Europejski rynek autobusów po 10 miesiącach 2013 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie za 10 miesięcy 2013 r. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”i są duże szanse, że na „plusie”skończymy. Łącznie w okresie styczeń-październik zarejestrowano na naszym kontynencie 27 651 szt. autobusów –to o 203 szt. mniej niż przed rokiem (-0,7%). Co ważne jednak –europejski rynek od początku wakacji dynamicznie odrabia straty. W samym lipcu zanotowaliśmy sprzedaż o 6,6% wyższą niż w zeszłym roku, podobnie było w sierpniu – o 7,5%. Jednak prawdziwy boom rozpoczął się we wrześniu, który był o 15,7% lepszy, a w październiku padł tegoroczny rekord”+22,7% porównując miesiąc do miesiąca. Wydaje się, że ta tendencja utrzyma się do grudnia i ten rok Europa zakończy „na plusie”. Pamiętajmy, że w IV kw. 2012 r. europejski rynek przeżył mocne tąpniecie i cały ten okres był poniżej wyników z 2011 r. Przykładowo w październiku ub.r. mieliśmy aż o ponad 30% mniejszą liczbę rejestracji niż w analogicznym miesiącu 2011 r. Także na tym tle, zachowując dotychczasową dynamikę sprzedaży, Europa może pokusić się o dodatni wynik na koniec 2013 r. Motorem napędowym pozytywnej dynamiki jest zwiększona sprzedaż autobusów przed wejściem nowej normy emisji spalin Euro 6 oraz szeroko zakrojona odnowa flot w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Nasz region cały czas bardzo dobrze wypada w europejskiej statystce. Jeszcze w latach 2009-2011 to właśnie nowi członkowie Unii Europejskiej notowali tutaj najgorsze wyniki –przykładowo na koniec 2011 r. był to spadek na poziomie -8%, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a „stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nadbałtyckich zwiększył się w omawianym okresie br. o 342 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 3370 szt. (+11,3%) Motorem napędowym jest tutaj cały czas Rumunia, która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz z nawiązką odrobiła już straty. We wrześniu w tym kraju zanotowano już maksymalny poziom rejestracji, który zrównywał się z ubiegłorocznym wynikiem i teraz dynamika sprzedaży jest tutaj już ujemna. Uzyskany wynik jest jednak imponujący –to 771 autobusów. Teraz rolę koła zamachowego sprzedaży w naszym regionie przejęły Węgry, gdzie prywatny operator – VT Transman GmbH –odebrał w wakacje 160 szt. autobusów Mercedes-Benz Citaro. Dokładając do tego spore zakupy Volanbusz otrzymaliśmy w rezultacie wzrost o dynamice (+650%), co przekłada się na poziom 281 autobusów, czyli o 242 więcej niż przed rogiem. Warto również zauważyć mocne wzrosty na Litwie i Łotwie (odpowiednio o 34,5% i 131,2%), a także stabilny wzrost jednego z strategicznych filarów naszego regionu –Czech, gdzie w ciągu 10 miesięcy br. sprzedano 650 szt. autobusów (+13,4%). Podsumowując –w tym roku lista rankingowa największych autobusowych rynków wśród nowych członków Unii Europejskiej jest następująca: Polska (929 szt.), Rumunia (771 szt.), Czechy (650 szt.), Węgry (281 szt.), Słowacja (180 szt.) i Łotwa (178 szt.). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Serbii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszym regionie Europy.
