Europejski rynek autobusów w 2021 roku
Ogółem w 2021 r. popyt na autobusy i autokary w Europie spadł o 0,1% osiągając poziom 35 835 sprzedanych sztuk.
Warto podkreślić, ze w grudniu rynek odnotował spory wzrost, co mamy nadzieję zostanie utrzymane także na początku bieżącego roku.
Europejski grudzień
W grudniu w całej Europie zarejestrowano 4 229 nowych autobusów i autokarów, co oznacza wzrost o 2,6% w porównaniu z grudniem 2020 r. Dwucyfrowe wzrosty odnotowane zostały na trzech z czterech kluczowych rynków regionu:
- Włochy (+40,7%),
- Francja (+38,7%)
- i Niemcy (+26,6%).
Natomiast Hiszpania w ostatnim miesiącu roku odnotowała znaczny spadek (-36,4%).
Od początku roku
W całym 2021 wśród największych rynków w Europie tylko Hiszpania wykazała spadek (-10,2% r/r), podczas gdy rejestracje autobusów w Niemczech pozostały na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu z rokiem 2020 (+0,2%).
Francja (+13,4%) i Włochy (+11,1%) zakończyły rok na plusie, osiągając dwucyfrowe wzrosty.
Z kolei Polska zajęła ostatecznie siódme miejsce, między Szwecją i Norwegią, z liczbą 1356 zarejestrowanych autobusów i udziałem w europejskim rynku na poziomie 4,1%.
Kraj | gru.20 | gru.21 | zmiana | 01-10. 2020 | 01-10. 2021 | zmiana | udział w rynku |
Niemcy | 1 124 | 888 | +26,6 | 6 474 | 6 460 | +0,2 | 18,0% |
Francja | 813 | 586 | +38,7 | 6 857 | 6 049 | +13,4 | 16,9% |
W. Brytania | 374 | 329 | +13,7 | 4 097 | 4 674 | -12,3 | 13,0% |
Włochy | 387 | 275 | +40,7 | 3 495 | 3 145 | +11,1 | 8,8% |
Hiszpania | 173 | 272 | -36,4 | 1 877 | 2 090 | -10,2 | 5,8% |
Szwecja | 138 | 452 | -69,5 | 728 | 1 674 | -56,5 | 4,7% |
Polska | 141 | 143 | -1,4 | 1 356 | 1 486 | -8,7 | 4,1% |
Norwegia | 29 | 157 | -81,5 | 1 083 | 1 370 | -20,9 | 3,8% |
Czechy | 138 | 213 | -35,2 | 1 006 | 1 367 | -26,4 | 3,8% |
Austria | 102 | 108 | -5,6 | 887 | 872 | +1,7 | 2,4% |
Rumunia | 61 | 70 | -12,9 | 715 | 819 | -12,7 | 2,3% |
Belgia | 34 | 56 | -39,3 | 945 | 787 | +20,1 | 2,2% |
Holandia | 15 | 256 | -94,1 | 338 | 643 | -47,4 | 1,8% |
Szwajcaria | 81 | 134 | -39,6 | 646 | 640 | +0,9 | 1,8% |
Węgry | 112 | 49 | +128,6 | 1 010 | 629 | +60,6 | 1,8% |
Portugalia | 114 | 29 | +293,1 | 586 | 412 | +42,2 | 1,1% |
Litwa | 8 | 53 | -84,9 | 137 | 315 | -56,5 | 0,9% |
Grecja | 72 | 26 | +176,9 | 454 | 307 | +47,9 | 0,9% |
Słowacja | 191 | 51 | +274,5 | 529 | 290 | +82,4 | 0,8% |
Finlandia | 27 | 24 | +12,5 | 382 | 284 | +34,5 | 0,8% |
Dania | 95 | 9 | +955,6 | 636 | 268 | +137,3 | 0,7% |
Cypr | 1 | 0 | 20 | 246 | -91,9 | 0,7% | |
Estonia | 34 | 2 | +1 600,0 | 269 | 224 | +20,1 | 0,6% |
Luksemburg | 10 | 15 | -33,3 | 167 | 214 | -22,0 | 0,6% |
Bułgaria | 30 | 6 | +400,0 | 203 | 180 | +12,8 | 0,5% |
Irlandia | 27 | 7 | +285,7 | 444 | 130 | +241,5 | 0,4% |
Chorwacja | 1 | 3 | -66,7 | 119 | 106 | +12,3 | 0,3% |
Łotwa | 2 | 11 | -81,8 | 209 | 75 | +178,7 | 0,2% |
Słowenia | 5 | 5 | +0,0 | 98 | 64 | +53,1 | 0,2% |
Islandia | 1 | 0 | 30 | 15 | +100,0 | 0,0% | |
RAZEM | 4 340 | 4 229 | +2,6 | 35 797 | 35 835 | -0,1 | 100% |
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Użytkowy rynek
