Europejski rynek autobusów – 01.2022
W styczniu sprzedaż nowych autobusów i autokarów w Europie zmniejszyła się o 3,5 6,6% i wyniosła 2 648 sztuk.
Przypomnimy, że porównujemy się do kryzowego roku, kiedy w Europie sprzedano 35 835 szt. – podobnie, jak w 2020 r. (35 797 szt.)
Francja na czele
Na wszystkich najważniejszych rynkach UE, z wyjątkiem Hiszpanii (+15,9%), liczba rejestracji spadła. Największy procentowy spadek zaliczyły Włochy (-28,5%), a następnie Niemcy (-4,1%) i Francja (-1,1%).-
Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje po styczniu Francja (549 szt. / -1,1% r/r), drudzy są Niemcy (439 szt. / -4,1% r/r), a trzecie – Włochy (301 szt. / -28,5% r/r). Stawkę najważniejszych rynków w Europie zamyka W. Brytania, która odnotowała w styczniu mocny wzrost (258 szt. / +32,3%).
Polska na tym tle zajmuje 7. pozycję w Europie, natomiast nie jesteśmy już liderem w Europie Środkowowschodniej. w tym zestawieniu przegonili nas Czesi (145 szt. / +5,1% r/r)
sty.22 | sty.21 | zmiana % | |
Francja | 549 | 555 | -1,1 |
Niemcy | 439 | 458 | -4,1 |
Włochy | 301 | 421 | -28,5 |
W. Brytania | 258 | 195 | +32,3 |
Hiszpania | 146 | 126 | +15,9 |
Czechy | 145 | 138 | +5,1 |
Polska | 106 | 93 | +14,0 |
Estonia | 61 | 32 | +90,6 |
Szwecja | 60 | 102 | -41,2 |
Norwegia | 58 | 45 | +28,9 |
Irlandia | 54 | 29 | +86,2 |
Luksemburg | 54 | 42 | +28,6 |
Dania | 52 | 0 | |
Austria | 51 | 95 | -46,3 |
Słowacja | 47 | 26 | +80,8 |
Rumunia | 42 | 60 | -30,0 |
Portugalia | 37 | 42 | -11,9 |
Holandia | 36 | 30 | +20,0 |
Szwajcaria | 36 | 47 | -23,4 |
Belgia | 30 | 65 | -53,8 |
Litwa | 25 | 13 | +92,3 |
Bułgaria | 17 | 1 | +1 600,0 |
Finlandia | 17 | 12 | +41,7 |
Łotwa | 15 | 14 | +7,1 |
Węgry | 5 | 39 | -87,2 |
Grecja | 2 | 26 | -92,3 |
Słowenia | 2 | 35 | -94,3 |
Islandia | 2 | 1 | +100,0 |
Cypr | 1 | 2 | -50,0 |
Chorwacja | 0 | 0 | |
RAZEM | 2 648 | 2 744 | -3,5 |
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pozostałe UŻYTKOWE
W styczniu 2022 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 11,1% do 125 292 sztuk. Spadek ten wynikał głównie z osłabienia tempa sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W ostatnim miesiącu negatywne wyniki odnotowały trzy z czterech kluczowych rynków w regionie. Najgłębszy spadek odnotowano w Hiszpanii (-20,1%), następnie we Francji (-17,0%) i w Niemczech (-3,1%). Natomiast we Włoszech poziom sprzedaży pozostał niezmieniony w porównaniu ze styczniem 2021 roku.
W pierwszym miesiącu roku popyt na lekkie samochody dostawcze w całej UE zmniejszył się o 14,2% i wyniósł 99 461 pojazdów. Spośród czterech głównych rynków, jedynie Włochy odnotowały wzrost (+1,1%). Hiszpania i Francja poniosły dwucyfrowe spadki (odpowiednio -27,2% i -18,9%), podczas gdy Niemcy wykazały spadek umiarkowany (-1,7%).
W styczniu liczba samochodów ciężarowych zarejestrowanych w UE wzrosła o 4,1% i osiągnęła 23 537 sprzedanych sztuk. Europa Środkowa nadal była głównym motorem wzrostu, a Polska jest nie tylko trzecim największym rynkiem samochodów ciężarowych w UE, ale także wypracowała największy wzrost procentowy (+51,7%). Jeśli chodzi o główne rynki Europy Zachodniej, to w styczniu 2022 roku jedynie Hiszpania wykazała solidny wzrost (+13,9%). Z kolei Niemcy (-7,2%), Francja (-2,8%) i Włochy (-0,4%) odczuły spadek popytu w pierwszym miesiącu roku.