Europejski rynek autobusów w 2016 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers'Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton wEuropie za okres 12 m-cy 2016 r.
W 2016 r. autobusowy rynek w Europie ponownie odnotował (po 2014 i 2015 r.) wzrost sprzedaży. Tym razem symboliczny – o 3,5%, uzyskując łączny wynik rejestracji na poziomie 42 702 szt. W odróżnieniuod 2015 r. tym razem krzywa autobusowej sprzedaży była zdecydowanie bardziej pofalowana.Generalnie początek roku wypadł przeciętnie, potem nastąpiły słabe wakacje ijesień, a odbicie w górę sprzedaży nastąpiło dopiero pod sam koniec roku – w listopadzie igrudniu.
Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Europie łącznie 41 274szt. autobusów, a w 2014 r. – 35 530 szt., a w 2013 r. – 34 996 szt. Dlategow tym kontekście, wynik odnotowany w 2016 r. można nazwać drobną korektą całegorynku, który była wynikiem spadku sprzedaży w „nowych” krajach Unii, a lepszych- w „starych”.
Najlepszym miesiącem w 2016 r. dla autobusów okazał się grudzień,kiedy sprzedaż wzrosła o 5,5% w porównaniu z danymi sprzed roku.
Autobusy w EU15
Cały czas najwięcej nowych autobusów w Europie rejestrowanychjest na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej piętnastki (EU15).W 2014 r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), w 2015 r. – 32 502 szt. (+15,1%),a w 2016 r. – 34 508 szt., czyli więcej niż rok wcześniej o +7,3%. Takiwynik daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie autobusowychrejestracji w Europie. To przygniatająca przewaga, która urosła od 2015 r.,kiedy wynosiła 78%. W 2016 r. w nowych państwach członkowskich (EU12) sprzedano5 862 pojazdów (-19,4%), a w krajach EFTA – 2 332 szt. (+3,5%).
Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłymroku w „starej” Unii słabo wypadły takie kraje jak: Belgia (-22,6%), Luksemburg (-18,3%)czy Francja (-10,2%). Jednak na minusie – oprócz Francji – nie znalazły się żadnestrategiczne dla Europy rynki, jak: Niemcy (+8,9%), Wlk. Brytania (+7,5%) czy Włochy(+16,1%). Rekordowe wzrosty w EU15 odnotowano z kolei w Holandii (+144,2%), Islandii (+113,6%)i … Grecji (+48,1%).
Wielka Brytania liderem
Najwięcej autobusów w Europie w 2016 r. zarejestrowano właśniew krajach EU12 – a dokładniej na Wyspach (8769 szt.), co oznacza, że WielkaBrytania mimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapieEuropy z 2014 r. To już czwarty taki tytuł z rzędu. Kolejny ważny trend tocoraz lepsze wyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomnianyjuż rezultat Grecji, skok sprzedaży w Hiszpanii czy dobry wynik Portugalii (+39,4%) sąnajlepszym na to dowodem.
Europejski rynek autobusów w 2016 r.
Kraj |
2016 r. |
2015 r. |
Zmiana(%) |
Austria |
1 043 |
899 |
16,0% |
Belgia |
714 |
923 |
-22,6% |
Chorwacja |
186 |
122 |
52,5% |
Czechy |
1 013 |
1 350 |
-25,0% |
Dania |
736 |
532 |
38,3% |
Estonia |
172 |
229 |
-24,9% |
Finlandia |
586 |
526 |
11,4% |
Francja |
6 593 |
7 345 |
-10,2% |
Grecja |
191 |
129 |
48,1% |
Hiszpania |
3 300 |
2 617 |
26,1% |
Holandia |
840 |
344 |
144,2% |
Irlandia |
362 |
313 |
15,7% |
Islandia |
235 |
110 |
113,6% |
Litwa |
263 |
195 |
34,9% |
Luksemburg |
205 |
251 |
-18,3% |
Łotwa |
179 |
242 |
-26,0% |
Niemcy |
6 683 |
6 137 |
8,9% |
Norwegia |
1 398 |
970 |
44,1% |
Polska |
1 987 |
1 742 |
14,1% |
Portugalia |
354 |
254 |
39,4% |
Rumunia |
1 102 |
2 309 |
-52,3% |
Słowacja |
364 |
379 |
-4,0% |
Słowenia |
188 |
163 |
15,3% |
Szwajcaria |
699 |
745 |
-6,2% |
Szwecja |
1 333 |
1 330 |
0,2% |
W. Brytania |
8 769 |
8 161 |
7,5% |
Węgry |
408 |
546 |
-25,3% |
Włochy |
2 799 |
2 411 |
16,1% |
Razem |
42 702 |
41 274 |
3,5% |
Słabo na Wschodzie
W 2016 r. na terenie „nowych ” krajów Unii Europejskiej zarejestrowano5 862 szt. autobusów, co oznacza zdecydowanyspadek sprzedaży w porównaniu z 2015 r. (-19,4%). Przypomnijmy, że rok było torekordowy poziom 7 277 szt., czyli mamy upadek z „wysokiego konia.” Na takiwynik zapracowała przede wszystkim Rumunia (-52,3%), gdzie zarejestrowano tylko1 102 autobusów, podczas gdy rok temu – aż 2 309 szt. Do tego doszły spadki w Czechach(-25%), na Węgrzech (-25%), Słowacji (-4%), Estonii (-24,9%) i na Łotwie (-26%).Dlatego mimo dobrej sytuacji w Polsce (1987 szt. / +14,1%) „nowe” kraje znalazłysię w 2016 r. pod autobusową kreską. Szczyt listy rankingowej za rok 2016 ułożyłsię następująco:
-
Polska (1 987 szt.),
-
Rumunia (1 102),
-
Czechy (1 013),
-
Węgry (408)
-
Słowacja (364)
Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii,która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej częściEuropy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponujeswoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 186 nowychautobusów (+52,5%)%). Warto też zauważyć, że w zeszłym roku Polska awansowała w generalnymrankingu – poprzez olbrzymi spadek sprzedaży w Rumunii. Aktualnie na tle całejEuropy zajmujemy teraz szóstą pozycję, wyprzedzając takie kraje jak Norwegia, Szwecja czyBelgia. Przed nami są tylko największe w rynki w Europie:
-
Wlk. Brytania (8 769 szt.)
-
Niemcy (6 683),
-
Francja (6 593),
-
Hiszpania (3 300)
-
Włochy (2 799)
Czy taka sytuacja utrzyma się także 2017 roku? Wydaje się, że tak. Liczymy na powtórzeniewyniku Polski i mocne szóste miejsce. Amoże tym razem w końcu wyprzedzimy Włochów? Zobaczymy.
Europejski rynek autobusów w 2016 r. – lista rankingowa
Kraj |
2016 r. |
W. Brytania |
8 769 |
Niemcy |
6 683 |
Francja |
6 593 |
Hiszpania |
3 300 |
Włochy |
2 799 |
Polska |
1 987 |
Norwegia |
1 398 |
Szwecja |
1 333 |
Rumunia |
1 102 |
Austria |
1 043 |
Czechy |
1 013 |
Holandia |
840 |
Dania |
736 |
Belgia |
714 |
Szwajcaria |
699 |
Finlandia |
586 |
Węgry |
408 |
Słowacja |
364 |
Irlandia |
362 |
Portugalia |
354 |
Litwa |
263 |
Islandia |
235 |
Luksemburg |
205 |
Grecja |
191 |
Słowenia |
188 |
Chorwacja |
186 |
Łotwa |
179 |
Estonia |
172 |
Razem |
42 702 |
„