Europejski rynek autobusów po 8 miesiącach 2013 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres styczeń-sierpień 2013. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”, teraz nadszedł 5 procentowy minus. W tym okresie na naszym kontynencie zarejestrowano 21 572 szt. autobusów –to o 1125 szt. mniej niż przed rokiem (-5,0%). Co ważne jednak –rynek od początku wakacji odrabia straty. W samym lipcu zanotowaliśmy sprzedaż o 6% wyższą niż w zeszłym roku, a sierpień miał lepszy wynik o 7,5%. Czy ta tendencja się utrzyma i w ciągu najbliższych 4 miesięcy odrobimy straty, a rok zakończymy „na plusie”? Wydaje się, że to jest jak najbardziej realne. W IV kw. 2012 r. autobusowy rynek przeżył mocne tąpniecie i cały ten okres był poniżej wyników z 2011 r. Przykładowo w październiku ub.r. mieliśmy aż o ponad 30% mniejszą liczbę rejestracji niż w analogicznym miesiącu 2011 r. Także na tym tle, zachowując dotychczasową dynamikę sprzedaży, Europa może pokusić się o dodatni, autobusowy wynik na koniec 2013 r.
Kraj
|
08.2013
|
08.2012
|
Zmiana [%]
|
01-08. 2013
|
01-08. 2012
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
52
|
49
|
6,1%
|
394
|
477
|
-17,4%
|
Belgia
|
89
|
91
|
-2,2%
|
530
|
562
|
-5,7%
|
Czechy
|
55
|
53
|
3,8%
|
484
|
472
|
2,5%
|
Dania
|
50
|
43
|
16,3%
|
256
|
316
|
-19,0%
|
Estonia
|
7
|
23
|
-69,6%
|
64
|
111
|
-42,3%
|
Finlandia
|
41
|
147
|
-72,1%
|
245
|
370
|
-33,8%
|
Francja
|
1 252
|
1 174
|
6,6%
|
4 474
|
4 144
|
8,0%
|
Grecja
|
4
|
6
|
-33,3%
|
66
|
107
|
-38,3%
|
Hiszpania
|
55
|
43
|
27,9%
|
1 002
|
1 105
|
-9,3%
|
Holandia
|
9
|
20
|
-55,0%
|
318
|
252
|
26,2%
|
Irlandia
|
30
|
22
|
36,4%
|
122
|
169
|
-27,8%
|
Islandia
|
8
|
7
|
14,3%
|
68
|
60
|
13,3%
|
Litwa
|
50
|
37
|
35,1%
|
140
|
108
|
29,6%
|
Luksemburg
|
12
|
6
|
100,0%
|
119
|
119
|
0,0%
|
Łotwa
|
27
|
8
|
237,5%
|
154
|
57
|
170,2%
|
Niemcy
|
422
|
405
|
4,2%
|
3 147
|
3 172
|
-0,8%
|
Norwegia
|
231
|
65
|
255,4%
|
884
|
930
|
-4,9%
|
Polska
|
108
|
65
|
66,2%
|
783
|
864
|
-9,4%
|
Portugalia
|
5
|
1
|
400,0%
|
128
|
179
|
-28,5%
|
Rumunia
|
34
|
82
|
-58,5%
|
601
|
569
|
5,6%
|
Słowacja
|
11
|
24
|
-54,2%
|
162
|
179
|
-9,5%
|
Słowenia
|
5
|
14
|
-64,3%
|
84
|
67
|
25,4%
|
Szwajcaria
|
62
|
48
|
29,2%
|
339
|
344
|
-1,5%
|
Szwecja
|
194
|
328
|
-40,9%
|
905
|
1 122
|
-19,3%
|
Węgry
|
23
|
0
|
2300%
|
264
|
33
|
700,0%
|
Wielka Brytania
|
435
|
276
|
57,6%
|
4 432
|
5 324
|
-16,8%
|
Włochy
|
105
|
104
|
1,0%
|
1 407
|
1 485
|
-5,3%
|
Razem
|
3 376
|
3 141
|
7,5%
|
21 572
|
22 697
|
-5,0%
|
Lp.
|
Kraj
|
01-08.2013
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Francja
|
4 474
|
20,7%
|
2
|
Wielka Brytania
|
4 432
|
20,5%
|
3
|
Niemcy
|
3 147
|
14,6%
|
4
|
Włochy
|
1 407
|
6,5%
|
5
|
Hiszpania
|
1 002
|
4,6%
|
6
|
Szwecja
|
905
|
4,2%
|
7
|
Norwegia
|
884
|
4,1%
|
8
|
Polska
|
783
|
3,6%
|
9
|
Rumunia
|
601
|
2,8%
|
10
|
Belgia
|
530
|
2,5%
|
11
|
Czechy
|
484
|
2,2%
|
12
|
Austria
|
394
|
1,8%
|
13
|
Szwajcaria
|
339
|
1,6%
|
14
|
Holandia
|
318
|
1,5%
|
15
|
Węgry
|
264
|
1,2%
|
16
|
Dania
|
256
|
1,2%
|
17
|
Finlandia
|
245
|
1,1%
|
18
|
Słowacja
|
162
|
0,8%
|
19
|
Łotwa
|
154
|
0,7%
|
20
|
Litwa
|
140
|
0,6%
|
21
|
Portugalia
|
128
|
0,6%
|
22
|
Irlandia
|
122
|
0,6%
|
23
|
Luksemburg
|
119
|
0,6%
|
24
|
Słowenia
|
84
|
0,4%
|
25
|
Islandia
|
68
|
0,3%
|
26
|
Grecja
|
66
|
0,3%
|
27
|
Estonia
|
64
|
0,3%
|
Razem
|
21 572
|
100,0%
|