Europejski rynek autobusów w I połowie 2017 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers'Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton wEuropie za okres 6 m-cy 2017 r. Po I połowie roku autobusowy rynek w Europieodnotował minimalny wzrost sprzedaży (+1,9%). Tym razem w górę ciągną nowekraje Unii Europejskiej (EU12).
Przypomnijmy, że w 2016 r. zarejestrowano w Europie łącznie42 702 szt.; w 2015 r. – 41 274 szt. autobusów, w 2014 r. – 35 530 szt., aw 2013 r. – 34 996 szt. Z kolei pierwsza połowa 2016 r. zamknęła się rezultatem20458 szt.
Generalnie początek br. wypadł słabo, prawdziwy boom naautobusy nastąpił w marcu, kiedy sprzedaż wzrosła o 9,1% w porównaniu z danymisprzed roku.
Cały czas najwięcej nowych autobusów w Europierejestrowanych jest na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnejpiętnastki (EU15). W 2014 r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), w 2015 r. – 32502szt. (+15,1%), a w 2016 r. – 34508 szt., czyli więcej niż rok wcześniej o7,3%. Podobną sytuację mamy po I połowie 2017 r. – udział EU15 oscyluje wgranicach 80%. W tym czasie w nowychpaństwach członkowskich (EU12) sprzedano 3164 pojazdów (+7,2%), a wkrajach EFTA – 983 szt. (-24,8%). „Stara” Unia wchłonęła 16706 szt.(+3,1%).
Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków EU12 to w tymroku słabo wypadły takie kraje jak: Szwecja (-35,2), Irlandia (-29,6%) czy Francja(-18,4%). Ze strategicznych rynków to oprócz Francji, która znalazła się wgrupie spadkowej także w 2016 r., minus po I połowie 2017 r. odnotowano także wWlk. Brytanii (-3,5%). W tej sytuacji rynek EU12 ratuje przede wszystkim dobra koniunkturaw Hiszpanii (+16,5%) i we Włoszech (+49,6%). Wysokie wzrosty w EU15 odnotowanotakże w Danii (+56,2%) i Holandii (50,9%).
Wielka Brytania liderem
Najwięcej autobusów w Europie po 6. miesiącach 2017 r. zarejestrowanowłaśnie w krajach EU12 – dokładniej na Wyspach (4 143 szt.), co oznacza,że Wielka Brytania mimo nieznacznego spadku cały czas broni pozycji lidera naautobusowej mapie Europy.
Europejski rynek autobusów w I połowie 2017 r.
Kraj |
06.2017 |
06.2016 |
Zmiana(%) |
Szwecja |
338 |
522 |
-35,2% |
Norwegia |
606 |
928 |
-34,7% |
Irlandia |
188 |
267 |
-29,6% |
Islandia |
93 |
127 |
-26,8% |
Francja |
2 462 |
3 018 |
-18,4% |
Słowenia |
101 |
123 |
-17,9% |
Grecja |
99 |
119 |
-16,8% |
Czechy |
385 |
462 |
-16,7% |
Rumunia |
486 |
570 |
-14,7% |
Słowacja |
186 |
210 |
-11,4% |
Austria |
576 |
646 |
-10,8% |
Portugalia |
232 |
241 |
-3,7% |
W. Brytania |
4 143 |
4 292 |
-3,5% |
Niemcy |
3 435 |
3 131 |
9,7% |
Finlandia |
201 |
183 |
9,8% |
Szwajcaria |
284 |
252 |
12,7% |
Hiszpania |
1 680 |
1 442 |
16,5% |
Belgia |
529 |
450 |
17,6% |
Chorwacja |
147 |
122 |
20,5% |
Polska |
1 153 |
942 |
22,4% |
Węgry |
282 |
223 |
26,5% |
Estonia |
170 |
133 |
27,8% |
Luksemburg |
155 |
119 |
30,3% |
Litwa |
164 |
112 |
46,4% |
Włochy |
1 859 |
1 243 |
49,6% |
Holandia |
403 |
267 |
50,9% |
Dania |
406 |
260 |
56,2% |
Łotwa |
90 |
54 |
66,7% |
Razem |
20 853 |
20 458 |
1,9% |
Lepiej na Wschodzie
W połowie 2017 r. na terenie „nowych ” krajów UniiEuropejskiej zarejestrowano 3 164 szt. autobusów, co oznacza wzrost sprzedaży w porównaniu z I połową 2016r. (+7,2%). Na ten dobry wynik zapracowała przede wszystkim Polska z poziomem 1153 rejestracji i22-procentowym wzrostem. Do tego doszły dobre wyniki z Węgier, Litwy, Łotwy iEstonii.
Z kolei tendencja spadkowa zapanowała w Czechach (-16,7%), na Słowacji(-11,4%) i w Rumunii (-14,7%).
Tym samym szczyt listy rankingowej EU12 za I połowę 2017r. ułożył się następująco:
-
Polska (1153 szt.),
-
Rumunia (486),
-
Czechy (385),
-
Węgry (282)
-
Słowacja (186)
Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii,która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej częściEuropy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponujeswoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano w I połowie2017 r. 147 nowych autobusów (+20,5%). Warto zauważyć, że w zeszłym roku Polskaawansowała w generalnym rankingu – poprzez olbrzymi spadek sprzedaży w Rumunii.Aktualnie na tle całej Europy zajmujemy szóstą pozycję, wyprzedzając takiekraje jak Szwecja czy Belgia. Przed nami są tylko największe w rynki w Europie:
-
Wlk. Brytania (4143 szt.)
-
Niemcy (3 435),
-
Francja (2 462),
-
Włochy (1 859)
-
Hiszpania (1 680)
Czy taka sytuacja utrzyma się do końca 2017 roku? Liczymy napowtórzenie wyniku Polski z 2016 r. i mocne szóste miejsce. Hiszpanie i Włosiwydają się być poza naszym zasięgiem.
Europejski rynek autobusów w I połowie 2017 r. – listarankingowa
Kraj |
06.2017 |
W. Brytania |
4 143 |
Niemcy |
3 435 |
Francja |
2 462 |
Włochy |
1 859 |
Hiszpania |
1 680 |
Polska |
1 153 |
Norwegia |
606 |
Austria |
576 |
Belgia |
529 |
Rumunia |
486 |
Dania |
406 |
Holandia |
403 |
Czechy |
385 |
Szwecja |
338 |
Szwajcaria |
284 |
Węgry |
282 |
Portugalia |
232 |
Finlandia |
201 |
Irlandia |
188 |
Słowacja |
186 |
Estonia |
170 |
Litwa |
164 |
Luksemburg |
155 |
Chorwacja |
147 |
Słowenia |
101 |
Grecja |
99 |
Islandia |
93 |
Łotwa |
90 |
Razem |
20 853 |
„