Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów – 02.2022

infobus
25.03.2022 09:00

W lutym 2022 r. unijny rynek autobusów i autokarów skurczył się o 12,9%, do ogólnej liczby 1 851 sprzedanych sztuk.

Polska znajduje się w europejskim rankingu na siódmym miejscu, a z regionu wyprzedzają nas Czechy.

Europa po lutym

Od stycznia do lutego sprzedaż autobusów i autokarów w całej UE obniżyła się o 8,5 i wyniosła 4 837 sztuki. Trzy z czterech najważniejszych rynków UE dotknęły spadki:

  • Niemcy (-10,7%),
  • Francja (-10,0%)
  • i Włochy (-7,9%).

Z kolei W. Brytania i Hiszpania natomiast może pochwalić się wzrostem (odpowiednio +38,0 i +11,3%).

 luty 22luty 21zmiana01-02. 202201-02. 2021zmiana
Francja386484-20,29351 039-10,0
Niemcy321393-18,3760851-10,7
Włochy292221+32,1591642-7,9
W. Brytania285202+41,1548397+38,0
Hiszpania150140+7,1296266+11,3
Czechy47199-76,4192337-43,0
Polska82114-28,1188207-9,2
Rumunia10858+86,2150118+27,1
Irlandia5832+81,311261+83,6
Austria5986-31,4110181-39,2
Belgia7860+30,0108125-13,6
Szwecja2435-31,484137-38,7
Norwegia2625+4,08470+20,0
Portugalia4157-28,17899-21,2
Dania2490-73,37690-15,6
Estonia70 6832+112,5
Luksemburg1326-50,06768-1,5
Słowacja155+200,06231+100,0
Holandia2439-38,56069-13,0
Szwajcaria2032-37,55679-29,1
Łotwa314+675,04618+155,6
Bułgaria232+1 050,0403+1 233,3
Finlandia1210+20,02922+31,8
Litwa421-81,02934-14,7
Węgry1917+11,82456-57,1
Grecja1314-7,11540-62,5
Słowenia93+200,01138-71,1
Chorwacja615-60,0615-60,0
Cypr50 62+200,0
Islandia44+0,065+20,0
Razem2 1862 388-8,54 8375 132-5,7

Użytkowy rynek – ciężarówki

W lutym popyt na samochody ciężarowe w całej Unii Europejskiej skurczył się o 1,5% do 23 124 sztuk. Zmniejszenie to było głównie konsekwencją dwucyfrowych spadków na kilku rynkach Europy Środkowej, które negatywnie wpłynęły na całą sytuację w regionie. Z drugiej strony, wszystkie największe rynki Europy Zachodniej zwiększyły sprzedaż: Niemcy (+5,9%), Włochy (+2,6%), Francja (+2,1%) i Hiszpania (+0,2%).

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku zarejestrowano w UE 46 639 nowych samochodów ciężarowych, co stanowi wzrost o 1,2% r/r. Rezultaty na czterech największych rynkach UE były zróżnicowane. Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 7,1%, a Włochy odnotowały skromny wzrost (+0,7%). W Niemczech i Francji obserwowane były łagodne spadki (odpowiednio -0,5% i -0,4%).

Użytkowy rynek – dostawcze

W ubiegłym miesiącu w całej UE odnotowano po raz kolejny dwucyfrowy spadek sprzedaży nowych samochodów dostawczych (-18,2%), spowodowany utrzymującymi się niedoborami półprzewodników wśród producentów. Jeśli chodzi o cztery główne rynki UE, Hiszpania (-27,1%), Francja (-23,6%) i Niemcy (-12,0%) poniosły dwucyfrowe straty, podczas gdy we Włoszech tempo spadku było łagodniejsze (-6,3%).

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej spadła o 16,3% i wyniosła 206 345 sztuk. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło na wszystkich głównych rynkach w regionie, przy czym najostrzejszy spadek dotknął Hiszpanię (-27,1%).