Europejski rynek autobusów w I kwartale 2021
Po I kwartale 2021 r. europejski popyt na autobusy i autokary obniżył się o 21,8%.
W tym czasie na naszym kontynencie zarejestrowano 7.463 szt. nowych autobusów.
Autobusowy marzec
W marcu 2021 roku rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie były o 17,1% niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Cztery kluczowe rynki UE uzyskały w ubiegłym miesiącu zróżnicowane wyniki. Rejestracje wzrosły we Francji (+58,8%) i Włoszech (+6,1%), natomiast w tym samym czasie rynek niemiecki (-13,0%) i hiszpański (-1,0%) skurczyły się. Podobnie jak brytyjski (-69,3%)
Z kolei od początku roku w całej Europie zarejestrowano łącznie 7.463 nowych autobusów. Do tej pory duże straty odnotowały -Hiszpania (-38,9%), Niemcy (-20,8%). W. Brytania (-21,8%) i Włochy (-13,8%). Francja była jedynym dużym rynkiem ze wzrostem (+3,8%).
Czesi na 5 pozycji
Na tym tle Polska po I kwartale br. zajmuje 7. pozycję w Europie z liczbą rejestracji na poziomie 307 szt. (-21,7% r/r). Tak słaby wynik spowodował, że wyprzedziły nas (oraz Hiszpanię) znacznie mniejsze Czechy, które dzięki sprawie funkcjonującemu systemowi transportu publicznemu i długoletnim umowom na obsługę linii regionalnych, nawet w tak trudnym okresie sukcesywnie wymieniają tabor. I teraz Czesi są liderem w naszej części Europy.
LP. | KRAJ | I Q 2021 | I Q 2020 | zmiana 21/20 |
1 | FRANCJA | 1 444 | 1 391 | 3,8% |
2 | NIEMCY | 1 273 | 1 608 | -20,8% |
3 | WŁOCHY | 977 | 1 134 | -13,8% |
4 | W. BRYTANIA | 672 | 1 743 | -61,4% |
5 | CZECHY | 392 | 226 | 73,5% |
6 | HISZPANIA | 362 | 592 | -38,9% |
7 | POLSKA | 307 | 392 | -21,7% |
8 | AUSTRIA | 267 | 224 | 19,2% |
9 | BELGIA | 241 | 226 | 6,6% |
10 | RUMUNIA | 173 | 186 | -7,0% |
11 | SZWECJA | 162 | 108 | 50,0% |
12 | PORTUGALIA | 141 | 196 | -28,1% |
13 | IRLANDIA | 121 | 57 | 112,3% |
14 | SZWAJCARIA | 114 | 115 | -0,9% |
15 | NORWEGIA | 112 | 167 | -32,9% |
16 | DANIA | 109 | 108 | 0,9% |
17 | HOLANDIA | 103 | 228 | -54,8% |
18 | WĘGRY | 78 | 222 | -64,9% |
19 | LUKSEMBURG | 72 | 100 | -28,0% |
20 | GRECJA | 59 | 113 | -47,8% |
21 | LITWA | 53 | 73 | -27,4% |
21 | SŁOWACJA | 49 | 65 | -24,6% |
23 | ESTONIA | 43 | 72 | -40,3% |
24 | SŁOWENIA | 39 | 19 | 105,3% |
25 | FINLANDIA | 31 | 61 | -49,2% |
26 | CHORWACJA | 30 | 26 | 15,4% |
27 | ŁOTWA | 27 | 20 | 35,0% |
28 | ISLANDIA | 5 | 8 | -37,5% |
29 | BUŁGARIA | 4 | 55 | -92,7% |
30 | CYPR | 3 | 8 | -62,5% |
RAZEM | 7 463 | 9 543 | -21,8% |
Pojazdy użytkowe
W marcu 2021 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej poszybowały w górę o 95,3% (głównie z powodu niskiej bazy do porównania z ubiegłego roku) i osiągnęły poziom 204 046 sztuk. Prawie wszystkie kraje UE odnotowały dwu- lub trzycyfrowy wzrost procentowy, łącznie z czterema głównymi rynkami. Włochy, które jako jedne z pierwszych wprowadziły obostrzenia w związku z wybuchem pandemii w 2020 roku, osiągnęły największy wzrost (+215,3%), a za nimi uplasowały się Francja (+166,7%), Hiszpania (+151,7%) i Niemcy (+34,2%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pierwszym kwartale 2021 r, rynek pojazdów użytkowych w UE zwiększył się o 21,6% przy rejestracji łącznie 501 703 sztuk. Wyniki te zostały wzmocnione przez ożywienie z ostatniego miesiąca. W rezultacie na wszystkich kluczowych rynkach skumulowane wyniki poprawiły się we Francji (+32,6%), Hiszpanii (+11,1%) i Niemczech (+4,9%), które to kraje powróciły na ścieżkę wzrostu, oraz we Włoszech, gdzie rejestracje jeszcze wyraźniej umocniły swój pozytywny rezultat (+38,0%).
