Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów – 04.2022

infobus
25.05.2022 10:30

W kwietniu rejestracje nowych autobusów w Europie minimalnie zmniejszyły się o -0,7%  - do poziomu 2 278 sztuk.

Łącznie na europejskie drogi w okresie styczeń-kwiecień wyjechało 10 275 fabrycznie nowych autobusów i autokarów. To równo o 500 sztuk więcej niż rok wcześniej (+5,1 r/r) i kontynuacja pozytywnego trendu utrzymujące się w autobusowej Europie od początku roku.

Europejski kwiecień

Kwietniowe wyniki głównych rynków UE były bardzo zróżnicowane. Hiszpania i Francja osiągnęły dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio +82,5% i +51,8%), Wielka Brytania utrzymała pozytywną dynamikę na poziomie 5,4%, Włochy zaliczyły niewielki spadek o 3,7%, a sprzedaż w Niemczech zmniejszyła się o 38,3%.

Z kolei od stycznia do kwietnia sprzedaż nowych autobusów i autokarów w całej UE wzrostowi (+5,1%). Kluczowe rynki regionu prezentowały zróżnicowane wyniki.

Hiszpania poszybowała w górę o +59,9%, podobnie Wielka Brytania (+54%), natomiast we Francji wzrost był skromniejszy (+4,7%). Z kolei Niemcy i Włochy poniosły dwucyfrowe straty (odpowiednio -16,9% i -13,9%).

Polska zajmuje w generalnej klasyfikacji siódme miejsce - przed Francją, W. Brytanią, Niemcami, Włochami, Hiszpanią i Czechami. Za nami jest Belgia i Rumunia.

 kwi.22kwi.21zmiana %01_04.202201_04.2021zmiana %
Francja346228+51,81 7501 672+4,7
W. Brytania410383+7,01 6561 075+54,0
Niemcy253410-38,31 3981 683-16,9
Włochy180187-3,79971 158-13,9
Hiszpania208114+82,5761476+59,9
Czechy10189+13,5467481-2,9
Polska8777+13,0411384+7,0
Belgia95147-35,4289388-25,5
Rumunia4589-49,4271262+3,4
Austria8252+57,7269319-15,7
Portugalia4882-41,5268223+20,2
Szwecja70100-30,0181262-30,9
Dania616+916,7171115+48,7
Irlandia2769-60,9167190-12,1
Estonia3247-31,914390+58,9
Norwegia2938-23,7143150-4,7
Holandia4527+66,7136130+4,6
Szwajcaria2033-39,4111147-24,5
Słowacja120 11049+124,5
Łotwa308+275,09835+180,0
Węgry168+100,08987+2,3
Luksemburg161+1 500,08973+21,9
Grecja2334-32,46093-35,5
Bułgaria727-74,15431+74,2
Finlandia1011-9,15342+26,2
Cypr73+133,3406+566,7
Chorwacja1214-14,33644-18,2
Litwa29-77,83364-48,4
Słowenia31+200,01640-60,0
Islandia11+0,086+33,3
EU + EFTA + UK2 2782 295-0,710 2759 775+5,1

Użytkowy rynek

W kwietniu 2022 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 27,1% do 125 034 sprzedanych sztuk, przy czym spadki odnotowano we wszystkich segmentach. Cztery kluczowe rynki UE ucierpiały z powodu olbrzymich strat, przyczyniając się do ostrego spadku w regionie: Hiszpania (-36,0%), Niemcy (-30,5%), Francja (-28,6%) i Włochy (-17,5%).

Po czterech miesiącach 2022 roku sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE skurczyła się o 20,3%, a ujemny wynik z ostatniego miesiąca pogłębił jeszcze skumulowany rezultat. Trzy spośród czterech największych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki. Najbardziej ucierpiała Hiszpania (-31,8%), następnie Francja (-23,6%) i Niemcy (-16,5%). Spadek we Włoszech był bardziej umiarkowany (-7,7%).

Rynek autobusów w krajach Unii Europejskiej

Dostawcze i ciężarowe

Kwietniowe rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 t w UE obniżyły się o 30,2% osiągając liczbę 99 908 sztuk. Negatywny wynik w całym regionie odzwierciedla się na czterech głównych rynkach: Hiszpania (-41,0%), Niemcy (-33,6%), Francja (-31,8%) i Włochy (-17,2%).

Od stycznia do kwietnia sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE obniżyła się (-23,5%), ponieważ spadki odnotowano na większości rynków. W regionie pozytywnie wypadły jedynie takie kraje, jak Łotwa (+15,9%), Cypr (+5,6%) i Słowacja (+3,9%). Z kolei cztery główne rynki UE z Hiszpanią na czele (-37,2%) poniosły straty.

W kwietniu 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3.5t w UE obniżyła się (-12,6%) do 23 308 sztuk. Z wyjątkiem Hiszpanii (+3,5%), wszystkie główne rynki znalazły się na minusie. Wśród kluczowych krajów najgorzej wypadły Włochy (-20,7%), a za nimi uplasowały się Niemcy (-20,2%). Spadek we Francji był marginalny (-1,3%).

Do tej pory w 2022 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 98 239 nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, czyli o 4% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród największych rynków w regionie jedynie Hiszpania zwiększyła liczbę rejestracji (+3,0%). Niemcy poniosły największą stratę (-9,1%), za nimi znalazły się Włochy (-5,3%) i Francja (-1,1%).