Europejski rynek autobusów ciągle na plusie
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do października br. (01-10.2012). Jesteśmy (jeszcze) na minimalnym plusie, a dokładnie o jedną dziesiątą procenta. Czyli niewiele. W ciągu 10 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 27 852 autobusów, czyli o 40 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 0,1%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost można byłoby uznać za dobry rezultat –aczkolwiek trzeba pamiętać, że w czerwcu br. mieliśmy tutaj bilans + 7%. W sierpniu i lipcu „stopniał”on do 5%, aby teraz spaść do zaledwie 0,1%. To efekt bardzo słabego października, gdzie sprzedaż w Europie spadła w porównaniu miesiąc do miesiąca aż o – 29,5% i cała przewaga budowa przez I połowę roku praktycznie zmalała do zera. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to na pewno październik (- 29,5%) oraz styczeń (- 4,5%), maj (- 3,5%) i (- 5,5%).
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 10-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz –po 10 miesiącach 2012 r. –mamy odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 406 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 3027 szt.(+ 15,5%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 1017 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (789 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! + 526% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycję w naszej grupie zajęły: Czechy (573 szt.), Słowacja (216 szt.) i Estonia (114 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 10 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1601 szt., czyli o 108 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 7,2%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1132 szt.) oraz Szwajcaria (406 szt.) i Islandia (63 szt.). Niestety, w ciągu tych 10. miesięcy na minusie wylądowały „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu . Tutaj sprzedano 23 224 autobusów, czyli o 474 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,0%). Wynik ten ciągną w dół takie kraje jak Hiszpania, Włochy, Szwecja i Francja. Natomiast przed jeszcze większym spadkiem Europę ratuje bardzo dobra sytuacja na Wyspach –w Anglii i Irlandii.
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 10. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 72,3%), Łotwa (- 52,2%) i Hiszpania (- 36,6%) i Portugalia (- 31,2%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 30,8%). Coraz gorzej sytuacja wygląda we Francji (- 31,2%) oraz Holandii (-25,4%). Grupę najważniejszych europejskich rynków z ujemnym bilansem zamyka Szwecja (-10,3%) . Z kolei największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 526,2%), Irlandia (+ 202,6%) i Estonia (+ 185%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń – październik miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 42,4%) i Niemczech (solidne + 0,8%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 10 miesiącach br. zajmuje 7. miejsce w Europie, najwyższe ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września jego dynamika wyraźnie osłabła i zaczął wykazywać coraz większą tendencję ujemną. Niestety.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-10.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
|
01-10.2012 r.
|
01-10.2011 r.
|
Zmiana [%]
|
Wielka Brytania
|
6 486
|
4 555
|
42,4%
|
Francja
|
5 179
|
5 968
|
-13,2%
|
Niemcy
|
3 858
|
3 827
|
0,8%
|
Włochy
|
1 872
|
2 705
|
-30,8%
|
Hiszpania
|
1 478
|
2 332
|
-36,6%
|
Szwecja
|
1 313
|
1 463
|
-10,3%
|
Polska
|
1 017
|
1 135
|
-10,4%
|
Rumunia
|
789
|
126
|
526,2%
|
Belgia
|
651
|
678
|
-4,0%
|
Austria
|
584
|
461
|
26,7%
|
Czechy
|
573
|
624
|
-8,2%
|
Dania
|
421
|
371
|
13,5%
|
Finlandia
|
417
|
354
|
17,8%
|
Holandia
|
267
|
358
|
-25,4%
|
Irlandia
|
236
|
78
|
202,6%
|
Słowacja
|
216
|
219
|
-1,4%
|
Portugalia
|
212
|
308
|
-31,2%
|
Luxemburg
|
135
|
169
|
-20,1%
|
Grecja
|
115
|
71
|
62,0%
|
Estonia
|
114
|
40
|
185,0%
|
Litwa
|
114
|
86
|
32,6%
|
Słowenia
|
89
|
98
|
-9,2%
|
Łotwa
|
77
|
161
|
-52,2%
|
Węgry
|
38
|
132
|
-71,2%
|
RAZEM
|
27 852
|
27 812
|
+ 0,1%
|