Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów na minimalnym plusie

infobus
10.01.2013 09:42
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do listopada br. (01-11.2012). Jesteśmy (jeszcze) na plusie, a dokładniej o + 0,3%. Czyli niewiele. W ciągu 11 miesięcy europejscy klienci zakupili 30 520 autobusów, czyli tylko o 95 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 0,3%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost można byłoby uznać za dobry rezultat –aczkolwiek trzeba pamiętać, że jeszcze w czerwcu br. mieliśmy tutaj rewelacyjny bilans + 7%. W lipcu i sierpniu obniżył się on do 5%, aby teraz spaść do zaledwie 0,3%. To efekt bardzo słabego października, gdzie sprzedaż w Europie spadła w porównaniu miesiąc do miesiąca aż o – 29,5% i cała ta przewaga budowa przez pierwszą połowę roku praktycznie zmalała do zera. Na szczęście w listopadzie nastąpiło „odbicie”i jest realna szansa, że koniec 2012 roku zakończymy na plusie. Zeszłoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to wspomniany październik (- 29,5%) oraz styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%).
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 11-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciły i to „nowe kraje są na plusie, a ”stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie zwiększył się o 583 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 3539 szt.(+ 19,7%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 1167 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (991 szt.), która po totalnym krachu autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! Plus 628,7% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycje w naszej grupie zajęły: Czechy (655 szt.), Słowacja (262 szt.), Litwa (125 szt.) i Estonia (115 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 11 miesiącach odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1706 szt., czyli o 18 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 1,1%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1174 szt.) oraz Szwajcaria (464 szt.) i Islandia (68 szt.). I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Niestety, sprzedano tutaj tylko 25 275 autobusów, czyli o 506 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,0%). To oznacza, że ta negatywna tendencja się pogłębia, a wynik ciągną w dół takie kraje jak: Hiszpania, Włochy, Szwecja i Francja. Natomiast przed jeszcze większym spadkiem Europę ratuje bardzo dobra sytuacja na Wyspach –w Anglii i Irlandii.
  Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-listopad2012 r.Rejestracje autobusów w Europie 01-11.2012 / 2011 r. –wg krajówUdziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym 01-11.2012
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej  
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 11 miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 68,3%), Łotwa (- 50,9%), Hiszpania (- 37%) i Portugalia (- 33%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 29,1%). Nienajlepsza sytuacja panuje we Francji (- 10,3%) oraz Holandii (-24,6%). Grupę najważniejszych europejskich rynków z ujemnym bilansem zamyka Szwecja (- 8,5%). Z kolei największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 628,7%), Irlandia (+ 202,6%) i Estonia (+ 173,8%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń –listopad miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 33,9%) i Niemczech (solidne + 2,3%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również wspomnieć, że Polska po 11 miesiącach 2012 r. zajmuje 8. miejsce w Europie (w listopadzie wyprzedziła nas Norwegia), najwyższe ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września nasza dynamika wyraźnie osłabła i zaczęliśmy wykazywać coraz większą tendencję ujemną (aktualnie –10,6%). Niestety.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-11.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
01-11. 2012
01-11. 2011
Zmiana [%]
Austria
626
516
21,3%
Belgia
676
691
-2,2%
Czechy
655
700
-6,4%
Dania
484
426
13,6%
Estonia
115
42
173,8%
Finlandia
445
368
20,9%
Francja
5 665
6 318
-10,3%
Niemcy
4 435
4 337
2,3%
Grecja
115
71
62,0%
Węgry
44
139
-68,3%
Irlandia
236
78
202,6%
Włochy
2 049
2 888
-29,1%
Łotwa
82
167
-50,9%
Litwa
125
92
35,9%
Luxemburg
156
184
-15,2%
Niderlandy
309
410
-24,6%
Polska
1 167
1 305
-10,6%
Portugalia
215
321
-33,0%
Rumunia
991
136
628,7%
Słowacja
262
252
4,0%
Słowenia
98
123
-20,3%
Hiszpania
1 568
2 487
-37,0%
Szwecja
1 416
1 547
-8,5%
Wielka Brytania
6 880
5 139
33,9%
Islandia
68
31
119,4%
Norwegia
1 174
1 154
1,7%
Szwajcaria
464
503
-7,8%
RAZEM
30 520
30 425
0,3%
 
 
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym 01-11.2012
 
Kraj
01-11. 2012
Udział [%]
Wielka Brytania
6 880
22,5%
Francja
5 665
18,6%
Niemcy
4 435
14,5%
Włochy
2 049
6,7%
Hiszpania
1 568
5,1%
Szwecja
1 416
4,6%
Norwegia
1 174
3,8%
Polska
1 167
3,8%
Rumunia
991
3,2%
Belgia
676
2,2%
Czechy
655
2,1%
Austria
626
2,1%
Dania
484
1,6%
Szwajcaria
464
1,5%
Finlandia
445
1,5%
Niderlandy
309
1,0%
Słowacja
262
0,9%
Irlandia
236
0,8%
Portugalia
215
0,7%
Luxemburg
156
0,5%
Litwa
125
0,4%
Estonia
115
0,4%
Grecja
115
0,4%
Słowenia
98
0,3%
Łotwa
82
0,3%
Islandia
68
0,2%
Węgry
44
0,1%
Razem
30 520
100,0%