Europejski rynek autobusów – 02.2022
W lutym 2022 r. unijny rynek autobusów i autokarów skurczył się o 12,9%, do ogólnej liczby 1 851 sprzedanych sztuk.
Polska znajduje się w europejskim rankingu na siódmym miejscu, a z regionu wyprzedzają nas Czechy.
Europa po lutym
Od stycznia do lutego sprzedaż autobusów i autokarów w całej UE obniżyła się o 8,5 i wyniosła 4 837 sztuki. Trzy z czterech najważniejszych rynków UE dotknęły spadki:
- Niemcy (-10,7%),
- Francja (-10,0%)
- i Włochy (-7,9%).
Z kolei W. Brytania i Hiszpania natomiast może pochwalić się wzrostem (odpowiednio +38,0 i +11,3%).
luty 22 | luty 21 | zmiana | 01-02. 2022 | 01-02. 2021 | zmiana | |
Francja | 386 | 484 | -20,2 | 935 | 1 039 | -10,0 |
Niemcy | 321 | 393 | -18,3 | 760 | 851 | -10,7 |
Włochy | 292 | 221 | +32,1 | 591 | 642 | -7,9 |
W. Brytania | 285 | 202 | +41,1 | 548 | 397 | +38,0 |
Hiszpania | 150 | 140 | +7,1 | 296 | 266 | +11,3 |
Czechy | 47 | 199 | -76,4 | 192 | 337 | -43,0 |
Polska | 82 | 114 | -28,1 | 188 | 207 | -9,2 |
Rumunia | 108 | 58 | +86,2 | 150 | 118 | +27,1 |
Irlandia | 58 | 32 | +81,3 | 112 | 61 | +83,6 |
Austria | 59 | 86 | -31,4 | 110 | 181 | -39,2 |
Belgia | 78 | 60 | +30,0 | 108 | 125 | -13,6 |
Szwecja | 24 | 35 | -31,4 | 84 | 137 | -38,7 |
Norwegia | 26 | 25 | +4,0 | 84 | 70 | +20,0 |
Portugalia | 41 | 57 | -28,1 | 78 | 99 | -21,2 |
Dania | 24 | 90 | -73,3 | 76 | 90 | -15,6 |
Estonia | 7 | 0 | 68 | 32 | +112,5 | |
Luksemburg | 13 | 26 | -50,0 | 67 | 68 | -1,5 |
Słowacja | 15 | 5 | +200,0 | 62 | 31 | +100,0 |
Holandia | 24 | 39 | -38,5 | 60 | 69 | -13,0 |
Szwajcaria | 20 | 32 | -37,5 | 56 | 79 | -29,1 |
Łotwa | 31 | 4 | +675,0 | 46 | 18 | +155,6 |
Bułgaria | 23 | 2 | +1 050,0 | 40 | 3 | +1 233,3 |
Finlandia | 12 | 10 | +20,0 | 29 | 22 | +31,8 |
Litwa | 4 | 21 | -81,0 | 29 | 34 | -14,7 |
Węgry | 19 | 17 | +11,8 | 24 | 56 | -57,1 |
Grecja | 13 | 14 | -7,1 | 15 | 40 | -62,5 |
Słowenia | 9 | 3 | +200,0 | 11 | 38 | -71,1 |
Chorwacja | 6 | 15 | -60,0 | 6 | 15 | -60,0 |
Cypr | 5 | 0 | 6 | 2 | +200,0 | |
Islandia | 4 | 4 | +0,0 | 6 | 5 | +20,0 |
Razem | 2 186 | 2 388 | -8,5 | 4 837 | 5 132 | -5,7 |
Użytkowy rynek – ciężarówki
W lutym popyt na samochody ciężarowe w całej Unii Europejskiej skurczył się o 1,5% do 23 124 sztuk. Zmniejszenie to było głównie konsekwencją dwucyfrowych spadków na kilku rynkach Europy Środkowej, które negatywnie wpłynęły na całą sytuację w regionie. Z drugiej strony, wszystkie największe rynki Europy Zachodniej zwiększyły sprzedaż: Niemcy (+5,9%), Włochy (+2,6%), Francja (+2,1%) i Hiszpania (+0,2%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku zarejestrowano w UE 46 639 nowych samochodów ciężarowych, co stanowi wzrost o 1,2% r/r. Rezultaty na czterech największych rynkach UE były zróżnicowane. Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 7,1%, a Włochy odnotowały skromny wzrost (+0,7%). W Niemczech i Francji obserwowane były łagodne spadki (odpowiednio -0,5% i -0,4%).
Użytkowy rynek – dostawcze
W ubiegłym miesiącu w całej UE odnotowano po raz kolejny dwucyfrowy spadek sprzedaży nowych samochodów dostawczych (-18,2%), spowodowany utrzymującymi się niedoborami półprzewodników wśród producentów. Jeśli chodzi o cztery główne rynki UE, Hiszpania (-27,1%), Francja (-23,6%) i Niemcy (-12,0%) poniosły dwucyfrowe straty, podczas gdy we Włoszech tempo spadku było łagodniejsze (-6,3%).
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej spadła o 16,3% i wyniosła 206 345 sztuk. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło na wszystkich głównych rynkach w regionie, przy czym najostrzejszy spadek dotknął Hiszpanię (-27,1%).