Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2013 r.

infobus
10.05.2013 15:17
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres styczeń-marzec 2013. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”, teraz nadszedł czas na równie solidny „minus”. W I kwartale br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 7449 szt. autobusów, czyli aż o 760 szt. mniej niż przed rokiem (-9,3%). Co ciekawe –cały czas w europejskiej statystce dobrze wypadają nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a „stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie Europy zwiększył się w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. o 210 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 1091 szt. (+ 22,6%) Motorem napędowym jest tutaj cały czas Rumunia (394 szt.), która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! Plus 114% w porównaniu do 2012 r.! To efekt centralnych zakupów nowych autobusów międzymiastowych do tamtejszych odpowiedników przedsiębiorstw PKS, które są teraz realizowane po dość długiej przerwie. I stąd takie gigantyczne różnice. Dalsze pozycje w naszej regionalnej grupie zajęły: Polska (293 szt.), Czechy (201 szt.) i Litwa (53 szt.). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która również mocno pociągnęłaby ten wynik w górę.
Z kolei fatalnie rok 2013 rozpoczęły państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po pierwszych trzech miesiącach br. odnotowano ujemny bilans w porównaniu do 2012 r. –sprzedano tutaj zaledwie 238 autobusów, czyli o 187 szt. mniej niż rok wcześniej (-44%). Najlepiej wypadła tutaj Norwegia (147 szt.) i Szwajcaria (78 szt.), które jednocześnie odnotowały największe spadki –odpowiednio o -51% i -30%.
I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Niestety, ten region Europy jest na coraz większym minusie. W 15. europejskich krajach zarejestrowano łącznie 6120 szt. autobusów, czyli o 774 szt. mniej niż przed rokiem (-11,2%). Nieciekawie wygląda sytuacja w Niemczech, gdzie mamy już 12,6% spadek sprzedaży. To może mieć dla naszej produkcji niekorzystne znaczenie, tym bardziej, że w „dołku”znalazła się też Szwecja –drugi filar naszego eksportu. Tutaj po I kwartale mamy spadek o -10%. Zauważalnie zmniejszyła się sprzedaż w Wlk. Brytanii (-19,4%), która do tej pory była „zieloną wyspą”na europejskiej mapie sprzedaży autobusów. Pocieszając jest natomiast dobra koniunktura na rynku francuskim (+11,9%) i holenderskim (+79,0%), aczkolwiek nie są one strategicznymi odbiorcami autobusów produkowanych w Polsce.
Generalnie po I kwartale br. europejski wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy i Polska, a w górę ciągną przede wszystkim: Francja, Czechy, Holandia i Rumunia. Jak doskonale widać ten układ sił jest asymetryczny i zapewne w kolejnych miesiącach będzie wykazywał tendencję do pogłębienia negatywnej tendencji na rynku. To niekorzystny scenariusz dla polskiego eksportu. Warto również zauważyć, że południe Europy cały czas tkwi w kryzysie –na początku br. w Hiszpanii sprzedano 432 autobusy (-4,0%), w Portugalii –90 szt. (-10,1%), a w Grecji zaledwie 11 szt. (-71,1%).
Sama Polska zajęła w I kwartale 2013 r. nienajgorszą, 7. pozycję w Europie (za Rumunią…) z wynikiem 293 szt. autobusów, czyli o 62 szt. mniej niż przed rokiem (- 17,5%). Zobaczymy jak to się będzie układało dalej. Oczywiście prezentowane dane dotyczą tylko trzech pierwszych miesięcy, także wszystko może się jeszcze zmienić i tak naprawdę dopiero kolejne miesiąca przyniosą nam konkretniejsze informacje o tegorocznej kondycji europejskiego. Jednak jak na razie nie jest za dobrze…
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-marzec 2012 / 2013 r.Europejski rynek autobusowy 01-03.2013 r.Europejski rynek autobusowy 01-03.2013 r.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie 01-03.2013 r. –wg krajów
Kraj
03.2013
03.2012
Zmiana [%]
01-03.2013
01-03.2012
Zmiana [%]
Austria
38
60
-36,70%
87
164
-47,00%
Belgia
46
69
-33,30%
170
236
-28,00%
Czechy
67
72
-6,90%
201
176
14,20%
Dania
30
82
-63,40%
85
136
-37,50%
Estonia
22
3
633,30%
27
47
-42,60%
Finlandia
30
36
-16,70%
87
85
2,40%
Francja
452
424
6,60%
1 252
1 119
11,90%
Grecja
1
13
-92,30%
11
38
-71,10%
Hiszpania
130
185
-29,70%
432
450
-4,00%
Holandia
91
65
40,00%
179
100
79,00%
Irlandia
8
19
-57,90%
33
110
-70,00%
Islandia
6
3
100,00%
13
10
30,00%
Litwa
35
17
105,90%
50
30
66,70%
Luksemburg
5
19
-73,70%
63
73
-13,70%
Łotwa
6
4
50,00%
19
8
137,50%
Niemcy
377
456
-17,30%
1 076
1 231
-12,60%
Norwegia
51
42
21,40%
147
303
-51,50%
Polska
165
163
1,20%
293
355
-17,50%
Portugalia
25
32
-21,90%
90
110
-18,20%
Rumunia
25
71
-64,80%
394
184
114,10%
Słowacja
4
26
-84,60%
34
57
-40,40%
Słowenia
27
11
145,50%
41
23
78,30%
Szwajcaria
37
55
-32,70%
78
112
-30,40%
Szwecja
30
56
-46,40%
134
149
-10,10%
Węgry
9
4
125,00%
32
10
220,00%
Wielka Brytania
953
1 251
-23,80%
1 767
2 192
-19,40%
Włochy
210
242
-13,20%
654
701
-6,70%
Razem
2 880
3 480
-17,2%
7 449
8 209
-9,3%
 
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie 01-03.2013 r.
Lp
Kraj
01-03.2013
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
1 767
23,7%
2
Francja
1 252
16,8%
3
Niemcy
1 076
14,4%
4
Włochy
654
8,8%
5
Hiszpania
432
5,8%
6
Rumunia
394
5,3%
7
Polska
293
3,9%
8
Czechy
201
2,7%
9
Holandia
179
2,4%
10
Belgia
170
2,3%
11
Norwegia
147
2,0%
12
Szwecja
134
1,8%
13
Portugalia
90
1,2%
14
Austria
87
1,2%
15
Finlandia
87
1,2%
16
Dania
85
1,1%
17
Szwajcaria
78
1,0%
18
Luksemburg
63
0,8%
19
Litwa
50
0,7%
20
Słowenia
41
0,6%
21
Słowacja
34
0,5%
22
Irlandia
33
0,4%
23
Węgry
32
0,4%
24
Estonia
27
0,4%
25
Łotwa
19
0,3%
26
Islandia
13
0,2%
27
Grecja
11
0,1%
 
RAZEM
7 449
100,0%