Coraz lepiej radzą sobie także państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria). Po ujemnym bilansie po I połowie roku, rynki te rynki zaczęły odrabiać stratę do zeszłego roku, która aktualnie została zniwelowana do 55 szt. (-3,4%). Najwięcej autobusów zarejestrowano tutaj w Norwegii (1042 szt.), która jednocześnie jest w tej grupie na największym „minusie”(-8,0%)
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie 01-10.2013 r. –wg krajów
Kraj
|
10.2013
|
10.2012
|
Zmiana [%]
|
01-10. 2013
|
01-10. 2012
|
Zmiana [%]
|
AUSTRIA
|
41
|
39
|
5,1%
|
495
|
584
|
-15,2%
|
BELGIA
|
50
|
43
|
16,3%
|
653
|
651
|
0,3%
|
CZECHY
|
65
|
35
|
85,7%
|
650
|
573
|
13,4%
|
DANIA
|
21
|
54
|
-61,1%
|
316
|
422
|
-25,1%
|
ESTONIA
|
44
|
1
|
4300,0%
|
109
|
114
|
-4,4%
|
FINLANDIA
|
24
|
24
|
0,0%
|
292
|
417
|
-30,0%
|
FRANCJA
|
569
|
470
|
21,1%
|
5 685
|
5 179
|
9,8%
|
GRECJA
|
10
|
4
|
150,0%
|
81
|
115
|
-29,6%
|
HISZPANIA
|
154
|
116
|
32,8%
|
1 415
|
1 477
|
-4,2%
|
HOLANDIA
|
3
|
9
|
-66,7%
|
328
|
268
|
22,4%
|
IRLANDIA
|
21
|
40
|
-47,5%
|
163
|
236
|
-30,9%
|
ISLANDIA
|
1
|
0
|
#
|
71
|
63
|
12,7%
|
LITWA
|
7
|
11
|
-36,4%
|
160
|
119
|
34,5%
|
LUKSEMBURG
|
5
|
4
|
25,0%
|
127
|
135
|
-5,9%
|
ŁOTWA
|
16
|
11
|
45,5%
|
178
|
77
|
131,2%
|
NIEMCY
|
551
|
344
|
60,2%
|
4 172
|
3 858
|
8,1%
|
NORWEGIA
|
89
|
82
|
8,5%
|
1 042
|
1 132
|
-8,0%
|
POLSKA
|
75
|
93
|
-19,4%
|
929
|
1 017
|
-8,7%
|
PORTUGALIA
|
8
|
11
|
-27,3%
|
145
|
212
|
-31,6%
|
RUMUNIA
|
132
|
127
|
3,9%
|
771
|
789
|
-2,3%
|
SŁOWACJA
|
22
|
27
|
-18,5%
|
180
|
216
|
-16,7%
|
SŁOWENIA
|
10
|
7
|
42,9%
|
112
|
84
|
33,3%
|
SZWAJCARIA
|
47
|
40
|
17,5%
|
433
|
406
|
6,7%
|
SZWECJA
|
58
|
87
|
-33,3%
|
1 103
|
1 313
|
-16,0%
|
WĘGRY
|
10
|
3
|
233,3%
|
281
|
39
|
620,5%
|
WIELKA BRYTANIA
|
481
|
398
|
20,9%
|
5 840
|
6 486
|
-10,0%
|
WŁOCHY
|
256
|
177
|
44,6%
|
1 920
|
1 872
|
2,6%
|
RAZEM
|
2 770
|
2 257
|
22,7%
|
27 651
|
27 854
|
-0,7%
|
ACEA
I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Ten region Europy jest w tym roku permanentnym „minusie”–aczkolwiek od sierpnia ten ujemny bilans wyraźnie się zmniejsza. W wakacje strata w porównaniu do zeszłego roku wynosiła -11,4%, a teraz tylko -2,1%. W znacznej mierze poprawę sytuacji zawdzięczamy rynkowi niemieckiemu, który w tym samym okresie dynamicznie przyspieszył i przeszedł od ujemnego wyniku -4,6% do wyraźnego „plusa”+8,1%. To jak najlepsze informacje dla naszego eksportu, gdyż Niemcy są największym odbiorcą autobusów produkowanych w Polsce. Jest to o tyle istotne, że w „sprzedażowym dołku”znalazła się Szwecja –drugi filar naszego eksportu. W tym kraju ujemny bilans się zwiększa i o ile po I połowie br. było to -10,8% to aktualnie jest to już poziom -16%. Drugim (obok Niemiec) kołem napędowym wzrostu liczby autobusowych rejestracji w II połowie roku jest Francja, gdzie sprzedaż już osiągnęła poziom 5685 szt. i przy tej dynamice (+9,8%) ma szansę sięgnąć na koniec roku po tytuł autobusowego lidera w Europie w 2013 r. Do coraz lepszych wyniku unijnej piętnastki dokłada się także Holandia (+22,4%) oraz Włochy (+2,6%), które pod od kilku lat najprawdopodobniej zakończa rok na „plusie”. Zauważalnie mniej autobusów rejestruje się w Wlk. Brytanii (-10,0%), która mimo to czas przoduje w europejskim rankingu sprzedaży autobusów.
