Europejski rynek autobusów 01-05.2013 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres styczeń-maj 2013. Rok rozpoczęliśmy od solidnego „plusa”, teraz nadszedł czas na równie solidny „minus”. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 12 738 szt. autobusów, czyli aż o 1142 szt. mniej niż przed rokiem (-8,2%). To oznacza o dalszy spadek (o 1 procent) w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca. Co ciekawe –cały czas w europejskiej statystce dobrze wypadają nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz sytuacja się odwróciła i to „nowe”kraje są na plusie, a „stare”na minusie. Łącznie poziom rejestracji nowych autobusów w naszym regionie Europy zwiększył się w omawianym okresie br. o 248 szt. w porównaniu do 2012 r., osiągając pułap 1779 szt. (+16,2%) Motorem napędowym jest tutaj cały czas Rumunia (468 szt.), która po szalonym początku roku już zwalania tempo i powoli stabilizuje swoją sprzedaż. Teraz do „ataku”przeszły Węgry, gdzie prywatny operator – firma VT Transman GmbH odbiera kolejne partie autobusów Mercedes-Benz Citaro z łącznej puli 159 szt. zamówionych pojazdów. Dzięki temu ten kraj zanotował świetny wynik: 182 szt. i wzrost na poziomie 658,3%! Drugą pozycję w naszej regionalnej grupie zajęła Polska (462 szt.), za nami są Czechy (320 szt.), potem wspomniane Węgry (182 szt.) i Litwa (80 szt.) Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która również mocno pociągnęłaby ten wynik w górę.
Z kolei fatalnie rok 2013 rozpoczęły państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po pierwszych pięciu miesiącach br. odnotowano ujemny bilans w porównaniu do 2012 r. –sprzedano tutaj zaledwie 540 autobusów, czyli o 243 szt. mniej niż rok wcześniej (-31%). Najlepiej wypadła tutaj Norwegia (313 szt.) i Szwajcaria (182 szt.), które jednocześnie odnotowały największe spadki –odpowiednio o -43,1% i -8,1%.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie 01-05.2013 r. –wg krajów
Kraj
|
05.2013
|
05.2012
|
Zmiana [%]
|
01-05. 2013
|
01-05. 2012
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
74
|
68
|
8,8%
|
231
|
339
|
-31,9%
|
Belgia
|
88
|
50
|
76,0%
|
324
|
348
|
-6,9%
|
Czechy
|
48
|
43
|
11,6%
|
320
|
304
|
5,3%
|
Dania
|
17
|
30
|
-43,3%
|
117
|
187
|
-37,4%
|
Estonia
|
8
|
20
|
-60,0%
|
43
|
70
|
-38,6%
|
Finlandia
|
16
|
40
|
-60,0%
|
123
|
177
|
-30,5%
|
Francja
|
342
|
347
|
-1,4%
|
2 036
|
1 812
|
12,4%
|
Grecja
|
8
|
20
|
-60,0%
|
23
|
74
|
-68,9%
|
Hiszpania
|
127
|
194
|
-34,5%
|
686
|
803
|
-14,6%
|
Holandia
|
39
|
36
|
8,3%
|
286
|
194
|
47,4%
|
Irlandia
|
17
|
11
|
54,5%
|
66
|
140
|
-52,9%
|
Islandia
|
26
|
14
|
85,7%
|
45
|
35
|
28,6%
|
Litwa
|
23
|
6
|
283,3%
|
80
|
45
|
77,8%
|
Luksemburg
|
7
|
9
|
-22,2%
|
81
|
98
|
-17,3%
|
Łotwa
|
27
|
12
|
125,0%
|
76
|
23
|
230,4%
|
Niemcy
|
394
|
391
|
0,8%
|
1 977
|
2 024
|
-2,3%
|
Norwegia
|
118
|
185
|
-36,2%
|
313
|
550
|
-43,1%
|
Polska
|
63
|
108
|
-41,7%
|
462
|
624
|
-26,0%
|
Portugalia
|
7
|
16
|
-56,3%
|
108
|
155
|
-30,3%
|
Rumunia
|
29
|
65
|
-55,4%
|
468
|
282
|
66,0%
|
Słowacja
|
20
|
26
|
-23,1%
|
76
|
114
|
-33,3%
|
Słowenia
|
11
|
4
|
175,0%
|
72
|
45
|
60,0%
|
Szwajcaria
|
43
|
42
|
2,4%
|
182
|
198
|
-8,1%
|
Szwecja
|
200
|
247
|
-19,0%
|
377
|
506
|
-25,5%
|
Węgry
|