W grudniu rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się zmniejszył, odnotowując szósty z rzędu miesiąc spadku. Popyt spadł o 8,4% do 155 963 sztuk, głównie z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W rzeczywistości rejestracje samochodów ciężarowych i autobusów zwiększyły się w porównaniu do grudnia 2020 roku. Wszystkie cztery główne rynki regionu odnotowały spadki, przy czym najostrzejszy z nich miał miejsce w Hiszpanii (-31,9%).
Ogółem w 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6% i osiągnęły poziom 1 880 682 sztuk, w dużej mierze dzięki niskiej bazie odnotowanej w pierwszej połowie 2020 r. Pomimo tego całoroczny wynik pozostaje znacznie poniżej poziomu 2,1 mln sztuk zarejestrowanych w 2019 r., czyli w roku poprzedzającym pandemię. Z wyjątkiem Hiszpanii (-2,8%), wszystkie główne rynki UE zwiększyły sprzedaż w ubiegłym roku. Największy wzrost procentowy odnotowały Włochy (+15,5%), następnie Francja (+7,8%), podczas gdy w Niemczech rejestracje zwiększyły się jedynie o skromne 0,6%.
NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE
W grudniu rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej UE ponownie znacząco spadły (-12,8%). Nadal główną przyczyną był niedobór mikroprocesorów, który uderzył w produkcję szczególnie tej kategorii pojazdów. Tendencja ta znalazła swoje odzwierciedlenie w wynikach czterech kluczowych rynków regionu, z których wszystkie wykazały silne spadki w ostatnim miesiącu roku: Hiszpania (-34,8%), Niemcy (-12,4%), Francja (-10,5%) i Włochy (-9,2%).
Jeżeli spojrzymy na wolumen w roku 2021, w całej UE zarejestrowano prawie 1,6 miliona lekkich samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,5% w ujęciu rok do roku, pomimo negatywnych wyników w ostatnich sześciu miesiącach roku. Na czterech dużych rynkach wyniki były jednak zróżnicowane. W Hiszpanii (-4,0%) i Niemczech (-0,8%) liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych nieznacznie spadła, natomiast Włochy i Francja zakończyły rok pozytywnie, ze wzrostem liczby rejestracji odpowiednio o 14,7% i 7,5%.
NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE
W grudniu 2021 r. w UE sprzedano 25 314 nowych samochodów ciężarowych, o 19,1% więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku segmentu ciężkich samochodów ciężarowych powyżej 16t., Europa Środkowa, a w szczególności Polska (+59,3%), znacząco przyczyniła się do tego wzrostu. Biorąc pod uwagę cztery główne rynki, największy wzrost odnotowały Włochy (+21,2%) i Niemcy (+14,6%), następnie Hiszpania (+2,2%), natomiast we Francji (-0,2%) popyt pozostał na niezmienionym poziomie.
W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 16,8%, osiągając łącznie 289 316 sprzedanych sztuk. Pomimo negatywnych wyników od września do listopada, zyski odnotowane w pierwszej połowie roku i w grudniu wsparły wyniki całoroczne. W rezultacie prawie wszystkie rynki UE osiągnęły wyższe rezultaty niż w 2020 roku, w tym cztery główne: Włochy (+22,3%), Hiszpania (+8,1%), Niemcy (+5,6%) i Francja (+5,5%).