Europejski rynek autobusów w I kwartale 2023. Z podziałem na napędy
Dobre informacje z europejskiego rynku. W I kwartale 2023 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów wzrosły o +15,5% r/r. Polska zajmuje wysoką, 6. pozycję.
Generalnie w ciągu trzech miesięcy br. w Europie panował dobry klimat dla pojazdów użytkowych. W tym czasie rejestracje nowych samochodów dostawczych odnotowały godny uwagi wzrost o 7,7% do 355 553 sztuk, natomiast sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła aż o +19,4%, do 86 455 sztuk.
Autobusowa europa
W pierwszym kwartale 2023 roku nowe średnie i ciężkie autobusy podskoczyły o 15,5% do 7 309 sztuk w pierwszym kwartale 2023 roku. Francja może pochwalić się najwyższymi wynikami - 24 107 sztuk, ze wzrostem o 23,5%. Pozostałe główne rynki uzyskały imponujące rezultaty, w tym Hiszpania (+68,7%), Włochy (+64,1%) i Niemcy (+16,2%).
Q1 2023 | Q1 2022 | % zmiana | |
Francja | 1 734 | 1 404 | +23,5 |
Niemcy | 1 330 | 1 145 | +16,2 |
Włochy | 1 326 | 808 | +64,1 |
Wielka Brytania | 1 069 | 1 336 | -20,0 |
Hiszpania | 933 | 553 | +68,7 |
Polska | 297 | 324 | -8,3 |
Norwegia | 173 | 114 | +51,8 |
Węgry | 171 | 78 | +119,2 |
Austria | 168 | 187 | -10,2 |
Portugalia | 159 | 260 | -38,8 |
Słowacja | 158 | 98 | +61,2 |
Irlandia | 136 | 140 | -2,9 |
Szwecja | 135 | 111 | +21,6 |
Belgia | 128 | 194 | -34,0 |
Rumunia | 122 | 66 | +84,8 |
Szwajcaria | 86 | 79 | +8,9 |
Czechy | 83 | 366 | -77,3 |
Dania | 75 | 110 | -31,8 |
Finlandia | 69 | 43 | +60,5 |
Grecja | 63 | 33 | +90,9 |
Luksemburg | 51 | 73 | -30,1 |
Holandia | 47 | 91 | -48,4 |
Chorwacja | 37 | 19 | +94,7 |
Łotwa | 32 | 68 | -52,9 |
Słowenia | 26 | 13 | +100,0 |
Islandia | 18 | 8 | +125,0 |
Estonia | 15 | 111 | -86,5 |
Cypr | 14 | 33 | -57,6 |
Razem | 8 655 | 7 865 | +10,0 |
Autobusy elektryczne
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 47,1% do 1 053 sztuk, zdobywając w pierwszym kwartale 2023 roku udział w rynku na poziomie 14,4%. Pierwszy i trzeci największy rynek, Francja i Hiszpania, odnotowały trzycyfrowy wzrost (odpowiednio +136,7% i +491,3%).
Autobusy elektryczne | Q1 2023 | Q1 2022 | |
Austria | 12 | 8 | +50,0 |
Belgia | 71 | 124 | -42,7 |
Chorwacja | 0 | 4 | -100,0 |
Cypr | 0 | 0 | |
Czechy | 1 | 18 | -94,4 |
Dania | 9 | 40 | -77,5 |
Estonia | 0 | 0 | |
Finlandia | 27 | 1 | +2 600,0 |
Francja | 393 | 166 | +136,7 |
Niemcy | 145 | 140 | +3,6 |
Grecja | 3 | 0 | |
Węgry | 10 | 4 | +150,0 |
Irlandia | 7 | 0 | |
Włochy | 76 | 9 | +744,4 |
Łotwa | 0 | 4 | -100,0 |
Luksemburg | 36 | 8 | +350,0 |
Holandia | 1 | 22 | -95,5 |
Polska | 36 | 68 | -47,1 |
Portugalia | 9 | 31 | -71,0 |
Rumunia | 48 | 6 | +700,0 |
Słowacja | 0 | 0 | |
Słowenia | 1 | 0 | |
Hiszpania | 136 | 23 | +491,3 |
Szwecja | 32 | 40 | -20,0 |
Islandia | 0 | 0 | |
Norwegia | 96 | 52 | +84,6 |
Szwajcaria | 25 | 16 | +56,3 |
Wielka Brytania | 277 | 325 | -14,8 |
Razem | 1 451 | 1 109 | +30,8 |
Autobusy hybrydowe
