Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów – 02.2021

infobus
26.03.2021 08:00

Słabe wyniki europejskich autobusów i autokarów. W ciągu dwóch miesięcy br. zarejestrowano ich w Europie 5117 szt. (-23,4% r/r), z czego w styczniu 2754 szt., a w lutym 2363 szt.  

Szczególnie źle to wygląda na tle całego rynku użytkowych pojazdów, który zaczął rosnąć, podczas - z wyjątkiem właśnie autobusów i autokarów.

Nowe autobusy i autokary

W lutym br. rejestracje autobusów i autokarów w Europie były o 16% niższe niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Dwucyfrowe spadki popytu odnotowano we Włoszech (-38,8%), Hiszpanii (-22,8%) i Niemczech (-20,3%). Natomiast we Francji popyt na nowe autobusy i autokary obniżył się jedynie o (-2,8%).

Od stycznia do lutego europejski rynek autobusów i autokarów spadł o 18,4%, osiągając poziom 4584 szt. zarejestrowanych nowych pojazdów w całej UE. Od początku 2021 r odnotowano znaczne spadki w Hiszpanii (-46,5%), Niemczech (-24,2%) i Włoszech (-20,9%)., przy czym Francja radziła sobie nieco lepiej (-8,5%).

Screenshot 2021 03 24 Prcv 2102 Draft Xlsx 20210324 Prcv 2102 Final Pdf1

Polska obecnie zajmuje 6. miejsce w europejskim, autobusowym rankingu (awans z 9. pozycji po styczniu). W regionie mamy tytuł lidera, ale tuż pod nami są Węgry i Czechy, które znacząco zwiększyły liczbę nowych rejestracji.  

Kraj01.202101.2020zmiana %01-02. 202101-02. 2020zmiana %
FRANCJA484498-2,8%1 0391 136-8,5%
NIEMCY393493-20,3%8511 123-24,2%
W. BRYTANIA184391-52,9%378845-55,3%
WŁOCHY226369-38,8%649820-20,9%
HISZPANIA139180-22,8%265495-46,5%
POLSKA114119-4,2%207276-25,0%
WĘGRY1736-52,8%56196-71,4%
BELGIA6074-18,9%125189-33,9%
CZECHY19972176,4%337163106,7%
PORTUGALIA5759-3,4%99160-38,1%
AUSTRIA8695-9,5%18115119,9%
RUMUNIA5870-17,1%118126-6,3%
NORWEGIA252213,6%70119-41,2%
HOLANDIA3877-50,6%66118-44,1%
GRECJA1444-68,2%4094-57,4%
SZWAJCARIA2232-31,3%8089-10,1%
LUKSEMBURG268225,0%6885-20,0%
DANIA9034164,7%907520,0%
SZWECJA352634,6%13764114,1%
LITWA2133-36,4%3461-44,3%
SŁOWACJA511-54,5%3156-44,6%
FINLANDIA1017-41,2%2251-56,9%
ESTONIA02-100,0%3245-28,9%
IRLANDIA321968,4%614148,8%
BUŁGARIA26-66,7%336-91,7%
CHORWACJA151050,0%1522-31,8%
ŁOTWA46-33,3%1819-5,3%
SŁOWENIA35-40,0%3815153,3%
ISLANDIA4333,3%57-28,6%
CYPR02-100,0%24-50,0%
RAZEM2 3632 813-16,0%5 1176 681-23,4%

Użytkowy rynek

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy br. na unijnym rynku zarejestrowano łącznie 297 651 sztuk pojazdów użytkowych, co przekłada się na 3,3% spadek. Spośród czterech kluczowych rynków UE, największy spadek odnotowała Hiszpania (-22,0%), za nią znalazły się Niemcy (-9,6%). We Francji wielkość sprzedaży była zbliżona do ubiegłorocznej (-0,2%), natomiast Włochy były jedynym ważnym rynkiem, na którym odnotowano wzrost (+1,9%).

Do wzrostu znacząco przyczyniły się wszystkie segmenty pojazdów z wyjątkiem autobusów i autokarów.

W styczniu i w lutym rejestracje samochodów dostawczych w całej Unii Europejskiej spadły o 3,6%. Spośród czterech największych rynków UE, Hiszpania (-24,0%) i Niemcy (-10,4%) odnotowały najgłębsze spadki popytu na nowe samochody dostawcze. Od początku 2021 roku Włochy (+1,4%) i Francja (+0,6%) zdołały jak dotąd zapewnić sobie niewielki wzrost.

W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE pozostała na stabilnym poziomie (-0,3%) w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przyglądając się głównym rynkom, po raz kolejny można dostrzec spadek popytu we Francji (-6,5%), Niemczech (-5,4%) i Hiszpanii (-4,1%). We Włoszech natomiast nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych o 9,9%.

Screenshot 2021 03 24 Prcv 2102 Draft Xlsx 20210324 Prcv 2102 Final Pdf 2