Ełk: nowa odsłona Crossway LE w Polsce
infobus
20.01.2009 14:04
Ełk: nowa odsłona Crossway LE w Polsce
Pod koniec grudnia 2008 r. Kapena S.A. dostarczyła do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ełku dwa niskowejściowe autobusy Irisbus Crossway LE w zupełnie nowej –jak na polski rynek –kompletacji. Przede wszystkim zastosowano w nich dodatkowe, trzecie drzwi na tylnym zwisie, co znacząco ułatwia obsługę potoków pasażerskich. Kolejna nowość to zastosowanie w układzie napędowym automatycznej skrzyni biegów VOITH D 864.5 współpracującej z ekonomicznym silnikiem IVECO Cursor 8 o mocy 330 KM. Autobusy te posiadają także dodatkowe wyposażenie jak: funkcję przyklęku, pełen monitoring pojazdu oraz klimatyzację kabiny kierowcy. Zakup pojazdów przez MZK Ełk jest początkiem „nowego rozdziału”w tej firmie transportowej, która od niedawna zmieniła osobowość prawną z zakładu budżetowego na spółkę prawa handlowego. Ponadto MZK ponownie wróciło do obsługi gminnych połączeń, które utraciło na początku 2008 r. Przypomnijmy, że przez ponad osiem miesięcy komunikację tutaj obsługiwała warszawska firma Warbus Ponowne rozmowy dotyczące transportu na terenie miasta i gminy rozpoczęły się po tym jak Warbus poprosił gminę o rozwiązanie umowy z dniem 1 września. Miejski Zakład Komunikacji w Ełku złożył wówczas ofertę i nowa umowa została podpisana 22 sierpnia. Gmina kupiła od Urzędu Miasta Ełk 25% udziałów w spółce MZK za prawie 1,5 mln złotych. W radzie nadzorczej spółki zasiadł przedstawiciel wójta. Zgodnie zapowiedzią prezydenta Ełku –Tomasza Andrukiewicza, za w/w pieniądze zostały zakupione m.in. nowe niskowejściowe autobusy Irisbus Crossway LE city, choć o krok od tego kontraktu był Jelcz. Jednak perturbacje dotyczące umowy o gwarancyjnym serwisowaniu autobusów M121I spowodowały, że Ełk zdecydował się jednak na ofertę Kapeny.
Crossway LE –następca serii 900.
Teraz czas na krótki opis niskowejściowe konstrukcji Crossway 12 LE city. Przypomnijmy, że światowa premiera tego pojazdu odbyła się podczas Kongresu UITP w Helsinkach w maju 2007 r. Wówczas pokazano model dwudrzwiowy, który bardziej sprawdza się w warunkach komunikacji podmiejskiej. Natomiast szczególnie rynki regionu Europy Środowo-Wschodniej (w tym m.in. Polska) preferują wersję trzydrzwiową, która już „rasowym”autobusem miejskim o wyższej przepustowości potoków pasażerskich. Dodajmy, ze w 2008 r. Polsce zostało sprzedanych łacznie osiem Crossway-ów LE: w dwudrzwiowej kompletacji – 6 szt. (trafiły one do floty JLA Jarocin (5) i PKS Tarnów (1), a w trzydrzwiowej – 2 szt. (dla MZK Ełk).
Po wynikach sprzedaży w 2008 r. (szczególnie na rynku czeskim i słowackim) widać, że niskowejściowa konstrukcja Irisbusa produkowana w Vysokim Mycie będzie udanym następcą legendarnej już rodziny 900. Karosy. To połączenie funkcjonalności, niskiej podłogi i atrakcyjnej ceny. Aktualnie Crossway LE jest oferowany w dwóch wersjach gabarytowych –o długości 12 i 12,8 m. Wysokość wnętrza w przedniej części pojazdu wynosi 2,565 m, natomiast w tylnej w najniższym miejscu ten pomiar spada do poziomu 1,925 m w najniższym miejscu. Szerokość dwuskrzydłowych drzwi w zaprezentowanej w Brnie wersji (2-2-1) wynosi 1200 mm, natomiast drzwi na zwisie tylnym mają szerokość 800 mm. Dodajmy, ze autobus może mieć także alternatywny układ drzwi: 1-2-0 lub 1-2-1. Co ciekawe w układzie napędowym producent stosuje standardowo dwa rodzaje silników: dla modelu 12M: Iveco Tector Euro 4 o pojemności 5,9 litra i mocy 264 KM oraz dedykowany dla modelu 12,8M: Iveco Cursor 8 Euro 4 o pojemności 7,8 l i mocy 243 kW (330 KM). Opcjonalnie można go zastosować także w wersji 12M (jak w Ełku) lub też zamówić odmianę Euro 5 i EEV. Również szeroką gamę możliwości mamy w zakresie wyboru skrzyni biegów, gdzie w standardzie oferowana jest mechaniczna skrzynia ZF 6S (z retarderem Telma –zastosowana m.in. w Jarocinie), natomiast w opcji można zamówić automaty: Voith DIWA 5 lub ZF 6HP (w najbliższej przyszłości). Model Crossway LE –jako najmłodszy w rodziny Irisbus –szeroko korzysta z komponentów stosowanych w innych modelach. M.in. kokpit kierowcy jest przeniesiony z międzymiastowej wersji Crossway`a i Arway`a, natomiast niezależne zawieszenie osi przedniej pochodzi z niskopodłogowego Citelis`a. Taki zabieg przekłada się na obniżenie kosztów serwisowych. Warto podkreślić, że wersja autobusu dla Ełku była wyposażana w fotele polskiej firmy Ster. Poniżej dane techniczne autobusu Crossway LE w nowej kompletacji
Tabela. Dane techniczne Irisbus Crossway LE city w kompletacji dla MZK Ełk
Rodzaj
|
autobus miejski
|
Typ
|
Irisbus Crossway LE city
|
Długość
|
11995 mm
|
Szerokość
|
2 550 mm
|
Wysokość
|
3 125 mm
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
18 000 kg
|
Silnik
|
IVECO Cursor 8 EURO 5
|
Moc
|
243 KW (330KM)
|
Maks. moment obrotowy
|
1 500 Nm przy 1 125 – 1 550 obr/min
|
Skrzynia biegów
|
VOITH D 864.5
|
Liczba miejsc siedzących
|
28+2 składane+1
|
Liczba miejsc stojących
|
76
|
Zbiornik paliwa
|
200l
|
Zbiornik AdBlue
|
35 l
|