Europejski rynek autobusów w I połowie 2023. Trwa dobra passa
Mamy najnowsze dane o sprzedaży nowych autobusów w I połowie 2023 r. Europie. Liczba rejestracji fabrycznie nowych pojazdów wzrosła o 13,8% do poziomu 18.181 sztuk.
Wzrosły też unijne rejestracje pozostałych segmentów na rynku pojazdów użytkowych. W ciągu sześciu miesięcy 2023 r. nowe pojazdy dostawcze do 3,5t: zwiększyły swój wolumen o +11,6%, a ciężarowe powyżej 3.5 - aż o +20%.
Szóste miejsce Polski
Liderem cały czas jest W. Brytania (569 szt. / -7% r/r), na kontynencie z kolei prowadzi Francja z 2982 sprzedanymi egzemplarzami, co stanowi wzrost o +22,3% r/r. Inne duże rynki również odnotowały także znaczne wzrosty: Włochy (+62,6%), Hiszpania (+58,7%) i Niemcy (+27,8%).
Polska na tym tle zajmuje wysokie szóste miejsce ( 730 szt. / +21,8% r/r) i jesteśmy znowu liderem w regionie. Przed nami W. Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i Hiszpania, a za nami m.in. Norwegia, Węgry i Szwecja. Jest lepiej niż w zeszłym roku, kiedy wyprzedziły nas m.in. Czechy.
Kraje | Q1-Q2 2023 | Q1-Q2 2022 | % zmiana |
Francja | 2982 | 2,439 | .+22.3 |
Niemcy | 2667 | 2,087 | .+27.8 |
W. Brytania | 2411 | 2,593 | -7.0 |
Włochy | 2358 | 1,45 | .+62.6 |
Hiszpania | 1763 | 1,111 | .+58.7 |
Polska | 730 | 599 | .+21.9 |
Norwegia | 661 | 305 | .+116.7 |
Węgry | 534 | 170 | .+213.9 |
Szwecja | 404 | 560 | -27.9 |
Austria | 387 | 364 | .+6.3 |
Portugalia | 380 | 888 | -57.2 |
Czechy | 297 | 884 | -66.4 |
Belgia | 292 | 384 | -24.0 |
Słowacja | 273 | 156 | .+75.0 |
Szwajcaria | 273 | 211 | .+29.4 |
Irlandia | 221 | 202 | .+9.4 |
Rumunia | 221 | 100 | .+121.0 |
Dania | 183 | 293 | -37.5 |
Cypr | 175 | 42 | .+316.7 |
Holandia | 160 | 205 | -22.0 |
Grecja | 141 | 109 | .+29.4 |
Finlandia | 115 | 120 | -4.2 |
Luksemburg | 107 | 135 | -20.7 |
Łotwa | 103 | 200 | -48.5 |
Estonia | 101 | 189 | -46.6 |
Słowenia | 79 | 48 | .+64.6 |
Islandia | 65 | 16 | .+306.3 |
Chorwacja | 62 | 80 | -22.5 |
Litwa | 46 | 42 | .+9.5 |
RAZEM | 18.191 | 15.982 | .+13.8 |
zielonE autobusy
W podziale na napędy struktura sprzedaży autobusów w Europie po sześciu miesiącach br. wyglądała następująco:
- diesle: 11.441 szt. / 62,9% udziału
- elektrobusy : 3238 szt. / 17,8% udziału
- hybrydy: 2143 szt. / 11,8% udziału
- gazowce 1369 szt. / 7,5% udziału
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE zwiększyła się o ponad 30%, do liczby 3238 sztuk, co przekłada się na 17,8% udział w rynku w pierwszej połowie 2023 r. - w porównaniu z ponad 13% w analogicznym okresie 2022 r. Wśród czterech największych e-rynków w Europie, Hiszpania osiągnęła imponujący wzrost o 755,9%, za nią uplasowały się Francja (+89,9%) i Niemcy (+18,1%). Pod względem ilościowym e-liderem jest W. Brytania z 659 szt. (+52,9% r/r)
Z kolei autobusy hybrydowo-elektryczne podtrzymały swoje tempo (wzrost sprzedaży o 160%), a ich udział w rynku podwoił się w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. (z 5% do 11,8%). Do tego wyniku przyczynił się wyraźny wzrost na drugim i trzecim co do wielkości rynku, we Francji (+886%) i Hiszpanii (+180,3%). Wraz z Niemcami, Francja i Hiszpania odpowiadają za 82,4% wszystkich rejestracji autobusów hybrydowych w Europie. Pod względem ilościowym hybrydowym liderem są Niemcy z 811 szt. (+69% r/r)
Udział pojazdów CNG/LNG w europejskim rynku cały czas się zmniejszą. teraz to tylko 1369 szt. i 7,5% udziału. Pod względem ilościowym gazowym liderem jest Francja z 655 szt. (-16,1% r/r)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pomimo przejścia na modele elektryczne i hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 63%. Pod względem ilościowym konwencjonalnym liderem są Włochy z 1715 szt. (+53,4% r/r)
NOWE POJAZDY dostawcze
W pierwszej połowie 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 11,6% do 725 418 sztuk, co oznacza koniec problemów z łańcuchem dostaw komponentów. W znacznym stopniu do tego wzrostu przyczyniły się Hiszpania i Niemcy, ponieważ sprzedaż samochodów dostawczych zwiększyła się odpowiednio o 26,6% i 15,5%. Sprzedaż we Francji również nieznacznie przyspieszyła o 3,6%, osiągając 189 948 sztuk.
Co do napędów, to w pierwszej połowie 2023 r. diesel pozostał najpopularniejszym wyborem, z udziałem 83,4%, niższym niż 87-proc. udział w 2022 roku. Jednak alternatywne układy napędowe stopniowo zyskują na popularności, co skutkuje niewielką zmianą udziału w rynku. Zauważalny jest wzrost udziału samochodów dostawczych z napędem elektrycznym do 7%. Przekłada się to na dwukrotny wzrost (+100,4%), do 50 708 sztuk, głównie dzięki trzycyfrowemu wzrostowi na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+118,9%) i Hiszpanii (+138%). Z kolei liczba rejestracji hybrydowo-elektrycznych vanów zmniejszyła się o 7,2% do 16 602 sztuk, co stanowi 2,3% udziału. Inne rodzaje paliwa, takie jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i gaz ziemny, zyskały 26,5% i odpowiadają obecnie za 1,3% rynku.
NOWE POJAZDY ciężarowe
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE znacznie wzrosła w I połowie br. i to aż o 20%, osiągając liczbę 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE odnotowały dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).
Zgodnie z oczekiwaniami w pierwszej połowie 2023 r. olej napędowy zdominował rynek ciężarówek, obejmując 95,6% nowych rejestracji wszystkich pojazdów. Co istotne, o 19,2% wzrosła sprzedaż samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi, przy czym kilka państw członkowskich zaraportowało dwucyfrowe wzrosty, w tym Niemcy (+23,7%). Ciężarówki z napędem elektrycznym zwiększyły się o 351,5%, do 2 384 sztuk. Pomimo tego spektakularnego wzrostu, ten rodzaj paliwa stanowi jedynie 1,3% udziału w rynku, ale i tak jest to postęp w porównaniu z 0,4% odnotowanym w ubiegłym roku.