Europejski rynek autobusów w I kwartale 2022
W marcu 2022 r. rejestracje nowych autobusów w całej Europie podskoczyły o 33,5%, do 3135 sztuk.
Do zwiększenia liczby rejestracji przyczyniły się głównie trzycyfrowy wzrost w Wielkiej Brytanii.
Pięć rynków
W marcu spośród pięciu kluczowych krajów największy wzrost osiągnął brytyjski rynek (+126,1% r/r). Z kolei Hiszpania osiągnęła trzycyfrowy wzrost (+167,7%), wyprzedzając Francję (+15,8%). Włochy poniosły dwucyfrową stratę (-29,2%), podobnie jak Niemcy (-8,8%).
Od stycznia do marca liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w całej Europie delikatnie wzrosła (+6,7% r/r), dzięki wzrostowi w marcu. Z wyjątkiem W. Brytanii (+77,3%) i Hiszpanii (+52,8%), wszystkie główne kraje UE poniosły straty: Włochy (-15,7%), Niemcy (-10,1%) i Francja (-2,8%).
Polska cały czas na siódmej pozycji – za Czechami, które są aktualnie autobusowym liderem w naszej części Europy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
03.2022 | 03.2021 | zmiana % | 01-03. 2022 | 01-03. 2021 | zmiana % | |
Francja | 469 | 405 | +15,8 | 1 404 | 1 444 | -2,8 |
Wielka Brytania | 667 | 295 | +126,1 | 1 227 | 692 | +77,3 |
Niemcy | 385 | 422 | -8,8 | 1 145 | 1 273 | -10,1 |
Włochy | 233 | 329 | -29,2 | 819 | 971 | -15,7 |
Hiszpania | 257 | 96 | +167,7 | 553 | 362 | +52,8 |
Czechy | 174 | 55 | +216,4 | 366 | 392 | -6,6 |
Polska | 136 | 100 | +36,0 | 324 | 307 | +5,5 |
Rumunia | 76 | 55 | +38,2 | 226 | 173 | +30,6 |
Portugalia | 142 | 42 | +238,1 | 220 | 141 | +56,0 |
Belgia | 86 | 116 | -25,9 | 194 | 241 | -19,5 |
Austria | 77 | 86 | -10,5 | 187 | 267 | -30,0 |
Irlandia | 29 | 60 | -51,7 | 141 | 121 | +16,5 |
Norwegia | 30 | 42 | -28,6 | 114 | 112 | +1,8 |
Estonia | 43 | 11 | +290,9 | 111 | 43 | +158,1 |
Szwecja | 27 | 25 | +8,0 | 111 | 162 | -31,5 |
Dania | 34 | 19 | +78,9 | 110 | 109 | +0,9 |
Słowacja | 36 | 18 | +100,0 | 98 | 49 | +100,0 |
Holandia | 31 | 34 | -8,8 | 91 | 103 | -11,7 |
Szwajcaria | 35 | 35 | +0,0 | 91 | 114 | -20,2 |
Węgry | 48 | 23 | +108,7 | 73 | 79 | -7,6 |
Luksemburg | 6 | 4 | +50,0 | 73 | 72 | +1,4 |
Łotwa | 22 | 9 | +144,4 | 68 | 27 | +151,9 |
Bułgaria | 7 | 1 | +600,0 | 47 | 4 | +1 075,0 |
Finlandia | 14 | 9 | +55,6 | 43 | 31 | +38,7 |
Grecja | 22 | 19 | +15,8 | 37 | 59 | -37,3 |
Cypr | 27 | 1 | +2 600,0 | 33 | 3 | +1 000,0 |
Litwa | 2 | 21 | -90,5 | 31 | 55 | -43,6 |
Chorwacja | 17 | 15 | +13,3 | 23 | 30 | -23,3 |
Słowenia | 2 | 1 | +100,0 | 13 | 39 | -66,7 |
Islandia | 1 | 0 | 7 | 5 | +40,0 | |
Razem | 3 135 | 2 348 | +33,5 | 7 980 | 7 480 | +6,7 |
Użytkowe dane
Generalnie w pierwszym kwartale 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE zmniejszyła się o 18,1% i wyniosła 411 097 sztuk. Rezultaty z marca pogorszyły wyniki kwartalne w większym stopniu niż wyniki odnotowane w pierwszych dwóch miesiącach roku. Do pogorszenia sytuacji w regionie przyczyniły się wszystkie cztery kluczowe rynki UE: Hiszpania (-30,3%), Francja (-21,9%), Niemcy (-11,6%) i Włochy (-4,8%).
Od stycznia do marca sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE obniżyła się o -21,3% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i wyniosła 329 606 sztuk. Wszystkie cztery główne rynki w regionie odnotowały zmniejszenie sprzedaży: Hiszpania (-35,7%), Francja (-24,2%), Niemcy (-13,6%) i Włochy (-5,3%).
W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej obniżyła się o 2,0%, osiągając liczbę prawie 75 000 sztuk. Sytuacja na czterech największych rynkach w regionie była zróżnicowana. Niemcy i Francja zaliczyły spadki (odpowiednio -5,2% i -1,0%), podczas gdy Hiszpania i Włochy mogą pochwalić się niewielkim wzrostem (odpowiednio +2,9% i +0,4%).