Europejski rynek autobusów w 2012 roku
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za 2012 roku. Ostatecznie autobusy zakończyły rok na plusie, małym, ale jednak. Liczba rejestracji była większa o zaledwie + 0,6% w porównaniu z 2011 r. W ciągu 12 miesięcy zeszłego roku europejscy klienci zakupili 33 890 autobusów, czyli tylko o 197 szt. więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost można byłoby uznać za dobry rezultat –aczkolwiek trzeba pamiętać, że jeszcze w czerwcu br. mieliśmy tutaj rewelacyjny bilans + 7%. W lipcu i sierpniu obniżył się on do 5%, aby teraz spaść do zaledwie 0,6%. To efekt bardzo słabego października, gdzie sprzedaż w Europie spadła w porównaniu miesiąc do miesiąca aż o – 29,5% i cała ta przewaga budowa przez pierwszą połowę roku praktycznie zmalała do zera. Na szczęście w listopadzie i grudniu nastąpiło lekkie „odbicie”i rok zakończyliśmy na plusie. Zeszłoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to wspomniany październik (- 29,5%) oraz styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%). Zobaczymy jak to będzie układało się w tym roku.
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w 2012 r. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a ”stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie zwiększył się o 829 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 4 268 szt.(+ 24,1%). Motorem napędowym jest tutaj…Rumunia (1463 szt.), która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! Plus 952,5% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycje w naszej grupie zajęły: Polska (1271 szt.), Czechy (731 szt.), Słowacja (307 szt.), Litwa (145 szt.), Estonia (116 szt.), Łotwa (92 szt.) i Węgry (51 szt.)
Co ciekawe nie najlepiej w zeszłym roku poradziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 12 miesiącach odnotowano ujemny bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1809 szt., czyli o 236 szt. mniej niż rok wcześniej (- 11,5%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1231szt.) oraz Szwajcaria (509 szt.) i Islandia (69szt.). I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Niestety, tutaj zarejestrowano 27 813 autobusów, czyli o 396 szt. mniej niż przed rokiem (- 1,4%). Mniej więcej taki wynik utrzymywał się przez cały rok, co oznacza pewnego rodzaju stagnację i brak większych wahnięć koniunktury. Europejski wynik w dół ciągną takie kraje jak: Hiszpania, Włochy, Portugalia, Francja i Luksemburg, a w górę –Anglia, Austria, Finlandia, Irlandii i Holandii. Wśród nich pojawiła się także –co zaskakujące –Grecja, która zakończyła rok na niskim poziomie (118 szt.), ale na plusie.
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 66,4%), Łotwa (- 51,3%), Hiszpania (- 38,7%), Portugalia (- 32,6%) i Włochy (- 30,4%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii i we Włoszech. Nienajlepsza sytuacja panuje także na kolejnym strategicznym rynku, czyli we Francji (- 10,9%). Z kolei największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 952,5%), Irlandia (+ 202,6%) i Estonia (+ 110,9%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń-grudzień miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 31,9%) i Niemczech (solidne + 1,9%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Pod kątem naszego eksportu ważny jest także dodatni bilans Szwecji i coraz lepsze wyniki Finlandii. Warto również wspomnieć, że Polska w 2012 r. zajęła 8. miejsce w Europie (w grudniu wyprzedziła nas Rumunia, natomiast my wyprzedziliśmy Norwegię). Jeszcze do końca III kwartału byliśmy liderem wśród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września dynamika naszego rynku wyraźnie osłabła i zaczęła wykazywać coraz większą tendencję ujemną (aktualnie –17,4%). Niestety.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w 2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
|
01-12. 2012
|
01-12. 2011
|
Zmiana [%]
|
Anglia
|
7 233
|
5 485
|
31,90%
|
Austria
|
722
|
602
|
19,90%
|
Belgia
|
701
|
716
|
-2,10%
|
Czechy
|
731
|
837
|
-12,70%
|
Dania
|
506
|
475
|
6,50%
|
Estonia
|
116
|
55
|
110,90%
|
Finlandia
|
533
|
398
|
33,90%
|
Francja
|
6 062
|
6 803
|
-10,90%
|
Grecja
|
118
|
83
|
42,20%
|
Hiszpania
|
1 642
|
2 679
|
-38,70%
|
Irlandia
|
236
|
78
|
202,60%
|
Islandia
|
69
|
31
|
122,60%
|
Litwa
|
145
|
104
|
39,40%
|
Luksemburg
|
159
|
197
|
-19,30%
|
Łotwa
|
92
|
189
|
-51,30%
|
Holandia
|
779
|
640
|
21,70%
|
Niemcy
|
5 139
|
5 042
|
1,90%
|
Norwegia
|
1 231
|
1 345
|
-8,50%
|
Polska
|
1 271
|
1 538
|
-17,40%
|
Portugalia
|
223
|
331
|
-32,60%
|
Rumunia
|
1 463
|
139
|
952,50%
|
Słowacja
|
307
|
302
|
1,70%
|
Słowenia
|
92
|
123
|
-25,20%
|
Szwajcaria
|
509
|
669
|
-23,90%
|
Szwecja
|
1 629
|
1 617
|
0,70%
|
Węgry
|
51
|
152
|
-66,40%
|
Włochy
|
2 131
|
3 063
|
-30,40%
|
RAZEM
|
33 890
|
33 693
|
–
|
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w 2012 /2011 r.
LP
|
Kraj
|
01-12. 2012
|
01-12. 2011
|
Zmiana [%]
|
1
|
Anglia
|
7 233
|
5 485
|
31,90%
|
2
|
Francja
|
6 062
|
6 803
|
-10,90%
|
3
|
Niemcy
|
5 139
|
5 042
|
1,90%
|
4
|
Włochy
|
2 131
|
3 063
|
-30,40%
|
5
|
Hiszpania
|
1 642
|
2 679
|
-38,70%
|
6
|
Szwecja
|
1 629
|
1 617
|
0,70%
|
7
|
Rumunia
|
1 463
|
139
|
952,50%
|
8
|
Polska
|
1 271
|
1 538
|
-17,40%
|
9
|
Norwegia
|
1 231
|
1 345
|
-8,50%
|
10
|
Holnadia
|
779
|
640
|
21,70%
|
11
|
Czechy
|
731
|
837
|
-12,70%
|
12
|
Austria
|
722
|
602
|
19,90%
|
13
|
Belgia
|
701
|
716
|
-2,10%
|
14
|
Finlandia
|
533
|
398
|
33,90%
|
15
|
Szwajcaria
|
509
|
669
|
-23,90%
|
16
|
Dania
|
506
|
475
|
6,50%
|
17
|
Słowacja
|
307
|
302
|
1,70%
|
18
|
Irlandia
|
236
|
78
|
202,60%
|
19
|
Portugalia
|
223
|
331
|
-32,60%
|
20
|
Luxemburg
|
159
|
197
|
-19,30%
|
21
|
Litwa
|
145
|
104
|
39,40%
|
22
|
Grecja
|
118
|
83
|
42,20%
|
23
|
Estonia
|
116
|
55
|
110,90%
|
24
|
Łotwa
|
92
|
189
|
-51,30%
|
25
|
Słowenia
|
92
|
123
|
-25,20%
|
26
|
Islandia
|
69
|
31
|
122,60%
|
27
|
Węgry
|
51
|
152
|
-66,40%
|
|
RAZEM
|
33 890
|
33 693
|
–
|