Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusów – 01.2022

infobus
28.02.2022 08:00

W styczniu sprzedaż nowych autobusów i autokarów w Europie zmniejszyła się o 3,5 6,6% i wyniosła 2 648 sztuk.

Przypomnimy, że porównujemy się do kryzowego roku, kiedy w Europie sprzedano 35 835 szt.  – podobnie, jak w 2020 r. (35 797 szt.)

Francja na czele

Na wszystkich najważniejszych rynkach UE, z wyjątkiem Hiszpanii (+15,9%), liczba rejestracji spadła. Największy procentowy spadek zaliczyły Włochy (-28,5%), a następnie Niemcy (-4,1%) i Francja (-1,1%).-

Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje po styczniu Francja (549 szt. / -1,1% r/r), drudzy są Niemcy (439 szt. / -4,1% r/r), a trzecie – Włochy (301 szt. / -28,5% r/r). Stawkę najważniejszych rynków w Europie zamyka W. Brytania, która odnotowała w styczniu mocny wzrost (258 szt. / +32,3%).

Polska na tym tle zajmuje 7. pozycję w Europie, natomiast nie jesteśmy już liderem w Europie Środkowowschodniej. w tym zestawieniu przegonili nas Czesi (145 szt. / +5,1% r/r)

 sty.22sty.21zmiana %
Francja549555-1,1
Niemcy439458-4,1
Włochy301421-28,5
W. Brytania258195+32,3
Hiszpania146126+15,9
Czechy145138+5,1
Polska10693+14,0
Estonia6132+90,6
Szwecja60102-41,2
Norwegia5845+28,9
Irlandia5429+86,2
Luksemburg5442+28,6
Dania520 
Austria5195-46,3
Słowacja4726+80,8
Rumunia4260-30,0
Portugalia3742-11,9
Holandia3630+20,0
Szwajcaria3647-23,4
Belgia3065-53,8
Litwa2513+92,3
Bułgaria171+1 600,0
Finlandia1712+41,7
Łotwa1514+7,1
Węgry539-87,2
Grecja226-92,3
Słowenia235-94,3
Islandia21+100,0
Cypr12-50,0
Chorwacja00 
RAZEM2 6482 744-3,5

Pozostałe UŻYTKOWE

W styczniu 2022 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 11,1% do 125 292 sztuk. Spadek ten wynikał głównie z osłabienia tempa sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W ostatnim miesiącu negatywne wyniki odnotowały trzy z czterech kluczowych rynków w regionie. Najgłębszy spadek odnotowano w Hiszpanii (-20,1%), następnie we Francji (-17,0%) i w Niemczech (-3,1%). Natomiast we Włoszech poziom sprzedaży pozostał niezmieniony w porównaniu ze styczniem 2021 roku.

W pierwszym miesiącu roku popyt na lekkie samochody dostawcze w całej UE zmniejszył się o 14,2% i wyniósł 99 461 pojazdów. Spośród czterech głównych rynków, jedynie Włochy odnotowały wzrost (+1,1%). Hiszpania i Francja poniosły dwucyfrowe spadki (odpowiednio -27,2% i -18,9%), podczas gdy Niemcy wykazały spadek umiarkowany (-1,7%).

W styczniu liczba samochodów ciężarowych zarejestrowanych w UE wzrosła o 4,1%  i  osiągnęła 23 537 sprzedanych sztuk. Europa Środkowa nadal była głównym motorem wzrostu, a Polska jest nie tylko trzecim największym rynkiem samochodów ciężarowych w UE, ale także wypracowała największy wzrost procentowy (+51,7%). Jeśli chodzi o główne rynki Europy Zachodniej, to w styczniu 2022 roku jedynie Hiszpania wykazała solidny wzrost (+13,9%). Z kolei Niemcy (-7,2%), Francja (-2,8%) i Włochy (-0,4%) odczuły spadek popytu w pierwszym miesiącu roku.