Europejski rynek autobusów w 2023. Rośnie udział elektrobusów
Rejestracje nowych autobusów w Europie w 2023 roku również charakteryzowały się silną dynamiką wzrostu.
Liczba dostarczonych nowych pojazdów zwiększyła się o 18,5% rok do roku do 39.944 sz. (+22,3% r/r) sztuk. Pod względem wolumenu prym wiodła Francja z 6 125 sprzedanymi autobusami i 4,1% wzrostem. Za nią uplasowała się W. Brytania (4 253 szt. /+29,6% r/r) i Niemcy (4 883 szt. / +12,5% r/r). Do tego Włochy (+56,2% r/r) i Hiszpania (+56,2% r/r) również wyraźnie przyspieszyły. Polska zajęła bardzo dobre szóste miejsce (1824 szt. / +121,9% r/r) – przed Austrią, Szwecją i Czechami. Aktualnie jesteśmy autobusowym liderem w naszej części Europy.
Razem | |||
2023 | 2022 | zmiana % | |
Francja | 6 125 | 5 883 | +4,1 |
W. Brytania | 5 513 | 4 253 | +29,6 |
Niemcy | 5 493 | 4 883 | +12,5 |
Włochy | 5 119 | 3 277 | +56,2 |
Hiszpania | 3 679 | 2 356 | +56,2 |
Polska | 1 824 | 822 | +121,9 |
Austria | 1 165 | 928 | +25,5 |
Szwecja | 1 118 | 1 241 | -9,9 |
Czechy | 1 080 | 1 215 | -11,1 |
Norwegia | 1 024 | 591 | +73,3 |
Portugalia | 984 | 1 484 | -33,7 |
Węgry | 820 | 688 | +19,2 |
Słowacja | 793 | 394 | +101,3 |
Belgia | 732 | 590 | +24,1 |
Szwajcaria | 676 | 471 | +43,5 |
Rumunia | 600 | 291 | +106,2 |
Dania | 499 | 667 | -25,2 |
Holandia | 392 | 237 | +65,4 |
Irlandia | 340 | 287 | +18,5 |
Cypr | 292 | 58 | +403,4 |
Litwa | 270 | 108 | +150,0 |
Grecja | 252 | 255 | -1,2 |
Finlandia | 249 | 417 | -40,3 |
Luksemburg | 247 | 301 | -17,9 |
Estonia | 148 | 303 | -51,2 |
Islandia | 138 | 35 | +294,3 |
Łotwa | 133 | 262 | -49,2 |
Słowenia | 131 | 125 | +4,8 |
Chorwacja | 108 | 236 | -54,2 |
RAZEM | 39 944 | 32 658 | +22,3 |
Struktura napędu – elektrobusy
W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w Europie wzrosła o 47,4% do 7242 sztuk, co stanowi 18,13% udziału w rynku.
W tym zestawieniu przoduje W. Brytania z imponującym wzrostem na poziomie 69,3%, a za nią plasują się Niemcy, Francja, Norwegia i Włochy.
Polska w środku stawki – na 9. miejscu z 357 elektrobusami (+176,7). W tym zestawieniu – w Europie Środkowo-Wschodniej – wyprzedziła nas minimalnie Rumunia, z którą jesteśmy forpocztą elektrycznych zmian w naszym regionie.
Autobusy elektryczne | |||
2023 | 2022 | zmiana % | |
W. Brytania | 1 314 | 776 | +69,3 |
Niemcy | 835 | 646 | +29,3 |
Francja | 743 | 781 | -4,9 |
Norwegia | 563 | 305 | +84,6 |
Hiszpania | 525 | 142 | +269,7 |
Włochy | 410 | 116 | +253,4 |
Portugalia | 385 | 64 | +501,6 |
Rumunia | 363 | 157 | +131,2 |
Polska | 357 | 129 | +176,7 |
Belgia | 339 | 309 | +9,7 |
Szwecja | 312 | 259 | +20,5 |
Dania | 226 | 402 | -43,8 |
Szwajcaria | 184 | 116 | +58,6 |
Holandia | 179 | 95 | +88,4 |
Finlandia | 106 | 279 | -62,0 |
Luksemburg | 80 | 143 | -44,1 |
Litwa | 69 | 42 | +64,3 |
Węgry | 60 | 44 | +36,4 |
Austria | 58 | 26 | +123,1 |
Irlandia | 51 | 18 | +183,3 |
Cypr | 19 | 0 | |
Słowenia | 16 | 0 | |
Islandia | 15 | 0 | |
Słowacja | 11 | 1 | +1 000,0 |
Łotwa | 8 | 21 | -61,9 |
Grecja | 7 | 1 | +600,0 |
Czechy | 6 | 40 | -85,0 |
Chorwacja | 1 | 0 | |
Estonia | 0 | 0 | |
RAZEM | 7 242 | 4 912 | +47,4 |
Struktura napędu – hybrydy
Autobusy hybrydowo-elektryczne - w tym także mild hybrid - również wykazały pozytywne wyniki na koniec 2023 roku, odnotowując wzrost o 112,9% (4 338 szt.), co oznacza wyraźny wzrost udziału w rynku z 7,1% do 10,86% w porównaniu z 2022 r.
Na ten wynik złożył się znaczący wzrost na trzech największych rynkach – Niemiec (+37,5%),, Hiszpani (+37,5%) i Francji (+37,5%).