70
|
8
|
775,0%
|
182
|
24
|
658,3%
|
Wlk. Brytania
|
606
|
742
|
-18,3%
|
2 926
|
3 608
|
-18,9%
|
Włochy
|
198
|
198
|
0,0%
|
1 058
|
1 101
|
-3,9%
|
Razem
|
2 626
|
2 932
|
-10,4%
|
12 738
|
13 880
|
-8,2%
|
ACEA
I „stare”kraje Unii Europejskiej, które są cały czas strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu. Niestety, ten region Europy jest na minusie i to zdecydowanie większym niż w kwietniu br. W ciągu pięciu miesięcy br. w 15. europejskich krajach zarejestrowano łącznie 10 419 szt. autobusów, czyli o 1147 szt. mniej niż przed rokiem (-9,9%). Nieciekawie wygląda sytuacja w Niemczech, gdzie mamy spadek sprzedaży na poziomie -2,3%. To może mieć dla naszej produkcji niekorzystne znaczenie, tym bardziej, że w „dołku”znalazła się też Szwecja –drugi filar naszego eksportu. Tutaj zanotowano aż -25,5% spadek. Zauważalnie zmniejszyła się także sprzedaż w Wlk. Brytanii (-18,9%), która do tej pory była „zieloną wyspą”na europejskiej mapie sprzedaży autobusów. Pocieszając jest natomiast dobra koniunktura na rynku francuskim (+12,4%) i holenderskim (+47,49%), aczkolwiek nie są one strategicznymi odbiorcami autobusów produkowanych w Polsce.
Generalnie po pięciu miesiącach br. europejski wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Austria, Dania, Finlandia i Polska, a w górę ciągną przede wszystkim: Francja, Czechy, Holandia, Słowenia i oczywiście Węgry oraz Rumunia. Jak doskonale widać ten układ sił jest asymetryczny i zapewne w kolejnych miesiącach będzie wykazywał tendencję do pogłębienia negatywnej tendencji na rynku. To niekorzystny scenariusz dla polskiego eksportu. Warto również zauważyć, że południe Europy cały czas tkwi w kryzysie –na początku br. w Hiszpanii sprzedano 686 autobusów (-14,6%), w Portugalii –108 szt. (-30,3%), a w Grecji zaledwie 23 szt. (-68,9%).
Sama Polska po pięciu miesiącach 2013 r. zajęła nienajgorszą, 7. pozycję w Europie (tuż za Rumunią) z wynikiem 462 szt. autobusów, czyli o 162 szt. mniej niż przed rokiem (-26%). Zobaczymy jak to się będzie układało dalej. Oczywiście prezentowane dane dotyczą początku roku, także wszystko może się jeszcze zmienić i tak naprawdę dopiero kolejne miesiąca przyniosą nam konkretniejsze informacje o tegorocznej kondycji europejskiego. Jednak jak na razie nie jest za dobrze…
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie 01-05.2013 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-05.2013
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wlk. Brytania
|
2 926
|
23,0%
|
2
|
Francja
|
2 036
|
16,0%
|
3
|
Niemcy
|
1 977
|
15,5%
|
4
|
Włochy
|
1 058
|
8,3%
|
5
|
Hiszpania
|
686
|
5,4%
|
6
|
Rumunia
|
468
|
3,7%
|
7
|
Polska
|
462
|
3,6%
|
8
|
Szwecja
|
377
|
3,0%
|
9
|
Belgia
|
324
|
2,5%
|
10
|
Czechy
|
320
|
2,5%
|
11
|
Norwegia
|
313
|
2,5%
|
12
|
Holandia
|
286
|
2,2%
|
13
|
Austria
|
231
|
1,8%
|
14
|
Szwajcaria
|
182
|
1,4%
|
15
|
Węgry
|
182
|
1,4%
|
16
|
Finlandia
|
123
|
1,0%
|
17
|
Dania
|
117
|
0,9%
|
18
|
Portugalia
|
108
|
0,8%
|
19
|
Luksemburg
|
81
|
0,6%
|
20
|
Litwa
|
80
|
0,6%
|
21
|
Łotwa
|
76
|
0,6%
|
22
|
Słowacja
|
76
|
0,6%
|
23
|
Słowenia
|
72
|
0,6%
|
24
|
Irlandia
|
66
|
0,5%
|
25
|
Islandia
|
45
|
0,4%
|
26
|
Estonia
|
43
|
0,3%
|
27
|
Grecja
|
23
|
0,2%
|
|
Razem
|
12 738
|
100,0%
|
ACEA