia 2018 r.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2019 r. popyt w UE na nowe pojazdy użytkowe zwiększył się o 6,5%. W całym regionie zarejestrowano ponad 1,7 miliona nowych pojazdów. Niemcy wykazały najwyższy wzrost 13,6%, a następnie Wielka Brytania (+ 11,3%), Francja (+ 6,5%), Włochy (+ 4,3%) i Hiszpania (+ 2,1%).