Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Europejski rynek autobusów po 10 miesiącach 2013 r.
infobus
02.12.2013 22:14
Europejski rynek autobusów po 10 miesiącach 2013 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie za 10 miesięcy 2013 r. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”i są duże szanse, że na „plusie”skończymy. Łącznie w okresie styczeń-październik zarejestrowano na naszym kontynencie 27 651 szt. autobusów –to o 203 szt. mniej niż przed rokiem (-0,7%). Co ważne jednak –europejski rynek od początku wakacji dynamicznie odrabia straty. W samym lipcu zanotowaliśmy sprzedaż o 6,6% wyższą niż w zeszłym roku, podobnie było w sierpniu – o 7,5%. Jednak prawdziwy boom rozpoczął się we wrześniu, który był o 15,7% lepszy, a w październiku padł tegoroczny rekord”+22,7% porównując miesiąc do miesiąca. Wydaje się, że ta tendencja utrzyma się do grudnia i ten rok Europa zakończy „na plusie”. Pamiętajmy, że w IV kw. 2012 r. europejski rynek przeżył mocne tąpniecie i cały ten okres był poniżej wyników z 2011 r. Przykładowo w październiku ub.r. mieliśmy aż o ponad 30% mniejszą liczbę rejestracji niż w analogicznym miesiącu 2011 r. Także na tym tle, zachowując dotychczasową dynamikę sprzedaży, Europa może pokusić się o dodatni wynik na koniec 2013 r. Motorem napędowym pozytywnej dynamiki jest zwiększona sprzedaż autobusów przed wejściem nowej normy emisji spalin Euro 6 oraz szeroko zakrojona odnowa flot w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Nasz region cały czas bardzo dobrze wypada w europejskiej statystce. Jeszcze w latach 2009-2011 to właśnie nowi członkowie Unii Europejskiej notowali tutaj najgorsze wyniki –przykładowo na koniec 2011 r. był to spadek na poziomie -8%, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a „stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nadbałtyckich zwiększył się w omawianym okresie br. o 342 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 3370 szt. (+11,3%) Motorem napędowym jest tutaj cały czas Rumunia, która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz z nawiązką odrobiła już straty. We wrześniu w tym kraju zanotowano już maksymalny poziom rejestracji, który zrównywał się z ubiegłorocznym wynikiem i teraz dynamika sprzedaży jest tutaj już ujemna. Uzyskany wynik jest jednak imponujący –to 771 autobusów. Teraz rolę koła zamachowego sprzedaży w naszym regionie przejęły Węgry, gdzie prywatny operator – VT Transman GmbH –odebrał w wakacje 160 szt. autobusów Mercedes-Benz Citaro. Dokładając do tego spore zakupy Volanbusz otrzymaliśmy w rezultacie wzrost o dynamice (+650%), co przekłada się na poziom 281 autobusów, czyli o 242 więcej niż przed rogiem. Warto również zauważyć mocne wzrosty na Litwie i Łotwie (odpowiednio o 34,5% i 131,2%), a także stabilny wzrost jednego z strategicznych filarów naszego regionu –Czech, gdzie w ciągu 10 miesięcy br. sprzedano 650 szt. autobusów (+13,4%). Podsumowując –w tym roku lista rankingowa największych autobusowych rynków wśród nowych członków Unii Europejskiej jest następująca: Polska (929 szt.), Rumunia (771 szt.), Czechy (650 szt.), Węgry (281 szt.), Słowacja (180 szt.) i Łotwa (178 szt.). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Serbii, która również pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszym regionie Europy.
