Europejski rynek autobusów styczeń – kwiecień 2012
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do kwietnia 2012 r. W ciągu 4 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 10 940 autobusów, czyli o 595 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 5,8%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”i krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąc po miesięcy ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za dobry rezultat, aczkolwiek po 3 miesiącach br. był to wzrost na poziomie 7,1%. To oznacza, że w kwietniu ta pozytywna trochę osłabła. Porównując kwiecień 2012 r. do kwietnia 2011 r. widać wyraźnie, że wzrost był nieznaczny –tylko 0,6%. Generalnie jednak cieszymy się z pozytywnego bilansu, który odbieramy jako pierwszą oznakę od dawna oczekiwanej poprawy sytuacji na naszym kontynencie i zapowiedź powrotu koniunktury. Oby ten trend utrzymał się jak najdłużej.
I na początek niespodzianka –w okresie styczeń-kwiecień świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj 8-procentowy poziom –największy w całej Unii. Teraz mamy mocne odbicie i czteromiesięczny poziom rejestracji zwiększył się tutaj o 360 szt. w porównaniu do 2011 r. i osiągnął pułap 1229 szt.(+ 41,4%). Przypomnijmy, że po 3-miesiącach był to wzrost rzędu 35,3%, czyli można powiedzieć, że na rynki nowych krajów Unii koniunktura zagościła już na dobre. Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 516 szt. zarejestrowanych autobusów oraz Czechy (261 szt.). Na trzecim miejscu mamy Rumunię (217 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. Dalsze pozycję zajęła Słowacja (88 szt.) i Estonia (50 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 4 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 542 szt., czyli o 114 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 26,6%). Najlepiej tutaj radzi sobie Norwegia (365 szt.) oraz Szwajcaria (156 szt.) i Islandia (21 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych czterech miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku. Tutaj sprzedano 9169 autobusów, czyli o 121 szt. więcej niż przed rokiem (+ 1,3%). Niestety, tutaj dobra koniunktura wyraźnie osłabła w kwietniu. Po 3 miesiącach mieliśmy tutaj 6,2% wzrostu –teraz tylko 1,3%.
Na Litwie najgorzej, W Czechach najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 4 miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazła się Łotwa (-83,0%), a następnie Węgry (- 76,2%) i Hiszpania (- 46,5%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli: właśnie w Hiszpanii oraz w Szwecji (- 40,9%), a następnie we Włoszech i Francji. Natomiast największe wzrostu odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 600%), Estonia (+ 525%), Litwa (+ 270%), Irlandia (+ 134,5%), Słowacja (+ 91,3%) i Islandia (+ 90,9%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- kwiecień miały wzrosty liczby rejestracji w W. Brytanii (aż 52,1%) i Niemczech (solidne 6,7%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 4 miesiącach br. zajmuje 6. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-wschodniej i cały czas pnie się w górę.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie styczeń-kwiecień 2012 / 2011 r.
Kraj
|
01-04.2012 r.
|
01-04.2011 r.
|
Zmiana [%]
|
AUSTRIA
|
271
|
221
|
22,6%
|
BELGIA
|
298
|
323
|
-7,7%
|
CZECHY
|
261
|
180
|
45,0%
|
DANIA
|
157
|
100
|
57,0%
|
ESTONIA
|
50
|
8
|
525,0%
|
FINLANDIA
|
137
|
104
|
31,7%
|
FRANCJA
|
1 465
|
1 630
|
-10,1%
|
GRECJA
|
54
|
36
|
50,0%
|
HISZPANIA
|
609
|
1 138
|
-46,5%
|
HOLANDIA
|
158
|
158
|
0,0%
|
IRLANDIA
|
129
|
55
|
134,5%
|
ISLANDIA
|
21
|
11
|
90,9%
|
LITWA ²
|
37
|
10
|
270,0%
|
LUXEMBURG
|
89
|
99
|
-10,1%
|
ŁOTWA
|
11
|
65
|
-83,1%
|
NIEMCY
|
1 633
|
1 530
|
6,7%
|
NORWEGIA
|
365
|
285
|
28,1%
|
POLSKA
|
516
|
430
|
20,0%
|
PORTUGALIA
|
139
|
167
|
-16,8%
|
RUMUNIA
|
217
|
31
|
600,0%
|
SŁOWACJA
|
88
|
46
|
91,3%
|
SŁOWENIA ²
|
33
|
40
|
-17,5%
|
SZWAJCARIA
|
156
|
132
|
18,2%
|
SZWECJA
|
259
|
438
|
-40,9%
|
WĘGRY
|
16
|
59
|
-72,9%
|
WIELKA BRYTANIA
|
2 866
|
1 884
|
52,1%
|
WŁOCHY zł
|
905
|
1 165
|
-22,3%
|
Razem
|
10 940
|
10 345
|
5,8%
|
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie styczeń- kwiecień 2012 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-04.2012 r.
|
1
|
Wielka Brytania
|
2 866
|
2
|
Niemcy
|
1 633
|
3
|
Francja
|
1 465
|
4
|
Włochy
|
905
|
5
|
Hiszpania
|
609
|
6
|
Polska
|
516
|
7
|
Norwegia
|
365
|
8
|
Belgia
|
298
|
9
|
Austria
|
271
|
10
|
Czechy
|
261
|
11
|
Szwecja
|
259
|
12
|
Rumunia
|
217
|
13
|
Holandia
|
158
|
14
|
Dania
|
157
|
15
|
Szwajcaria
|
156
|
16
|
Portugalia
|
139
|
17
|
Finlandia
|
137
|
18
|
Irlandia
|
129
|
19
|
Luxemburg
|
89
|
20
|
Słowacja
|
88
|
21
|
Grecja
|
54
|
22
|
Estonia
|
50
|
23
|
Litwa
|
37
|
24
|
Słowenia
|
33
|
25
|
Islandia
|
21
|
26
|
Węgry
|
16
|
27
|
Łotwa
|
11
|
|
Razem
|
10 940
|