Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów po I połowie 2010 r.

infobus
29.07.2010 14:01
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. sprzedaży nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku w I połowie 2010 r. Generalnie jesteśmy na minusie, ale powoli zaczynamy odrabiać straty…O tym m.in. świadczą wyniki z samego czerwca, gdzie po raz pierwszy od prawie roku odnotowaliśmy dodatni bilans w porównaniu do poprzedniego okresu. Wówczas cały europejski rynek (razem z EFTA) odnotował sprzedaż na poziomie 3396 szt., czyli o 1,3% więcej niż w czerwcu 2009 r. To oczywiście niewielki wzrost, ale świadczącym o tym, że europejski rynek powoli, ale systematycznie podnosi się po „czarnym 2009 roku”. Szczególnie pocieszający jest fakt, że optymistyczne sygnały płyną też z Europy Środowo-Wschodniej, która najmocniej ucierpiała w wyniku globalnego kryzysu. Tutaj również spadek sprzedaży autobusów powoli się wyrównuje. To „odbicie od dna”można zobaczyć na załączonym poniżej wykresie, gdzie wprowadzono dane dt. tylko Unii Europejskiej (bez EFTA). Dzięki temu wykres wygląda zdecydowanie lepiej, a osiągnięty w czerwcu br. wzrost to 4,9% (w porównaniu do czerwca 2009 r.).
Łącznie w I połowie 2010 r. sprzedaż autobusów w Europie (razem z EFTA) wyniosła 17292 szt., czyli o 1788 szt. mniej niż przed rokiem (- 9,4%), który przypomnijmy był po prostu fatalny dla autobusów. Wówczas przewoźnicy zakupili 39 311 pojazdów, czyli aż o 9524 szt. mniej niż w 2008 r. (- 19,5%). Jak widać krzywa tegorocznej sprzedaży jest cały czas jeszcze na minusie, aczkolwiek wyniki za czerwiec br. pokazują, że zaczynamy się zbliżać do zeszłorocznego wyniku. Czy uda się go przekroczyć? Zobaczymy w kolejnych miesiącach, ale naszym zdaniem są na to szanse –równica nie jest aż tak duża, a gorzej chyba być już nie może…
Warto zauważyć, że cały czas najlepiej „stare”kraje Unii Europejskiej + EFTA lepiej sobie radzą niże „nowe”kraje UE. Na terenie UE15 + EFTA sprzedaż spadła w I połowie br. o 8,2%: z 17336 szt. do 15 908 szt. Natomiast w nowych unijnych krajach spadek osiągnął wartość aż 20,6%: z poziomu 1744 szt. do 1384 szt. w I połowie br. To jednak i tak dużo lepiej niż w po I kwartale br. kiedy spadek w tej części Europy osiągnął pułap aż 36%.

wykrel_760

W Grecji najgorzej
Który z autobusowych rynków najsłabiej radził sobie w ciągu 6 miesięcy 2010 r.? Na początku roku najgorsze wyniki odnotowaliśmy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej –szczególnie w krajach bałtyckich, teraz jednak największy spadek stał się udziałem Grecji (- 86,8% w porównaniu z I połową 2009 r.), a następnie: Łotwy (- 80,0%), Irlandii (- 73,9%), Rumunii (- 64,6%), Portugalii (- 26,8%) i Hiszpanii (- 24,4%). Z jednaj strony taki trend cieszy (wychodzenie z kryzysu państw z naszego regionu), natomiast z drugiej –martwi fakt, że ujemny bilans zaczynają odnotowywać rynki strategiczne dla Europy (aczkolwiek spadek w Grecji to efekt dużego kontraktu dla Aten zrealizowanego w I połowie 2009 r.). Cały czas do koni napędowych europejskiego rynku możemy przede wszystkim zaliczyć: Słowenię (+ 88,7%), Szwecję (+ 71,7%), Włochy (+ 15,6%). Polska ze wzrostem na poziomie 6,5% znajduje się w środku tabeli (w zasadzie z bardzo podobnym wynikiem jak Czechy) –ze sprzedażą na poziomie 355 autobusów nie ciągniemy wyniku za mocno w górę, ale najważniejsze, że nie należymy do grupy „spadkowiczów”.
Tabela 1. Sprzedaż autobusów w Europie w I połowie 2010 r. i 2009 r.
Kraj
01-06. 2010 r.
01-06. 2009 r.
Zmiana [%]
ANGLIA
3 843
4 088
-6,0%
AUSTRIA
371
279
33,0%
BELGIA
596
552
8,0%
BUŁGARIA
43
44
-2,3%
CZECHY
306
291
5,2%
DANIA
259
297
-12,8%
ESTONIA
34
34
0,0%
FINLANDIA
235
218
7,8%
FRANCJA
2 725
2 928
-6,9%
GRECJA
95
718
-86,8%
HISZPANIA
1 141
1 509
-24,4%
HOLANDIA
261
327
-20,2%
IRLANDIA
42
161
-73,9%
LITWA
28
31
-9,7%
LUKSEMBURG
132
162
-18,5%
ŁOTWA
8
40
-80,0%
NIEMCY
2 171
2 545
-14,7%
POLSKA
378
355
6,5%
PORTUGALIA
279
381
-26,8%
RUMUNIA
224
632
-64,6%
SŁOWACJA
246
255
-3,5%
SŁOWENIA
117
62
88,7%
SZWECJA
903
526
71,7%
WĘGRY
b.d
b.d
b.d.
WŁOCHY
1 944
1 682
15,6%
Unia Europejska wszystkie kraje)
16 381
18 117
-9,6%
Unia Europejska (EU15)
14 997
16 373
-8,4%
Unia Europejska (nowe kraje)
1 384
1 744
-20,6%
ISLANDIA
9
3
200,0%
NORWEGIA
660
687
-3,9%
SZWAJCARIA
242
273
-11,4%
EFTA
911
963
-5,4%
Razem Europa (EU+EFTA)
17 292
19 080
-9,4%
 Tabela 2. Najmocniejsze i najsłabsze autobusowe kraje w Europie po I połowie br.
ANGLIA
3 843
FRANCJA
2 725
NIEMCY
2 171
WŁOCHY
1 944
HISZPANIA
1 141
SZWECJA
903
NORWEGIA
660
BELGIA
596
POLSKA
378
AUSTRIA
371
CZECHY
306
PORTUGALIA
279
HOLANDIA
261
DANIA
259
SŁOWACJA
246
SZWAJCARIA
242
FINLANDIA
235
RUMUNIA
224
LUKSEMBURG
132
SŁOWENIA
117
GRECJA
95
BUŁGARIA
43
IRLANDIA
42
ESTONIA
34
LITWA
28
ISLANDIA
9
ŁOTWA
8