Europejski rynek autobusów – 11.2020
W listopadzie 2020 r. na popyt na nowe autobusy w Europie zwolnił i liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w UE spadła o 9,6% w porównaniu z listopadem ub.r.
Co ważne, wszystkie główne rynki Europy, jak: Włochy (+ 27,0%), Francja (+ 13,4%), Niemcy (+ 11,6%) i Hiszpania (+ 5,8%) - odnotowały pozytywne rezultaty. Także w Polsce mieliśmy mocny listopadowy plus, podczas gdy cały region Europy Środkowej odnotował spory spadek w tym miesiącu (-22,6%).
Skumulowany rezultat
Od stycznia do listopada 2020 roku popyt w UE na autobusy i autokary zmniejszył się o 25,35% i wyniósł 31 548 nowych rejestracji.
Po 11 miesięcy br. sytuacja na największych rynkach w Europie jest różna – od umiarkowanych spadków we Francji (-9,5%) i Niemczech (-2,4%) po głęboką bessę w Hiszpanii (-41,3%) i Włoszech (-27,3%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Polska na tym tle znajduje się raczej w grupie dużych spadków (-42,2% r/r), ale mimo to zajmujemy wysoką, szóstą lokatę w europejskim rankingu. Przed nami są Niemcy, Francja, W. Brytania, Włochy i Hiszpania, a za nami - Szwecja, Norwegia i Czechy. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku. Wyniku Hiszpanii nie przeskoczymy, a ewentualnie może nas wyprzedzić Szwecja lub Norwegia. Zobaczymy.
10.2020 | 10.2019 | zmiana | 01-10. 2020 | 01-10. 2019 | zmiana | |
Niemcy | 721 | 646 | 11,6% | 5 572 | 5 710 | -2,4% |
Francja | 526 | 464 | 13,4% | 5 464 | 6 039 | -9,5% |
W. Brytania | 345 | 598 | -42,3% | 4 282 | 5 977 | -28,4% |
Włochy | 296 | 233 | 27,0% | 2 877 | 3 958 | -27,3% |
Hiszpania | 219 | 207 | 5,8% | 1 817 | 3 094 | -41,3% |
Polska | 168 | 128 | 31,3% | 1 343 | 2 324 | -42,2% |
Szwecja | 160 | 44 | 263,6% | 1 222 | 1 146 | 6,6% |
Norwegia | 70 | 43 | 62,8% | 1 213 | 2 181 | -44,4% |
Czechy | 105 | 107 | -1,9% | 1 154 | 1 127 | 2,4% |
Austria | 119 | 114 | 4,4% | 764 | 1 020 | -25,1% |
Rumunia | 75 | 94 | -20,2% | 749 | 1 812 | -58,7% |
Belgia | 30 | 62 | -51,6% | 731 | 1 250 | -41,5% |
Węgry | 42 | 162 | -74,1% | 578 | 563 | 2,7% |
Szwajcaria | 114 | 76 | 50,0% | 506 | 591 | -14,4% |
Holandia | 12 | 209 | -94,3% | 387 | 824 | -53,0% |
Portugalia | 20 | 21 | -4,8% | 383 | 581 | -34,1% |
Grecja | 19 | 12 | 58,3% | 281 | 346 | -18,8% |
Litwa | 35 | 54 | -35,2% | 262 | 499 | -47,5% |
Dania | 7 | 55 | -87,3% | 261 | 502 | -48,0% |
Finlandia | 8 | 39 | -79,5% | 260 | 514 | -49,4% |
Cypr | 11 | 0 | 244 | 19 | 1184,2% | |
Słowacja | 4 | 30 | -86,7% | 239 | 277 | -13,7% |
Estonia | 14 | 3 | 366,7% | 222 | 200 | 11,0% |
Luksemburg | 12 | 18 | -33,3% | 199 | 261 | -23,8% |
Bułgaria | 17 | 21 | -19,0% | 174 | 327 | -46,8% |
Irlandia | 4 | 28 | -85,7% | 123 | 432 | -71,5% |
Chorwacja | 0 | 8 | -100,0% | 103 | 278 | -62,9% |
Łotwa | 11 | 21 | -47,6% | 64 | 91 | -29,7% |
Słowenia | 9 | 6 | 50,0% | 59 | 187 | -68,4% |
Islandia | 2 | 8 | -75,0% | 15 | 76 | -80,3% |
RAZEM | 3 175 | 3 511 | -9,6% | 31 548 | 42 206 | -25,3% |