Europejski rynek autobusów po 9 miesiącach 2013 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie za III kwartały 2013. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”, teraz mamy prawie 3 procentowy minus. Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. zarejestrowano na naszym kontynencie zarejestrowano 24 879 szt. autobusów –to o 719 szt. mniej niż przed rokiem (-2,8%). Co ważne jednak –europejski rynek od początku wakacji odrabia straty. W samym lipcu zanotowaliśmy sprzedaż o 6,6% wyższą niż w zeszłym roku, podobnie było w sierpniu – o 7,5%, a we wrześniu nastąpił wzrost aż o 15,7%. Wydaje się, że ta tendencja utrzyma się do grudnia i ten rok zakończymy „na plusie”. Pamiętajmy, że w IV kw. 2012 r. europejski rynek przeżył mocne tąpniecie i cały ten okres był poniżej wyników z 2011 r. Przykładowo w październiku ub.r. mieliśmy aż o ponad 30% mniejszą liczbę rejestracji niż w analogicznym miesiącu 2011 r. Także na tym tle, zachowując dotychczasową dynamikę sprzedaży, Europa może pokusić się o dodatni wynik na koniec 2013 r. Motorem napędowym pozytywnej dynamiki jest zwiększona sprzedaż autobusów przed wejściem nowej normy emisji spalin Euro 6 oraz szeroko zakrojona odnowa flot w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Kraj
|
09.2013
|
09.2012
|
Zmiana [%]
|
01-09. 2013
|
01-09. 2012
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
60
|
68
|
-11,8%
|
454
|
545
|
-16,7%
|
Belgia
|
73
|
46
|
58,7%
|
603
|
608
|
-0,8%
|
Czechy
|
101
|
66
|
53,0%
|
585
|
538
|
8,7%
|
Dania
|
39
|
52
|
-25,0%
|
295
|
368
|
-19,8%
|
Estonia
|
1
|
2
|
-50,0%
|
65
|
113
|
-42,5%
|
Finlandia
|
23
|
23
|
0,0%
|
268
|
393
|
-31,8%
|
Francja
|
642
|
565
|
13,6%
|
5 116
|
4 709
|
8,6%
|
Grecja
|
5
|
4
|
25,0%
|
71
|
111
|
-36,0%
|
Hiszpania
|
259
|
257
|
0,8%
|
1 261
|
1 361
|
-7,3%
|
Holandia
|
7
|
7
|
0,0%
|
325
|
259
|
25,5%
|
Irlandia
|
20
|
27
|
-25,9%
|
142
|
196
|
-27,6%
|
Litwa
|
13
|
0
|
1300,0%
|
153
|
108
|
41,7%
|
Luksemburg
|
3
|
12
|
-75,0%
|
122
|
131
|
-6,9%
|
Łotwa
|
8
|
10
|
-20,0%
|
162
|
67
|
141,8%
|
Niemcy
|
474
|
342
|
38,6%
|
3 621
|
3 514
|
3,0%
|
Polska
|
71
|
60
|
18,3%
|
854
|
924
|
-7,6%
|
Portugalia
|
8
|
22
|
-63,6%
|
136
|
201
|
-32,3%
|
Rumunia
|
38
|
93
|
-59,1%
|
639
|
662
|
-3,5%
|
Słowacja
|
7
|
10
|
-30,0%
|
158
|
189
|
-16,4%
|
Słowenia
|
10
|
10
|
0,0%
|
102
|
77
|
32,5%
|
Szwecja
|
140
|
104
|
34,6%
|
1 045
|
1 226
|
-14,8%
|
Węgry
|
5
|
3
|
66,7%
|
270
|
36
|
650,0%
|
Wielka Brytania
|
927
|
764
|
21,3%
|
5 359
|
6 088
|
-12,0%
|
Włochy
|
257
|
210
|
22,4%
|
1 664
|
1 695
|
-1,8%
|
RAZEM
|
3 309
|
2 902
|
14,0%
|
24 879
|
25 598
|
-2,8%
|
Lp.
|
Kraj
|
01-09.2013
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
5 359
|
21,5%
|
2
|
Francja
|
5 116
|
20,6%
|
3
|
Niemcy
|
3 621
|
14,6%
|
4
|
Włochy
|
1 664
|
6,7%
|
5
|
Hiszpania
|
1 261
|
5,1%
|
6
|
Szwecja
|
1 045
|
4,2%
|
7
|
Polska
|
854
|
3,4%
|
8
|
Rumunia
|
639
|
2,6%
|
9
|
Belgia
|
603
|
2,4%
|
10
|
Czechy
|
585
|
2,4%
|
11
|
Austria
|
454
|
1,8%
|
12
|
Holandia
|
325
|
1,3%
|
13
|
Dania
|
295
|
1,2%
|
14
|
Węgry
|
270
|
1,1%
|
15
|
Finlandia
|
268
|
1,1%
|
16
|
Łotwa
|
162
|
0,7%
|
17
|
Słowacja
|
158
|
0,6%
|
18
|
Litwa
|
153
|
0,6%
|
19
|
Irlandia
|
142
|
0,6%
|
20
|
Portugalia
|
136
|
0,5%
|
21
|
Luksemburg
|
122
|
0,5%
|
22
|
Słowenia
|
102
|
0,4%
|
23
|
Grecja
|
71
|
0,3%
|
24
|
Estonia
|
65
|
0,3%
|
25
|
RAZEM
|
24 879
|
100,0%
|