Coraz lepiej radzą sobie także państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria). Po ujemnym bilansie po I połowie roku, rynki te rynki zaczęły odrabiać stratę do zeszłego roku, która aktualnie została zniwelowana do 55 szt. (-3,4%). Najwięcej autobusów zarejestrowano tutaj w Norwegii (1042 szt.), która jednocześnie jest w tej grupie na największym „minusie”(-8,0%)
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie 01-10.2013 r. –wg krajów
Kraj
10.2013
10.2012
Zmiana [%]
01-10. 2013
01-10. 2012
Zmiana [%]
AUSTRIA
41
39
5,1%
495
584
-15,2%
BELGIA
50
43
16,3%
653
651
0,3%
CZECHY
65
35
85,7%
650
573
13,4%
DANIA
21
54
-61,1%
316
422
-25,1%
ESTONIA
44
1
4300,0%
109
114
-4,4%
FINLANDIA
24
24
0,0%
292
417
-30,0%
FRANCJA
569
470
21,1%
5 685
5 179
9,8%
GRECJA
10
4
150,0%
81
115
-29,6%
HISZPANIA
154
116
32,8%
1 415
1 477
-4,2%
HOLANDIA
3
9
-66,7%
328
268
22,4%
IRLANDIA
21
40
-47,5%
163
236
-30,9%
ISLANDIA
1
0
#
71
63
12,7%
LITWA
7
11
-36,4%
160
119
34,5%
LUKSEMBURG
5
4
25,0%
127
135
-5,9%
ŁOTWA
16
11
45,5%
178
77
131,2%
NIEMCY
551
344
60,2%
4 172
3 858
8,1%
NORWEGIA
89
82
8,5%
1 042
1 132
-8,0%
POLSKA
75
93
-19,4%
929
1 017
-8,7%
PORTUGALIA
8
11
-27,3%
145
212
-31,6%
RUMUNIA
132
127
3,9%
771
789
-2,3%
SŁOWACJA
22
27
-18,5%
180
216
-16,7%
SŁOWENIA
10
7
42,9%
112
84
33,3%
SZWAJCARIA
47
40
17,5%
433
406
6,7%
SZWECJA
58
87
-33,3%
1 103
1 313
-16,0%
WĘGRY
10
3
233,3%
281
39
620,5%
WIELKA BRYTANIA
481
398
20,9%
5 840
6 486
-10,0%
WŁOCHY
256
177
44,6%
1 920
1 872
2,6%
RAZEM
2 770
2 257
22,7%
27 651
27 854
-0,7%
ACEA
I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Ten region Europy jest w tym roku permanentnym „minusie”–aczkolwiek od sierpnia ten ujemny bilans wyraźnie się zmniejsza. W wakacje strata w porównaniu do zeszłego roku wynosiła -11,4%, a teraz tylko -2,1%. W znacznej mierze poprawę sytuacji zawdzięczamy rynkowi niemieckiemu, który w tym samym okresie dynamicznie przyspieszył i przeszedł od ujemnego wyniku -4,6% do wyraźnego „plusa”+8,1%. To jak najlepsze informacje dla naszego eksportu, gdyż Niemcy są największym odbiorcą autobusów produkowanych w Polsce. Jest to o tyle istotne, że w „sprzedażowym dołku”znalazła się Szwecja –drugi filar naszego eksportu. W tym kraju ujemny bilans się zwiększa i o ile po I połowie br. było to -10,8% to aktualnie jest to już poziom -16%. Drugim (obok Niemiec) kołem napędowym wzrostu liczby autobusowych rejestracji w II połowie roku jest Francja, gdzie sprzedaż już osiągnęła poziom 5685 szt. i przy tej dynamice (+9,8%) ma szansę sięgnąć na koniec roku po tytuł autobusowego lidera w Europie w 2013 r. Do coraz lepszych wyniku unijnej piętnastki dokłada się także Holandia (+22,4%) oraz Włochy (+2,6%), które pod od kilku lat najprawdopodobniej zakończa rok na „plusie”. Zauważalnie mniej autobusów rejestruje się w Wlk. Brytanii (-10,0%), która mimo to czas przoduje w europejskim rankingu sprzedaży autobusów.
Generalnie w okresie styczeń –październik europejski rynek autobusów w górę ciągną takie kraje jak: Francja, Holandia, Niemcy oraz większość państwa środkowoeuropejskich, natomiast „dołują”: Szwecja, Austria, Dania, Finlandia i Irlandia. Autobusowymi liderami Europy jest niezmiennie „trójca”- Wlk. Brytania, Francja i Niemcy. Na koniec warto zauważyć, że południe Europy cały czas tkwi w gospodarczym kryzysie, co wyraźnie widać po autobusowych wynikach. Najlepiej wygląda to w Hiszpanii, gdzie po 10 miesiącach br. sprzedano 1415 autobusów (-4,2%), natomiast zdecydowanie gorzej w Portugalii –145 szt. (-31,6%), a katastrofalnie –w Grecji, gdzie zarejestrowano zaledwie 81 szt. (-29,6%).
Polska zajęła po 10 miesiącach 2013 r. 8. pozycję w Europie (za Szwecją i Norwegią, ale przed Rumunią i Belgią) z wynikiem 929 szt. autobusów, czyli o 88 szt. mniej niż przed rokiem (-8,7%). Mamy nadzieję, że wkrótce zniwelujemy tą stratę i na koniec roku znajdziemy się wśród zielonych krajów na autobusowych mapie rejestracji w Europie.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie 01-10.2013 r.