Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2022

infobus
02.05.2022 19:00

W marcu 2022 r. rejestracje nowych autobusów w całej Europie podskoczyły o 33,5%, do 3135 sztuk.

Do zwiększenia liczby rejestracji przyczyniły się głównie trzycyfrowy wzrost w Wielkiej Brytanii.

Pięć rynków

W marcu spośród pięciu kluczowych krajów największy wzrost osiągnął brytyjski rynek (+126,1% r/r). Z kolei Hiszpania osiągnęła trzycyfrowy wzrost (+167,7%), wyprzedzając Francję (+15,8%). Włochy poniosły dwucyfrową stratę (-29,2%), podobnie jak Niemcy (-8,8%).

Od stycznia do marca liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w całej Europie delikatnie wzrosła (+6,7% r/r), dzięki wzrostowi w marcu. Z wyjątkiem W. Brytanii (+77,3%) i Hiszpanii (+52,8%), wszystkie główne kraje UE poniosły straty: Włochy (-15,7%), Niemcy (-10,1%) i Francja (-2,8%).

Polska cały czas na siódmej pozycji – za Czechami, które są aktualnie autobusowym liderem w naszej części Europy.

 03.202203.2021zmiana %01-03. 202201-03. 2021zmiana %
Francja469405+15,81 4041 444-2,8
Wielka Brytania667295+126,11 227692+77,3
Niemcy385422-8,81 1451 273-10,1
Włochy233329-29,2819971-15,7
Hiszpania25796+167,7553362+52,8
Czechy17455+216,4366392-6,6
Polska136100+36,0324307+5,5
Rumunia7655+38,2226173+30,6
Portugalia14242+238,1220141+56,0
Belgia86116-25,9194241-19,5
Austria7786-10,5187267-30,0
Irlandia2960-51,7141121+16,5
Norwegia3042-28,6114112+1,8
Estonia4311+290,911143+158,1
Szwecja2725+8,0111162-31,5
Dania3419+78,9110109+0,9
Słowacja3618+100,09849+100,0
Holandia3134-8,891103-11,7
Szwajcaria3535+0,091114-20,2
Węgry4823+108,77379-7,6
Luksemburg64+50,07372+1,4
Łotwa229+144,46827+151,9
Bułgaria71+600,0474+1 075,0
Finlandia149+55,64331+38,7
Grecja2219+15,83759-37,3
Cypr271+2 600,0333+1 000,0
Litwa221-90,53155-43,6
Chorwacja1715+13,32330-23,3
Słowenia21+100,01339-66,7
Islandia10 75+40,0
Razem3 1352 348+33,57 9807 480+6,7

Użytkowe dane

Generalnie w pierwszym kwartale 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE zmniejszyła się o 18,1% i wyniosła 411 097 sztuk. Rezultaty z marca  pogorszyły wyniki kwartalne w większym stopniu niż wyniki odnotowane w pierwszych dwóch miesiącach roku. Do pogorszenia sytuacji w regionie przyczyniły się wszystkie cztery kluczowe rynki UE: Hiszpania (-30,3%), Francja (-21,9%), Niemcy (-11,6%) i Włochy (-4,8%).

Od stycznia do marca sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE obniżyła się o -21,3% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i wyniosła 329 606 sztuk. Wszystkie cztery główne rynki w regionie odnotowały zmniejszenie sprzedaży: Hiszpania (-35,7%), Francja (-24,2%), Niemcy (-13,6%) i Włochy (-5,3%).

W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej obniżyła się o 2,0%, osiągając liczbę prawie 75 000 sztuk. Sytuacja na czterech największych rynkach w regionie była zróżnicowana. Niemcy i Francja zaliczyły spadki (odpowiednio -5,2% i -1,0%), podczas gdy Hiszpania i Włochy mogą pochwalić się niewielkim wzrostem (odpowiednio +2,9% i +0,4%).