Europejski rynek autobusów w I kwartale 2023. Z podziałem na napędy

infobus
06.05.2023 11:04

Dobre informacje z europejskiego rynku. W I kwartale 2023 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów wzrosły o +15,5% r/r. Polska zajmuje wysoką, 6. pozycję.

Generalnie w ciągu trzech miesięcy br. w Europie panował dobry klimat dla pojazdów użytkowych. W tym czasie rejestracje nowych samochodów dostawczych odnotowały godny uwagi wzrost o 7,7% do 355 553 sztuk, natomiast sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła aż o +19,4%, do 86 455 sztuk.

Autobusowa europa

W pierwszym kwartale 2023 roku nowe średnie i ciężkie autobusy podskoczyły o 15,5% do 7 309 sztuk w pierwszym kwartale 2023 roku. Francja może pochwalić się najwyższymi wynikami - 24 107 sztuk, ze wzrostem o 23,5%. Pozostałe główne rynki uzyskały imponujące rezultaty, w tym Hiszpania (+68,7%), Włochy (+64,1%) i Niemcy (+16,2%).

 Q1 2023Q1 2022% zmiana
Francja1 7341 404+23,5
Niemcy1 3301 145+16,2
Włochy1 326808+64,1
Wielka Brytania1 0691 336-20,0
Hiszpania933553+68,7
Polska297324-8,3
Norwegia173114+51,8
Węgry17178+119,2
Austria168187-10,2
Portugalia159260-38,8
Słowacja15898+61,2
Irlandia136140-2,9
Szwecja135111+21,6
Belgia128194-34,0
Rumunia12266+84,8
Szwajcaria8679+8,9
Czechy83366-77,3
Dania75110-31,8
Finlandia6943+60,5
Grecja6333+90,9
Luksemburg5173-30,1
Holandia4791-48,4
Chorwacja3719+94,7
Łotwa3268-52,9
Słowenia2613+100,0
Islandia188+125,0
Estonia15111-86,5
Cypr1433-57,6
Razem8 6557 865+10,0

Autobusy elektryczne

Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 47,1% do 1 053 sztuk, zdobywając w pierwszym kwartale 2023 roku udział w rynku na poziomie 14,4%. Pierwszy i trzeci największy rynek, Francja i Hiszpania, odnotowały trzycyfrowy wzrost (odpowiednio +136,7% i +491,3%).

Autobusy elektryczneQ1 2023Q1 2022
Austria128+50,0
Belgia71124-42,7
Chorwacja04-100,0
Cypr00 
Czechy118-94,4
Dania940-77,5
Estonia00 
Finlandia271+2 600,0
Francja393166+136,7
Niemcy145140+3,6
Grecja30 
Węgry104+150,0
Irlandia70 
Włochy769+744,4
Łotwa04-100,0
Luksemburg368+350,0
Holandia122-95,5
Polska3668-47,1
Portugalia931-71,0
Rumunia486+700,0
Słowacja00 
Słowenia10 
Hiszpania13623+491,3
Szwecja3240-20,0
Islandia00 
Norwegia9652+84,6
Szwajcaria2516+56,3
Wielka Brytania277325-14,8
Razem1 4511 109+30,8

Autobusy hybrydowe

Autobusy z napędem hybrydowym również zyskały na popularności (sprzedaż wzrosła o 146,9%), a udział w rynku wzrósł z 6,8% do 14,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. Na ten wynik wpłynął przede wszystkim imponujący wzrost we Francji (+1,255%) i wyraźne zwyżki w Niemczech (+42,4%), które łącznie odpowiadają za ponad połowę wszystkich autobusów hybrydowych zarejestrowanych w UE.

Autobusy hybrydowe  Q1 2023Q1 2022
Austria13-66,7
Belgia00 
Chorwacja00 
Cypr00 
Czechy82+300,0
Dania00 
Estonia00 
Finlandia00 
Francja27120+1 255,0
Niemcy410288+42,4
Grecja00 
Węgry00 
Irlandia128-96,4
Włochy12211+1 009,1
Łotwa00 
Luksemburg00 
Holandia03-100,0
Polska1732-46,9
Portugalia00 
Rumunia232+1 050,0
Słowacja00 
Słowenia00 
Hiszpania20640+415,0
Szwecja00 
Islandia00 
Norwegia00 
Szwajcaria00 
Wielka Brytania01-100,0
Razem1 059430+146,3

Autobusy gazowe

Z kolek autobusy gazowe (LNG/CNG) straciły na popularności w Europie (sprzedaż spadła o 21%, a udział w rynku zmniejszył się do 8,57% (czyli jest większy niż pojazdów hybrydowych, ale już mniejszy niż elektrobusów). Główne gazowe rynki w Europie w I kwartale br., to Francja, Hiszpania i Włochy.

Autobusy gazoweQ1 2023Q1 2022
Austria00 
Belgia01-100,0
Chorwacja00 
Cypr00 
Czechy813-38,5
Dania80 
Estonia299-98,0
Finlandia31+200,0
Francja351397-11,6
Niemcy4110+310,0
Grecja00 
Węgry70 
Irlandia00 
Włochy162142+14,1
Łotwa011-100,0
Luksemburg06-100,0
Holandia414-71,4
Polska2135-40,0
Portugalia031-100,0
Rumunia1253-77,4
Słowacja00 
Słowenia00 
Hiszpania116117-0,9
Szwecja12-50,0
Islandia00 
Norwegia68-25,0
Szwajcaria00 
Wielka Brytania05-100,0
Razem742945-21,5

Autobusy z silnikami diesla

Niemniej jednak, pomimo przejścia na modele hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 61%.

Autobusy z silnikami diesla Q1 2023Q1 2022
Austria155176-11,9
Belgia5769-17,4
Chorwacja3715+146,7
Cypr1433-57,6
Czechy66333-80,2
Dania5868-14,7
Estonia1312+8,3
Finlandia3940-2,5
Francja719821-12,4
Niemcy734707+3,8
Grecja6033+81,8
Węgry15474+108,1
Irlandia128112+14,3
Włochy966646+49,5
Łotwa3253-39,6
Luksemburg1559-74,6
Holandia4252-19,2
Polska223189+18,0
Portugalia150198-24,2
Rumunia395+680,0
Słowacja15898+61,2
Słowenia2513+92,3
Hiszpania475373+27,3
Szwecja10269+47,8
Islandia188+125,0
Norwegia7154+31,5
Szwajcaria6163-3,2
Wielka Brytania7921 005-21,2
Razem5 4035 378+0,5