Europejski ruch na rynku baterii z polskim wątkiem

infobus
23.03.2019 09:13

Volkswagen wraz ze szwedzkim producentem baterii, firmąNorthvolt, pokierują konsorcjum promującym w Europie badania nad bateriamisamochodowymi. Uczestnicy projektu mogą ubiegać się o wsparcie niemieckichwładz.

Europejska Unia Baterii (EBU) połączy partnerów z siedmiupaństw Wspólnoty. Konsorcjum rozpocznie działania na początku 2020 roku.Zadaniem EBU będzie rozwój technologii, a także rozwiązanie kwestiipotencjalnych problemów z zaopatrzeniem w surowce ziemi rzadkich. EBU będzieteż zajmować się tematyką ogniw paliwowych i recyklingu.

Według Volkswagena uczestnicy przedsięwzięcia mogą ubiegaćsię o wsparcie finansowe niemieckich władz. Berlin przeznaczył 1 mld euro nawsparcie konsorcjum produkującego baterie i prace badawcze nad akumulatorami naelektrolit stały. Po dopłaty zgłosiło się do tej pory ponad 30 firm.

Rządowe wsparcie

Northvolt buduje w Szwecji największą w Europie fabrykębaterii samochodowych. Inwestycję wspiera finansowo m.in. rząd w Sztokholmie, atakże szwajcarski koncern elektrotechniczny ABB.

Całkowity koszt konstrukcji zakładu produkcyjnego wSkelleftei na północy Szwecji oraz działu rozwoju i badań w Vaesteras wśrodkowej części tego kraju ma sięgać 5 mld dolarów (4 mld euro). Budowagłównej fabryki samochodowych baterii litowo-jonowych ma potrwać do 2020 roku.Zakłady osiągną pełną produkcję w 2023 roku. Znajdzie w nich zatrudnienie 2-2,5tys. osób. Dalszych 300-400 specjalistów otrzyma pracę w centrumbadawczo-rozwojowym.

Budowa prowadzona przez Northvolt jest odpowiedzią naGigafactory Tesli w amerykańskim stanie Nevada oraz plany zakładania w Europiefabryk baterii przez azjatyckie firmy, takie jak południowokoreańskie LG Chem.Inwestycje w tym sektorze mają związek z przewidywanym wysokim wzrostemzapotrzebowania na baterie samochodowe ze względu na zwrot przemysłumotoryzacyjnego w stronę pojazdów elektrycznych wobec zaostrzania regulacjidotyczące emisji zanieczyszczeń.(PAP)