Europejski rynek autobusów – 04.2022
W kwietniu rejestracje nowych autobusów w Europie minimalnie zmniejszyły się o -0,7% - do poziomu 2 278 sztuk.
Łącznie na europejskie drogi w okresie styczeń-kwiecień wyjechało 10 275 fabrycznie nowych autobusów i autokarów. To równo o 500 sztuk więcej niż rok wcześniej (+5,1 r/r) i kontynuacja pozytywnego trendu utrzymujące się w autobusowej Europie od początku roku.
Europejski kwiecień
Kwietniowe wyniki głównych rynków UE były bardzo zróżnicowane. Hiszpania i Francja osiągnęły dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio +82,5% i +51,8%), Wielka Brytania utrzymała pozytywną dynamikę na poziomie 5,4%, Włochy zaliczyły niewielki spadek o 3,7%, a sprzedaż w Niemczech zmniejszyła się o 38,3%.
Z kolei od stycznia do kwietnia sprzedaż nowych autobusów i autokarów w całej UE wzrostowi (+5,1%). Kluczowe rynki regionu prezentowały zróżnicowane wyniki.
Hiszpania poszybowała w górę o +59,9%, podobnie Wielka Brytania (+54%), natomiast we Francji wzrost był skromniejszy (+4,7%). Z kolei Niemcy i Włochy poniosły dwucyfrowe straty (odpowiednio -16,9% i -13,9%).
Polska zajmuje w generalnej klasyfikacji siódme miejsce - przed Francją, W. Brytanią, Niemcami, Włochami, Hiszpanią i Czechami. Za nami jest Belgia i Rumunia.
kwi.22 | kwi.21 | zmiana % | 01_04.2022 | 01_04.2021 | zmiana % | |
Francja | 346 | 228 | +51,8 | 1 750 | 1 672 | +4,7 |
W. Brytania | 410 | 383 | +7,0 | 1 656 | 1 075 | +54,0 |
Niemcy | 253 | 410 | -38,3 | 1 398 | 1 683 | -16,9 |
Włochy | 180 | 187 | -3,7 | 997 | 1 158 | -13,9 |
Hiszpania | 208 | 114 | +82,5 | 761 | 476 | +59,9 |
Czechy | 101 | 89 | +13,5 | 467 | 481 | -2,9 |
Polska | 87 | 77 | +13,0 | 411 | 384 | +7,0 |
Belgia | 95 | 147 | -35,4 | 289 | 388 | -25,5 |
Rumunia | 45 | 89 | -49,4 | 271 | 262 | +3,4 |
Austria | 82 | 52 | +57,7 | 269 | 319 | -15,7 |
Portugalia | 48 | 82 | -41,5 | 268 | 223 | +20,2 |
Szwecja | 70 | 100 | -30,0 | 181 | 262 | -30,9 |
Dania | 61 | 6 | +916,7 | 171 | 115 | +48,7 |
Irlandia | 27 | 69 | -60,9 | 167 | 190 | -12,1 |
Estonia | 32 | 47 | -31,9 | 143 | 90 | +58,9 |
Norwegia | 29 | 38 | -23,7 | 143 | 150 | -4,7 |
Holandia | 45 | 27 | +66,7 | 136 | 130 | +4,6 |
Szwajcaria | 20 | 33 | -39,4 | 111 | 147 | -24,5 |
Słowacja | 12 | 0 | 110 | 49 | +124,5 | |
Łotwa | 30 | 8 | +275,0 | 98 | 35 | +180,0 |
Węgry | 16 | 8 | +100,0 | 89 | 87 | +2,3 |
Luksemburg | 16 | 1 | +1 500,0 | 89 | 73 | +21,9 |
Grecja | 23 | 34 | -32,4 | 60 | 93 | -35,5 |
Bułgaria | 7 | 27 | -74,1 | 54 | 31 | +74,2 |
Finlandia | 10 | 11 | -9,1 | 53 | 42 | +26,2 |
Cypr | 7 | 3 | +133,3 | 40 | 6 | +566,7 |
Chorwacja | 12 | 14 | -14,3 | 36 | 44 | -18,2 |
Litwa | 2 | 9 | -77,8 | 33 | 64 | -48,4 |
Słowenia | 3 | 1 | +200,0 | 16 | 40 | -60,0 |
Islandia | 1 | 1 | +0,0 | 8 | 6 | +33,3 |
EU + EFTA + UK | 2 278 | 2 295 | -0,7 | 10 275 | 9 775 | +5,1 |
Użytkowy rynek
W kwietniu 2022 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 27,1% do 125 034 sprzedanych sztuk, przy czym spadki odnotowano we wszystkich segmentach. Cztery kluczowe rynki UE ucierpiały z powodu olbrzymich strat, przyczyniając się do ostrego spadku w regionie: Hiszpania (-36,0%), Niemcy (-30,5%), Francja (-28,6%) i Włochy (-17,5%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po czterech miesiącach 2022 roku sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE skurczyła się o 20,3%, a ujemny wynik z ostatniego miesiąca pogłębił jeszcze skumulowany rezultat. Trzy spośród czterech największych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki. Najbardziej ucierpiała Hiszpania (-31,8%), następnie Francja (-23,6%) i Niemcy (-16,5%). Spadek we Włoszech był bardziej umiarkowany (-7,7%).
Dostawcze i ciężarowe
Kwietniowe rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 t w UE obniżyły się o 30,2% osiągając liczbę 99 908 sztuk. Negatywny wynik w całym regionie odzwierciedla się na czterech głównych rynkach: Hiszpania (-41,0%), Niemcy (-33,6%), Francja (-31,8%) i Włochy (-17,2%).
Od stycznia do kwietnia sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE obniżyła się (-23,5%), ponieważ spadki odnotowano na większości rynków. W regionie pozytywnie wypadły jedynie takie kraje, jak Łotwa (+15,9%), Cypr (+5,6%) i Słowacja (+3,9%). Z kolei cztery główne rynki UE z Hiszpanią na czele (-37,2%) poniosły straty.
W kwietniu 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3.5t w UE obniżyła się (-12,6%) do 23 308 sztuk. Z wyjątkiem Hiszpanii (+3,5%), wszystkie główne rynki znalazły się na minusie. Wśród kluczowych krajów najgorzej wypadły Włochy (-20,7%), a za nimi uplasowały się Niemcy (-20,2%). Spadek we Francji był marginalny (-1,3%).
Do tej pory w 2022 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 98 239 nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, czyli o 4% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród największych rynków w regionie jedynie Hiszpania zwiększyła liczbę rejestracji (+3,0%). Niemcy poniosły największą stratę (-9,1%), za nimi znalazły się Włochy (-5,3%) i Francja (-1,1%).