Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w I połowie 2022 r.

infobus
27.07.2022 19:00

W czerwcu rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie poszybowały w dół o 16,1%.

Natomiast skumulowany wynik dla całego rynku jest cały czas na „plusie”. (+4,9% r/r). Liderem cały czas jest W. Brytania, a całą stawkę zamyka Islandia. Polska po czerwcu spadła na ósme miejsce.  

Pierwsza połowa

W czerwcu w Europie przybyło 2837 nowych autobusów, czyli o 546 szt. mniej niż przed rokiem (-16,1% r/r). Mimo to niektóre rynki mogły pochwalić się trzycyfrowymi wzrostami, z Portugalią na czele (+953,1%), która dzięki temu wspięła się w rankingu na siódmą pozycję, wyprzedzając m.in. Polskę.

Od początku 2022 r., liczba rejestracji nowych autobusów w całej Europie wzrosła o 4,9%, r/r (+762 szt.) dzięki silnemu ożywieniu w marcu i maju. Wśród pięciu kluczowych rynków w regionie - W. Brytania ze wzrostem na poziomie +30% cały czas zajmuje pozycję lidera; Hiszpania może pochwalić się najmocniejszym rezultatem (+46,2%); Francja pozostaje na stabilnym poziomie (+0,2%), natomiast Niemcy i Włochy zjechały mocno w dół (odpowiednio -20,5% i -10,5%).

Polska na tym tle zajmuje ósme pozycję – od początku roku przegoniły nas Czechy, które teraz są liderem w naszej części Europy oraz Portugalia.

cze.22cze.21zmiana %01_06.202201_06.2021zmiana %
W. Brytania327470-30,42 5191 934+30,2
Francja377517-27,12 4392 433+0,2
Niemcy357564-36,72 0872 626-20,5
Włochy256201+27,41 4671 639-10,5
Hiszpania167163+2,51 101753+46,2
Czechy17765+172,3886603+46,9
Portugalia33732+953,1851295+188,5
Polska109150-27,3605664-8,9
Szwecja11942+183,3560394+42,1
Belgia3478-56,4384531-27,7
Rumunia3845-15,6383376+1,9
Austria5982-28,0364455-20,0
Norwegia92245-62,4305427-28,6
Dania83105-21,0293287+2,1
Holandia2339-41,0205178+15,2
Irlandia916-43,8202218-7,3
Łotwa1584-82,1200165+21,2
Estonia2640-35,0188169+11,2
Szwajcaria2342-45,2166223-25,6
Węgry33119-72,3156253-38,3
Słowacja2538-34,215687+79,3
Luksemburg3417+100,013595+42,1
Finlandia2479-69,6120151-20,5
Grecja2661-57,4115201-42,8
Bułgaria1031-67,710264+59,4
Chorwacja3332+3,18981+9,9
Słowenia182+800,05044+13,6
Cypr05-100,04214+200,0
Litwa515-66,74290-53,3
Islandia14-75,01111+0,0
Razem2 8373 383-16,116 22315 461+4,9

Rynek pojazdów użytkowych

W czerwcu 2022 r. rejestracje pojazdów użytkowych w UE gwałtowanie wyhamowały o 22,5% w porównaniu z czerwcem 2021 r., do 144 210 sztuk. Główną przyczyną spadku jest zmniejszenie sprzedaży nowych samochodów dostawczych (segment ten stanowi 80% wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych), które zniwelowało wzrost rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych. Wszystkie cztery największe rynki w UE ucierpiały z powodu dwucyfrowych strat: Hiszpania (-26,9%), Niemcy (-26,1%), Włochy (-21,3%) i Francja (-20,9%).

W pierwszej połowie 2022 roku rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyły się (-20,3%), ponieważ większość rynków UE, w tym cztery główne, wykazały ujemne wyniki: Hiszpania (-30,4%), Francja (-22,1%), Niemcy (-18,8%) i Włochy (-10,3%).

Pojazdy dostawcze

W czerwcu rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE przyniosły kolejny spadek (-26,8%) - do 115 080 sprzedanych sztuk. Na ogólne słabe wyniki w regionie negatywnie wpłynęły wszystkie kluczowe rynki. Największy procent spadku wykazała Hiszpania (-32,4%), za nią uplasowały się Niemcy (-31,6%), Włochy (-25,3%) i Francja (-21,9%).

Od stycznia do czerwca unijny rynek nowych lekkich samochodów dostawczych skurczył się o 23,9% do liczby 653 731 sztuk. Ujemny skumulowany rezultat znalazł odzwierciedlenie na wszystkich czterech kluczowych rynkach w całej UE: Hiszpanii (-35,4%), Francji (-24,4%), Niemczech (-22,1%) i Włoszech (-11,6%).

Pojazdy ciężarowe

W ubiegłym miesiącu segment samochodów ciężarowych powiększył się o 2,2% do 26 736 sztuk zarejestrowanych w UE. Wśród czterech głównych rynków największy skok procentowy zanotowała Hiszpania (+25,6%). Włochy charakteryzował umiarkowany wzrost (+5,0%). Natomiast Francja i Niemcy poniosły straty (odpowiednio -10,9% i -4,2%).

W całym pierwszym półroczu 2022 roku rejestracje średnich i ciężkich pojazdów użytkowych w UE skurczyły się o 2,5%. Z wyjątkiem Hiszpanii (+5,1%), wszystkie najważniejsze rynki odnotowały spadki: Niemcy (-7,6%), Francja (-1,5%) i Włochy (-1,1%).