Europejski rynek autobusów – 01.2021
Autobusy słabo rozpoczęły kolejny rok.
W styczniu 2021 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europei skurczyły się o 28,5% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Nowe autobusy
Trzy z czterech największych rynków UE odnotowały dwucyfrowe spadki sprzedaży: Hiszpania (-60,0%), Niemcy (-27,3%) i Francja (-13,1%), podczas gdy we Włoszech popyt na autobusy i autokary obniżył się w mniejszym stopniu (-4,0%).
Polska zajmuje jak na razie daleką 9. pozycję, ale mamy nadzieję, że uda nam się powrócić zarówno na 6. pozycję w Europie (którą zajmowaliśmy na koniec 2020 r.), jak i na pozycję lidera w naszej części Europy. Jak na razie wyprzedzają nas Czesi.
01.2021 | 01.2020 | zmiana % | |
FRANCJA | 555 | 639 | -13,1% |
NIEMCY | 458 | 630 | -27,3% |
WŁOCHY | 433 | 451 | -4,0% |
W. BRYTANIA | 191 | 454 | -57,9% |
CZECHY | 138 | 91 | 51,6% |
HISZPANIA | 126 | 315 | -60,0% |
SZWECJA | 102 | 38 | 168,4% |
AUSTRIA | 95 | 56 | 69,6% |
POLSKA | 93 | 157 | -40,8% |
BELGIA | 65 | 115 | -43,5% |
RUMUNIA | 60 | 56 | 7,1% |
SZWAJCARIA | 58 | 57 | 1,8% |
NORWEGIA | 45 | 97 | -53,6% |
LUKSEMBURG | 42 | 77 | -45,5% |
PORTUGALIA | 42 | 101 | -58,4% |
WĘGRY | 39 | 160 | -75,6% |
LITWA | 35 | 32 | 9,4% |
SŁOWENIA | 35 | 10 | 250,0% |
ESTONIA | 32 | 43 | -25,6% |
HOLANDIA | 30 | 62 | -51,6% |
IRLANDIA | 29 | 22 | 31,8% |
GRECJA | 26 | 50 | -48,0% |
SŁOWACJA | 26 | 45 | -42,2% |
ŁOTWA | 14 | 13 | 7,7% |
FINLANDIA | 12 | 34 | -64,7% |
CYPR | 2 | 2 | 0,0% |
BUŁGARIA | 1 | 30 | -96,7% |
ISLANDIA | 1 | 4 | -75,0% |
CHORWACJA | 0 | 12 | -100,0% |
DANIA | 0 | 41 | -100,0% |
RAZEM (EU + EFTA + UK) | 2 785 | 3 894 | -28,5% |
pojazdy użytkowe
W styczniu 2021 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadły o 7,2% i osiągnęły poziom 141 462 sztuk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Popyt zmalał we wszystkich segmentach, przy czym najwyraźniejszy okazał się spadek sprzedaży nowych samochodów dostawczych, ponieważ segment ten stanowił ponad 80% wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych w UE. Z wyjątkiem Francji (+5,7%), wszystkie główne rynki UE odnotowały w ubiegłym miesiącu spadki: Hiszpania (-29,3%), Niemcy (-17,1%) i Włochy (-6,7%).
Nowe dostawcze
W styczniu br. segment lekkich samochodów dostawczych skurczył się o 7,1%, a w całej UE zarejestrowano łącznie 116 177 nowych pojazdów. Francja - wiodący kraj pod względem wielkości sprzedaży - była jedynym dużym rynkiem, który osiągnął wzrost (+7,4%) w tym segmencie. Największy spadek odnotowała Hiszpania (-31,2%), za nią Niemcy (-18,5%) i Włochy (-9,2%).
Nowe ciężarowe
W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji nowych ciężkich samochodów ciężarowych nieznacznie się zmniejszyła (-3,3%) osiągając poziom 19 227 sztuk. Wyniki w całej Unii Europejskiej były zróżnicowane. Rynki w Europie Środkowej odnotowały w styczniu dobre rezultaty (+8,7%), podczas gdy wśród największych rynków Europy Zachodniej Włochy były jedynym krajem, który osiągnął dodatni wynik (+8,7%). W ciągu pierwszego miesiąca bieżącego roku spadki wystąpiły w Hiszpanii (-8,6%), Francji (-7,8%) i Niemczech (-5,3%).