Europejski rynek autobusów w roku 2018
Mamy najnowszą informację prasową ACEA nt. wynikówrejestracji nowych pojazdów użytkowych w Europie w 2018 roku. Generalnie zeszły rok pojazdyużytkowe zamknęły „na plusie”.
W grudniu 2018 r. rejestracje pojazdów użytkowych w całej UEzmniejszyły się o 4,0% w porównaniu do ostatniego miesiąca 2017 roku. Popytspadł we wszystkich segmentach, ale ciężkie ciężarówki i autobusy odczułynajgłębsze spadki. Zarówno Hiszpania (+ 6,7%), jak i Francja (+ 1,9%)odnotowały wzrost, podczas gdy rejestracje nowych pojazdów użytkowychzmniejszyły się we Włoszech (-12,1%), Wielkiej Brytanii (-9,5%) i Niemczech(-4,4%).
Ogółem w 2018 r. popyt w UE na pojazdy użytkowe wzrósł o3,2% w porównaniu do 2017 r., co stanowiło szósty rok z rzędu wzrostu. Około2,5 miliona pojazdów użytkowych zostało zarejestrowanych w całej UniiEuropejskiej, reprezentując rekordowy rezultat od 2007 r. Popyt spadł weWłoszech (-4,1%) i Wielkiej Brytanii (-1,9%), ale rynki hiszpański (+6,5%),francuski (+ 4,9%) i niemiecki (4,6%) rozwijały się bardzo dobrze w 2018 roku.
Nowe autobusy i autokary
Wyniki grudniowe pokazały silny spadek (-13,4%) wrejestracjach autobusów i autokarów. Francja odnotowała najgłębszy spadek(-44,2%), następnie Wielka Brytania (-27,5%) i Hiszpania (-16,7%). Natomiastpopyt na autobusy w ostatnim miesiącu 2018 roku zwiększył się w Niemczech (+5,4%) i we Włoszech (+ 5,0%).
Ogółem w 2018 r. zarejestrowano 41 992 autobusy i autokary wcałej UE, co stanowi wzrost o 1,3% w porównaniu do sytuacji rok wcześniej.Wzrost był w dużej mierze napędzany przez rynki środkowoeuropejskie (+ 18,6%),skąd był przekazywany przez cały rok kluczowy impuls.
Z drugiej strony wszystkie główne rynki zachodnioeuropejskiekurczyły się w 2018 r – z wyjątkiem Włoch, które odnotowały wysoki wzrost (+36,7%). Poniżej szczegóły – powyżej 3,5 t. – w tabeli:
December |
December |
% change |
Jan-Dec |
Jan-Dec |
% change |
|
2018 |
2017 |
18/17 |
2018 |
2017 |
18/17 |
|
AUSTRIA |
143 |
119 |
20,2% |
1 125 |
1 244 |
-9,6% |
BELGIUM |
63 |
32 |
96,9% |
1 060 |
869 |
22,0% |
BULGARIA |
– |
– |
– |
– |
||
CROATIA |
4 |
10 |
-60,0% |
224 |
204 |
9,8% |
CYPRUS |
– |
– |
– |
– |
||
CZECH REPUBLIC |
264 |
175 |
50,9% |
1 203 |
804 |
49,6% |
DENMARK |
64 |
50 |
28,0% |
578 |
856 |
-32,5% |
ESTONIA |
4 |
1 |
300,0% |
137 |
212 |
-35,4% |
FINLAND |
25 |
45 |
-44,4% |
475 |
514 |
-7,6% |
FRANCE |
437 |
813 |
-46,2% |
6 230 |
6 329 |
-1,6% |
GERMANY |
862 |
818 |
5,4% |
6 687 |
6 697 |
-0,1% |
GREECE |
47 |
19 |
147,4% |
263 |
190 |
38,4% |
HUNGARY |
36 |
97 |
-62,9% |
659 |
642 |
2,6% |
IRELAND |
40 |
14 |
185,7% |
446 |
339 |
31,6% |
ITALY1 |
293 |
279 |
5,0% |
4 584 |
3 353 |
36,7% |
LATVIA |
15 |
80 |
-81,3% |
126 |
245 |
-48,6% |
LITHUANIA2 |
33 |
34 |
-2,9% |
696 |
392 |
77,6% |
LUXEMBOURG |
6 |
6 |
0,0% |
217 |
239 |
-9,2% |
NETHERLANDS |
142 |
269 |
-47,2% |
562 |
887 |
-36,6% |
POLAND |
186 |
354 |
-47,5% |
2 687 |
2 288 |
17,4% |
PORTUGAL |
33 |
28 |
17,9% |
510 |
361 |
41,3% |
ROMANIA |
229 |
108 |
112,0% |
1 324 |
1 031 |
28,4% |
SLOVAKIA |
21 |
27 |
-22,2% |
351 |
403 |
-12,9% |
SLOVENIA2 |
24 |
16 |
50,0% |
187 |
183 |
2,2% |
SPAIN |
245 |
294 |
-16,7% |
3 327 |
3 527 |
-5,7% |
SWEDEN |
135 |
89 |
51,7% |
931 |
1 301 |
-28,4% |
UNITED KINGDOM2 |
412 |
568 |
-27,5% |
7 403 |
8 342 |
-11,3% |
EUROPEAN UNION |
3 763 |
4 345 |
-13,4% |
41 992 |
41 452 |
1,3% |
EU15 |
2 947 |
3 443 |
-14,4% |
34 398 |
35 048 |
-1,9% |
EU12 |
816 |
902 |
-9,5% |
7 594 |
6 404 |
18,6% |
ICELAND |
3 |
3 |
0,0% |
109 |
156 |
-30,1% |
NORWAY |
38 |
93 |
-59,1% |
1 026 |
1 190 |
-13,8% |
SWITZERLAND |
87 |
97 |
-10,3% |
681 |
712 |
-4,4% |
EFTA |
128 |
193 |
-33,7% |
1 816 |
2 058 |
-11,8% |
EU + EFTA |
3 891 |
4 538 |
-14,3% |
43 808 |
43 510 |
0,7% |
Statystyczna oferta
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:
·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;
·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;
·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;
·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!
„