Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów ciągle na plusie

infobus
28.11.2012 21:48
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do października br. (01-10.2012). Jesteśmy (jeszcze) na minimalnym plusie, a dokładnie o jedną dziesiątą procenta. Czyli niewiele. W ciągu 10 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 27 852 autobusów, czyli o 40 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 0,1%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost można byłoby uznać za dobry rezultat –aczkolwiek trzeba pamiętać, że w czerwcu br. mieliśmy tutaj bilans + 7%. W sierpniu i lipcu „stopniał”on do 5%, aby teraz spaść do zaledwie 0,1%. To efekt bardzo słabego października, gdzie sprzedaż w Europie spadła w porównaniu miesiąc do miesiąca aż o – 29,5% i cała przewaga budowa przez I połowę roku praktycznie zmalała do zera. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to na pewno październik (- 29,5%) oraz styczeń (- 4,5%), maj (- 3,5%) i (- 5,5%).   
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 10-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz –po 10 miesiącach 2012 r. –mamy odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 406 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 3027 szt.(+ 15,5%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 1017 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (789 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! + 526% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycję w naszej grupie zajęły: Czechy (573 szt.), Słowacja (216 szt.) i Estonia (114 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 10 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1601 szt., czyli o 108 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 7,2%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1132 szt.) oraz Szwajcaria (406 szt.) i Islandia (63 szt.). Niestety, w ciągu tych 10. miesięcy na minusie wylądowały „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu . Tutaj sprzedano 23 224 autobusów, czyli o 474 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,0%). Wynik ten ciągną w dół takie kraje jak Hiszpania, Włochy, Szwecja i Francja. Natomiast przed jeszcze większym spadkiem Europę ratuje bardzo dobra sytuacja na Wyspach –w Anglii i Irlandii.
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-październik 2012 r.
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej  
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 10. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 72,3%), Łotwa (- 52,2%) i Hiszpania (- 36,6%) i Portugalia (- 31,2%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 30,8%). Coraz gorzej sytuacja wygląda we Francji (- 31,2%) oraz Holandii (-25,4%). Grupę najważniejszych europejskich rynków z ujemnym bilansem zamyka Szwecja (-10,3%) . Z kolei największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 526,2%), Irlandia (+ 202,6%) i Estonia (+ 185%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń – październik miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 42,4%) i Niemczech (solidne + 0,8%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 10 miesiącach br. zajmuje 7. miejsce w Europie, najwyższe ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września jego dynamika wyraźnie osłabła i zaczął wykazywać coraz większą tendencję ujemną. Niestety.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-10.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
01-10.2012 r.
01-10.2011 r.
Zmiana [%]
Wielka Brytania
6 486
4 555
42,4%
Francja
5 179
5 968
-13,2%
Niemcy
3 858
3 827
0,8%
Włochy
1 872
2 705
-30,8%
Hiszpania
1 478
2 332
-36,6%
Szwecja
1 313
1 463
-10,3%
Polska
1 017
1 135
-10,4%
Rumunia
789
126
526,2%
Belgia
651
678
-4,0%
Austria
584
461
26,7%
Czechy
573
624
-8,2%
Dania
421
371
13,5%
Finlandia
417
354
17,8%
Holandia
267
358
-25,4%
Irlandia
236
78
202,6%
Słowacja
216
219
-1,4%
Portugalia
212
308
-31,2%
Luxemburg
135
169
-20,1%
Grecja
115
71
62,0%
Estonia
114
40
185,0%
Litwa
114
86
32,6%
Słowenia
89
98
-9,2%
Łotwa
77
161
-52,2%
Węgry
38
132
-71,2%
RAZEM
27 852
27 812
+ 0,1%