Emilewicz: 1000 elektrobusów w Polsce. Rządowe zakupy od 2019
Zakładamy, że pierwsze zakupy wmiastach w ramach program „Bezemisyjnego transportu publicznego”to będzie styczeń 2019 r. – zapowiedziała25 stycznia wiceministerrozwoju Jadwiga Emilewicz. Na ulice polskich miast wyjechać możenawet 1000 nowoczesnych autobusów.
Celem programu „Bezemisyjnegotransportu publicznego”, realizowanego przez Narodowe CentrumBadań i Rozwoju (NCBR), jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązańdotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego.To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniachpublicznych, w którym państwo występuje w roli „inteligentnegozamawiającego”, kreującego nowy rynek dla nowatorskichproduktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta.Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło już 21 miastoraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.
-„Jest źle dlatego, że w 2015 r.tylko 2 proc. zakupów w miastach przez spółki miejskietransportowe, które kupowały tabory (…) autobusowe, to byłyautobusy elektryczne” – powiedziała wiceminister wMinisterstwie Rozwoju Jadwiga Emilewicz w środę na briefinguprasowym. Podkreśliła, że kupowano znacznie więcej diesli, czyautobusów hybrydowych. Emilewicz tłumaczyła, że jest źledlatego, że Polska jest „europejską potęgą produkcjitransportu publicznego, a nasz polski autobus elektryczny uzyskałnagrody na prestiżowych targach transportowych w Hanowerze”.
Emilewicz wyraziła nadzieję, że „toco jest naszą już naturalną przewagą konkurencyjną w Europie,stanie się nią jeszcze bardziej”. „Nie będzie tylkowyjątkowym elementem, gdzie będziemy mogli się pochwalić wHanowerze, ale stanie się europejskim standardem. Standardem jakościw polskich miastach, bo transport publiczny elektryczny to jestwygoda, to jest komfort, to jest cisza, i wreszcie to mniejszezanieczyszczenie” – podkreśliła.
Wiceminister przypomniała, że projekte-Bus jest wpisany jako projekt flagowy w Strategii na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju. „Projekty flagowe zostały dobrane wtaki sposób, aby wybrać te technologie, czy też te produkty, którejuż dzisiaj są naszą przewagą konkurencyjną i wymagająniewielkiego wsparcia, aby stały się nią jeszcze bardziej, abyzaistniały na globalnych rynkach” – tłumaczyła.
Podsekretarz stanu w MinisterstwieNauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński wskazał, że program”Bezemisyjnego transportu publicznego” jest bardzonietypowy. „Będzie realizowany metodą, która do tej pory wPolsce nie była realizowana. Wykorzystuje tzw. partnerstwoinnowacyjne – nowe rozwiązanie prawne, które się pojawiło wpolskim systemie prawnym” – tłumaczył Dardziński. Wyraziłnadzieję, że dzięki tej metodzie, Polska dogoni najlepsze kraje naświecie, a być może z czasem ją ulepszy.
Jak tłumaczyła Emilewicz, ten projektbędzie realizowany w sposób nieznany dotychczas w Polsce. „Nieposzukujemy bowiem rozwiązań technologicznych, poszukujemy gotowegoproduktu, który następnie już dzisiaj na początku, w momencieuruchomienia programu, ma swoich nabywców” – wyjaśniła.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Jesteśmy przekonani, że to jestwłaściwa droga, jak i właściwy sposób, jaki wybraliśmy wselekcji produktów, chcemy koncentrować środki, które mamy, poto, aby doprowadziły nas do tego celu, dzięki któremu będziemymieli produkty o wysokiej marży” – powiedziała Emilewicz.
Jak mówił podsekretarz stanu wMinisterstwie Energii Michał Kurtyka, prace nad tym projektemopierają się na trzech celach. Pierwszym z nich – jak wyjaśnił -jest upowszechnienie pojazdów elektrycznych w Polsce, drugim -stworzenie przemysłu elektromobilności w Polsce, a trzecimdostosowanie rozwoju sieci elektroenergetycznych.
NCBR wraz z samorządami zdefiniująkonkretne potrzeby i możliwości miast, np. oczekiwany poziomwydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów. Następniewspólnie wystąpią w roli zamawiającego w postępowaniupublicznym. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo,a po każdym z etapów NCBR będzie ograniczało liczbę wykonawców,doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu)jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty. Konsorcja, wśródktórych mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak iproducenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln złna realizację projektów. Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnićmoże Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu osiągnąnawet 1 mld zł.
Program „Bezemisyjnego transportupublicznego” to jeden z elementów działań w ramach rządowejStrategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero? i niskoemisyjnych, realizowanych przez współpracujące ze sobąministerstwa rozwoju, energii, nauki i szkolnictwa wyższego orazśrodowiska. (PAP)
„