Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2021

infobus
05.05.2021 11:00

Po I kwartale 2021 r. europejski popyt na autobusy i autokary obniżył się o 21,8%.

W tym czasie na naszym kontynencie zarejestrowano 7.463 szt. nowych autobusów.

Autobusowy marzec

W marcu 2021 roku rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie były o 17,1% niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Cztery kluczowe rynki UE uzyskały w ubiegłym miesiącu zróżnicowane wyniki. Rejestracje wzrosły we Francji (+58,8%) i Włoszech (+6,1%), natomiast w tym samym czasie rynek niemiecki (-13,0%) i hiszpański (-1,0%) skurczyły się. Podobnie jak brytyjski (-69,3%)

Z kolei od początku roku w całej Europie zarejestrowano łącznie 7.463 nowych autobusów. Do tej pory duże straty odnotowały -Hiszpania (-38,9%), Niemcy (-20,8%). W. Brytania (-21,8%) i Włochy (-13,8%). Francja była jedynym dużym rynkiem ze wzrostem (+3,8%).

Obraz1
Obraz1

Czesi na 5 pozycji

Na tym tle Polska po I kwartale br. zajmuje 7. pozycję w Europie z liczbą rejestracji na poziomie 307 szt. (-21,7% r/r). Tak słaby wynik spowodował, że wyprzedziły nas (oraz Hiszpanię) znacznie mniejsze Czechy, które dzięki sprawie funkcjonującemu systemowi transportu publicznemu i długoletnim umowom na obsługę linii regionalnych, nawet w tak trudnym okresie sukcesywnie wymieniają tabor. I teraz Czesi są liderem w naszej części Europy.

LP.KRAJI Q 2021I Q 2020zmiana 21/20
1FRANCJA1 4441 3913,8%
2NIEMCY1 2731 608-20,8%
3WŁOCHY9771 134-13,8%
4W. BRYTANIA6721 743-61,4%
5CZECHY39222673,5%
6HISZPANIA362592-38,9%
7POLSKA307392-21,7%
8AUSTRIA26722419,2%
9BELGIA2412266,6%
10RUMUNIA173186-7,0%
11SZWECJA16210850,0%
12PORTUGALIA141196-28,1%
13IRLANDIA12157112,3%
14SZWAJCARIA114115-0,9%
15NORWEGIA112167-32,9%
16DANIA1091080,9%
17HOLANDIA103228-54,8%
18WĘGRY78222-64,9%
19LUKSEMBURG72100-28,0%
20GRECJA59113-47,8%
21LITWA5373-27,4%
21SŁOWACJA4965-24,6%
23ESTONIA4372-40,3%
24SŁOWENIA3919105,3%
25FINLANDIA3161-49,2%
26CHORWACJA302615,4%
27ŁOTWA272035,0%
28ISLANDIA58-37,5%
29BUŁGARIA455-92,7%
30CYPR38-62,5%
 RAZEM7 4639 543-21,8%

Pojazdy użytkowe

W marcu 2021 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej poszybowały w górę o 95,3% (głównie z powodu niskiej bazy do porównania z ubiegłego roku) i osiągnęły poziom 204 046 sztuk. Prawie wszystkie kraje UE odnotowały dwu- lub trzycyfrowy wzrost procentowy, łącznie z czterema głównymi rynkami.  Włochy, które jako jedne z pierwszych wprowadziły obostrzenia w związku z wybuchem pandemii w 2020 roku, osiągnęły największy wzrost (+215,3%), a za nimi uplasowały się Francja (+166,7%), Hiszpania (+151,7%) i Niemcy (+34,2%).

W pierwszym kwartale 2021 r, rynek pojazdów użytkowych w UE zwiększył się o 21,6% przy rejestracji łącznie 501 703 sztuk. Wyniki te zostały wzmocnione przez ożywienie z ostatniego miesiąca. W rezultacie na wszystkich kluczowych rynkach skumulowane wyniki poprawiły się we Francji (+32,6%), Hiszpanii (+11,1%) i Niemczech (+4,9%), które to kraje powróciły na ścieżkę wzrostu, oraz we Włoszech, gdzie rejestracje jeszcze wyraźniej umocniły swój pozytywny rezultat (+38,0%).

Pojazdy dostawcze

Sprzedaż w marcu br. nowych samochodów dostawczych w UE była ponad dwukrotnie wyższa (+107,5%) od poziomów odnotowanych w 2020 r. i zamknęła się liczbą 172 288 sztuk. Wyniki z ubiegłego miesiąca przewyższyły również wolumeny z marca 2019 r., kiedy to sprzedano 165 455 samochodów dostawczych. Trzy z czterech największych rynków w regionie wykazały trzycyfrowy wzrost: Włochy (+268,9%), Francja (+183,3%) i Hiszpania (+168,7%). Solidny wzrost (+36,4%) odnotowały także Niemcy.

Od stycznia do marca br. rejestracje lekkich samochodów dostawczych wzrosły o 23,6% w całej Unii Europejskiej. Doskonałe rezultaty osiągnięte w marcu zdołały zrównoważyć słabe wyniki segmentu samochodów dostawczych w pierwszych dwóch miesiącach roku. W ciągu tego trzymiesięcznego okresu popyt wzrósł na każdym z kluczowych rynków: Włochy (+41,9%), Francja (+35,4%), Hiszpania (+11,6%) i Niemcy (+4,9%).

Pojazdy ciężarowe

W ostatnim miesiącu liczba zarejestrowanych w Unii Europejskiej ciężkich pojazdów użytkowych wzrosła o 56,8% do 24 695 sztuk. Polska - obecnie trzeci rynek UE pod względem wielkości sprzedaży - osiągnęła imponujący wynik, uzyskując 127,3% wzrost. Cztery wiodące rynki Europy Zachodniej również znacząco przyczyniły się do ogólnej poprawy w regionie: Hiszpania (+96,0%), Włochy (+75,6%), Francja (+70,6%) i Niemcy (+30,2%).

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosły o 18,1%, osiągając łącznie 63 390 sztuk. Cztery główne rynki Unii Europejskiej zaliczyły do tej pory w bieżącym roku dwucyfrowe wzrosty procentowe: Włochy (+27,6%), Hiszpania (+21,0%), Francja (+11,1%) i Niemcy (+10,1%).

W marcu w Unii Europejskiej zarejestrowano 29 779 nowych ciężkich pojazdów użytkowych, co daje wzrost r/r o 51,8%. Na trzech z czterech największych rynków UE wyniki przekroczyły 70% wzrost - we Francji (+73,1%), Włoszech (+71,3%) i Hiszpanii (+70,5%). Niemcy, z 31,0% wzrostem, również znacząco przyczyniły się do całkowitego pozytywnego rezultatu UE w ostatnim miesiącu.

W pierwszym kwartale bieżącego roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE zwiększyły się o 15,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Patrząc ponownie na główne rynki, największy wzrost osiągnęły Włochy (+25,4%), a za nimi kolejno Francja (+13,8%), Hiszpania (+13,7%) i Niemcy (+7,1%).