Europejski rynek autobusów w 2022 roku
W 2022 r. europejski rynek autobusów i autokarów skurczył się o 6,1% do 33.615 sztuk, przy czym wolumen spadły poniżej poziomu z pandemicznego roku 2020.
Było to spowodowane przede wszystkim ze spadkiem przewozów turystycznych i ciągłymi problemami z łańcuchem dostaw, które wpłynęły na dostępność pojazdów w ciągu roku. Ogólnym wynikom regionu nie pomogły jego cztery kluczowe rynki, które odnotowały spore spadki procentowe: Niemcy (-24,6%), Francja (-14,2%) i Włochy (-6,2%).
Sytuacja w Europie
Łącznie w 2022 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE spadły o 6,1%, ponieważ wzrosty odnotowane w marcu, maju i październiku ubiegłego roku nie wystarczyły, aby uzyskać dodatni wynik w skali całego roku. Podobna sytuacja miała miejsce na kluczowych rynkach regionu, gdzie trzy z czterech zanotowały straty: Niemcy (-24,6%), Francja (-14,2%) i Włochy (-6,2%).
W ostatnim miesiącu 2022 r. unijny rynek nowych autobusów i autokarów zmniejszył się o 17,9%. Patrząc na cztery główne rynki regionu, hiszpańska sprzedaż autobusów skoczyła o 60,1%, a za nią uplasowały się Włochy z solidną poprawą o 19,4%. Nie wystarczyło to jednak do zniwelowania dwucyfrowych spadków procentowych z Francji (-26,3%) i Niemiec (-25,4%), ponieważ te dwa kraje odpowiadają za prawie 50% wszystkich rejestracji nowych autobusów w UE. Do tego słaby, grudniowy wynik zanotowała Wielka Brytania (-26,4%), która zajmuje trzecie miejsce pod względem autobusowych zakupów w Europie.
Warto zawrócić uwag, że Polska spadła w europejskim rankingu aż na dziewiąte miejsce (z szóstego). Na liście wyprzedziła nas Szwecja, Portugalia i Czechy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ostateczne wyniki za rok 2022 wyglądały następująco:
gru.22 | gru.21 | zmiana % | 01-12. 2022 | 01-12.2021 | zmiana % | |
Francja | 599 | 813 | -26,3 | 5 883 | 6 857 | -14,2 |
Niemcy | 838 | 1 124 | -25,4 | 4 883 | 6 474 | -24,6 |
W. Brytania | 295 | 401 | -26,4 | 4 232 | 4 136 | +2,3 |
Włochy | 437 | 366 | +19,4 | 3 255 | 3 469 | -6,2 |
Hiszpania | 277 | 173 | +60,1 | 2 344 | 1 877 | +24,9 |
Portugalia | 21 | 114 | -81,6 | 1 405 | 586 | +139,8 |
Szwecja | 64 | 138 | -53,6 | 1 241 | 728 | +70,5 |
Czechy | 131 | 138 | -5,1 | 1 215 | 1 006 | +20,8 |
Polska | 134 | 141 | -5,0 | 1 156 | 1 362 | -15,1 |
Austria | 104 | 102 | +2,0 | 934 | 887 | +5,3 |
Rumunia | 114 | 61 | +86,9 | 860 | 715 | +20,3 |
Węgry | 111 | 112 | -0,9 | 691 | 1 010 | -31,6 |
Dania | 42 | 95 | -55,8 | 667 | 636 | +4,9 |
Norwegia | 33 | 29 | +13,8 | 591 | 1 083 | -45,4 |
Belgia | 56 | 34 | +64,7 | 590 | 945 | -37,6 |
Finlandia | 83 | 27 | +207,4 | 417 | 382 | +9,2 |
Słowacja | 18 | 191 | -90,6 | 394 | 529 | -25,5 |
Szwajcaria | 64 | 81 | -21,0 | 391 | 646 | -39,5 |
Estonia | 8 | 34 | -76,5 | 306 | 269 | +13,8 |
Luksemburg | 0 | 10 | -100,0 | 301 | 167 | +80,2 |
Irlandia | 30 | 27 | +11,1 | 287 | 444 | -35,4 |
Łotwa | 3 | 2 | +50,0 | 278 | 194 | +43,3 |
Grecja | 68 | 72 | -5,6 | 261 | 454 | -42,5 |
Chorwacja | 8 | 1 | +700,0 | 255 | 119 | +114,3 |
Holandia | 2 | 15 | -86,7 | 237 | 338 | -29,9 |
Bułgaria | 4 | 30 | -86,7 | 212 | 203 | +4,4 |
Słowenia | 10 | 5 | +100,0 | 138 | 98 | +40,8 |
Litwa | 14 | 8 | +75,0 | 108 | 139 | -22,3 |
Cypr | 0 | 1 | -100,0 | 58 | 20 | +190,0 |
Islandia | 0 | 1 | -100,0 | 25 | 30 | -16,7 |
RAZEM | 3 568 | 4 346 | -17,9 | 33 615 | 35 803 | -6,1 |