Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Od 1 stycznia 2014 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy będą musiały spełniać wymagania normy czystości spalin Euro 6. Dla producentów konstruowanie pojazdów użytkowych spełniających tę normę wiąże się z wysokimi wymaganiami, ponieważ ich celem jest możliwość zaoferowania klientom pojazdów o wysokiej sprawności i niezawodności. Na Bus Days, które odbyły się w marcu w Monachium MAN Truck &Bus prezentował autobus miejski MAN Lion´s City w wersji Euro 6. Technologię producent przedstawił jeszcze w 2011 roku. Na przykładzie silników wysokoprężnych spełniających normy Euro 6 D2066 LUH (235 kW/320 KM/1600 Nm), D0836 LOH (213 kW/290 KM/1100 Nm) i D2676 LOH (353 kW/480 KM/2300 Nm) MAN prezentuje ogromne możliwości przyszłych silników. Klienci już teraz mogą zamawiać MAN Lion´s City w wersji Euro 6 z silnikiem wysokoprężnym, Już tera firma MAN jest zatem gotowa sprostać zapotrzebowaniu użytkowników autobusów miejskich, którzy chcieliby mieć autobusy z Euro 6 wcześniej, niż jest to wymagane. Trwają też przygotowania do pokazania autobusów turystycznych w klasie Euro 6, które będą również wystawiane na IAA 2012 i wejdą do sprzedaży od 2013 roku.
Po co nam to EURO6?
W porównaniu z normą Euro 5 norma Euro 6 wymaga redukcji emisji NOx o 80% –z 2 g/kWh wg Euro 5 do 0,4 g/kWh wg Euro 6. Firma MAN Truck &Bus spełnia już te wymogi dzięki połączeniu regulowanej recyrkulacji spalin z katalizatorem SCR do oczyszczania spalin. Podział zadań pomiędzy systemy AGR + SCR jest optymalnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o redukcję zużycia paliwa i AdBlue®. Wewnętrzny system silnika AGR umożliwia optymalizację emisji niefiltrowanych związków NOx. Oznacza to niskie zużycie AdBlue®i redukcję zużycia NOxw systemie SCR. Połączenie AGR + SCR umożliwia efektywną redukcję NOxw klasycznych cyklach pracy autobusów miejskich. MAN stawia więc na niskie zużycie paliwa i AdBlue®oraz wysoką niezawodność pracy. Masa cząstek stałych musi zostać zredukowana o 66 procent w porównaniu z Euro 5. Oprócz tego dla Euro 6 po raz pierwszy trzeba zachować wartość graniczną liczby cząstek. Tę wartość graniczną można osiągnąć wyłącznie poprzez zastosowanie zamkniętych filtrów cząstek stałych, a prowadzi ona do realnej redukcji masy cząstek o 90 procent w porównaniu z Euro 5. MAN łączy zatem katalizator SCR z zamkniętym filtrem cząstek stałych włącznie z czujnikami w jeden system o kompaktowej konstrukcji –SCRT , który mieści się w tłumiku układu wydechowego. Cała technologia Euro 6 jest więc zintegrowana w miejskim autobusie w taki sposób, że w porównaniu z autobusem z silnikiem wysokoprężnym EEV nie trzeba likwidować żadnych miejsc siedzących. Inżynierom udało się również zachować w znacznym stopniu dotychczasową zaletę autobusów miejskich MAN z technologią MAN PURE DIESEL®, czyli ich masę: dodatkowy ciężar systemu Euro 6 w autobusie miejskim wynosi około 150 kg w porównaniu z EEV. Sama redukcja emisji tlenków azotu wymagana w Euro 6 odpowiada mniej więcej rzędowi wielkości wszystkich pięciu poprzednich wersji Euro razem wziętych. Dla Euro 6 systemy po raz pierwszy muszą monitorować podczas pracy na bieżąco zachowanie granicznych wartości (In-Use-Compliance). Rozszerzone wymagania co do kontrolowania NOx podczas pracy wymagają nowej, bardziej skomplikowanej elektroniki i sensoryki w pojazdach.
