Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów w 2021 roku

infobus
28.01.2022 19:00

Ogółem w 2021 r. popyt na autobusy i autokary w Europie spadł o 0,1% osiągając poziom 35 835 sprzedanych sztuk.

Warto podkreślić, ze w grudniu rynek odnotował spory wzrost, co mamy nadzieję zostanie utrzymane także na początku bieżącego roku.

Europejski grudzień

W grudniu w całej Europie zarejestrowano 4 229 nowych autobusów i autokarów, co oznacza wzrost o 2,6% w porównaniu z grudniem 2020 r. Dwucyfrowe wzrosty odnotowane zostały na trzech z czterech kluczowych rynków regionu:

  • Włochy (+40,7%),
  • Francja (+38,7%)
  • i Niemcy (+26,6%).

Natomiast Hiszpania w ostatnim miesiącu roku odnotowała znaczny spadek (-36,4%).

Od początku roku

W całym 2021 wśród największych rynków w Europie tylko Hiszpania wykazała spadek (-10,2% r/r), podczas gdy rejestracje autobusów w Niemczech pozostały na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu z rokiem 2020 (+0,2%).

Francja (+13,4%) i Włochy (+11,1%) zakończyły rok na plusie, osiągając dwucyfrowe wzrosty.

Z kolei Polska zajęła ostatecznie siódme miejsce, między Szwecją i Norwegią, z liczbą 1356 zarejestrowanych autobusów i udziałem w europejskim rynku na poziomie 4,1%.

Krajgru.20gru.21zmiana01-10. 202001-10. 2021zmianaudział w rynku
Niemcy1 124888+26,66 4746 460+0,218,0%
Francja813586+38,76 8576 049+13,416,9%
W. Brytania374329+13,74 0974 674-12,313,0%
Włochy387275+40,73 4953 145+11,18,8%
Hiszpania173272-36,41 8772 090-10,25,8%
Szwecja138452-69,57281 674-56,54,7%
Polska141143-1,41 3561 486-8,74,1%
Norwegia29157-81,51 0831 370-20,93,8%
Czechy138213-35,21 0061 367-26,43,8%
Austria102108-5,6887872+1,72,4%
Rumunia6170-12,9715819-12,72,3%
Belgia3456-39,3945787+20,12,2%
Holandia15256-94,1338643-47,41,8%
Szwajcaria81134-39,6646640+0,91,8%
Węgry11249+128,61 010629+60,61,8%
Portugalia11429+293,1586412+42,21,1%
Litwa853-84,9137315-56,50,9%
Grecja7226+176,9454307+47,90,9%
Słowacja19151+274,5529290+82,40,8%
Finlandia2724+12,5382284+34,50,8%
Dania959+955,6636268+137,30,7%
Cypr10 20246-91,90,7%
Estonia342+1 600,0269224+20,10,6%
Luksemburg1015-33,3167214-22,00,6%
Bułgaria306+400,0203180+12,80,5%
Irlandia277+285,7444130+241,50,4%
Chorwacja13-66,7119106+12,30,3%
Łotwa211-81,820975+178,70,2%
Słowenia55+0,09864+53,10,2%
Islandia10 3015+100,00,0%
RAZEM4 3404 229+2,635 79735 835-0,1100%

Użytkowy rynek

W grudniu rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się zmniejszył, odnotowując szósty z rzędu miesiąc spadku. Popyt spadł o 8,4% do 155 963 sztuk, głównie z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W rzeczywistości rejestracje samochodów ciężarowych i autobusów zwiększyły się w porównaniu do grudnia 2020 roku. Wszystkie cztery główne rynki regionu odnotowały spadki, przy czym najostrzejszy z nich miał miejsce w Hiszpanii (-31,9%).

Ogółem w 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6% i osiągnęły poziom 1 880 682 sztuk, w dużej mierze dzięki niskiej bazie odnotowanej w pierwszej połowie 2020 r. Pomimo tego całoroczny wynik pozostaje znacznie poniżej poziomu 2,1 mln sztuk zarejestrowanych w 2019 r., czyli w roku poprzedzającym pandemię. Z wyjątkiem Hiszpanii (-2,8%), wszystkie główne rynki UE zwiększyły sprzedaż w ubiegłym roku. Największy wzrost procentowy odnotowały Włochy (+15,5%), następnie Francja (+7,8%), podczas gdy w Niemczech rejestracje zwiększyły się jedynie o skromne 0,6%.

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE

W grudniu rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej UE ponownie znacząco spadły (-12,8%). Nadal główną przyczyną był niedobór mikroprocesorów, który uderzył w produkcję szczególnie tej kategorii pojazdów. Tendencja ta znalazła swoje odzwierciedlenie w wynikach czterech kluczowych rynków regionu, z których wszystkie wykazały silne spadki w ostatnim miesiącu roku: Hiszpania (-34,8%), Niemcy (-12,4%), Francja (-10,5%) i Włochy (-9,2%).

Jeżeli spojrzymy na wolumen w roku 2021, w całej UE zarejestrowano prawie 1,6 miliona lekkich samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,5% w ujęciu rok do roku, pomimo negatywnych wyników w ostatnich sześciu miesiącach roku. Na czterech dużych rynkach wyniki były jednak zróżnicowane. W Hiszpanii (-4,0%) i Niemczech (-0,8%) liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych nieznacznie spadła, natomiast Włochy i Francja zakończyły rok pozytywnie, ze wzrostem liczby rejestracji odpowiednio o 14,7% i 7,5%.

NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE

W grudniu 2021 r. w UE sprzedano 25 314 nowych samochodów ciężarowych, o 19,1% więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku segmentu ciężkich samochodów ciężarowych powyżej 16t., Europa Środkowa, a w szczególności Polska (+59,3%), znacząco przyczyniła się do tego wzrostu. Biorąc pod uwagę cztery główne rynki, największy wzrost odnotowały Włochy (+21,2%) i Niemcy (+14,6%), następnie Hiszpania (+2,2%), natomiast we Francji (-0,2%) popyt pozostał na niezmienionym poziomie.

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 16,8%, osiągając łącznie 289 316 sprzedanych sztuk. Pomimo negatywnych wyników od września do listopada, zyski odnotowane w pierwszej połowie roku i w grudniu wsparły wyniki całoroczne. W rezultacie prawie wszystkie rynki UE osiągnęły wyższe rezultaty niż w 2020 roku, w tym cztery główne: Włochy (+22,3%), Hiszpania (+8,1%), Niemcy (+5,6%) i Francja (+5,5%).