Autobusy z napędem hybrydowym również zyskały na popularności (sprzedaż wzrosła o 146,9%), a udział w rynku wzrósł z 6,8% do 14,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. Na ten wynik wpłynął przede wszystkim imponujący wzrost we Francji (+1,255%) i wyraźne zwyżki w Niemczech (+42,4%), które łącznie odpowiadają za ponad połowę wszystkich autobusów hybrydowych zarejestrowanych w UE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy hybrydowe | Q1 2023 | Q1 2022 | |
Austria | 1 | 3 | -66,7 |
Belgia | 0 | 0 | |
Chorwacja | 0 | 0 | |
Cypr | 0 | 0 | |
Czechy | 8 | 2 | +300,0 |
Dania | 0 | 0 | |
Estonia | 0 | 0 | |
Finlandia | 0 | 0 | |
Francja | 271 | 20 | +1 255,0 |
Niemcy | 410 | 288 | +42,4 |
Grecja | 0 | 0 | |
Węgry | 0 | 0 | |
Irlandia | 1 | 28 | -96,4 |
Włochy | 122 | 11 | +1 009,1 |
Łotwa | 0 | 0 | |
Luksemburg | 0 | 0 | |
Holandia | 0 | 3 | -100,0 |
Polska | 17 | 32 | -46,9 |
Portugalia | 0 | 0 | |
Rumunia | 23 | 2 | +1 050,0 |
Słowacja | 0 | 0 | |
Słowenia | 0 | 0 | |
Hiszpania | 206 | 40 | +415,0 |
Szwecja | 0 | 0 | |
Islandia | 0 | 0 | |
Norwegia | 0 | 0 | |
Szwajcaria | 0 | 0 | |
Wielka Brytania | 0 | 1 | -100,0 |
Razem | 1 059 | 430 | +146,3 |
Autobusy gazowe
Z kolek autobusy gazowe (LNG/CNG) straciły na popularności w Europie (sprzedaż spadła o 21%, a udział w rynku zmniejszył się do 8,57% (czyli jest większy niż pojazdów hybrydowych, ale już mniejszy niż elektrobusów). Główne gazowe rynki w Europie w I kwartale br., to Francja, Hiszpania i Włochy.
Autobusy gazowe | Q1 2023 | Q1 2022 | |
Austria | 0 | 0 | |
Belgia | 0 | 1 | -100,0 |
Chorwacja | 0 | 0 | |
Cypr | 0 | 0 | |
Czechy | 8 | 13 | -38,5 |
Dania | 8 | 0 | |
Estonia | 2 | 99 | -98,0 |
Finlandia | 3 | 1 | +200,0 |
Francja | 351 | 397 | -11,6 |
Niemcy | 41 | 10 | +310,0 |
Grecja | 0 | 0 | |
Węgry | 7 | 0 | |
Irlandia | 0 | 0 | |
Włochy | 162 | 142 | +14,1 |
Łotwa | 0 | 11 | -100,0 |
Luksemburg | 0 | 6 | -100,0 |
Holandia | 4 | 14 | -71,4 |
Polska | 21 | 35 | -40,0 |
Portugalia | 0 | 31 | -100,0 |
Rumunia | 12 | 53 | -77,4 |
Słowacja | 0 | 0 | |
Słowenia | 0 | 0 | |
Hiszpania | 116 | 117 | -0,9 |
Szwecja | 1 | 2 | -50,0 |
Islandia | 0 | 0 | |
Norwegia | 6 | 8 | -25,0 |
Szwajcaria | 0 | 0 | |
Wielka Brytania | 0 | 5 | -100,0 |
Razem | 742 | 945 | -21,5 |
Autobusy z silnikami diesla
Niemniej jednak, pomimo przejścia na modele hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 61%.
Autobusy z silnikami diesla | Q1 2023 | Q1 2022 | |
Austria | 155 | 176 | -11,9 |
Belgia | 57 | 69 | -17,4 |
Chorwacja | 37 | 15 | +146,7 |
Cypr | 14 | 33 | -57,6 |
Czechy | 66 | 333 | -80,2 |
Dania | 58 | 68 | -14,7 |
Estonia | 13 | 12 | +8,3 |
Finlandia | 39 | 40 | -2,5 |
Francja | 719 | 821 | -12,4 |
Niemcy | 734 | 707 | +3,8 |
Grecja | 60 | 33 | +81,8 |
Węgry | 154 | 74 | +108,1 |
Irlandia | 128 | 112 | +14,3 |
Włochy | 966 | 646 | +49,5 |
Łotwa | 32 | 53 | -39,6 |
Luksemburg | 15 | 59 | -74,6 |
Holandia | 42 | 52 | -19,2 |
Polska | 223 | 189 | +18,0 |
Portugalia | 150 | 198 | -24,2 |
Rumunia | 39 | 5 | +680,0 |
Słowacja | 158 | 98 | +61,2 |
Słowenia | 25 | 13 | +92,3 |
Hiszpania | 475 | 373 | +27,3 |
Szwecja | 102 | 69 | +47,8 |
Islandia | 18 | 8 | +125,0 |
Norwegia | 71 | 54 | +31,5 |
Szwajcaria | 61 | 63 | -3,2 |
Wielka Brytania | 792 | 1 005 | -21,2 |
Razem | 5 403 | 5 378 | +0,5 |