Europejski rynek autobusów – 09.2021
W ciągu III kwartałów 2021 r. sprzedaż nowych autobusów w całej UE wzrosła o 5,3% - głównie z powodu niskiej bazy porównawczej z ubiegłego roku.
Najważniejszy rynki to niezmiennie Francja, Niemcy, W. Brytania, Włochy i Hiszpania. Polska znajduje się aktualnie na 5. miejscu.
Autobusowy wrzesień
We wrześniu rejestracje w segmencie autobusów zmniejszyły się o 9,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosły 2987 sztuk. Na dużych rynkach UE wyniki były zróżnicowane. Popyt zmniejszył się we Francji (-2,1%) i Niemczech (-26,3%), natomiast Włochy (+63,0%) i Hiszpania (+53,3%) odnotowały w ubiegłym miesiącu solidne wzrosty.
Z kolei skumulowany wynik za 9 miesięcy 2021 r. wykazuje wzrost sprzedaży nowych autobusów o 2,9%, głównie z powodu niskiej bazy porównawczej z ubiegłego roku, - do poziomu 25.887 szt. Jak dotąd Francja, wiodący rynek w tej kategorii z 5 103 zarejestrowanymi autobusami, zwiększyła sprzedaż w tym roku o 18,4%, a za nią uplasowały się Włochy z podobnym wzrostem (+18,2%). Natomiast w tym samym okresie popyt w Hiszpanii (-6,3%) i Niemczech (-5,0%) zmniejszył się.
We wrześniu Hiszpania wyprzedziła Polskę w autobusowym rankingu i obecnie po III kwartałach br. zajmujemy szóstą pozycję w Europie, dzierżąc jednocześnie tytuł lidera w naszej części kontynentu.
01-09. 2021 | 01.09.2020 | zmiana % | |
Francja | 5 103 | 4 310 | +18,4 |
Niemcy | 4 133 | 4 350 | -5,0 |
W. Brytania | 2 972 | 3 384 | -12,2 |
Włochy | 2 623 | 2 219 | +18,2 |
Hiszpania | 1 310 | 1 398 | -6,3 |
Polska | 1 056 | 1 028 | +2,7 |
Norwegia | 986 | 1 000 | -1,4 |
Węgry | 830 | 494 | +68,0 |
Belgia | 828 | 667 | +24,1 |
Czechy | 791 | 966 | -18,1 |
Austria | 602 | 597 | +0,8 |
Rumunia | 554 | 590 | -6,1 |
Szwecja | 516 | 1 000 | -48,4 |
Dania | 415 | 247 | +68,0 |
Szwajcaria | 401 | 332 | +20,8 |
Portugalia | 376 | 321 | +17,1 |
Finlandia | 336 | 242 | +38,8 |
Grecja | 317 | 232 | +36,6 |
Holandia | 312 | 332 | -6,0 |
Irlandia | 303 | 105 | +188,6 |
Łotwa | 203 | 42 | +383,3 |
Estonia | 198 | 188 | +5,3 |
Słowacja | 146 | 197 | -25,9 |
Luksemburg | 132 | 168 | -21,4 |
Bułgaria | 125 | 152 | -17,8 |
Litwa | 115 | 213 | -46,0 |
Chorwacja | 106 | 102 | +3,9 |
Słowenia | 60 | 40 | +50,0 |
Islandia | 20 | 12 | +66,7 |
Cypr | 18 | 222 | -91,9 |
RAZEM | 25 887 | 25 150 | +2,9 |
Autobusowy rynek w poszczególnych miesiącach
Użytkowy rynek
Poniżej kilka informacji (na bazie informacji prasowej ACEA) nt. wyników rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE:
- wrzesień -12,3%
- styczeń - wrzesień +19,1%
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We wrześniu 2021 roku rejestracje pojazdów użytkowych w UE ponownie zmniejszyły się (-12,3%), ponieważ brak mikroprocesorów negatywnie wpłynął na wielkość sprzedaży we wszystkich segmentach i na wszystkich głównych rynkach UE. Najsilniejszy spadek w ostatnim miesiącu odnotowała Hiszpania (-26,7%), za nią znalazły się Niemcy (-18,2%), Francja (-16,1%) i Włochy (-10,4%).
W ciągu dziewięciu miesięcy br. popyt na nowe pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej rozwijał się (+19,1%) i osiągnął 1,4 mln sztuk. Ze względu na niską bazę do porównania z 2020 roku, każdy z czterech dużych rynków UE wykazał w bieżącym roku wzrost: Włochy (+29,7%), Francja (+16,8%), Hiszpania (+10,4%) i Niemcy (+8,5%).
Nowe dostawcze
We wrześniu liczba rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych skurczyła się w całej UE o 13,6% do 118 903 sztuk, co oznacza trzeci z rzędu miesiąc spadku. Ogólny wynik regionu nie został wzmocniony przez cztery główne rynki, które odnotowały dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-29,8%), Niemcy (-17,8%), Francja (-16,6%) i Włochy (-13,8%).
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 18,7% i wyniosła prawie 1,2 mln sztuk, dzięki znacznemu wzrostowi z pierwszej połowy roku. Podobny trend miał miejsce na czterech kluczowych rynkach. Pomimo spadków obserwowanych w ostatnich miesiącach, skumulowany rezultat pozostał na plusie: Włochy (+29,6%), Francja (+17,4%), Hiszpania (+9,8%) i Niemcy (+8,1%).
Nowe samochody ciężarowe
We wrześniu 2021 roku popyt na nowe samochody ciężarowe w UE skurczył się po raz pierwszy od ośmiu miesięcy. Polska nadal radziła sobie doskonale, odnotowując w ubiegłym miesiącu wzrost o 34,7%, podobnie jak Włochy (+13,7%). Jednak niskie rezultaty pozostałych kluczowych graczy sprawiły, że ogólny wynik regionu obniżył się o 5,8% w porównaniu z wrześniem 2020 roku.
Do tej pory w bieżącym roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych wzrosła o 23,4%, osiągając poziom 217 000 sztuk zarejestrowanych w całym regionie. Wszystkie główne rynki odnotowały dwucyfrowe wzrosty w tym dziewięciomiesięcznym okresie: Włochy (+32,6%), Hiszpania (+16,7%), Niemcy (+11,1%) i Francja (+11,0%).