Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów po III kwartałach 2022

infobus
07.11.2022 17:00

Po dziewięciu miesiącach roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej zmniejszyła się o 5,1%.

To efekt odnotowanego we wrześniu widocznego spadku na poziomie 7 procent, który m.in. był pochodną słabych wyników odnotowanych we Francji i w Niemczech.

Polska na 9. miejscu

We wrześniu 2022 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE pozostały na „minusie” (-7%) - sprzedano 2 796 sztuk. Cztery największe rynki regionu zarejestrowały zróżnicowane wyniki. Francja odnotowała najostrzejszy spadek (-19,6%), a za nią uplasowały się Niemcy (-5,4%). Z kolei Włochy osiągnęły imponujący wzrost (+32,0%).

Z kolei skumulowany wynik za trzy kwartały br. spadł o 5,1% do 24 576 sztuk. Wśród czterech głównych rynków UE, Hiszpania jako jedyna może pochwalić się wzrostem (+29,3%). Za to Niemcy ( -22,5%), Francja (-14,9%) i Włochy (-9,4%) ucierpiały z powodu znaczących spadków.

W ciągu tego roku Polska spadła z 6. pozycji ma 9., a wyprzedziły nas takie kraje jak Szwecja, Czechy, Portugalia.  

wrz.22wrz.21zmiana (%)01-09.
2022
01.09.
2021
zmiana (%)
Francja442550-19,64 3425 103-14,9
W. Brytania364545-33,23 4043 011+13,1
Niemcy400423-5,43 2044 133-22,5
Włochy487369+32,02 3692 614-9,4
Hiszpania377377+0,01 6941 310+29,3
Portugalia4329+48,31 287376+242,3
Czechy3946-15,2986791+24,7
Szwecja4828+71,4845516+63,8
Polska6599-34,38221 056-22,2
Austria7835+122,9617602+2,5
Rumunia6446+39,1572554+3,2
Dania823+2 633532415+28,2
Belgia2778-65,4491828-40,7
Norwegia3739-5,1461986-53,2
Słowacja456+650,0277146+89,7
Luksemburg3510+250,0265132+100,8
Węgry4096-58,3262834-68,6
Łotwa84+100,0262188+39,4
Estonia83+166,7258198+30,3
Finlandia249+166,7250336-25,6
Irlandia945-80,0244303-19,5
Szwajcaria2447-48,9237401-40,9
Holandia836-77,8228312-26,9
Chorwacja91+800,0164106+54,7
Grecja1238-68,4163317-48,6
Bułgaria417-76,5121125-3,2
Litwa010-100,085118-28,0
Słowenia1210+20,07160+18,3
Cypr44+0,04619+142,1
Islandia13-66,71720-15,0
RAZEM2 7963 006-7,024 57625 910-5,1

użytkowy  rynek

We wrześniu 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w całej UE ponownie się obniżyła, co przekłada się na piętnasty z rzędu miesiąc spadkowy. Pomimo silnego ożywienia w rejestracjach samochodów ciężarowych, ogólna sprzedaż pojazdów użytkowych spadła o 6,6% do 133.873 sztuk, co było spowodowane negatywnymi wynikami w segmencie samochodów dostawczych. Z wyjątkiem Hiszpanii (0,1%), wszystkie główne rynki UE doświadczyły spadków: Francja (-11,0%), Włochy (-10,7%) i Niemcy (-3,1%).

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. sprzedaż pojazdów użytkowych w UE utrzymywała się na ujemnym poziomie (-17,6%) osiągając poziom blisko 1,2 mln sztuk. Wszystkie cztery największe rynki regionu poniosły straty, przy czym Hiszpania wykazała największy spadek (-23,0%).

Pojazdy dostawcze i ciężarowe

Wrześniowe rejestracje nowych lekkich samochodów dostawczych w UE spadły o 11,3% do poziomu 105 790 sztuk. Ten negatywny trend znalazł odzwierciedlenie w słabych wynikach czterech kluczowych rynków w regionie, z których wszystkie poniosły straty: Włochy (-13,5%), Francja (-12,3%), Niemcy ( 7,2%) i Hiszpania (-3,5%).

W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 21,2% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Z wyjątkiem Cypru (+6,4%) i Słowacji (+0,2%), wszystkie rynki UE odnotowały spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-27,7%), Francja (22,4%), Niemcy (-18,9%) i Włochy (-12,4%).

Nowe rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE zwiększyły się we wrześniu o 18,3%. Z wyjątkiem Portugalii (-32,6%), wszystkie rynki regionu pozytywnie wpłynęły na ogólny wynik, w tym cztery główne: Hiszpania (+22,8%), Niemcy (+11,9%), Francja (+3,0%) i Włochy (+3,0%).

Po dziewięciu miesiącach roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej zwiększyła się o 1,5%, a dzięki wzrostowi w ostatnich dwóch miesiącach skumulowany wynik wszedł na poziom dodatni. W dużej mierze do tego pozytywnego rezultatu przyczyniły się kraje Europy Środkowej (+9,6%). Z kolei spośród czterech głównych rynków Europy Zachodniej jedynie Hiszpania osiągnęła wzrost (+10,3%).