Europa stawia na gazowe autobusy, a MF swoje
Podczas gdy na europejskim rynku możemy obserwować coraz więcej kontraktów na zakup nowych autobusów zasilanych gazem ziemnym, polski rząd niewzruszenie broni nałożonej na CNG akcyzy, tłumacząc że zerowa stawka nie miała wpływu na rynek?
W Europie coraz powszechniejsza jest opinia, że gazowe konstrukcje lepiej spełniają wyostrzone normy Euro 6 bez stosowaniakłopotliwych filtrów DPF. Emitują one także mniej CO2, a coraz powszechniejsza produkcjabiogazu pozwala tego typu pojazdom osiągnąć neutralność w zakresie emisji dwutlenkuwęgla. I to przy zdecydowanie niższym hałasie w porównaniu do konstrukcji zsilnikami diesla.
Także w Polsce miniony rok był rekordowy, jeżeli chodzizakup pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Tego typu pojazdów krajowiprzewoźnicy zarejestrowali aż 84 szt. w tym 24 szt. w wersji hybrydowej dla MPKCzęstochowa. A dodatkowo Warszawa nabyła jeszcze 35 pojazdów na LNG. To jednak kompletnienie przekonuje polskiego Ministerstwa Finansów, które pod koniec 2013 r. obłożyłosprężony gaz ziemnym akcyzą. O tą nieuzasadnioną niczym zachłanność fiskusa i antyekologiczne postępowanie dopytywał się ostatnio poseł Marcin Horała (PIS), któremu MFodpowiedziało następująco:
-?W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Marcina Horały zdnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie opodatkowania akcyzą sprężonego gazu ziemnegoCNG do celów napędowych, uprzejmie wyjaśniam w zakresie właściwości, conastępuje.
Gaz ziemny jest wyrobem energetycznym podlegającymopodatkowaniu akcyzą na mocy dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawierestrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowaniaproduktów energetycznych i energii elektrycznej. Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit.i dyrektywy Rady 2003/96/WE państwa członkowskie mogą przyznawać, pod kontroląfiskalną zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego i gazu płynnegowykorzystywanych jako materiały pędne. Jest to jednak zwolnienie fakultatywne ipaństwa członkowskie nie mają obowiązku jego wprowadzania do krajowego porządkuprawnego.
Wprowadzenie takiego zwolnienia jest suwerenną decyzjąkażdego państwa członkowskiego.
Należy podkreślić, iż zerowa stawka podatku akcyzowego nagaz ziemny (mokry) w stanie gazowym, wyłączająca z opodatkowania akcyzą gazziemny sprężony CNG przeznaczony do napędu silników spalinowych, stanowiłarozwiązanie przejściowe wynikające z art. 15 ust. 1 lit. g dyrektywy Rady2003/96/WE. Termin obowiązywania tej stawki określony został na maksymalny,dopuszczony przez dyrektywę okres dziesięciu lat tj. do 31 października 2013 r.Dyrektywa nie przewiduje możliwości przedłużenia tego zwolnienia.
Obowiązująca od 1 listopada 2013 r. nowelizacja ustawy opodatku akcyzowym nie wprowadziła zatem podatku akcyzowego na sprężony gazziemny CNG. Z mocy prawa wygasł jedynie okres przejściowy umożliwiający do dnia31 października 2013 r. stosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego.
