Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ernst Marti AG i Setra – wyjątkowy przewoźnik i wyjątkowy producent

infobus
04.09.2003 18:24

Szwajcarski przewoźnik, firma Ernst Marti AG z miejscowości Kallnach koło Berna, jest jednym z najstarszych klientów Setry. Firma ta słynie z wysokich wymagań stawianych producentowi z Ulm, wyszukanego standardu posiadanych autobusów oraz bogatej oferty turystycznej. Spółka Ernst Marti AG przez prawie 50 lat kontaktów handlowych z Setrą okazała się prekursorem w dziedzinie poprawy komfortu oraz udoskonalania autobusu turystycznego, czym zdobyła sobie uznanie w branży. Z okazji jubileuszu 100-lecia istnienia Ernst Marti AG ma do zaoferowania swoim pasażerom wyjątkową nowość. Pod kierunkiem zespołu konstruktorów z fabryki Setry i badaczy z działu rozwoju w koncernie DaimlerChrysler stworzono model S 415 HD z serii TopClass 400 o zupełnie nowej koncepcji wnętrza, którą charakteryzuje niespotykane dotąd rozmieszczenie foteli oraz ukształtowanie dachu. Autobus zapewnia 5-gwiazdkowy standard. Znajduje się w nim 20 pojedynczych foteli umieszczonych w odstępach po 900 mm. Każdy z foteli ma szerokość 480 mm i posiada z boku schowek o wymiarach górnego blatu 250 x 350 mm, do którego umocowano monitor wideo dla pasażera siedzącego na fotelu z tyłu.
Wyróżniającym elementem wnętrza w tym autobusie jest przezroczysty dach, który – poprawiając znacząco widoczność – umila pasażerom podróż. Dach został wykonany w nowoczesnej technice foliowej, umożliwiającej sterowanie stopniem przepuszczalności światła. Pomiędzy foliami umieszczono przezroczyste elektrody i ciecz zawierającą drobne kryształki. Po włączeniu prądu (prąd stały) światło dzienne przedostaje się do wnętrza poprzez odpowiednio ukierunkowane kryształki. Po odłączeniu prądu kryształki są nieuporządkowane i przez to stają się mniej przepuszczalne dla światła z zewnątrz, a dach pozostaje przyciemniony. Czas przełączania ze stanu „jasno” do stanu „ciemno” wynosi mniej niż sekundę, przy napięciu na elektrodach do 120 V. Przezroczysty dach zapewnia 25-procentową przepuszczalność światła, co odpowiada normalnej szybie. „Ciemne” ustawienie oznacza zaledwie 2-procentową przepuszczalność i jest porównywalne ze stopniem przyciemnienia np. w goglach narciarskich. Spośród wszystkich możliwych do zastosowania w szklanym dachu rozwiązań technicznych technika foliowa okazała się najlepszą, ponieważ m.in. bardzo dobrze sprawdza się na płaskich powierzchniach i jest łatwa do wykonania. Dla poprawy warunków świetlnych w autobusie, konstruktorzy Setry zdecydowali o zmniejszeniu o połowę w stosunku do innych modeli serii TopClass 400 półek po prawej i lewej stronie pojazdu. Posunięcie to zapewniło większy dopływ światła przy zachowaniu wystarczającej powierzchni na drobne bagaże ponad głowami.
Setra S 415 HD należąca do przedsiębiorstwa Ernst Marti jest pierwszym autobusem turystycznym na świecie, który wyposażono w sterowany przezroczysty dach. Rozwiązanie to, poddane obecnie próbom praktycznym, pozwoli na podjęcie decyzji, w których modelach Setry stosować w przyszłości takie ukształtowanie wnętrza – komfortowe rozmieszczenie foteli oraz przeszklony dach. Źródłem napędu w tym luksusowym autobusie jest stosowany seryjnie sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 457 LA o mocy 310 kW (422 KM). Do wyposażenia specjalnego zaś należy zautomatyzowana 12-biegowa przekładnia AS Tronic marki ZF. Przejrzymy teraz najważniejsze wydarzenia z półwiecza współpracy pomiędzy firmami Ernst Marti AG i Setra: rok 1955 – Pierwsze zamówienie autobusów Setra w Ulm – modele S 6 i S 10; rok 1958 – z okazji Światowej Wystawy w Brukseli firma Ernst Marti wykonuje na trasie Berno – Bruksela codzienne połączenia liniowe autobusem Setra; rok 1971 – autobusy Setra serii 100 umożliwiły Martiemu, jako pierwszemu przewoźnikowi w Szwajcarii, wyposażenia autobusu w toaletę; rok 1981 – Ernst Marti odebrał w Ulm pierwszy autobus wysokopokładowy oraz dwupokładowy Setra serii 200; rok 2001- obecny dyrektor Heinrich Marti przejął w czwartym pokoleniu prowadzenie firmy od swego wuja Alfreda Marti; rok 2003 -przedsiębiorstwo przewozów turystycznych Ernst Marti AG świętuje stulecie istnienia. Tradycyjną gotowość do podejmowania innowacji podkreśla przy pomocy specjalnej edycji modelu S 415 HD, który realizuje zupełnie nową koncepcję wnętrza oraz wprowadza do użytku sterowany przezroczysty dach.