Europejski rynek autobusów w I połowie 2022 r.
W czerwcu rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie poszybowały w dół o 16,1%.
Natomiast skumulowany wynik dla całego rynku jest cały czas na „plusie”. (+4,9% r/r). Liderem cały czas jest W. Brytania, a całą stawkę zamyka Islandia. Polska po czerwcu spadła na ósme miejsce.
Pierwsza połowa
W czerwcu w Europie przybyło 2837 nowych autobusów, czyli o 546 szt. mniej niż przed rokiem (-16,1% r/r). Mimo to niektóre rynki mogły pochwalić się trzycyfrowymi wzrostami, z Portugalią na czele (+953,1%), która dzięki temu wspięła się w rankingu na siódmą pozycję, wyprzedzając m.in. Polskę.
Od początku 2022 r., liczba rejestracji nowych autobusów w całej Europie wzrosła o 4,9%, r/r (+762 szt.) dzięki silnemu ożywieniu w marcu i maju. Wśród pięciu kluczowych rynków w regionie - W. Brytania ze wzrostem na poziomie +30% cały czas zajmuje pozycję lidera; Hiszpania może pochwalić się najmocniejszym rezultatem (+46,2%); Francja pozostaje na stabilnym poziomie (+0,2%), natomiast Niemcy i Włochy zjechały mocno w dół (odpowiednio -20,5% i -10,5%).
Polska na tym tle zajmuje ósme pozycję – od początku roku przegoniły nas Czechy, które teraz są liderem w naszej części Europy oraz Portugalia.
cze.22 | cze.21 | zmiana % | 01_06.2022 | 01_06.2021 | zmiana % | |
W. Brytania | 327 | 470 | -30,4 | 2 519 | 1 934 | +30,2 |
Francja | 377 | 517 | -27,1 | 2 439 | 2 433 | +0,2 |
Niemcy | 357 | 564 | -36,7 | 2 087 | 2 626 | -20,5 |
Włochy | 256 | 201 | +27,4 | 1 467 | 1 639 | -10,5 |
Hiszpania | 167 | 163 | +2,5 | 1 101 | 753 | +46,2 |
Czechy | 177 | 65 | +172,3 | 886 | 603 | +46,9 |
Portugalia | 337 | 32 | +953,1 | 851 | 295 | +188,5 |
Polska | 109 | 150 | -27,3 | 605 | 664 | -8,9 |
Szwecja | 119 | 42 | +183,3 | 560 | 394 | +42,1 |
Belgia | 34 | 78 | -56,4 | 384 | 531 | -27,7 |
Rumunia | 38 | 45 | -15,6 | 383 | 376 | +1,9 |
Austria | 59 | 82 | -28,0 | 364 | 455 | -20,0 |
Norwegia | 92 | 245 | -62,4 | 305 | 427 | -28,6 |
Dania | 83 | 105 | -21,0 | 293 | 287 | +2,1 |
Holandia | 23 | 39 | -41,0 | 205 | 178 | +15,2 |
Irlandia | 9 | 16 | -43,8 | 202 | 218 | -7,3 |
Łotwa | 15 | 84 | -82,1 | 200 | 165 | +21,2 |
Estonia | 26 | 40 | -35,0 | 188 | 169 | +11,2 |
Szwajcaria | 23 | 42 | -45,2 | 166 | 223 | -25,6 |
Węgry | 33 | 119 | -72,3 | 156 | 253 | -38,3 |
Słowacja | 25 | 38 | -34,2 | 156 | 87 | +79,3 |
Luksemburg | 34 | 17 | +100,0 | 135 | 95 | +42,1 |
Finlandia | 24 | 79 | -69,6 | 120 | 151 | -20,5 |
Grecja | 26 | 61 | -57,4 | 115 | 201 | -42,8 |
Bułgaria | 10 | 31 | -67,7 | 102 | 64 | +59,4 |
Chorwacja | 33 | 32 | +3,1 | 89 | 81 | +9,9 |
Słowenia | 18 | 2 | +800,0 | 50 | 44 | +13,6 |
Cypr | 0 | 5 | -100,0 | 42 | 14 | +200,0 |
Litwa | 5 | 15 | -66,7 | 42 | 90 | -53,3 |
Islandia | 1 | 4 | -75,0 | 11 | 11 | +0,0 |
Razem | 2 837 | 3 383 | -16,1 | 16 223 | 15 461 | +4,9 |
Rynek pojazdów użytkowych
W czerwcu 2022 r. rejestracje pojazdów użytkowych w UE gwałtowanie wyhamowały o 22,5% w porównaniu z czerwcem 2021 r., do 144 210 sztuk. Główną przyczyną spadku jest zmniejszenie sprzedaży nowych samochodów dostawczych (segment ten stanowi 80% wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych), które zniwelowało wzrost rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych. Wszystkie cztery największe rynki w UE ucierpiały z powodu dwucyfrowych strat: Hiszpania (-26,9%), Niemcy (-26,1%), Włochy (-21,3%) i Francja (-20,9%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pierwszej połowie 2022 roku rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyły się (-20,3%), ponieważ większość rynków UE, w tym cztery główne, wykazały ujemne wyniki: Hiszpania (-30,4%), Francja (-22,1%), Niemcy (-18,8%) i Włochy (-10,3%).
Pojazdy dostawcze
W czerwcu rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE przyniosły kolejny spadek (-26,8%) - do 115 080 sprzedanych sztuk. Na ogólne słabe wyniki w regionie negatywnie wpłynęły wszystkie kluczowe rynki. Największy procent spadku wykazała Hiszpania (-32,4%), za nią uplasowały się Niemcy (-31,6%), Włochy (-25,3%) i Francja (-21,9%).
Od stycznia do czerwca unijny rynek nowych lekkich samochodów dostawczych skurczył się o 23,9% do liczby 653 731 sztuk. Ujemny skumulowany rezultat znalazł odzwierciedlenie na wszystkich czterech kluczowych rynkach w całej UE: Hiszpanii (-35,4%), Francji (-24,4%), Niemczech (-22,1%) i Włoszech (-11,6%).
Pojazdy ciężarowe
W ubiegłym miesiącu segment samochodów ciężarowych powiększył się o 2,2% do 26 736 sztuk zarejestrowanych w UE. Wśród czterech głównych rynków największy skok procentowy zanotowała Hiszpania (+25,6%). Włochy charakteryzował umiarkowany wzrost (+5,0%). Natomiast Francja i Niemcy poniosły straty (odpowiednio -10,9% i -4,2%).
W całym pierwszym półroczu 2022 roku rejestracje średnich i ciężkich pojazdów użytkowych w UE skurczyły się o 2,5%. Z wyjątkiem Hiszpanii (+5,1%), wszystkie najważniejsze rynki odnotowały spadki: Niemcy (-7,6%), Francja (-1,5%) i Włochy (-1,1%).