Z analizy rynku paliw gazowych obejmującego gaz ziemnysprężony CNG, gaz ziemny w stanie skroplonym LNG i gaz skroplony propan-butanLPG wynikało wówczas, że:
-
zerowa stawka podatku na CNG nie spowodowała przewidywanegorozwoju rynku tego gazu w Polsce,
-
rynek gazu LPG rozwija się natomiast sukcesywnie pomimoobciążenia akcyzą,
-
opodatkowanie paliw gazowych będzie utrzymane na podobnympoziomie, przy niewielkiej różnicy na korzyść gazu CNG; obecnie stawka akcyzyna CNG wynosi 10,54 zł/GJ, podczas gdy na gaz LPG oraz na gaz LNG wynosi 670zł/1000 kg tj. około 14,22 zł/GJ,
-
preferencyjne traktowanie paliw gazowych będzie widoczneszczególnie w stosunku do opodatkowania akcyzą paliw konwencjonalnych (benzynasilnikowa, olej napędowy); stawka dla paliw gazowych to około 1/4 stawkiprzewidzianej dla benzyny i około 1/3 stawki ustalonej dla oleju napędowego,
-
istnieją inne, niż zwolnienie z akcyzy, finansoweinstrumenty państwowe wspierające pojazdy napędzane gazem CNG, np. pomocfinansowa na zakup pojazdów napędzanych gazem CNG lub montaż instalacji donapędu pojazdów tym paliwem; przedmiotowy system wsparcia nie obejmuje innychpaliw gazowych np. LPG.
Należy podkreślić, że przeszkodą w rozwoju komunikacjimiejskiej opartej na autobusach zasilanych gazem ziemnym CNG nie jest wysokośćpodatku akcyzowego nałożonego na to paliwo ale, w tym przypadku, wysokie cenyautobusów i wysokie koszty instalacji do zasilania gazem CNG.
Dlatego w ramach rozwiązań wprowadzonych w ostatnich latachzakup autobusów przystosowanych do spalania tego paliwa może być częściowosfinansowany:
-
z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej, jak również,
-
z programów unijnych np. Miasto Rzeszów otrzymało dotację nazakup przedmiotowych autobusów z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniejw ramach budowy systemu integrującego transport publiczny miasta i okolic.
Zatem pomoc finansowa uzyskana przy zakupie autobusówzasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, jest instrumentem wspierającym i ułatwiającymrozwój ekologicznej komunikacji miejskiej.
Rozważając kwestie wprowadzenia dodatkowych preferencjipodatkowych w podatku akcyzowym dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu niemożna nie brać pod uwagę prac w Radzie UEnad zmianą dyrektywy 2003/96/WE sprawie restrukturyzacji wspólnotowychprzepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energiielektrycznej, która przewiduje możliwość wycofywania w przyszłości stosowaniazwolnień dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.
Prace na forum UE jasno więc wskazują, iż bodźce podatkowesłużące promowaniu środków transportu napędzanych paliwami alternatywnymi iwspieraniu rozwoju infrastruktury takich paliw (o których mowa w projekciedyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozmieszczaniainfrastruktury paliw alternatywnych) nie powinny polegać na całkowitymzwolnieniu od podatku akcyzowego gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.
Wsparcie podatkowe takiego paliwa powinno być stosowanepoprzez stosowanie niższej stawki opodatkowania. Przepisy ustawy z dnia 6grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym takie preferencyjne traktowanie gazuziemnego przeznaczonego do napędu, w porównaniu do paliw konwencjonalnych,przewidują. W związku z powyższym w obecnej chwili resort finansów nie widzikonieczności wprowadzania dalszych preferencji.
Niezależnie od powyższego należy zaznaczyć, iż jak wskazanow komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego KomitetuEkonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – Czysta energia dla transportu:europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, który towarzyszyprojektowi dyrektywy w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnychbezpośrednie publiczne finansowanie rozbudowy infrastruktury nie będziepotrzebne, jeśli państwa członkowskie wykorzystają szeroki wachlarzinstrumentów z zakresu polityki, jakimi dysponują, takich jak pozwoleniabudowlane, koncesje, przepisy dotyczące zamówień publicznych, przepisydotyczące dostępu do infrastruktury i związanych z nim opłat oraz zachęt ocharakterze niefinansowym. Dodatkowo fundusze Unii Europejskiej są dostępne docelów rozwoju rynku paliw alternatywnych i rozbudowy ich infrastruktury.?