Europejski rynek autobusów w 2023. Rośnie udział elektrobusów

infobus
09.02.2024 15:03

Rejestracje nowych autobusów w Europie w 2023 roku również charakteryzowały się silną dynamiką wzrostu.

Liczba dostarczonych nowych pojazdów zwiększyła się o 18,5% rok do roku do 39.944 sz. (+22,3% r/r) sztuk. Pod względem wolumenu prym wiodła Francja z 6 125 sprzedanymi autobusami i 4,1% wzrostem. Za nią uplasowała się W. Brytania (4 253 szt. /+29,6% r/r) i Niemcy (4 883 szt. / +12,5% r/r). Do tego Włochy (+56,2% r/r) i Hiszpania (+56,2% r/r) również wyraźnie przyspieszyły. Polska zajęła bardzo dobre szóste miejsce (1824 szt. / +121,9% r/r)  – przed Austrią, Szwecją i Czechami. Aktualnie jesteśmy autobusowym liderem w naszej części Europy.

 Razem
20232022zmiana %
Francja6 1255 883+4,1
W. Brytania5 5134 253+29,6
Niemcy5 4934 883+12,5
Włochy5 1193 277+56,2
Hiszpania3 6792 356+56,2
Polska1 824822+121,9
Austria1 165928+25,5
Szwecja1 1181 241-9,9
Czechy1 0801 215-11,1
Norwegia1 024591+73,3
Portugalia9841 484-33,7
Węgry820688+19,2
Słowacja793394+101,3
Belgia732590+24,1
Szwajcaria676471+43,5
Rumunia600291+106,2
Dania499667-25,2
Holandia392237+65,4
Irlandia340287+18,5
Cypr29258+403,4
Litwa270108+150,0
Grecja252255-1,2
Finlandia249417-40,3
Luksemburg247301-17,9
Estonia148303-51,2
Islandia13835+294,3
Łotwa133262-49,2
Słowenia131125+4,8
Chorwacja108236-54,2
RAZEM39 94432 658+22,3

Struktura napędu – elektrobusy

W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w Europie wzrosła o 47,4% do 7242 sztuk, co stanowi 18,13% udziału w rynku.

W tym zestawieniu przoduje W. Brytania z imponującym wzrostem na poziomie 69,3%, a za nią plasują się Niemcy, Francja, Norwegia i Włochy.

Polska w środku stawki – na 9. miejscu z 357 elektrobusami (+176,7). W tym zestawieniu – w Europie Środkowo-Wschodniej – wyprzedziła nas minimalnie Rumunia, z którą jesteśmy forpocztą elektrycznych zmian w naszym regionie.  

 Autobusy elektryczne
20232022zmiana %
W. Brytania1 314776+69,3
Niemcy835646+29,3
Francja743781-4,9
Norwegia563305+84,6
Hiszpania525142+269,7
Włochy410116+253,4
Portugalia38564+501,6
Rumunia363157+131,2
Polska357129+176,7
Belgia339309+9,7
Szwecja312259+20,5
Dania226402-43,8
Szwajcaria184116+58,6
Holandia17995+88,4
Finlandia106279-62,0
Luksemburg80143-44,1
Litwa6942+64,3
Węgry6044+36,4
Austria5826+123,1
Irlandia5118+183,3
Cypr190 
Słowenia160 
Islandia150 
Słowacja111+1 000,0
Łotwa821-61,9
Grecja71+600,0
Czechy640-85,0
Chorwacja10 
Estonia00 
RAZEM7 2424 912+47,4

Struktura napędu – hybrydy

Autobusy hybrydowo-elektryczne - w tym także mild hybrid - również wykazały pozytywne wyniki na koniec 2023 roku, odnotowując wzrost o 112,9% (4 338 szt.), co oznacza wyraźny wzrost udziału w rynku z 7,1% do 10,86% w porównaniu z 2022 r.

Na ten wynik złożył się znaczący wzrost na trzech największych rynkach – Niemiec (+37,5%),, Hiszpani (+37,5%) i Francji (+37,5%).

Polska wygląda tutaj naprawdę imponująco, zajmując 6. miejsce z wynikiem 111 szt. (+236,4%)

 Autobuy hybrydowe (+mild hybrid)
20232022Zmian %
Niemcy1 4421 049+37,5
Hiszpania869319+172,4
Francja813253+221,3
Włochy670119+463,0
Szwajcaria173101+71,3
Polska11133+236,4
Rumunia11115+640,0
Litwa510 
Luksemburg405+700,0
Austria2471-66,2
Cypr210 
Czechy1025-60,0
Irlandia234-94,1
Portugalia10 
W. Brytania01-100,0
Szwecja00 
Norwegia00 
Węgry00 
Słowacja00 
Belgia00 
Dania00 
Holandia03-100,0
Grecja00 
Finlandia00 
Estonia00 
Islandia00 
Łotwa00 
Słowenia00 
Chorwacja010-100,0
RAZEM4 3382 038+112,9

Struktura napędu – autobusy gazowe

Europejski segment autobusów gazowych minimalnie skurczył się w 2023 roku – do poziomu 3 044 szt. Cały czas w tej grupie bryluje Francja, a za nią są Włochy i … Czechy.

Polska na szóstym miejscu z wynikiem 121 szt. (+89,1% r/r).

Udział tego segmentu w rynku to 7,62%

 Autobusy gazowe i inne
20232022Zmiana %
Francja1 1831 435-17,6
Włochy899585+53,7
Czechy24680+207,5
Hiszpania172394-56,3
Szwecja14594+54,3
Polska12164+89,1
Norwegia9616+500,0
Niemcy5855+5,5
Portugalia2436-33,3
Łotwa1431-54,8
Luksemburg136+116,7
Rumunia1269-82,6
Estonia12257-95,3
Słowacja1143-74,4
Holandia914-35,7
Dania86+33,3
Węgry7163-95,7
Szwajcaria60 
Litwa40 
Finlandia312-75,0
Islandia10 
W. Brytania048-100,0
Austria02-100,0
Belgia016-100,0
Irlandia00 
Cypr00 
Grecja00 
Słowenia020-100,0
Chorwacja04-100,0
RAZEM3 0443 450-11,8

Struktura napędu – diesel

Pomimo rosnącej popularności autobusów z napędem alternatywnym, największy udział w autobusowej strukturze napędowej utrzymuje olej napędowy – 63,38%.
Oczywiście traci on z roku na roku swoją dominującą pozycję – dla porównania jego udział w 2022 r. wyniósł 66,9%.

W tym zestawieniu Polska także zajmuje szóste miejsce.

 Autobusy z silnikami Diesla
20232022% change
W. Brytania4 1993 428+22,5
Francja3 3863 414-0,8
Niemcy3 1583 131+0,9
Włochy3 1402 457+27,8
Hiszpania2 1131 501+40,8
Polska1 235596+107,2
Austria1 083829+30,6
Czechy8181 070-23,6
Słowacja771350+120,3
Węgry753481+56,5
Szwecja661888-25,6
Portugalia5741 384-58,5
Belgia393265+48,3
Norwegia365270+35,2
Szwajcaria313254+23,2
Irlandia287235+22,1
Dania265257+3,1
Cypr25258+334,5
Grecja245254-3,5
Holandia204125+63,2
Litwa14666+121,2
Finlandia140125+12,0
Estonia13646+195,7
Islandia12235+248,6
Słowenia115105+9,5
Rumunia11450+128,0
Luksemburg114147-22,4
Łotwa111210-47,1
Chorwacja107222-51,8
RAZEM25 32022 253+13,8