Polska wygląda tutaj naprawdę imponująco, zajmując 6. miejsce z wynikiem 111 szt. (+236,4%)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobuy hybrydowe (+mild hybrid) | |||
2023 | 2022 | Zmian % | |
Niemcy | 1 442 | 1 049 | +37,5 |
Hiszpania | 869 | 319 | +172,4 |
Francja | 813 | 253 | +221,3 |
Włochy | 670 | 119 | +463,0 |
Szwajcaria | 173 | 101 | +71,3 |
Polska | 111 | 33 | +236,4 |
Rumunia | 111 | 15 | +640,0 |
Litwa | 51 | 0 | |
Luksemburg | 40 | 5 | +700,0 |
Austria | 24 | 71 | -66,2 |
Cypr | 21 | 0 | |
Czechy | 10 | 25 | -60,0 |
Irlandia | 2 | 34 | -94,1 |
Portugalia | 1 | 0 | |
W. Brytania | 0 | 1 | -100,0 |
Szwecja | 0 | 0 | |
Norwegia | 0 | 0 | |
Węgry | 0 | 0 | |
Słowacja | 0 | 0 | |
Belgia | 0 | 0 | |
Dania | 0 | 0 | |
Holandia | 0 | 3 | -100,0 |
Grecja | 0 | 0 | |
Finlandia | 0 | 0 | |
Estonia | 0 | 0 | |
Islandia | 0 | 0 | |
Łotwa | 0 | 0 | |
Słowenia | 0 | 0 | |
Chorwacja | 0 | 10 | -100,0 |
RAZEM | 4 338 | 2 038 | +112,9 |
Struktura napędu – autobusy gazowe
Europejski segment autobusów gazowych minimalnie skurczył się w 2023 roku – do poziomu 3 044 szt. Cały czas w tej grupie bryluje Francja, a za nią są Włochy i … Czechy.
Polska na szóstym miejscu z wynikiem 121 szt. (+89,1% r/r).
Udział tego segmentu w rynku to 7,62%
Autobusy gazowe i inne | |||
2023 | 2022 | Zmiana % | |
Francja | 1 183 | 1 435 | -17,6 |
Włochy | 899 | 585 | +53,7 |
Czechy | 246 | 80 | +207,5 |
Hiszpania | 172 | 394 | -56,3 |
Szwecja | 145 | 94 | +54,3 |
Polska | 121 | 64 | +89,1 |
Norwegia | 96 | 16 | +500,0 |
Niemcy | 58 | 55 | +5,5 |
Portugalia | 24 | 36 | -33,3 |
Łotwa | 14 | 31 | -54,8 |
Luksemburg | 13 | 6 | +116,7 |
Rumunia | 12 | 69 | -82,6 |
Estonia | 12 | 257 | -95,3 |
Słowacja | 11 | 43 | -74,4 |
Holandia | 9 | 14 | -35,7 |
Dania | 8 | 6 | +33,3 |
Węgry | 7 | 163 | -95,7 |
Szwajcaria | 6 | 0 | |
Litwa | 4 | 0 | |
Finlandia | 3 | 12 | -75,0 |
Islandia | 1 | 0 | |
W. Brytania | 0 | 48 | -100,0 |
Austria | 0 | 2 | -100,0 |
Belgia | 0 | 16 | -100,0 |
Irlandia | 0 | 0 | |
Cypr | 0 | 0 | |
Grecja | 0 | 0 | |
Słowenia | 0 | 20 | -100,0 |
Chorwacja | 0 | 4 | -100,0 |
RAZEM | 3 044 | 3 450 | -11,8 |
Struktura napędu – diesel
Pomimo rosnącej popularności autobusów z napędem alternatywnym, największy udział w autobusowej strukturze napędowej utrzymuje olej napędowy – 63,38%.
Oczywiście traci on z roku na roku swoją dominującą pozycję – dla porównania jego udział w 2022 r. wyniósł 66,9%.
W tym zestawieniu Polska także zajmuje szóste miejsce.
Autobusy z silnikami Diesla | |||
2023 | 2022 | % change | |
W. Brytania | 4 199 | 3 428 | +22,5 |
Francja | 3 386 | 3 414 | -0,8 |
Niemcy | 3 158 | 3 131 | +0,9 |
Włochy | 3 140 | 2 457 | +27,8 |
Hiszpania | 2 113 | 1 501 | +40,8 |
Polska | 1 235 | 596 | +107,2 |
Austria | 1 083 | 829 | +30,6 |
Czechy | 818 | 1 070 | -23,6 |
Słowacja | 771 | 350 | +120,3 |
Węgry | 753 | 481 | +56,5 |
Szwecja | 661 | 888 | -25,6 |
Portugalia | 574 | 1 384 | -58,5 |
Belgia | 393 | 265 | +48,3 |
Norwegia | 365 | 270 | +35,2 |
Szwajcaria | 313 | 254 | +23,2 |
Irlandia | 287 | 235 | +22,1 |
Dania | 265 | 257 | +3,1 |
Cypr | 252 | 58 | +334,5 |
Grecja | 245 | 254 | -3,5 |
Holandia | 204 | 125 | +63,2 |
Litwa | 146 | 66 | +121,2 |
Finlandia | 140 | 125 | +12,0 |
Estonia | 136 | 46 | +195,7 |
Islandia | 122 | 35 | +248,6 |
Słowenia | 115 | 105 | +9,5 |
Rumunia | 114 | 50 | +128,0 |
Luksemburg | 114 | 147 | -22,4 |
Łotwa | 111 | 210 | -47,1 |
Chorwacja | 107 | 222 | -51,8 |
RAZEM | 25 320 | 22 253 | +13,8 |