Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EURO 2012 – Co zrobić by nie było transportowej kompromitacji

infobus
05.06.2007 12:03
Euro 2012 – Co zrobić by nie było transportowej kompromitacji – na przykładzie warszawskiego węzła komunikacyjnego –z Audytu warszawskiego węzła transportowego-Wyzwania –EURO 2012 , Raport sporządzony przez ZDG TOR pod kierownictwem Janusza Piechocińskiego.
Celem stworzenia warunków dla realizacji do końca 2011 roku deklarowanych przez GDDKiA, PLK, Województwo Mazowieckie i Samorząd Warszawy inwestycji kolejowych i drogowych, niezbędnych dla zabezpieczenia sprawnej komunikacji w obrębie województwa mazowieckiego, a zwłaszcza w aglomeracji warszawskiej i tym samym sprawnego obsłużenia EURO 2012, konieczne jest spowodowanie:
I.  Powołanie Mazowieckiej Stałej Grupy Roboczej w składzie :
Wiceprezydent Warszawy ds. inwestycji ,Wicewojewoda Mazowiecki, Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego ds. transportu ,pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. Euro2012,pełnomocnik Marszałka ds. Euro 2012, reprezentant Ministerstwa Transportu, Przedstawiciel Ministerstwa Finansów, Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
II. Wspólna weryfikacja planowanych zadań przez agendy państwowe ,samorządu wojewódzkiego i miasta stołecznego Warszawy. Podział zadań , harmonizacja poszczególnych inwestycji. Rozpisanie zadań dla uczestników procesu i okresowa analiza ich wykonania.
III. Do końca czerwca weryfikacja tegorocznych budżetów i dokonanie zmian w wieloletnich planach inwestycyjnych w związku z organizacją EURO
IV. Decyzje Rządu w sprawie przesunięć w podziale środków unijnych.
V. Maksymalna indywidualizacja odpowiedzialności i kompetencji poprzez powołanie Menedżerów poszczególnych projektów inwestycyjnych.
VI.  Zmiany w ustawodawstwie
Niezwłocznego ustanowienia nadzwyczajnych regulacji prawnych w zakresie:
nabywania nieruchomości za słusznym i natychmiastowym odszkodowaniem,
finansowania prac przygotowawczych, w szczególności nabywania gruntów,
uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w szczególności
określenia terminu wydawania decyzji maksymalnie w inwestycji, ciągu 2-3
miesięcy od złożenia stosownego wniosku,
uzyskiwania uzgodnień, korespondencję kierowaną przez GDDKiA i PLK dla
linii kolejowych  w sprawie budowy i rozbudowy dróg krajowych niezwłocznie
po otrzymaniu odpowiedniego wystąpienia, w terminie nie dłuższym niż 2
tygodnie,
rozpatrywania odwołań związanych z lokalizacją i budową krajowych i
kolejowych przez odpowiednie organy administracyjne w terminie dróg 2
tygodni, a przez sądy w terminie 1 miesiąca,
zobowiązania właściwych rzecz stworzenia warunków dla instytucji do
ścisłego współdziałania na szybkiego uzyskiwania lokali i nieruchomości
zamiennych,
przeprowadzania przyspieszonym, nie dłuższym niż egzekucji decyzji
administracyjnych w terminie 2 tygodnie od daty odpowiedniego wystąpienia,
nadawania wszystkim decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności (bez możliwości jego uchylania), wprowadzenia wymagań dotyczących odwołań takich jak konieczność przedstawienia konkretnych zarzutów przeciw decyzji, określenia istoty i zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywania mocnych dowodów uzasadniających składane żądanie, ustanowienia kaucji związanych z wnoszonymi odwołaniami.
VII . Zmiany organizacyjne i kadrowe w administracji drogowej GDDKiA, PLK ,
MZDW , ZDM i ZTM
Zreorganizowania powyższych jednostek w Warszawie poprzez:
utworzenie dodatkowego pionu przygotowania i realizacji zadań priorytetowych, a w nim nowego:
Wydziału Nieruchomości
Wydziału Dokumentacji
Wydziału Realizacji
oraz zwiększenie zatrudnienia w istniejących wydziałach: Planowania,
Zamówień, Środowiska i Zespole Technologii oraz Inżynierii Ruchu, powołanie
Menedżerów poszczególnych inwestycji
zapewnienie odpowiedniej liczby wysokopłatnych etatów z pensją dla ok. 300 osób,
 zapewnienie odpowiedniego zaplecza dla zwiększonej załogi (pomieszczenia, samochody, komputery).
Rozbudowa istniejących komórek nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdyż zakres zadań i ich specyfika przekraczają ich zdolności koordynacyjne .  Pamiętać należy o przeprowadzeniu w zakładanym okresie szerokiego frontu odnów i modernizacji już istniejącej infrastruktury.
1. Zapewnienia dostępności na rynku odpowiednich ilości:
materiałów budowlanych,
wykonawców robót,
biur projektowych,
biur konsultingowych,
doświadczonych kadr.
2. Zapewnienia odpowiedniego do potrzeb poziomu finansowania w/w inwestycji zarówno na etapie przygotowania jak i realizacji. W przypadku finansowania inwestycji z tzw. rezerwy integracyjnej, niezbędne byłoby uproszczenie procedur uruchamiania tych środków oraz skrócenie czasu, w jakim te środki były dostępne.