Pojazdy dostawcze
Sprzedaż w marcu br. nowych samochodów dostawczych w UE była ponad dwukrotnie wyższa (+107,5%) od poziomów odnotowanych w 2020 r. i zamknęła się liczbą 172 288 sztuk. Wyniki z ubiegłego miesiąca przewyższyły również wolumeny z marca 2019 r., kiedy to sprzedano 165 455 samochodów dostawczych. Trzy z czterech największych rynków w regionie wykazały trzycyfrowy wzrost: Włochy (+268,9%), Francja (+183,3%) i Hiszpania (+168,7%). Solidny wzrost (+36,4%) odnotowały także Niemcy.
Od stycznia do marca br. rejestracje lekkich samochodów dostawczych wzrosły o 23,6% w całej Unii Europejskiej. Doskonałe rezultaty osiągnięte w marcu zdołały zrównoważyć słabe wyniki segmentu samochodów dostawczych w pierwszych dwóch miesiącach roku. W ciągu tego trzymiesięcznego okresu popyt wzrósł na każdym z kluczowych rynków: Włochy (+41,9%), Francja (+35,4%), Hiszpania (+11,6%) i Niemcy (+4,9%).
Pojazdy ciężarowe
W ostatnim miesiącu liczba zarejestrowanych w Unii Europejskiej ciężkich pojazdów użytkowych wzrosła o 56,8% do 24 695 sztuk. Polska - obecnie trzeci rynek UE pod względem wielkości sprzedaży - osiągnęła imponujący wynik, uzyskując 127,3% wzrost. Cztery wiodące rynki Europy Zachodniej również znacząco przyczyniły się do ogólnej poprawy w regionie: Hiszpania (+96,0%), Włochy (+75,6%), Francja (+70,6%) i Niemcy (+30,2%).
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosły o 18,1%, osiągając łącznie 63 390 sztuk. Cztery główne rynki Unii Europejskiej zaliczyły do tej pory w bieżącym roku dwucyfrowe wzrosty procentowe: Włochy (+27,6%), Hiszpania (+21,0%), Francja (+11,1%) i Niemcy (+10,1%).
W marcu w Unii Europejskiej zarejestrowano 29 779 nowych ciężkich pojazdów użytkowych, co daje wzrost r/r o 51,8%. Na trzech z czterech największych rynków UE wyniki przekroczyły 70% wzrost - we Francji (+73,1%), Włoszech (+71,3%) i Hiszpanii (+70,5%). Niemcy, z 31,0% wzrostem, również znacząco przyczyniły się do całkowitego pozytywnego rezultatu UE w ostatnim miesiącu.
W pierwszym kwartale bieżącego roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE zwiększyły się o 15,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Patrząc ponownie na główne rynki, największy wzrost osiągnęły Włochy (+25,4%), a za nimi kolejno Francja (+13,8%), Hiszpania (+13,7%) i Niemcy (+7,1%).