Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów – 09.2021

infobus
03.11.2021 08:00
W ciągu III kwartałów 2021 r. sprzedaż nowych autobusów w całej UE wzrosła o 5,3% - głównie z powodu niskiej bazy porównawczej z ubiegłego roku.

Najważniejszy rynki to niezmiennie Francja, Niemcy, W. Brytania, Włochy i Hiszpania. Polska znajduje się aktualnie na 5. miejscu.

Autobusowy wrzesień

We wrześniu rejestracje w segmencie autobusów zmniejszyły się o 9,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosły 2987 sztuk. Na dużych rynkach UE wyniki były zróżnicowane. Popyt zmniejszył się we Francji (-2,1%) i Niemczech (-26,3%), natomiast Włochy (+63,0%) i Hiszpania (+53,3%) odnotowały w ubiegłym miesiącu solidne wzrosty.

Z kolei skumulowany wynik za 9 miesięcy 2021 r. wykazuje wzrost sprzedaży nowych autobusów o 2,9%, głównie z powodu niskiej bazy porównawczej z ubiegłego roku, - do poziomu 25.887 szt. Jak dotąd Francja, wiodący rynek w tej kategorii z 5 103 zarejestrowanymi autobusami, zwiększyła sprzedaż w tym roku o 18,4%, a za nią uplasowały się Włochy z podobnym wzrostem (+18,2%). Natomiast w tym samym okresie popyt w Hiszpanii (-6,3%) i Niemczech (-5,0%) zmniejszył się.

We wrześniu Hiszpania wyprzedziła Polskę w autobusowym rankingu i obecnie po III kwartałach br. zajmujemy szóstą pozycję w Europie, dzierżąc jednocześnie tytuł lidera w naszej części kontynentu.

01-09. 202101.09.2020zmiana %
Francja5 1034 310+18,4
Niemcy4 1334 350-5,0
W. Brytania2 9723 384-12,2
Włochy2 6232 219+18,2
Hiszpania1 3101 398-6,3
Polska1 0561 028+2,7
Norwegia9861 000-1,4
Węgry830494+68,0
Belgia828667+24,1
Czechy791966-18,1
Austria602597+0,8
Rumunia554590-6,1
Szwecja5161 000-48,4
Dania415247+68,0
Szwajcaria401332+20,8
Portugalia376321+17,1
Finlandia336242+38,8
Grecja317232+36,6
Holandia312332-6,0
Irlandia303105+188,6
Łotwa20342+383,3
Estonia198188+5,3
Słowacja146197-25,9
Luksemburg132168-21,4
Bułgaria125152-17,8
Litwa115213-46,0
Chorwacja106102+3,9
Słowenia6040+50,0
Islandia2012+66,7
Cypr18222-91,9
RAZEM25 88725 150+2,9
Screenshot 2021 11 02 At 10 19 30 20211028 Prcv 2109 Final Pdf
Screenshot 2021 11 02 At 10 19 30 20211028 Prcv 2109 Final Pdf

Autobusowy rynek w poszczególnych miesiącach

Użytkowy rynek

Poniżej kilka informacji (na bazie informacji prasowej ACEA) nt. wyników rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE:

  • wrzesień                    -12,3%
  • styczeń - wrzesień   +19,1% 

We wrześniu 2021 roku rejestracje pojazdów użytkowych w UE ponownie zmniejszyły się (-12,3%), ponieważ brak mikroprocesorów negatywnie wpłynął na wielkość sprzedaży we wszystkich segmentach i na wszystkich głównych rynkach UE. Najsilniejszy spadek w ostatnim miesiącu odnotowała Hiszpania (-26,7%), za nią znalazły się Niemcy (-18,2%), Francja (-16,1%) i Włochy (-10,4%).

W ciągu dziewięciu miesięcy br. popyt na nowe pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej rozwijał się (+19,1%) i osiągnął 1,4 mln sztuk. Ze względu na niską bazę do porównania z 2020 roku, każdy z czterech dużych rynków UE wykazał w bieżącym roku wzrost: Włochy (+29,7%), Francja (+16,8%), Hiszpania (+10,4%) i Niemcy (+8,5%).

Screenshot 2021 11 02 At 10 19 30 20211028 Prcv 2109 Final Pdf 1
Screenshot 2021 11 02 At 10 19 30 20211028 Prcv 2109 Final Pdf 2

Nowe dostawcze

We wrześniu liczba rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych skurczyła się w całej UE o 13,6% do 118 903 sztuk, co oznacza trzeci z rzędu miesiąc spadku. Ogólny wynik regionu nie został wzmocniony przez cztery główne rynki, które odnotowały dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-29,8%), Niemcy (-17,8%), Francja (-16,6%) i Włochy (-13,8%).

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 18,7% i wyniosła prawie 1,2 mln sztuk, dzięki znacznemu wzrostowi z pierwszej połowy roku. Podobny trend miał miejsce na czterech kluczowych rynkach. Pomimo spadków obserwowanych w ostatnich miesiącach, skumulowany rezultat pozostał na plusie: Włochy (+29,6%), Francja (+17,4%), Hiszpania (+9,8%) i Niemcy (+8,1%).

Nowe samochody ciężarowe

We wrześniu 2021 roku popyt na nowe samochody ciężarowe w UE skurczył się po raz pierwszy od ośmiu miesięcy. Polska nadal radziła sobie doskonale, odnotowując w ubiegłym miesiącu wzrost o 34,7%, podobnie jak Włochy (+13,7%). Jednak niskie rezultaty pozostałych kluczowych graczy sprawiły, że ogólny wynik regionu obniżył się o 5,8% w porównaniu z wrześniem 2020 roku.

Do tej pory w bieżącym roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych wzrosła o 23,4%, osiągając poziom 217 000 sztuk zarejestrowanych w całym regionie. Wszystkie główne rynki odnotowały dwucyfrowe wzrosty w tym dziewięciomiesięcznym okresie: Włochy (+32,6%), Hiszpania (+16,7%), Niemcy (+11,1%) i Francja (+11,0%).

Screenshot 2021 11 02 At 10 19 08 20211028 Prcv 2109 Final Pdf
Screenshot 2021 11 02 At 10 19 08 20211028 Prcv 2109 Final Pdf 1