Europejski rynek autobusów na minimalnym plusie
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do listopada br. (01-11.2012). Jesteśmy (jeszcze) na plusie, a dokładniej o + 0,3%. Czyli niewiele. W ciągu 11 miesięcy europejscy klienci zakupili 30 520 autobusów, czyli tylko o 95 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 0,3%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost można byłoby uznać za dobry rezultat –aczkolwiek trzeba pamiętać, że jeszcze w czerwcu br. mieliśmy tutaj rewelacyjny bilans + 7%. W lipcu i sierpniu obniżył się on do 5%, aby teraz spaść do zaledwie 0,3%. To efekt bardzo słabego października, gdzie sprzedaż w Europie spadła w porównaniu miesiąc do miesiąca aż o – 29,5% i cała ta przewaga budowa przez pierwszą połowę roku praktycznie zmalała do zera. Na szczęście w listopadzie nastąpiło „odbicie”i jest realna szansa, że koniec 2012 roku zakończymy na plusie. Zeszłoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to wspomniany październik (- 29,5%) oraz styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%).
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 11-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciły i to „nowe kraje są na plusie, a ”stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie zwiększył się o 583 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 3539 szt.(+ 19,7%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 1167 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (991 szt.), która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! Plus 628,7% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycje w naszej grupie zajęły: Czechy (655 szt.), Słowacja (262 szt.), Litwa (125 szt.) i Estonia (115 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 11 miesiącach odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1706 szt., czyli o 18 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 1,1%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1174 szt.) oraz Szwajcaria (464 szt.) i Islandia (68 szt.). I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Niestety, sprzedano tutaj tylko 25 275 autobusów, czyli o 506 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,0%). To oznacza, że ta negatywna tendencja się pogłębia, a wynik ciągną w dół takie kraje jak: Hiszpania, Włochy, Szwecja i Francja. Natomiast przed jeszcze większym spadkiem Europę ratuje bardzo dobra sytuacja na Wyspach –w Anglii i Irlandii.
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 11 miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 68,3%), Łotwa (- 50,9%), Hiszpania (- 37%) i Portugalia (- 33%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 29,1%). Nienajlepsza sytuacja panuje we Francji (- 10,3%) oraz Holandii (-24,6%). Grupę najważniejszych europejskich rynków z ujemnym bilansem zamyka Szwecja (- 8,5%). Z kolei największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 628,7%), Irlandia (+ 202,6%) i Estonia (+ 173,8%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń –listopad miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 33,9%) i Niemczech (solidne + 2,3%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również wspomnieć, że Polska po 11 miesiącach 2012 r. zajmuje 8. miejsce w Europie (w listopadzie wyprzedziła nas Norwegia), najwyższe ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września nasza dynamika wyraźnie osłabła i zaczęliśmy wykazywać coraz większą tendencję ujemną (aktualnie –10,6%). Niestety.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-11.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
|
01-11. 2012
|
01-11. 2011
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
626
|
516
|
21,3%
|
Belgia
|
676
|
691
|
-2,2%
|
Czechy
|
655
|
700
|
-6,4%
|
Dania
|
484
|
426
|
13,6%
|
Estonia
|
115
|
42
|
173,8%
|
Finlandia
|
445
|
368
|
20,9%
|
Francja
|
5 665
|
6 318
|
-10,3%
|
Niemcy
|
4 435
|
4 337
|
2,3%
|
Grecja
|
115
|
71
|
62,0%
|
Węgry
|
44
|
139
|
-68,3%
|
Irlandia
|
236
|
78
|
202,6%
|
Włochy
|
2 049
|
2 888
|
-29,1%
|
Łotwa
|
82
|
167
|
-50,9%
|
Litwa
|
125
|
92
|
35,9%
|
Luxemburg
|
156
|
184
|
-15,2%
|
Niderlandy
|
309
|
410
|
-24,6%
|
Polska
|
1 167
|
1 305
|
-10,6%
|
Portugalia
|
215
|
321
|
-33,0%
|
Rumunia
|
991
|
136
|
628,7%
|
Słowacja
|
262
|
252
|
4,0%
|
Słowenia
|
98
|
123
|
-20,3%
|
Hiszpania
|
1 568
|
2 487
|
-37,0%
|
Szwecja
|
1 416
|
1 547
|
-8,5%
|
Wielka Brytania
|
6 880
|
5 139
|
33,9%
|
Islandia
|
68
|
31
|
119,4%
|
Norwegia
|
1 174
|
1 154
|
1,7%
|
Szwajcaria
|
464
|
503
|
-7,8%
|
RAZEM
|
30 520
|
30 425
|
0,3%
|
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym 01-11.2012
Kraj
|
01-11. 2012
|
Udział [%]
|
Wielka Brytania
|
6 880
|
22,5%
|
Francja
|
5 665
|
18,6%
|
Niemcy
|
4 435
|
14,5%
|
Włochy
|
2 049
|
6,7%
|
Hiszpania
|
1 568
|
5,1%
|
Szwecja
|
1 416
|
4,6%
|
Norwegia
|
1 174
|
3,8%
|
Polska
|
1 167
|
3,8%
|
Rumunia
|
991
|
3,2%
|
Belgia
|
676
|
2,2%
|
Czechy
|
655
|
2,1%
|
Austria
|
626
|
2,1%
|
Dania
|
484
|
1,6%
|
Szwajcaria
|
464
|
1,5%
|
Finlandia
|
445
|
1,5%
|
Niderlandy
|
309
|
1,0%
|
Słowacja
|
262
|
0,9%
|
Irlandia
|
236
|
0,8%
|
Portugalia
|
215
|
0,7%
|
Luxemburg
|
156
|
0,5%
|
Litwa
|
125
|
0,4%
|
Estonia
|
115
|
0,4%
|
Grecja
|
115
|
0,4%
|
Słowenia
|
98
|
0,3%
|
Łotwa
|
82
|
0,3%
|
Islandia
|
68
|
0,2%
|
Węgry
|
44
|
0,1%
|
Razem
|
30 520
|
100,0%
|