Generalnie w okresie styczeń –październik europejski rynek autobusów w górę ciągną takie kraje jak: Francja, Holandia, Niemcy oraz większość państwa środkowoeuropejskich, natomiast „dołują”: Szwecja, Austria, Dania, Finlandia i Irlandia. Autobusowymi liderami Europy jest niezmiennie „trójca”- Wlk. Brytania, Francja i Niemcy. Na koniec warto zauważyć, że południe Europy cały czas tkwi w gospodarczym kryzysie, co wyraźnie widać po autobusowych wynikach. Najlepiej wygląda to w Hiszpanii, gdzie po 10 miesiącach br. sprzedano 1415 autobusów (-4,2%), natomiast zdecydowanie gorzej w Portugalii –145 szt. (-31,6%), a katastrofalnie –w Grecji, gdzie zarejestrowano zaledwie 81 szt. (-29,6%).
Polska zajęła po 10 miesiącach 2013 r. 8. pozycję w Europie (za Szwecją i Norwegią, ale przed Rumunią i Belgią) z wynikiem 929 szt. autobusów, czyli o 88 szt. mniej niż przed rokiem (-8,7%). Mamy nadzieję, że wkrótce zniwelujemy tą stratę i na koniec roku znajdziemy się wśród zielonych krajów na autobusowych mapie rejestracji w Europie.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie 01-10.2013 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-10.2013
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
WIELKA BRYTANIA
|
5 840
|
21,1%
|
2
|
FRANCJA
|
5 685
|
20,6%
|
3
|
NIEMCY
|
4 172
|
15,1%
|
4
|
WŁOCHY
|
1 920
|
6,9%
|
5
|
HISZPANIA
|
1 415
|
5,1%
|
6
|
SZWECJA
|
1 103
|
4,0%
|
7
|
NORWEGIA
|
1 042
|
3,8%
|
8
|
POLSKA
|
929
|
3,4%
|
9
|
RUMUNIA
|
771
|
2,8%
|
10
|
BELGIA
|
653
|
2,4%
|
11
|
CZECHY
|
650
|
2,4%
|
12
|
AUSTRIA
|
495
|
1,8%
|
13
|
SZWAJCARIA
|
433
|
1,6%
|
14
|
HOLANDIA
|
328
|
1,2%
|
15
|
DANIA
|
316
|
1,1%
|
16
|
FINLANDIA
|
292
|
1,1%
|
17
|
WĘGRY
|
281
|
1,0%
|
18
|
SŁOWACJA
|
180
|
0,7%
|
19
|
ŁOTWA
|
178
|
0,6%
|
20
|
IRLANDIA
|
163
|
0,6%
|
21
|
LITWA
|
160
|
0,6%
|
22
|
PORTUGALIA
|
145
|
0,5%
|
23
|
LUKSEMBURG
|
127
|
0,5%
|
24
|
SŁOWENIA
|
112
|
0,4%
|
25
|
ESTONIA
|
109
|
0,4%
|
26
|
GRECJA
|
81
|
0,3%
|
37
|
ISLANDIA
|
71
|
0,3%
|
|
RAZEM
|
27 651
|
100,0%
|
ACEA