Dane pojazdu Lion´s City Euro 6 z silnikiem wysokoprężnym
3-drzwiowy –320 KM/235 kW
34 miejsca siedzące i 49 miejsc stojących, w zależności od wyposażenia wnętrza
Długość
12 000 mm
Szerokość
2500 mm
Wysokość całkowita
2880 mm
Rozstaw osi
5875 mm
Wysokość użyteczna, wymiar w świetle w części niskopodłogowej
2318 mm
Szerokość przejścia z przodu/z tyłu
900/550 mm
Wysokość wsiadania z przodu/z tyłu
320/320 mm
Pojemność zbiornika paliwa –olej napędowy
210 litrów
Pojemność zbiornika AdBlue
20 litrów
Dopuszczalna masa całkowita
18 000 kg
Silnik
Typ i układ
6-cylindrowy wysokoprężny silnik rzędowy MAN D20 LUH Common Rail, w zabudowie leżącej, z podwójnym turbodoładowaniem i chłodzeniem pośrednim. System SCRT do Euro 6 z elektronicznie kontrolowanym filtrem cząstek stałych i dynamicznym wskazywaniem terminów serwisowania w zależności od eksploatacji.
Moc
235 kW/320 KM przy 1900 obr./min
Pojemność skokowa
10 514 cm³
Maks. moment obrotowy
1600 Nm przy 1000–1400 obr./min
Układ jezdny i kierowniczy
Oś przednia
Komfortowa oś niskopodwoziowa MAN VOK-07-B-01 z czterema pojedynczymi wahaczami, stabilizatorem, bezobsługowymi łożyskami zwrotnicy i łożyskami kół
Oś tylna
Oś bramowa MAN-ZF HU-1330 z przesuniętym w lewo napędem środkowym, prowadzeniem osi przez wahacze wzdłużne z dzielonym wahaczem trójkątnym, bezobsługowa
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe ze sterowaniem EBS i elektronicznym wskaźnikiem zużycia klocków, zintegrowane systemy ABS i ASR, odłączany system ASR
Hamulec dodatkowy
Retarder zintegrowany z przekładnią, hamulec roboczy wstępnie włączony oraz włączany za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej, hamulec przystankowy o obniżonym ciśnieniu na hamulec roboczy osi napędu
Zawieszenie
Resory pneumatyczne ECAS (resory pneumatyczne mieszkowe z wymiennymi mieszkami, 2 z przodu, 4 z tyłu): całkowicie elektroniczna regulacja podwozia z czujnikami przemieszczenia, przód 1, tył 2 czujniki, możliwość opuszczania (przyklęk) o 80 mm w wersji seryjnej
Ogumienie z przodu/z tyłu
275/70 R 22,5
Układ kierowniczy
ZF Servocom 8098 o zmiennym przełożeniu, z bezobsługowymi przegubami kulowymi
Drugim ciekawym projektem, pokazanym również na Bus Days w Monachium jest miejski autobus hybrydowy. Ciekawym ,a nawet jak twierdzi producent innowacyjnym. MAN Lion´s City Hybrid udanie wszedł na rynek i jest już z powodzeniem stosowany w komunikacji miejskiej w wielu miastach Europy. Potwierdzają one, że dzięki zastosowaniu technologii napędu hybrydowego podczas normalnej pracy oszczędności mogą sięgać nawet 30 procent. MAN już dziś wprowadza zatem na drogi ekonomiczne technologie przyszłości: ciągłe hamowanie i ruszanie z przystanków i na światłach w ruchu liniowym to optymalne warunki dla technologii hybrydowej. Podczas gdy w konwencjonalnych autobusach energia hamowania jest zamieniana w ciepło, MAN Lion’s City Hybrid gromadzi tę energię w superkondensatorach Ultracap, pozyskując energię napędową dla swoich dwóch silników elektrycznych. Precyzyjnie zgrany system zarządzania energią steruje jej przepływem i włącza silnik wysokoprężny na przykład w przypadku hamowania silnikiem i na postoju. Dodatkowe odbiorniki, takie jak klimatyzacja, są zasilane prądem z zasobnika energii zainstalowanego na dachu. Na przystanku miejski autobus hybrydowy nie emituje więc spalin i może ruszać z miejsca z użyciem napędu elektrycznego, a więc bardzo cicho. Taki pakiet technologiczny sprawia, że Lion´s City Hybrid stanowi rozwiązanie dostosowane do ruchu miejskiego, a przy tym najbardziej obiecujące, jeśli chodzi o emisję CO2 i nowoczesną technologię. Ten niskopodłogowy autobus z napędem hybrydowym może zaoszczędzić nawet 30 procent oleju napędowego i o tyle samo zredukować emisję CO2. Ponadto dzięki długiemu czasowi wyłączania silnika i pracy w stałym, idealnym zakresie prędkości obrotowej MAN Lion´s City Hybrid z silnikiem wysokoprężnym może osiągać znacznie lepsze parametry w zakresie emisji spalin niż normalne pojazdy z silnikami diesla EEV.