Europejski rynek autobusów po III kwartałach 2022
Po dziewięciu miesiącach roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej zmniejszyła się o 5,1%.
To efekt odnotowanego we wrześniu widocznego spadku na poziomie 7 procent, który m.in. był pochodną słabych wyników odnotowanych we Francji i w Niemczech.
Polska na 9. miejscu
We wrześniu 2022 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE pozostały na „minusie” (-7%) - sprzedano 2 796 sztuk. Cztery największe rynki regionu zarejestrowały zróżnicowane wyniki. Francja odnotowała najostrzejszy spadek (-19,6%), a za nią uplasowały się Niemcy (-5,4%). Z kolei Włochy osiągnęły imponujący wzrost (+32,0%).
Z kolei skumulowany wynik za trzy kwartały br. spadł o 5,1% do 24 576 sztuk. Wśród czterech głównych rynków UE, Hiszpania jako jedyna może pochwalić się wzrostem (+29,3%). Za to Niemcy ( -22,5%), Francja (-14,9%) i Włochy (-9,4%) ucierpiały z powodu znaczących spadków.
W ciągu tego roku Polska spadła z 6. pozycji ma 9., a wyprzedziły nas takie kraje jak Szwecja, Czechy, Portugalia.
wrz.22 | wrz.21 | zmiana (%) | 01-09. 2022 | 01.09. 2021 | zmiana (%) | |
Francja | 442 | 550 | -19,6 | 4 342 | 5 103 | -14,9 |
W. Brytania | 364 | 545 | -33,2 | 3 404 | 3 011 | +13,1 |
Niemcy | 400 | 423 | -5,4 | 3 204 | 4 133 | -22,5 |
Włochy | 487 | 369 | +32,0 | 2 369 | 2 614 | -9,4 |
Hiszpania | 377 | 377 | +0,0 | 1 694 | 1 310 | +29,3 |
Portugalia | 43 | 29 | +48,3 | 1 287 | 376 | +242,3 |
Czechy | 39 | 46 | -15,2 | 986 | 791 | +24,7 |
Szwecja | 48 | 28 | +71,4 | 845 | 516 | +63,8 |
Polska | 65 | 99 | -34,3 | 822 | 1 056 | -22,2 |
Austria | 78 | 35 | +122,9 | 617 | 602 | +2,5 |
Rumunia | 64 | 46 | +39,1 | 572 | 554 | +3,2 |
Dania | 82 | 3 | +2 633 | 532 | 415 | +28,2 |
Belgia | 27 | 78 | -65,4 | 491 | 828 | -40,7 |
Norwegia | 37 | 39 | -5,1 | 461 | 986 | -53,2 |
Słowacja | 45 | 6 | +650,0 | 277 | 146 | +89,7 |
Luksemburg | 35 | 10 | +250,0 | 265 | 132 | +100,8 |
Węgry | 40 | 96 | -58,3 | 262 | 834 | -68,6 |
Łotwa | 8 | 4 | +100,0 | 262 | 188 | +39,4 |
Estonia | 8 | 3 | +166,7 | 258 | 198 | +30,3 |
Finlandia | 24 | 9 | +166,7 | 250 | 336 | -25,6 |
Irlandia | 9 | 45 | -80,0 | 244 | 303 | -19,5 |
Szwajcaria | 24 | 47 | -48,9 | 237 | 401 | -40,9 |
Holandia | 8 | 36 | -77,8 | 228 | 312 | -26,9 |
Chorwacja | 9 | 1 | +800,0 | 164 | 106 | +54,7 |
Grecja | 12 | 38 | -68,4 | 163 | 317 | -48,6 |
Bułgaria | 4 | 17 | -76,5 | 121 | 125 | -3,2 |
Litwa | 0 | 10 | -100,0 | 85 | 118 | -28,0 |
Słowenia | 12 | 10 | +20,0 | 71 | 60 | +18,3 |
Cypr | 4 | 4 | +0,0 | 46 | 19 | +142,1 |
Islandia | 1 | 3 | -66,7 | 17 | 20 | -15,0 |
RAZEM | 2 796 | 3 006 | -7,0 | 24 576 | 25 910 | -5,1 |
użytkowy rynek
We wrześniu 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w całej UE ponownie się obniżyła, co przekłada się na piętnasty z rzędu miesiąc spadkowy. Pomimo silnego ożywienia w rejestracjach samochodów ciężarowych, ogólna sprzedaż pojazdów użytkowych spadła o 6,6% do 133.873 sztuk, co było spowodowane negatywnymi wynikami w segmencie samochodów dostawczych. Z wyjątkiem Hiszpanii (0,1%), wszystkie główne rynki UE doświadczyły spadków: Francja (-11,0%), Włochy (-10,7%) i Niemcy (-3,1%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. sprzedaż pojazdów użytkowych w UE utrzymywała się na ujemnym poziomie (-17,6%) osiągając poziom blisko 1,2 mln sztuk. Wszystkie cztery największe rynki regionu poniosły straty, przy czym Hiszpania wykazała największy spadek (-23,0%).
Pojazdy dostawcze i ciężarowe
Wrześniowe rejestracje nowych lekkich samochodów dostawczych w UE spadły o 11,3% do poziomu 105 790 sztuk. Ten negatywny trend znalazł odzwierciedlenie w słabych wynikach czterech kluczowych rynków w regionie, z których wszystkie poniosły straty: Włochy (-13,5%), Francja (-12,3%), Niemcy ( 7,2%) i Hiszpania (-3,5%).
W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 21,2% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Z wyjątkiem Cypru (+6,4%) i Słowacji (+0,2%), wszystkie rynki UE odnotowały spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-27,7%), Francja (22,4%), Niemcy (-18,9%) i Włochy (-12,4%).
Nowe rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE zwiększyły się we wrześniu o 18,3%. Z wyjątkiem Portugalii (-32,6%), wszystkie rynki regionu pozytywnie wpłynęły na ogólny wynik, w tym cztery główne: Hiszpania (+22,8%), Niemcy (+11,9%), Francja (+3,0%) i Włochy (+3,0%).
Po dziewięciu miesiącach roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej zwiększyła się o 1,5%, a dzięki wzrostowi w ostatnich dwóch miesiącach skumulowany wynik wszedł na poziom dodatni. W dużej mierze do tego pozytywnego rezultatu przyczyniły się kraje Europy Środkowej (+9,6%). Z kolei spośród czterech głównych rynków Europy Zachodniej jedynie Hiszpania osiągnęła wzrost (+10,3%).