Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2010 r.

infobus
19.05.2010 22:32

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. sprzedaży nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku w I kwartale 2010 r. Łącznie wyniosła ona 8223 szt., czyli o 1371 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,3%), który przypomnijmy –był bardzo fatalny dla autobusów. Wówczas przewoźnicy zakupili 39 311 pojazdów, czyli aż o 9524 szt. mniej niż w 2008 r. (- 19,5%). Jak widać krzywa sprzedaży idzie cały czas w dół, aczkolwiek wyniki za marzec br. były już tylko niższe o 2,6% w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Czy trend „dobijania”do zeszłorocznej sprzedaży będzie stały i czy przekroczy poziom ustanowiony w zeszłym roku? Zobaczymy w kolejnych miesiącach.
Warto zauważyć, że cały czas najlepiej radzą sobie „stare”kraje Unii Europejskiej + EFTA, gdzie sprzedaż spadła o 12%: z 8705 szt. do 7654 szt. w I kwartale br. Gorzej jest w nowych unijnych krajach, gdzie spadek osiągnął pułap 36%: z poziomu 889 szt. do 569 szt. w I kwartale br.

Sprzedaż autobusów w Europie w rozbiciu na miesiące w okresie 01.2009 –03.2010

W Rumunii najgorzej
Który z autobusowych rynków najsłabiej radził sobie w I kwartale br.? Kryzys gospodarczy najbardziej dotknął rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie podobnego spadku sprzedaży nie odnotowaliśmy na przestrzeni ostatnich kilku lat. Najgorsze wynik osiągnęły kraje bałtyckie: Litwa (- 93,3%), Łotwa (- 88,0%) i Estonia (- 78,9%), aczkolwiek tutaj wielkość sprzedaży jest minimalna –w I kwartale br. sprzedano tutaj łącznie 5 autobusów, a rok wcześniej –10, także to nie jest główna przyczyna europejskiego spadku. Jej należy upatrywać w wynikach takich krajów jak: Grecja (- 86,0%), Rumunia (- 72,7%), Hiszpania (-33,1%), Portugalia (- 38,4%), Holandia (- 43,5%) , Luksemburg (- 33,1%), Dania (- 33,5%). Wśród strategicznych dla Europy rynków ujemny bilans odnotowały także Francja (- 14,7%), Niemcy (- 13,9%) i Anglia (- 3,0%). Natomiast do koni napędowych europejskiego rynku po I kwartale 2010 r. możemy przede wszystkim zaliczyć: Słowenię (+ 89,3%), Bułgarię (+ 87,5%), Austrię (+ 27,5%), Szwecję (+ 16,7%) i Włochy (+ 5,5%). Polska ze wzrostem na poziomie 13,6% znajduje się w środku tabeli –ze sprzedażą na poziomie 184. autobusów zarówno nie ciągniemy wyniku w górę, jak i nie należymy do grupy „spadkowiczów”.
 
Tabela 1. Sprzedaż autobusów w Europie w I kwartale 2010 r. i 2009 r.
Kraj
01-03.2010 r.
01-03.2009 r.
Zmiana [%]
Anglia
1 958
2 019
-3,00%
Austria
189
148
27,70%
Belgia
259
238
8,80%
Bułgaria
30
16
87,50%
Czechy
93
120
-22,50%
Dania
107
161
-33,50%
Estonia
4
19
-78,90%
Finlandia
134
111
20,70%
Francja
1 438
1 685
-14,70%
Grecja
33
235
-86,00%
Hiszpania
504
753
-33,10%
Holandia
96
170
-43,50%
Irlandia
28
127
-78,00%
Litwa
1
15
-93,30%
Luksemburg
83
124
-33,10%
Łotwa 
3
25
-88,00%
Niemcy
1 090
1 266
-13,90%
Polska
184
162
13,60%
Portugalia
138
224
-38,40%
Rumunia
115
421
-72,70%
Słowacja
86
83
3,60%
Słowenia
53
28
89,30%
Szwecja
210
180
16,70%
Węgry
b.d.
b.d.
b.d.
Włochy
1 033
979
5,50%
Unia Europejska wszystkie kraje)
7 869
9 309
-15,50%
Unia Europejska (EU15)
7 300
8 420
-13,30%
Unia Europejska (nowe kraje)
569
889
-36,00%
Islandia
5
0
 
Norwegia
240
169
42,00%
Szwajcaria
109
116
-6,00%
EFTA 
354
285
24,20%
Razem Europa (EU+EFTA)
8 223
9 594
-14,30%
EU15+EFTA
7 654
8 705
-12,10%
 
 Tabela 2. Najmocniejsze i najsłabsze „autobusowe kraje”w Europie po I kwartale br.
Kraj
01-03.2010 r.
Anglia
1 958
Francja
1 438
Niemcy
1 090
Włochy
1 033
Hiszpania
504
Belgia
259
Norwegia
240
Szwecja
210
Austria
189
Polska
184
Portugalia
138
Finlandia
134
Rumunia
115
Szwajcaria
109
Dania
107
Holandia
96
Czechy
93
Słowacja
86
Luksemburg
83
Słowenia
53
Grecja
33
Bułgaria
30
Irlandia
28
Islandia
5
Estonia
4
Łotwa 
3
Litwa
1